האם זכויות התלמידים מיותרות?

מיכל שב

New member
האם זכויות התלמידים מיותרות?

בימים האחרונים אני קוראת הרבה בעיתונים וגם כאן בפורומים השונים על התרעמות ההורים מזכויות התלמידים. לטענתם בזכויות רבות מידי וכיון שכמעט ואין חובות אז רמת הלימוד יורדת שלא לדבר על התנהגות התלמידים. האם הגזמנו במתן זכויות? האם בבית הספר באמת מגיעים לתלמידים זכויות? האם בית הספר אמור לחנך או שברגע שניתנו הזכויות הבנו (ההורים) שבעצם תפקיד החינוך היה ונשאר בידינו? אשמח לשמוע את דעתכם.
 
הפך הוא הנכון: הבעיה היא שאין

לתלמידים אחת הזכויות הבסיסיות ביותר. המערכת לא נועדה עבור טובת התלמידים. התלמיד בור האדם הכי פחות חשוב במערכת החינוך וטובתו אינה מעניינת איש. התלמיד אינו לקוח. גם הואי התלמיד אינם לקוחות. התלימיד הוא פראייר שעושים לו טובה. כנ''ל ההורים. הילדים שלי לומדים בחינוך הפרטי כי לא הקמצן למד ולא עובד המדינה מלמד. החינוך פרטי גם זול יותר מהתחבורה הפרטית אליה רובינו התרגלנו. כשההורים מקבלים יחס של לקוח, פתאום דברים מתחילים לזוז.
 

פלגיה

New member
כשההורים מקבלים יחס של לקוח...

אין חינוך ואין למידה. את זה אני כותבת מניסיון של הוראה ושל למידה במוסדות פרטיים. כאשר ההורה הוא לקוח - הוא תמיד צודק. כאשר ההורה הוא לקוח - אסור להעניש את הילד שלו. כאשר ההורה הוא לקוח - אסור לפגוע בבן יקיר שלו (גם יותר מדי שיעורי בית הם פגיעה בו) יש מה לתקן במערכת החינוך, אבל הפיכת ההורים ללקוחות ואת הצוות החינוכי ל"נותן שירות" הוא ממש לא הכיוון הנכון.
 

SupermanZW

Well-known member
איך זה יכול להיות?

אם כשההורים מקבלים יחס של לקוח אין חינוך ואין למידה אז איך הישגי התלמידים בחינוך הפרטי הם הגבוהים ביותר? איך זה שבכל המדינות בהן קיים חינוך פרטי שיעור בוגרי החינוך הפרטי הרוכשים השכלה אקדמית גבוה משיעור בוגרי החינוך הממלכתי הרוכשים השכלה אקדמית? מדוע לדעתך מקומות עבודה בארה"ב, קנדה, אוסטרליה, אנגליה ויפאן מעדיפים בוגרי בתי ספר פרטיים על פני בוגרי בתי ספר ציבוריים? ע"פ המתרחש בכל העולם כמעט כדאי לכל מי שידו משגת לשלוח את ילדיו למערכת החינוך הפרטית.
 

