הדרך לרישיקש

LadyG

New member
הדרך לרישיקש

החיבור בין פילוסופיות מזרחיות (בעיקר בודהיזם) לבין הפסיכדליה של שנות ה- 60 , גרם לביטלס בפברואר של 1968 לעלות על טיסה מלונדון הקרה ולנחות בהודו ומשם לנסוע לרישיקש שבמדינת אוטאר אנצ'ל. הביטלס יצאו למחנה קיץ ארוך (לחלקם ארוך יותר ולחלקם ארוך פחות) ושם גם נכתב רובו של האלבום הלבן. מאז שאני זוכרת את עצמי, הצליל המיוחד של הסיטאר המשתלב כל כך יפה במוסיקה של הביטלס ואח"כ במוסיקה של יוצרים אחרים, הקסים אותי. ובחיפוש אחר הקסם הזה מצאתי את עצמי בדרך היורדת ממנאלי לרישיקש בחום של למעלה מ- 40 מעלות. כולם נוסעים לרישיקש לספוג מעט רוחניות. כולם מחפשים אבל מעט מוצאים. רישיקש של היום הפכה למרכז יוגה ענק. מלאה במקדשים ומלאה באשרמים. בכל אשרם ניתן לקחת קורסים בעיקר סביב הנושאים הקשורים ליוגה: קורסים יומיים וקורסים שאורכים חודשים. והנוף האנושי: ההינדים בבגדיהם הכתומים והסאדו (אלה שבחרו לחיות חיי סיגוף בדרך לנירואנה) בבגדים הלבנים ומעל הכל טקס הפוג'ה הנערך כל יום לעת ערב, עם שקיעת החמה על גדת הגנגס. הפוגו'ת, שהוא טקס תפילה דתי נושא אופי שונה ממקום למקום. ברישיקש על בגאת (המדרגות היורדות לגאנגס) משיטים קעריות עלים, עמוסות בקטורת ונרות. הגורו נושא תפילה לאלים והמנחות נזרקות לנהר. מראה יפהפה של אלפי קעריות עם נרות דולקים משייטת לה על פני הגנגס הקדוש. וכשנגמר הטקס פוצח הקהל בשירת: הארי קרישנה, הארי קרישנה, קרישנה קרישנה הארי הארי. ומשהו מהאוירה המיוחדת, שבטח חוו הביטלס, אי שם ב- 1968 באשרם של מהרישי יוגי, הלא הוא סקסי סיידי הגיע עד אלי במכונת הזמן. בראש רצו המון צבעים, בליל של צלילים, שבקעו מתוך כלי מיתר הודיים. פתאום היה לי ברור איך נכתב האלבום הלבן דווקא במקום הזה.
 

Jflyaway

New member
וזה עושה לי חשק לנסוע לשם..../images/Emo13.gif

אגב, האלבום הלבן, יש בו כל כך הרבה פסיכדליה נהדרת. אחד השירים שאני הכי אוהב, ולעיתים נדירות מזכירים אותו הוא LONG LONG LONG של האריסון....
 

LadyG

New member
Long Long Long

הוא אחד השירים היפים שכתב ג'ורג' האריסון ובין אם ג'ורג' התכוון במונח You לאלהים, לסמים או לפאטי, זה שיר יפהפה.
 

Jflyaway

New member
בעיני... זה נשמע כמו שיר

אהבה טראגי לאישה, לא לאלוהים או לסמים. והסוף שלו... CHILLING.....
 

noamrap

New member
הסוף שלו...

הסוף של השיר נוצר בזכות כוס מזכוכית שנחה לה על מגבר הלזלי של ההמונד. כשהגבירו את הווליום של אותו המונד - הכוס החלה לרעוד ויצא האפקט המצמרר הזה. הביטלס לא התכוונו לזה מלכתחילה. זה יצא להם בטעות (כמו הרבה טעויות מופלאות שלהם). גאוני...
 

LadyG

New member
דווקא מדברים

על בקבוק יין שרעד, אבל זה ממש לא משנה.
 

modulo1000

New member
המהרישי החרמנשקי

שמעתי סברה שהמהרישי ניסה לאנוס או משהו דומה את מי פארו או מישהי אחרת ואז נוצר משבר אמון בינו לבין הביטלס....מישהו מכיר סיפור כזה אנה עדכנוני
 

LadyG

New member
אחותה של...

