הדת היהודית אשמה באפליית נשים

ריקשה

New member
הדת היהודית אשמה באפליית נשים

נכון שלא רק הדת היהודית דאגה להפלות את הנשים. זהו התהליך הסטורי. אבל היה לה משקל מכריע באפליית הנשים לא רק ביהדות אלא בכל הדתות המונותיאיסטיות שזה אומר מיליארדים של אנשים. לפני שהגיעה הדת היהודית היו אלות, היו כוהנות, היה פולחן נשי שהומצא על ידי נשים. אם לא היה להם כוח בתחומים אחרים, לפחות כאן היה להם כוח שנבע ממקור רוחני וזה הרבה מאוד. לנשים היה כוח חזק בדת, ובתקופות קדומות הן היו עיקר הדת ולפי המחקרים הנשים המציאו את אלוהים והדת. ידוע שראשוני האלים היו אלות. היהדות בראשיתה לא הצליחה להתמודד עם הכפילות של גבר-אשה באלוהים אחד וגם היום זה עדיין לא קיים ממש ביהדות. כך שיצא שאלוהים הוא גבר. בבת אחת נמחקו אלפי שנים של עבודה נשית בדת ונשים הצטוו להאמין במה שגברים אמרו להם להאמין כולל זה שהן יותר נחותות ולהסתפק בפינה בעזרת נשים בה הן מקשיבות ואף אחד לא שומע אותן. בתלמוד ובכל המקורות היהודים כל הגישה כלפי האשה היא מתנשאת ופטרנליסטית וישנן אינספור הערות מעליבות של נשים. רק היום כאשר יש משקל למחאתן של הנשים בזכות הפמיניסטיות פתאום מתחילים לפרש כל משפט מפלה כאילו יש בו איזושהי כוונה נסתרת, אבל הפרשנות היא של היום ובהחלט במקור לא התכוונו אליה. הגיע הזמן שהדתיים והדתיות כולל אלו שבפורום יודו על האמת ורק מכאן אפשר יהיה לתקן את העיוות שיצרה הדת.
 

four seasons

New member
המימסד הדתי אשם באפליית נשים

אני לא דתי ולא מתיימר, אבל למעשה ביטלת את כל מי שרואה בדת דרך חיים, כולל נשים, ראי את הנצרות זו שהמציאה את האנקוויזיציה, היום הדת ההומנית ביותר שיש היום יש זרמים ביהדות, יש רבות ולא מזמן הותר לנשים להניח תפילין, לימוד גמרה זה כבר לא יהרג ובל יעבור, כל מה שצריך לאמר למימסד הדתי הביתה פיפי ולישון נכשלתם
 

אמיר.

New member
הומנית - עלק...

הצחקתני.... תוך חמישים שנה שכחת מה עשו לנו הנוצרים הרחומים ? והיום הם בשמחה מאמצים את אויבנו לחיקם... ------------------- הנחת תפילין היתה מותרת תמיד - רק לא פופלרית. לימוד גמרא - התפתחות הדרגתית ברוכה. המימסד הדתי - עוד נכבוש אותו חזרה....
 

four seasons

New member
אפשר תרגום בגוף הסרט (-;, שלום אמיר

מה עשו לנו הנוצרים? אני עדיין מחזיק בדעה שהם עברו הפנמה ושהיא דת שיוויונית ביחס לדתות אחרות. אין הפרדה בין נשים לגברים יש כמרים הומוסקסואלים אין דיכוי פיזי הוא חקיקתי למרות זאת אני חושב שהדת היהודית חיה בצל שתי קטבות האחת הקצנה והשניה תהליך ברוך, השינוי המיוחל יחל כאשר תהיה הפרדה בין הדת למדינה
 

אמיר.

New member
הבה נאמר ש....

נצרות לא התחום שלי. אני יהודי. (נקודה) יעברו המון מים ברינוס (אולייתיבש) לפני שאשכח מה הדת ההומניסטית הזאת עשתה לעם שלי. ולמיטב ידיעתי - מתחת לגלימה - הם עדין נגדנו (טוב - אנחנו צנינים אידאולוגיות לנשואי הרעיון של verus israel). ------------------- מה שטוב אולי באירופה בלתי ישים כאן. כי כאן יש זיקה בין דת ולאום (היהדות מחברת לאום, דת וארץ). אפשר לעשות תיקונים ושינויים. עובדים על זה. ------------ בהיבט הפמינסטי - ... טוב זו מחלוקת על הגדרות.
 

