האם היהדות מוסרית?

אלי ו.

New member
השאלה לא מובנת

מוסר אינו דבר מוחלט, לכל חברה יש כללי מוסר שלה. ליהדות יש אמות מידה מוסריות משלה. אולי אתה מתכון לשאול אם ליהדות יש את אמות המידה המקובלות היום במערב על חלק מהאוכלוסיה שאוהב לכנות את עצמו "נאור". זו שאלה אחרת. הדרך לדון בשאלות כאלה אינו להביא ציטוטים ספורדיים אלא לנסות למצוא עקרונות מוסר בסיסיים שעוברים ביהדות. הבעיה היא שזה דיון שקשה לעשות בפורום.
 

אלי ו.

New member
שאי אפשר לשאול האם משהו "מוסרי"

מחוץ לקונקסט של מערכת מוסר. יש מוסר נוצרי, יש מוסר יהודי, יש מוסר הינדי, יש יותר מתורת מוסר אחת. השאלה שהועלתה כאן היא יותר דומה ל: האם עקרונות המוסר של היהדות דומים לעקרונות המוסר שלי כאדם יהודי חילוני התופס את עצמו כחלק מהחברה המערבית וכו' וכו'. התשובות שהועלו כאן, הן ציטוטים שוליים ומאוד לא רלונטיים ולא תהיות רציניות על עקרונות המוסר היהודי. (אני לא אכנס לדוגמאות מכיון שכל דוגמא שאביא תגרום לויכוח אם היא עקרונית או שולית)
 

onestone

New member
אתה טוען בעצם שאין מוסר אוניברסלי?

שציווי כדוגמת "לא תרצח" הוא תלוי מערכת מוסר?
 
לא תרצח זה דוגמא מצויינת

לציווי שהוא תלוי מערכת מוסר. כמובן שכל דת/תרבות/לאום/מערכת-חוקים יאסרו "רצח". אבל הם יתירו או יצוו על הרג אנשים בנסיבות ה"מתאימות" (ורק לא יקראו לזה רצח אלא "מלחמת מצווה" "עונש מוות" וכדומה). למשל, בכל אחת מהדתות איסלאם-נצרות-יהדות היו בשלב כזה או אחר אסכולות שחייבו הריגת כופרים. כמו כן אנחנו מכירים רצח בגלל כבוד המשפחה, ועונש מוות על משכב זכר ועל חילול שבת. בטקסס יש עונש מוות לרוצחים, בהרבה מדינות אחרות בארהב אין. הרבה אמריקאים יגדירו את עונש המוות כרצח. בבריטניה,כמדומני, היה קיים פעם עונש מוות לגנבים. בכמה מקומות בעולם יש עד היום עונש מוות לנואפים ולאנסים. אני חושב שאם תשאל ישראלים איך צריך להעניש אנסים, תיתקל לא מעט בתשובה "להרוג אותם" (ואחרים רק ימליצו להפריד ביניהם ובין אשכיהם). וכמובן שבכל מלחמה זה מוסרי ורצוי להרוג את חיילי האוייב. ובהרבה מיקרים - לא רק את החיילים. (וברגע שהורגים את החיילים/אזרחים של העם שלך, באופן אוטומטי אתה תקרא לזה רצח.)
 

onestone

New member
הדוגמאות שנתת

לא מעידות על כך שהציווי "לא תרצח" הוא תלויי מערכת, אלא שיש מערכות שמעקמות את הציווי הזה. עדיין, בלי קשר למערכת, אתה יכול לבוא ולהגיד: "זה כן מוסרי וזה לא". יכולת זו היא שנותנת לך את הזכות לשפוט אחרים, גם אם פעלו לפי "מערכת מוסר" שבעיניהם נכונה.
 
לא השתכנעתי

"הדוגמאות שנתת לא מעידות על כך שהציווי 'לא תרצח' הוא תלויי מערכת, אלא שיש מערכות שמעקמות את הציווי הזה". בעצם מה שאתה אומר פה זה ש"יש אנשים שחושבים אחרת ממני, ולכם הם טועים ועקומים". הרי אם היית נולד בזמן מסויים בתרבות מסויימת היית זועק בקול שרצח על חילול כבוד המשפחה הוא מוסרי, והיית מחייב אותו. לעומת זאת אם היית נולד באיזורים מסויימים בהודו, או לחילופין לשני הורים צמחוניים יוצאי אנונימוס, סיכוי סביר שהריגת בעלי חיים למטרת אכילה היתה בעיניך "רצח".
 

onestone

New member
רצח על "חילול כבוד המשפחה"

הוא דוגמא טובה. הוא לא מוסרי, נקודה. זה ברור לכולם, ואפילו לאלה שמבצעים אותו. וזה גם מה שמאפשר לנו לשפוט (מוסרית!) אנשים על מעשים כאלה. רצח על רקע "חילול כבוד המשפחה" מבוצע מסיבות של תועלת, ולא של מוסר.
 
תסביר את עצמך

למה אתה אומר שלאלה שמבצעים אותו זה ברור שהוא לא מוסרי? למה אתה אומר שזה מבוצע מסיבות של תועלת?
 

אלי ו.

New member
בודאי

לפי המוסר היהודי למשל, אסור לי לספר על כך שהצלחת במבחן במתימטיקה או שקבלת העלאה במשכורת. (שלא לדבר על כך שנתפסת במעילה) לפי המוסר המערבי, אין רע בלספר אמת על אנשים אחרים. (למעשה יש וכוח אם רע לספר שקרים, ו"מהי אמת") לפי המוסר המערבי כל בני האדם שוים, לעומת יש טבעונים שטוענים שאין הבדל בין אדם לבעל חיים וכל החיות שוות. (כנס לפורום טבעונות וצמחונות, בדיוק היה שם ויכוח ענק על השוואת שואת היהודים, להרג גוזלים זכרים בלולים) להמשיך? ברור שיש כללי מוסר שמקובלים בתרבויות שונות. לא תרצח למשל, בגרסה הבסיסית ביותר שלו מקובל. הפרשנות למתי מוצדק לרצוח שונה מאוד בין תרבויות. לפיכך, השאלה האם תרבות מסוימת היא מוסרית היא חסרת משמעות. בה במידה הייתי יכול לשאול חרדים אם התרבות המערבית היא מוסרית. מה לדעתך היתה התשובה שלהם? יותר מכך, כפי שכבר כתבתי, לדעת מהו ה"מוסר היהודי" אינו דבר של מה בכך. המוסר היהודי, כמו כל שיטת מוסר, הוא יותר ממקרים ספציפיים, הוא מכלול מורכב של הוראות וציוויים. האם המוסר היהודי הוא הציווי למחות את זכר עמלק, או היחס ההוגן לגר? האם הגישה לעמונים או לא תחסום שור בדישו, או כי תראה חמור שונאך כורע תחת משאו..
 
למעלה