noamjen

New member
אני אגיד לך איך

יש קשר יציר בין המצב הכלכלי-חברתי של התלמיד לבין מצבו הנפשי, ויש קשר עוד ישיר ברור אשר כמעט ואין מערערין עליו בין מצבו הנפשי של התלמיד להצלחותיו בבגרויות ובמבחנים בכלל. רובם המכריע של התלמידים בבתי הספר הפרטיים הם נצרים למשפחות אמידות ועשירות, ואלו אשר באים מרקע קשה יותר בד"כ מתקבלים ע"י מלגות הכוללות גם מגורים במקום - מה שאומר שלפחות באופן חלקי הנטל הנפשי יורד מהם ולו במקצת. שלא לדבר על כך שבבית ספר פרטי משלמים יותר כסף למורים, דבר שבד"כ מוביל למורים איכותיים יותר. גם בגלל שזהו בית ספר פרטי הרבה יותר קל לברור את המורים מלכתחילה, שזהו עוד דבר שמשפר את רמת הציונים ואת אחוזי הבגרות בלי כל קשר ליחס כלפי ההורים או התלמידים. אני לא חושבת שיש מישהו שבדק את הנושא, אבל באמת יכול להיות מעניין לראות אם יקחו מנהל מבית ספר פרטי ויעבירו אותו לבית ספר עממי, ואותו בית ספר- עם אותם מורים, אותם תלמידים, אותם הורים - הדבר היחיד שישתנה בו יהיה היחס כלפי ההורים והתלמידים קשה להאמין שבאמת יהיה שיפור משמעותי בציונים ואחוזי הזכאות לבגרות. אכן בתי ספר פרטיים הינם בתי חרושת טובים יותר, אבל זה בגלל גורמים רבים ולכן כל חוקר זוטר יוכל להגיד לך שאין בזה דיי כדי להוכיח שיחס אחר כלפי ההורים יביא לשיפור בציונים.
 

מיכל שב

New member
אני חושבת שחלק מהבעיה היא

שגם כיום היחסים הפכו ליחסי לקוח. קשה שלא להשוות את התנאים היום לתנאים של פעם. פעם, ההורים שלי לא היו מעיזים להתקשר למורה במהלך השבוע הביתה (אלא רק במצב של קטסטרופה). לאחותי מתקשרים הביתה אם הילד לא מוצא את הסרגל ותופסים אותה לשיחה של לפחות 10 דקות. פעם, היו מתייחסים בכבוד למורים (למרות שאת זה אני אומרת כשאני מסוייגת, כי אני זוכרת שגם אנחנו התעללו בכמה מורים...). פעם תלמיד לא היה מעז להרים את הקול על מורה שלא לדבר על יותר מזה. אבל מעל הכל - אני חושבת שבאיזשהו מקום ההורים שכחו שהתפקיד של בית הספר הוא לא לחנך. זה התפקיד של ההורים. אני רוצה להאמין שילדים מחונכים יהיו מחונכים גם בבית הספר.
 

פלגיה

New member
נכון שזה גם במערכת הכללית

זו הגישה שאותה מלמדים בקורסי המנהלים למנהלי בית הספר. אתמול מורה הראתה לי SMS ששלח לה תלמיד. נכון שחוצפות היו גם פעם (ע"ע המורה שמילקיהו) אבל המסר של התלמיד הזה היה "את חייבת לעבוד בשבילי". בעיני זאת רעה חולה.
 

מיכל שב

New member
הבעיה העיקרית בSMS כזה

(מלבד העובדה שמדובר בחוצפה מדרגה ראשונה
) הוא שאם אותה מורה תפנה להורים של אותו תלמיד, הוא יקבל מהם גיבוי מלא. לא. המורה לא עובדת עבורו. היא גם לא תעשה עבורו את בחינת הבגרות. אני חושבת שאם לא נטפל בבעיה הזו עכשיו, אותו דור של תלמידים יגיע לאוניברסיטה וגם החלקה הזו תהרס.
 

noamjen

New member
אם ההורים שלי לא היו יכולים לדבר...

עם המורים שלי על בסיס יום יומי, אני אולי לא הייתי מסיימת את חוק לימודי. אני לא חושבת שיש משהו רע בזה שהורה יכול לפנות למורה, אפילו להפך. מורה שמעורב בחיי הילד יוכל להתאים את עצמו ולעזור הרבה יותר. בית הספר כפי שהוא כיום בנוי ככה שהוא אולי מתאים ל40 אחוז מהילדים, אז מה יעשו כל השאר? לי היה מזל ורוב המורים שלי היו מאוד פתוחים ומוכנים לקבל את זה שאני לא לומדת באותה דרך כמו שאר חברי לכיתה ובאמת התחשבו בי בצורה יוצאת דופן, וכך במקום לנשור (מה שהיה יכול להיות בבית ספר אחר) סיימתי כאחת ממצטיינות הכיתה מבחינת הישגים לימודיים.
 