Boojie

New member
אתה טועה טעות גדולה,

אם אתה מדמה בנפשך שהנצרות היא מקשה אחת. הנצרות מורכבת מזרמים רבים, שיש להם אופי שונה לפי האנשים שמרכיבים אותם. יש זרמים יחסית שוויוניים בנצרות, כמו שיש זרמים יחסית שוויוניים ביהדות. מצד שני, יש הרבה זרמים לא שוויוניים בנצרות, בדיוק כמו ביהדות.
 

אמיר.

New member
האמת....

לא בדקתי אםאלו ששחטו אותנו אז ורוצים להזיק לנו כיום הם פרוטסנטים, קתולים, אנגילקנים או פסרביטאנים. אני לא קונה את הצדקנות הנוצרית. ---------- טוב, די - זה לא רלוונטי לפורום. אני,ב``ה, יהודי שייך לזרם הכי פמינסטי (ויהודי). ככה גידלו אותי ככה אגדל את ילדי. שרק אצליח בעז``ה.
 

Boojie

New member
אני לא קונה צדקנות משום צד.

אני לא חושבת שדתות שוחטות ומזיקות - אנשים שוחטים ומזיקים. בשם אותה דת אפשר לעשות דברים נהדרים ואפשר לעשות דברים איומים. כך שאני לא קונה אמירות מכלילות על הנצרות - לא בעד ולא נגד, כמו שאני לא קונה אמירות כאלו על היהדות. זרם חברתי לכיוון זה או אחר תמיד ימצא את הדרך להצדיק את הרעיונות שלו באמצעות הדת. באופן כללי, מבחינת ההשפעה על המוסרנות האנושית, הנצרות והיהדות לא שונות הרבה, ולא סתם מדברים על המוסר היודאו-נוצרי. פשוט המבנה של דת שבראשה עומד אל מונותאיסטי פטריארכלי משפיע בצורה דומה מאד בשתי הדתות.
 
אלוהים איננו גבר לפי הדת

אלוהים הוא לא יצור אנושי. על מעלית נאמרת המלה היא על כסא נאמרת המלה הוא. כמו שזה לא הופך מעלית לאישה וכסא לגבר, העובדה שעל אלוהים נאמרת המלה הוא, לא הופכת את אלוהים לגבר. חוץ מזה נשים יכולות להמציא גם אלים כמו שגברים יכולים להמציא אלות כך שאי אפשר לדעת על ידי מי הומצא(ה) האל(ה) על סמך המין של האל(ה).
 
אלוהים הוא גבר בכל הדתות

כי אלוהים הוא יציר התרבות והתרבות היא גברית וכל כלליה (כולל האלוהים) נכתבו ע``י עולם וממסדים גבריים. אתה צודק - בחשבון נפש אמיתי גם גדולי המאמינים אמורים להבין שאלוהים אינו זכר ואינו נקבה. שמו רשום ברבים. עד אז - לשם האיזון - אני אישית פונה אל אלוהים כאל אישה.
 

אמיר.

New member
ליחס מין לבורא - זו פאגניות

עבודה זרה. יש לנו `בעיה` עם הלשון העברית ולכן יש לנו את האל בלשון זכר והשכינה בלשון נקבה. להוציא מליבם של כל מי שפונה אל הקב``ה כאילו היה זכר או נקבה. ------------------------
 

Boojie

New member
תראה, אתה אולי צודק מנקודת ההשקפה

התאולוגית גרידא, אבל אם תבדוק עם האדם הממוצע איך הוא תופס את אלוהים, תגלה שהוא תופס אותו כגבר. התפיסה המקובלת של האלוהים היא מאד פטריארכלית, לא סתם תמיד כשמנסים לצייר דמות לאלוהים (ולא רק בנצרות) הוא מופיע כגבר נשוא פנים ומזוקן. וה``בעיה`` הזו עם השפה העברית לא צצה מהאין. ה``בעיה`` הזו בשפה העברית, משקפת תפיסה מסוימת, של הפרדה מוחלטת בין זכר ונקבה, בלי אופציה למין סתמי, וכשהזכר הוא המין הראשי. זה משפיע לא רק על תפיסת האלוהים אלא גם על תפיסת המבנה החברתי באופן כללי, כי שפה משפיעה על צורת החשיבה של הדוברים אותה.
 

אמיר.

New member
איזו עוד נקודת השקפה יש ???