ועליה נכתב Dear Prudence. מיה אחותה היתה עסוקה עם פרנק סינטרה, ופרודנס היתה עסוקה בלהיות מדוכאת ולא לצאת מהחדר. ג'ון כתב את השיר בנסיון לנחם אותה.
 

LadyG

New member
אבל בעצם

דיברת על נסיון האונס, שבעצם גרם לאכזבה הגדולה, שחש ג'ון לנון מהמאהרישי. כששאל המהארישי את הביטלס למה הם עוזבים ענה לו ג'ון: If you're so cosmic, you'll know why והצדק איתך, מיה פארו היתה הקורבן.
 

Jflyaway

New member
בקיצור... כל בני האנוש דפוקים

גורו או לא גורוץ....SAME SHIT
 
זה לא מדוייק

הקרבן - אם אכן היתה קרבן - היתה בחורה עלומת שם. לא מיה פארו, ולא אחותה. אלו היו אגדות אורבניות, שהתסובבו במשך שנים. רק בסוף שנות התשעים נודע הסיפור במלואו (או ברובו, בכל אופן). הביטלס שהו באשרם של המהרישי מספר שבועות. רינגו חזר לאחר כשלושה שבועות, ומקרטני וג'יין אשר כשבועיים אחריו. ג'ורג', פטי, ג'ון וסינתיה, נשארו מאחור. מבין ארבעת הביטלס, האריסון היה היחיד שלקח ברצינות את הקורס למדיטציה. רינגו הבין מהר שזה לא בשבילו, ומקרתני השתעמם, בעיקר משום שזה היה קורס למדריכים, ולא לתלמידים, והוא לא התכוון להיות מדריך מדיטציה. לנון, מצידו, החל להרגיש שלא בנוח ככל שעבר הזמן, בגלל שהמהרישי ניצל את שמם של הביטלס לקידום ענייניו העסקיים והחל לרמוז, יותר ויותר בגלוי,על רצונו להכנס לשותפויות עסקיות שונות עם הביטלס. בין היתר, הוא ציפה שהם "יתרמו" חלק נכבד מהכנסותיהם לחשבון הבנק שלו בשוויץ. היה גם מו"מ שהתפוצץ, על הפקת סרט משותף לביטלס ולמהרישי. לנון החשדן קרא לחברו מג'יק אלכס, והזמין אותו להצטרף אליהם ברישיקש. כנראה בעידודו - או אף בהוראתו - של לנון, אלכס החל לרגל אחר המהרישי. הוא חזר אל לנון עם סיפורים על כך שהמהרישי אוכל בשר בהסתר, ועל חרמנותו של המהרישי - הוא "שלח ידיים" לעבר הבנות שבאשרם, ביניהן צעירה אמריקאית, שאלכס שם עליה עין. פטי האריסון, אחותה ג'ני בויד, סינתיה לנון וג'ורג' סרבו להאמין לו, וחשבו שהוא פשוט לא רוצה שהביטלס יעשו מדיטציה, ושהוא מקנא בהשפעתו של המהרישי על הביטלים. לנון היה היחיד שהאמין, וחשדותיו רק הלכו וגברו. לנון ואלכס החליטו לנסות לתפוש את המהרישי בשעת מעשה. הם שלחו את הבחורה האמריקאית לחדרו של המהרישי, וניסו להציץ מבחוץ או משהו דומה לזה (כן, זה נשמע פתטי, וזה בדיוק מה שזה היה). לנון עזב בשלב מסויים, ואחר כמה זמן הגיע אלכס לחדרם והודיע שהוא ראה במו עיניו את המהרישי שולח ידיים. התעוררה מהומה. לנון האמין לאלכס; האחרים לא. בהדרגה, הצליח לנון לשכנע את האריסון שהמהרישי אינו כשר ב-100%. למחרת הודיעה החבורה למהרישי שהם עוזבים. עד היום חלק מהאנשים שהיו עם הביטלס אינם משוכנעים שהמהרישי באמת שלח ידיים, ושזה לא היה הכל פרי דמיונו של מג'יק אלכס. אבל יותר סביר שהוא דיבר אמת.
 

Jflyaway

New member
אגב האריסון

UTS ALL TOO MUCH פסיכדליה נהדרת כנ"ל לגבי השיר (שכחתי שמו) עם הפזמון "PLEASE DONT BE LONG" או משהו כזה. פשוט מבריק
 

melancholy man

New member
yap

מי אם לא ג'ורג'י בוי, השיר הזה כל כך הריסון שזה מדהים. בכלל אני בעד ג'ורג', נדמה לי שלאהוב את ג'ורג' זה סוג של אופי לא?
 