אלה 3

New member
בדיוק כך!

היום יש הרבה הורים שמזלזלים במורים בבית הספר. (אך יש שגם מעריכים את עבודתינו הקשה). וילדיהם רואים זאת ומתנהגים בדיוק כמוהם. בכיתתי תלמידה הציקה לתלמיד ולבסוף הרימה עליו כסא לאיים עליו. הילדה התבקשה ממני להתנצל בפניו ובתגובה ההורים התקשרו ליועץ של שרת החינוך (!!!??!!!) איך העזתי לבקש מבתם להתנצל? "למה מה?". כאן מתווספת בעיה נוספת: במקום שהיועץ המדופלם יעיף אותם למקום שם הם ראויים להיות הוא נתן להם תשומת לב ראויה, פנה למפקח ולמנהלת ואני הייתי צריכה לבזבז זמן ולהפגש עמם. כמובן שלפגישה הראשונה הם לא הגיעו אז נאלצתי להגיע שוב במיוחד לפגישה השנייה על חשבון זמני הפרטי וזמן ילדי. בפגישה זו האב כמעט והיכה אותי משלא חזרתי בי מבקשת הסליחה של בתו הצדיקה. בקיצור, מאז שיוסי שריד פתח את הדלת בפני ההורים ההורים נכנסים דרכה גם בלי לדפוק...
 
ההורים לא רוצים שבנם יהיה בור.

אני לא יודע איזה ניסיון יש לך עם חינוך פרטי אבל אני ובני למדנו שם טוב יותר.
 

Nitay112

New member
התשובה - הגזמתם מאוד במתן הזכויות.

אני, כתלמיד שמינית בן 18 אומר לכם שהגזמתם מאוד במתן הזכויות לילדים בביתי הספר. ההתרשמות הכללית שלי מהמערכת היא שלמורים פשוט אין כלים וכח כדי להתמודד אם ילדים מופרעים, וזו בעיה. למורה צריכים להיות כל הכלים כדי להשליט סדר בכיתה ולהביא את התלמידים להישגים. לא פעם הייתי עד לכך שתלמיד הפריע בכיתה והמורה אמר לו לצאת והוא פשוט אמר לא. היא הקישה ממנו שוב והוא אמר לא רוצה. (תוך כדי התחצפות). והיא ויתרה לו. הלכתי אליה אחר כך ואמרתי לה שהיא הראתה כלפיו חולשה ושזה היה צעד שגוי לותר לו. אסור שזה יהיה במערכת. תלמיד צריך לדעת שברגע שמבקשים ממנו לעשות משהו הוא חייב לעשות אותו. זה לא אמור להיות נתון לויכוח בכלל. (אני חייב לציין בבתי הספר שאני למדתי ולומד לא היו מקרי אלימות קשים וגם לא התפרעויות המוניות או דבר מסוג זה. ולכן כל מה שאני אומר הוא בגד מה שאני מכיר). לא רק שבמשרד החינוך לא מבינים את זה ולא מטפלים בבעיה אלא עושים את ההפך, נותנים עוד זכויות. זו טעות. לפי ההתרשמות שלי בתי הספר מנסים לנהוג על דרך של "כיבוד הדדי". המורה יכבד את התלמיד והתלמיד יכבד את המורה בחזרה. אבל דיבורים לכוד ומציאות לכוד. במערכת החינוך צריכים להבין שהשיטה הזאת לא פועלת בכל בתי הספר, אפילו ברובם לא. אם זה עובד - בשמחה. יש שיעורים שאנחנו לדוגמה, מביאים עוגות ועושים חידות במקום ללמוד מתמטיקה אבל אנחנו לומדים טוב ואין שום פיגור בחומר והציונים בבגרויות גבוהים מאוד. אבל אם זה לא עובד, למורה צריכים להיות האמצעים "לדכא" את ה"מרד". התפקיד הראשון של בית הספר הוא לחנך. לא שאני גורע מההורים את האחריות לחינוך ילדיהם, אבל גם תפקיד בית הספר הוא לחנך. כמו שהמורה שלי לספרות אמר: "התפקיד הראשון שלי בתור איש חינוך הוא שתצא מבית הספר הזה בנאדם, רק אחר כך ללמד אותך ספרות". בבית הספר הרמה הלימודית היא לא גבוהה במיוחד, כל אחד שרוצה ללמוד יכול ללמוד את כל החומר של התיכון בשנה ואני בטוח שהרוב לא זוכרים את מה שלמדו לבגרות בהיסטוריה. בית ספר, כמו גם להורים יש תפקיד מרכזי בחינוך הילדים. בקשר לטענה שההורים נהיו מעין "לקוחות". זה נכון ולא נכון לדעתי. באמת בבית הספר הפרטי שאני לומד בו ההורים הם מעין לקוחות, אבל גם אין יותר מדיי בעיות משמעת או בעיות לימודיות. אסור שמצב כזה שההורים הם לקוחות יקרה בבתי הספר. 90% מההורים, כשלילדיהם יש בעיות בבית הספר מאשימים את המורה, את בית הספר, את המנהל, את מערכת החינוך ורק את עצמם לא. כולם אשמים חוץ מהם. (וזאת אני מכיר מאמא שלי שהייתה מורה כמה שנים טובות עד שנמאס לה). המצב הזה שגוי ביותר. ילד שרואה את אמו או אביו מתייחסים למורה בזלזול, שלא מכבדים אותו, יעשו זאת גם. ההורים צריכים להבין שמערכת החינוך היא מעליהם, לא אמורה להיות להם הזכות להשפיע בצורה כל כך גדולה על הנעשה בבית הספר. אני לא אומר שועד ההורים הוא מיותר, ושאין מקום בכלל להתערבות הורים בבית הספר. אבל הכל במידה כזו שהם לא ירגישו שהם "מעל" למנהלת. התכוונתי לכתוב משהו קצר וקצת נסחפתי. בכל מקרה, זו דעתי על מערכת החינוך שלנו.
 