אי אפשר להחזיק את החבל משני קצותיו. לפעמים הי`הדות` בסדר אז מאשימים את האנשים לפעמים נוח להתקיף ישר את ההלכה. --------------------- אם מישהו מדמין את האל כסבא חביב - יש לו בעיה (תמונות ?? ביהדות אין תמונות של הבורא אפילו החזיונות המשונים של יחזקאל וישעיהו אינם מציירים ציור ברור) ------------ השפה העברית. ההשפעה תלויה בחינוך. אצלנו מדברים עברית ובכל זאת אף אחד לא חולם לבטל נשים. המבנה החברתי שוויוני כעקרון. ככה שקל להאשים את השפה. (ולא ראיתי את הפמיניזם הנפלא בשפות שיש בהן מין סתמי)
 

ציפי ג

New member
יש מספיק הפניות לקב``ה בלשון נקבה

בתנ``ך. מאיפה התאוריה שלאלוקים יש איזו זהות מינית. מעודי לא דמיינתי לי איך נראה אלוקים, היות ואני יודעת שאין לו גוף. היחס לבורא כמין זכר, הוא יחס נוצרי, הנובע מתרגום התנ``ך לשפות זרות והפיכתו למין זכר בלבד. אחת המעלות של הבורא היא היותו א- מיני. אם חנה רוצה היא יכולה לפנות אל הקב``ה במיןזכר, או במין נקבה, שלשון נוכח או בלשון נעדר. בכל מקרה הוא היה הווה ויהיה, ללא מין ללא דמות, ובכל מקום.
 

Boojie

New member
ציפי, אני חוזרת על דברי

אני יודעת שמבחינה תאולוגית אלוהים הוא חסר מין. מבחינה תפיסתית, לעומת זאת, מרבית האנשים תופסים אותו כזכר. למה? כי זו התפיסה שהמסגרת החברתית שלנו גורמת. ואני בטוחה שאת יודעת שאנשים לא בהכרח מתעמקים בתאולוגיה לפני שהם בונים לעצמם את התפיסות שלהם לגבי דברים.
 
ראשית אני לא פונה אל אלוהים בדר``כ

שנית - הקב``ה משמעו ``הקדוש ברוך הוא`` ולא נראה לי שניתן להגדיר א-מיניות במילה ``הוא``. יש סתירה פנימית בדברייך...
 

augustus

New member
אני לא מסכימה עם מה שאמרה ריקשה

על הדעות המונותאיסטיות. גם הדתות האלה הוצמחו על ידי חברה פטריארכלית ושוביניסטית, גם הן משקפות מציאות מעוותת, גם הן מבוססות על ערכים פגומים. זאוס החרמן שכובש (אונס) כל אישה מבלי לברר את רצונה במיתולוגיה היוונית, סיטה התלותית וחסרת האונים בהינדואיזם... מישהי רוצה עוד דוגמאות?
 

אמיר.

New member
כוהנות בעולם הפאגני....

אני מומחה קטן מאד בעולם הפאגני הקדום אנא השכילי אותי. האם ה`כהנות` ו`הקדשות` של העולם הקדום לא היו מסוה כזה או אחר לזנות ? (כך זה מופיע בתנ``ך - למשל רחב ועוד). ------------------- לגבי כל המאמרים. את יודעת מה ? את צודקת... רק מה הפלא ? איך זה שיש היום (היום - אני חי היום לא במערה של האדם הקדמון) המון המון קהילות אורתודוקסיות למהדרין ובו בזמן שויוניות ? שם האישה לא חשה את עצמה נחותה בשום אופן.... צאי ממגדל השן - רדי אל העם. אם יש לך משהו נגד האמונה - אל תתני לזה צידוקים סתם.
 
הכוהנות לא היו זונות

למרות שהיו דתות שקידשו את המין (מלשון סקס) - הרי שהמוטיבציה קידוש המין היתה פריון ורבייה ולא סיפוק יצרים. הזנות היא פיתוח מופלא של עולם גברי שדרש סיפוק ליצריו על חשבון טובתן של נשים, כמו אונס וכמו ניצול מיני של שפחות וכמו גילוי עריות. ``הזניית המין`` והפיכתו לטמא עם רשות גברית להכנע ליצר המיני כי הוא ``חזק מכם`` ואיסור נשי להכנע לאותו ייצר, אינה הופכת באמת את העניין לטמא ואת הייצר הגברי לכזה שאינו בר שליטה או מותר מסיבות של יתרון מעמדי על פני הגורם הסביל במערכת (=הנשים). זו המצאה חסודה וצדקנית של הדתות כולן - היהדות אינה מיוחדת בכך. ומכאן שזו המצאה של הגברים שהמציאו את אותן דתות....חומר למחשבה... חנה
 

כרמית מ

New member
בדתות פגאניות

המרכז הוא הטבע ומעגל הפריון, לכן נשים כאמהות היו במרכז. בדתות פגאניות רבות (קלטים, דרואידים, אסטרו) האלוהים היה למעשה אלה שחילופי העונות ומזג האוויר סימלו את מצבה הגופני - נולדת, מתבגרת, בתולה, נישאת, בהריון, יולדת, מניקה, מגדלת בן מתבגר. המין היה קדוש כי היה טבעי וכי סימל את החיים.
 
למעלה