האם יכולת גבוהה זה משהו שיש לכם?

E s t e b a n

New member
לא הבנת.

יתכן של-X יש פוטנציאל שונה מ-Y, זאת אומרת לאחר שהסירו את כל המחסומים ופתחו את היכולת עד הקצה, X עדיין עוקף את Y. הגורמים (מולד + נרכש), בצורתם הטהורה, אינם תלויים זה בזה. תורשה נגד חינוך - כנ"ל. הויכוח נקרא בספרות של מדעי החברה nature vs. nurture ובנוגע לאינטליגנציה, הכיוון הוא (כרגע) יותר לצד של nature בחלק מהפקטורים, כולל הפקטור הכללי, ולצד של nurture בכיוון של התמחות בביצועים. נכתבו מאות אלפי עמודים על הנושאים האלה.
 

avi1283

New member
אז מה,

מאות אלפי עמודים ולא ממש הגיעו לתשובה ברורה אה? תודה על ההפניה לספר אכן אקדמאי אבל בעצם לא יודע אם תהיה לי גישה לספר כי הספריות בבר אילן מחולקות למחלקות שונות, איך ויקיפדיה אמורה לעזור? עוד מעט תפנה אותי למילון... פחות מעונין לקרוא על הגדרות , מה שיותר הייתי רוצה לראות זה הסבר למה זה הכיוון שאינטליגנציה ויכולת מתמטית למשל זה מולד (חצי או הרוב לא משנה בעיקר למה זה לא שווה אצל כולם) ואיזשהו הוכחה או מחקר מרכזי שתומך בזה (אם יש).
 

bgbg10

New member
יש ילדים שהם נולדו למשפחות

הרוסות ושלא היו מטפלים בהם או משקיעים בהם, והם בקושי היו הולכים לבה"ס אבל התגלו מחוננים, למרות היעדר גירויים שכליים מצד ההורים כשהם היו בגיל קטן יותר... נכון שמשחקי חשיבה וכל מיני גירויים שכליים למינהם מפתחים את יכולת החשיבה והריכוז, אבל זה גם לא תנאי הכרחי שבלעדיו יהיה קשה למישהו לתפח את היכולות שלו או שהיכולות שלו יהיו פחותים משל אחרים בני גילו
 

avi1283

New member
עדיין משנה

זאת פשוט אפשרות שלישית ששתיהם נכונים (וזה בעצם מתקרב יותר לאפשרות הראשונה שאכן יש את היכולות האלו ואז למישהו אחר פשוט אין אותם וגם באופן תיאורטי אין לו סיכוי להגיע אליהם כי למישהו זה קיים במוח ולמישהו לא) האם זאת השערה שלך? או שזה מה שכרגע מדענים חושבים/יודעים? יש לך אולי קישור לזה או ספר בנושא?
 

E s t e b a n

New member
זה כרגע מה שחושבים.

יש אינסוף ספרים בנושא, ואפילו לא דגדגתי את קצה המזלג עם ההסברים הרווחים כיום -- למשל, ריבוי אינטליגנציות וההבדל בין תכונה (מולדת) לבין יכולת (נרכשת). אם אתה אקדמאי, אני ממליץ בתור התחלה על הספר "אינטליגנציה אנושית" מאת פרופ' ברוך נבו, הוצאת האוניברסיטה הפתוחה (כרכים א'+ב'). אם לא, גם וויקיפדיה טובה...
 

shteren

New member
ריבוי אינטילגנציות זה נחמד

אני מכיר את הנושא ואני מתעסק איתו די הרבה בתנועת נוער שלי אבל אני סתם מדבר פה על זה ברמה הבסיסית. זה שבן אדם גדדל במשפחה לא תומכת והרוסה לאו דווקא אומר שאין לו גירויים, וגירויים זה לאו דווקא משחקי חשיבה והקראת אנציקלופדיות. גם הצורך לדאוג לעצמך ולשרוד לבד מגיל צעיר יכולה לפתח אצל אנשים יכולות אינטיליגנטיות מדהימות, הגירויים זה משהו שאנחנו לא כל כך מודעים אליו ולא יודעים מה יגרום את זה, אני רק אומר שזה מה שמשפיע. אין ספק שיש הבדל בין להיות םיסיקאי ובין להיות אנשטיין או להיות מוסיקאי לבין להיות באך, אבל מה שאני אומר זה שאין אף סיבה לכך שבן אדם לא יהיה מתימטיקאי, ותסלחו לי בגרות ברמה של 5 יח' מתימטיקה זאת בדיחה, בטח שבשביל מישהו בסדר גודל של גאון דור זה יהיה בדיחה, אבל גם בשביל בן אדם ממוצע שחושב שהוא יכול זאת בדיחה.
 

E s t e b a n

New member
כנראה שאתה רק חצי צודק. ../images/Emo13.gif

לפחות ככה חושבים החוקרים כיום. בגרות 5 יחידות במתמטיקה זו בדיחה לאנשים מסויימים, ולא בדיחה לאנשים אחרים: גם בגלל ההבדל ביכולות המולדות, וגם בגלל ההבדל ביכולות הנלמדות.
 

avi1283

New member
לא ממש בדיחה

אפשר באותה מידה להגיד שהכלכלה בתיכון זה בדיחה ועוד כל מיני מגמות, מן הסתם זה פי 10 יותר קל מהאונברסיטה אבל ככה זה צריך להיות, לדעתי זה הרמה המתאימה. אם תעלה את הרמה כולם ילכו לעשות 4 יח' ואם תעלה את הרמה של כל היח' אז סתם תדפוק את אלה שגרועים במתמטיקה ובכלל רוצים להיות מורים לספרות או פסיכולגים ואין סיבה שהם יצטרכו להתמודד עם רמה גבוהה של מתמטיקה.
 

shteren

New member
תרגע

לא הצעתי לעשות שום דבר, רק אמרתי שכל בן אדם, לא משנה מי שרוצה לעשות 5 יח' מתימטיקה יכול לעשות את זה בלי לשבת 8 שעות ביום וללמוד. הבעיה זה שרוב האנשים לא רוצים, וזה בסדר, לא התכוונתי שצריך להעלות את הרמה, רק הגבתי לנושא של הדיון שלפי דעתי כל בן אדם מסוגל.
 

shteren

New member
תסלחי לי אם אני לא מעריך אותך

על התגובה הנהדרת שלך...
 

bgbg10

New member
גם אני רציתי להגיב לה, בסופ החלטתי

שהיא פשוט לא שווה תגובה.... אם לנהל דיון מעניין נחשב כ"חנאגה" אז אני חנאג'ה גאה
 
למעלה