J e n i e

New member
זכויות וחובות

מהן זכויות התלמיד בכלל? הייתי הולכת ומחפשת אבל מכיוון שיש לי עוד חמש דקות על המחשב אני לא אעשה את זה. רק מניחוש אני לא חושבת שזה אפילו קשור לטלפון של ההורים למורה בגלל שהבן שלהם איבד סרגל. זה אכן קשור לאמצאי משמעת, אבל אם תלמיד מסרב לצאת מהכיתה, מה רצית שהמורה תעשה? תוציא אותו בכח? תלמיד תיכון? ולמה שלא ילכו מכות וזהו..... לתת לתלמיד פחות זכויות לא יעזור למורה לשלוט בכיתה. אולי עונשים חמורים יותר יפסיקו את זה, אבל לא נראה לי שיש משהו בחוק נגד זה. (מלבד הררחקה מבי"ס, שדורש כפי הנראה המון אישורים). חוסר משמעת קשור להרבה יותר, זה קשור ליחס של ההורים ושל החברה בכלל למורים, שהוא לפעמים מזלזל, זה קשור גם למורים עצמם. היו לי מורים שאני חשבתי שלא מתאימים ללמד. לקחת זכויות מתלמידים לא יפתור את הבעיות שת מערכת החינוך, שכר גבוה יותר למורים, דרישות גבוהות הרבה יותר ממועמדים להוראה, ואולי גם העלאת רמת הלימודים, לדעתי זו ההתחלה. מצד שני מי שואל אותי.
 

