האם מהירות האור היא מחסום?

קווארק

New member
האם מהירות האור היא מחסום?

תאורית היחסות טוענת שאין שום דרך בשום אמצעי לנוע מעל למהירות האור. מהירות האור היא מחסום שאינו ניתן לשבירה. כמו כן גם מידע אינו יכול לנוע מעבר למהירות האור. מזה זמן רב מנקרת לי בראש שאלה: שתי חלליות הנמצאות במרחק של 10 דקות אור אחת מהשניה, כל מסר שיועבר מאחת לשניה יקח לו לפחות 10 דקות עד שיתקבל. מה קורה אם נמתח צינור חלול בין שני החלליות הנייחות (נעזוב את הקושי הטכני) בתוך הצינור נשחיל מקל, כך שיגיע עד לקצה של פתחו של הצינור. על המקל הנמצא בפתח הצינור נכתוב את אותיות האלף בית ברווחים של 1 ס"מ. וכעת אדם בחללית א´ דוחף את המקל פנימה הרי מיד קצה המקל יצא בחללית השניה ולא כעבור 10 דקות. וכך הוא יוכל להעביר מסר שלם אל חבירו, הנצא במרחק 10 דקות אור ממש און ליין האומנם? חשבתי על זה די הרבה ויתכן שיש לי כשל באחת או יותר מן ההנחות שלי. אשמח לשמוע את חוות דעתכם.
 
לא בדיוק הבנתי כיצד המקל

מעביר את המסר... אבל לפי תורת היחסות הכללית אין דבר שיכול לנוע יותר מהר ממהירות האור וכדי שעצם יגיע למהירות האור הוא צריך אנרגיה אינסופית.
 

Deathatred

New member
תבדוק ותראה שלמקל יקח זמן

להגיע מקצה אחד לקצה השני. הוא לא יצא באופן מידי מהצד השני. בכל מקרה, המודל שלך פגום. אם המידע נמצא בסוף של המקל - הרי שיקח זמן להעביר את הסוף שיהיה אכן בסוף. אם המידע נמצא בהתחלת המקל, להתחלה יקח זמן לעבור את המרחק. התייחס אל המקל כאוסף של נקודות שנעות כולן באותה מהירות.
 

קווארק

New member
אסביר בשנית

המקל נמתח מחללית א´ לחללית ב´ כשהוא נמצא בתוך צינור חלול. בחללית ב´ המקל נמצא ממש בפתח הצינור. בחללית א´ אני דוחף אותו קדימה לכיוון חללית ב´. לדוגמא אני מכניס אותו לתוך הצינור בעוד מטר. השאלה היא האם הוא מיד יצא באורך של מטר מהצד השני? ואם הוא לא יצא היכן המטר הזה של המקל נעלם? מקוה שהסברתי את שאלתי.
 

Deathatred

New member
המקל לא יצא מיידית

זו התשובה. לכוח שתפעיל יקח זמן להגיע לקצה השני של המקל ואז להפעיל גם אותו. יתכן שבמשך זמן זה המקל פשוט ידחס ואורכו יתקצר במטר עד שיסיים להתרחב מחדש.
 

2_be

New member
תשובות טובות כבר קיבלת../images/Emo13.gif

נותר לי רק להגיד ברוך הבא
 

קווארק

New member
לא דובים ולא יער

את התשובות האלו אני מכיר. תמיד ניתן לומר זה לא יעבור. אני מחפש תשובה מנומקת לניסוי התאורטי שלי. היכן כאן הטעות? או שמא אין כאן טעות. תודה על הברכה ניכר שהמקום הזה די רציני ומכובד. אשמח לבקר כאן מפעם לפעם.
 
כמו שכבר ענו לך

התייחס למקל כאוסף של נקודות. זה שהזזת קצה אחד לא גורר תגובה מיידית שהקצה השני יופיע. עדיין האנרגיה שאתה מעביר למקל שצריכה להניעה אותו מוגבלת למהירות האור לכן כל התנועה שלו מוגבלת לזמן שיקח לאנרגיה להגיע לקצה השני שלו. הסבר פיזיקלי/מטמטי לא יודע...
 
אני לא מבין למה זה לא יפעל

מבחינה הגיונית, כאשר אני חושב על מקל שזז בצד אחד, הוא זז מיד גם בצד השני. האנרגיה אשר מופעלת על המקל פועלת עליו כעל גוף אחד בעל מסה ולפי איך שאני רואה את זה, תגרור תגובה מידית לאורך כל המקל. אני בטוח שהסבר מתמטי יבהיר את העניין, איך אני לא יכול למצוא הסבר כזה...
 

Henryf

New member
גוף אחד זז

אתה לוחץ על מולקולה אתח בקצה המוט. מולקולה זו זזה, מפעילה לחץ על המולקולה שלידה. המולקולה השנייה מרגישה את לחץ המולקולה הראשונה, ולכן זזה. וכך הלאה וכך הלאה. זה לוקח זמן. המקל לא זז בבת אחת כפי שנדמה לך אינטואיטיבית, בגלל שהחושים שלך לא מספיק מדויקים לראות הבדלים כה זעירים בתחום המעשי.
 

קווארק

New member
מסקנה מעניינת

כלומר באופן תיאורטי ניתן בצינור חלול בעל אורך מסויים להכניס בתוכו גוף שהוא ארוך יותר מאשר הצינור. במספרים: צינור בעל אורך של X ניתן להכניס בתוכו גוף שאורכו X+Y. מסקנה הנוגדת את השכל הישר שלנו. (שלא תמיד הוא ישר רק חושב שהוא כזה) האם ניתן להוכיח זאת בדרך מתמטית שאכן כך זה יקרה?
 

pallidfool

New member
כמובן.

בוא נניח בשלילה שלא. הגוף נע במהירות הגדולה ממהירות האור - סתירה. מש"ל.
 

Henryf

New member
תכונות פלאסטיות

אין גוף קשוח לחלוטין. שאל את אנשי תורת המחומרים. לכל גוף יש תכונות פלאסטיות, לחלק יותר ולחלק פחות. מקדם הפלאסטיות הינו תמיד קטן מאחד.
 

ChipsMan

New member
יש תאוריה יותר מעניינת

שאומרת ששדה הכבידה מתפשט יותר מהר ממירות האור. כלומר, אם כוכב A מתקרב לכוכב B, שדה הכבידה של A משפיע על B עוד לפני שהאור מ-A מגיע ל-B.
 

Henryf

New member
האם יש לתאוריה אישוש?

ההנחות המקובלות, שכח הכבידה מועבר באמצעות גראביטונים, שמהירותם לא עוברת את מהירות האור בריק. יש כל מיני תאוריות סותרות מעניינות, האם יש לאיזו מהיא אישוש כלשהוא?
 
למעלה