Miss CB

New member
הגדרה מעניינת

מצד שני אם אתה כבר שם, אני חושבת שלאהוב כל אחד מהם בייחוד שלו מעיד על אופי אחר, במידה מסוימת; כמו בכל להקת בנים שמכבדת את עצמה
לכל אחד מהם הייתה את ה"נישה" שלו - המרדן הציני שיש לו תמיד מה להגיד; המרגש הקיטשי עם החיוך השווה מליונים; המרחף שאין לו באמת קשר לשאר (היה מתופף טוב, בסדר, בסדר, שמעתי יותר טובים - מגיע לו כבוד על העובדה שהוא היה חלק מהלהקה האגדית הזו, אבל הוא כשלעצמו תרם הכי פחות); וג'ורג'.. פשוט מיוחד, מקסים, יש לו חן בלתי רגיל לטעמי, בשירי האהבה האמיתיים כל כך, בצניעות.. אין כמוהו. לראייה, אול ת'ינגז מאסט פס
 
האשרם של המהרישי ברישיקש

ביקרתי במקום לפני מספר חודשים, כאשר הייתי ברישיקש. ידיד שלי כותב ספר על האלבום הלבן, והוא ביקש ממני לצלם את המקום עבור הספר, כך שיש לי כשני תריסרי תמונות של המקום. כתבתי גם את התרשמויותיי מהאשרם הנטוש וההרוס, במקום אחר, אך פונקציית החיפוש לא עובדת, לצערי. השרידים במקום מעידים על כך שזה היה מרכז משגשג ועשיר, בזמנו; מקום 'עלייה לרגל' של אלפי מאמינים, עבורם נבנו אכסניות במקום. בזמנו היה שם גם מנחת להליקופטרים, ובמו עיניי ראיתי תשתית רצינית למערכת חשמל ומים - להערכתי, מערכת מתקדמת יותר מזו הקיימת בעיר רישיקש כיום, עשרות שנים לאחר שהמקום ננטש. ראיתי גם את האולם המרכזי בו הנהיג המהרישי את מאמיניו בתפילה/מדיטציה. הוא בגודל של אולם ספורט בבי"ס ממוצע. בקצהו האחד במה מורמת, במרכזה ניצב כס-מלכות גדול, צבוע תכלת. כמו שאר עשרות הבניינים במקום, גם אולם זה נטוש, קירותיו מכוסים גרפיטי שחור, וחלונותיו מנופצים. האשרם, שהוא הגדול ברישיקש, תופש צלע הר שלם. הוא מוקף חומה ושערו נעול, אך הסקרנים שמגיעים למקום יכולים להכנס ע"י טיפוס על החומה. כל המבנים, כאמור, הרוסים, והירוקת והטחב השתלטו על הכל. במקום חיים רק שני נזירים, טווס, שור, ומאות רבות של קופים. בינות לשיחים, ניתן עוד לראות מדרגות משיש, שביל דרכו נסעו רכבים אל משכנו של המהרישי, בקצה המתחם, מזרקות מצועצעות וספסלים, עליהם ישבו מן הסתם המאמינים. המתחם גם זרוע בכמאה מבנים קטנים מאבן, בעלי גג דמוי פקעת, אשר שימשו - לדברי ידידי המומחה לעניין - כפינות מדיטציה. קשה לחשוב על פונקציה אחרת שהם יכלו למלא, שכן מדובר במבנים קטנטנים, שפתחם נמוך מגובה אדם ממוצע. הצד המזרחי של המתחם, משקיף על נהר הגנגס בפיתולו, כאשר בצידו השני נמצא מרכז העיר רישיקש. הנוף יפהפה, ולא פלא שהמהרישי בחר בנקודה זו להקים את האשרם שלו. לא ברור, אגב, מדוע ננטש האשרם. לדעת המומחים, ממשלת הודו לא ראתה בעין יפה את הכח שהמהרישי צבר, והתנכלה לו, ע"י העלאת המיסים על הקרקע. בשלב מסויים, לא יכל ארגונו של המהרישי לשלם את המיסים, והם נטשו את המקום. אבל, הסבר זה אינו מסביר מדוע המתחם עומד בשממונו, ומי בעליו כיום. מדובר הרי בחלקת אדמה בעלת ערך רב.
 
למעלה