Nitay112

New member
לא מצפה שילכו מכות

אני לא מצפה שהם ילכו מכות חס וחלילה או שהמורה תשתמש בכוח. אבל אם היא לא הייתה מוותרת לו בסופו של דבר הוא היה יוצא. הוא לא תלמיד אלים חס וחלילה, והוא ממש לא היה מרים יד על אף מורה. הכשל הוא בעובדה שהוא בכלל העז להכנס איתה למשא ומתן לגבי היציאה שלו מהכיתה. זה לא אמור להיות ככה. אותי ההורים חינכו ש"לא" זה "לא!". זה לא אמור להיות נתון לויכוח בכלל. זה נכון שחסרים מורים רבים בתחום ההוראה אבל מצד שני המון מורים בורחים מהר מאוד מתחום הוראה עקב בעיות משמעת. אם החינוך היה של כיבוד המורה, והמורה היה מרגיש שמכבדים אותו ושהוא יכול להעביר את החומר הנלמד, אני בטוח שהרבה יותר מורים היו נשארים במערכת ומהמצב הזה היה אפשר "לסנן" את המורים הלא טובים. "סינון" המורים הוא תפקיד המנהל ומערכת החינוך. כמובן שבנוסף לכך חייבים להעלות את שכר המורים, זה ללא ספק. תראו, אני לא בא ואומר שצריך להפוך את בית הספר לדיקטטורה מוחלטת. אבל למורה חייבים להיות הכלים להתמודד עם כל בעית משמעת כדי לחנך תלמידים. עונשים רציניים וכבדים הם חלק מהחינוך. ושוב, גם ההורים צריכים להיות חלק מהחינוך הזה של ילדיהם, וחבל שבהרבה מקרים הם ההורים לא מחנכים את ילדיהם כמו שצריך.
 
מהן זכויות התלמיד בכלל?מי צריך ?

זכויות ואחריות בבית הספר מחיי בית הספר עיקרי זכויות התלמידים וההורים מצגת חוק זכויות התלמיד חוק זה מטרתו לקבוע עקרונות לזכויות התלמיד ברוח כבוד האדם ועקרונות אמנת האומות המאוחדות בדבר זכויות הילד, תוך שמירה על כבוד התלמיד, עובד ההוראה וצוות המוסד החינוכי ועל ייחודם של מוסדות החינוך לסוגיהם השונים כמוגדר בחוק לימוד חובה, התש"ט1949-, בחוק חינוך ממלכתי, התשי"ג1953-, בחוק חינוך מיוחד, התשמ"ח1988-, ובכל דין אחר, ולעודד יצירת אקלים של כבוד הדדי בקהילת מוסד החינוך.
 
קראתי את החוקים...

עליהם את כותבת, מתחילתם ועד סופם, ועדיין אני בדעה, שהיה חכם יותר להקים, בתוך מערכת-החינוך הקיימת כמובן, גם מערכת-משפטית, בדומה למערכת-המשפט הכללית. צר לי, אך התיקונים לחוק אינם מגנים על המורים מפני פגיעה, ובנוסף לכך, ההורים מתערבים יתר על המידה לטובתו של התלמיד, במקום להודות בכך, שהילד שלהם יכול וגם עושה מעשים, שאינם ראויים!!! - על זה בדיוק מדובר באותן כתבות בעיתונים ובחדשות, וזה מופיע בתיקון עצמו. אם הייתה מערכת-משפטית פנימית, בתוך מערכת-החינוך, שמעורבים בה גם פסיכולוגים ועובדי-רווחה, והיו מגבילים את התערבות ההורים, תוך כדי שמירה על כבוד האדם (בנוגע ליחס כלפי הורים, תלמידים, מורים, מנהלים ועובדים בכלל) הרבה דברים היו נראים האחרת בבתי-הספר של היום. למעשה, בעיקבות המקרים המזעזעים, אלה האחרונים שפורסמו בזמן האחרון, לדעתי, הגיע הזמן להקים גם גוף משטרתי בתוך המערכת. הילדים הם האזרחים המבוגרים של השנים הבאות, הם המורים, אנשי-העסקים, פקידי-הבנק, הפוליטיקאים, המהנדסים, המעצבים, הספרים, הזמרים, השחקנים, המובטלים, החיילים, השוטרים... ועוד... ועוד... של העתיד שלנו גם. כן, כבר בגיל היסודי הם צריכים ללמוד את עולם המבוגרים, את ההבדל בין כבוד עצמי לגאווה אלימה. ילד, שלא מקבל על עצמו אחריות מגיל צעיר, לומד להתחמק מאחריות ולעשות רק מה שנוח לו, כשהוא יודע, שבכל מקרה ובכל מעשה, שיעשה, יש מי שיגבה אותו וידאג, שהוא יצא נקי מאשמה. במצב כזה, גם אם הילד אינו מהווה סכנה לסביבה שלו, הוא בהחלט עלול להוות סכנה לעצמו !!! אז מי צריך אחריות?! - אז מה אם הילד יתחנך להיות מסוכן לעצמו ו/או לסביבה שלו... (זה מה שמשתמע מדברייך, לצערי). איך את רוצה, שהעתיד של המדינה הזאת יראה? - איך את רוצה, שיראו החיים שלך במדינה הזו בעתיד? הצבא שלנו כבר עכשיו לא מה שהיה... החיילים הסדירים של היום הם התלמידים של אתמול - זו עובדה ! - כשמערכת-החינוך דרשה משמעת ואחריות מהתלמידים, הצבא שלנו היה צבא גאה וחזק... והמשטרה שלנו בהווה לעומת העתיד... אותו דבר, כמו הצבא. שימי-למה שקורה סביבך במדינה שלנו בכלל - זו לא מקריות ! - משהו גרם לדברים להגיע למצב הזה. רוצה לממש את החלומות שלך? - אי-אפשר להמשיך לעצום עיניים ולהגיד: "זה שום דבר." עכשיו זה הזמן לעשות, כדי לשנות, ואם אף אחד לא יקח אחריות ויוזמה, זה לא ישתנה, זה רק יחריף! הקישורים, שהוספתי, הם קישורים לאתר של מכון אדלר, כדאי ליצור קשר איתם.
 

dannyshadow11

New member
הבעיה במערכת, לדעתי:

א. שהיא מערכת חינוך חובה- גורעת את הזכות הבסיסית של אדם לחופש הבחירה והתעסוקה ( מופיע בחוקה אבל לא בזכויות הילד). אבל זו בעיה כלל עולמית. ב. יותר מדי היסוסים והשארת התלמיד בביה"ס, גם אם זה אומר פגיעה בתלמידים אחרים\בזבוז זמנו של התלמיד ושל המורים וכו'. כיוון שבעיה א' לא נתונה לוויכוח, צריך לפתור את בעיה ב', בעיקר. כיום רוצים להעלות את גיל חינוך החובה, כרגיל משרד החינוך מחפש ומוצא פתרונות עקיפים ולא מוצלחים לבעיה.
 
כל הכבוד לך! אתה צודק בכל מילה.

האמת שהתכוונתי לכתוב הודעה ארוכה יותר, אבל אני כל כך מזדהה עם מה שכתבת שאין לי הרבה מה להוסיף. אני מאוד מעריך את הבגרות שלך וראיית המציאות שלך. כל מערכת שנותנת דריסת רגל להורים הולכת ודועכת. זה קרה למערכת החינוך והתהליך בעיצומו גם בצבא. מערכות שלא שמות דגש על הישגים ,סופן שגם לא תגענה להישגים. מי ששומר על רמת החינוך בארץ הן רק האוניברסיטאות. שם לא מקבלים זכויות על השתדלות ולהורים אין מילה - ההישגים הם הישגי התלמיד בלבד והכל באחריותו. אני חושב שתפקיד החינוך הוא תפקידם העיקרי של ההורים ומערכת החינוך צריכה לתת את הידע. מה שקורה בפועל הוא שההורים מנסים להיות חברים של הילדים וכשהילדים נתקלים בדרישות וסמכות החברים שלו מייד עומדים לצידם ומצדיקים אותם. בטיפשותה מערכת החינוך מתכופפת בפניהם ואת התוצאות אנחנו יכולים לראות בשורה התחתונה.
 
למעלה