הוראה מתקנת במסגרת בית הספר

הוראה מתקנת במסגרת בית הספר

שלום לכולם
כבר בקרתי כאן בעבר לשאלות..
בתי, adhd ודיסלקטית. התחלת כתה ג.
יש לי ביום שלישי שיחה עם המחנכת, היועצת והמנהלת.
כיום מטופלת בבית - פעמיים בשבוע הוראה מתקנת פרטי, פעם בשבוע ריפוי בעיסוק.
הילדה מתקדמת. אבל לאט. מתקשה. ועכשיו המעבר ל ג' קשה לה מאוד. קריאה בטקסט קטן וצפוף.. ובלי ניקוד.. מאוד קשה. היא מתוסכלת מאוד.
מה אני יכולה לבקש בשבילה?
הוראה מתקנת בבית הספר.. האם אפשר לדרוש?
יציאה לאורנים (בצפון) פעם בשבוע - לצורך הוראה מתקנת.. האם החלטה של בית הספר? אני יכולה לדרוש את זה בשבילה?
אני רוצה יור מהקלות. אני רוצה עזרה בשבילה..
תודה מראש
מיכל
 

lolly87

New member
ברוכה החוזרת

אני זוכרת אותך ואת הבת שלך.
אני רק לא זוכרת אם הבת שלך עברה אבחון פסיכודידקטי או דידקטי?
אם היא עברה אבחון פסיכודידקטי, את יכולה לדרוש שעות שילוב.
אם היא עברה אבחון דידקטי, את יכולה לנסות לבקש שעות אחרות ולא שעות שילוב (אצלי בבית ספר למשל יש שעות שהתלמידים שאין להם אבחון פסיכודידקטי אלא דידקטי מקבלים שעות דרכם).
בקיצור, תשאלי בפגישה איזה מסגרות תמיכה יש בבית הספר, אם יש מסגרת של הוראה מתקנת (שילוב או כל דבר אחר), תדרשי שישבצו אותה במסגרת המתאימה לפי האבחון הקיים.
אם אין אבחון פסיכו-דידקטי ועושים לך בעיות עם הוראה מתקנת במסגרת בית ספרית, אני ממליצה לך להשלים את החלק הפסיכולוגי, ואז הם יהיו מחויבים למצוא מסגרת כלשהי שבה הבת שלך מקבלת הוראה מתקנת במסגרת הבית ספרית.
מקווה שעזרתי, בהצלחה ותעדכני אם הצלחת!
דקלה
&nbsp
 
מנסה לענות

היי. קודם כל תודה על התשובה. היא עברה אבחון פסיכודידקטי באמצע א. שם היה כתוב על ADHD וחשד ללקויות למידה. התחלנו הוראה מתקנת באופן פרטי להשלמת פערים, ואחרי כמה חודשים המורה אמרה שאין לה ספק שמדובר בלקות למידה ולא רק בהיפראקטיביות.
לפני כשלושה שבועות יזמתי אבחון דידקטי על מנת שתהיה לי רשימה מסודרת של קשיים והמלצות כאמצעי לקבל מבית הספר משהו... לא במקום מה שעושים פרטי אלא בנוסף. (וזאת כי בשנה שעברה היא לא קבלה שום עזרה מבית הספר)
עם זאת, המאבחנת (שהיא גם המורה להוראה מתקנת) ילדה באופן מפתיע לפני הזמן, ואין לי את האבחון המלא ביד עדיין. היא שלחה לי עם זאת תמצית של האבחון שמעלה את הלקויות באופן ברור.. והמלצות.
האבחון הדידקטי המלא יושלם כשהיא תחזור למסלול.
אני משערת שהשאלה שלי היא - מה הן שעות שילוב? המחנכת כבר אמרה לי שהיא תקבל שעה בשעה שפה ושעה חשבון במסגרת קטנה של עד 5 ילדים. האם זה המקסימום שיכול להנתן בבית הספר? האם אין מורה להוראה מתקנת בבית הספר לילדים לקויי למידה?
האם כדאי לי אולי לחשוב על מסגרת אחרת בשבילה?
היא ילדה חברותית, חכמה, מקסימה. היא כל כך מתוסכלת מהמאמץ הזה לעמוד בקצב (והיא לא - היא בפער של חצי שנה בערך מבני גילה בקריאה). כואב לי לראות אותה כך..
תודה!
 

lolly87

New member
שלום

אני מבינה שהמצב פה חריג קצת כי המאבחנת במצב לא פשוט, אבל חשוב שתדעי את זכויותיך. ממה שאני יודעת, חובה להגיש ממצאי אבחון ודו"ח עד שישה שבועות מיום האבחון. אולי בגלל שהיא שלחה תמצית זה יספיק לבינתיים.
שעות שילוב הן שעות של ביה"ס ובהן מורה להוראה מתקנת שנקראת מורת שילוב במסגרת הבית ספרית, מוציאה קבוצה של תלמידים (בין 3 ל-5 תלוי בבית ספר ובמספר הילדים שצריכים הוראה מתקנת ומספר השעות שילוב שיש לביה"ס).
האם המחנכת דיברה על שעות שילוב או על שעות פרטניות שלה עם הכיתה? כי זה שני דברים שונים.
לדעתי, שעה בשבוע בשפה ושעה בשבוע בחשבון, לא יתנו כלום. עדיף לדרוש שאם הם יכולים לתת רק שעתיים בביה"ס, שהשעתיים האלה יהיו באותו תחום (שפה או חשבון), ושאת היתר תשלימי לה בבית בהוראה מתקנת באופן פרטי.
שאלה נוספת, האם נערכה ועדת שילוב לביתך? בועדת שילוב יושב צוות מקצועי (מנהל/ת בית הספר, יועצת בית הספר, נציג מהמתי"א (מורת שילוב בביה"ס), פסיכולוג/ית בית הספר וההורים מוזמנים להגיע גם כן. ואז ביה"ס מודיע על החלטותיו, והם צריכים לנמק למה הם כן נותנים שעות שילוב ולמה הם לא נותנים שעות שילוב.
אם לא התקיימה ועדה כזאת, ולא יתנו לבת שלך שעות שילוב בלעדיהן, הייתי מבקשת שיקיימו ועדת שילוב.
במסגרת אחרת לא בטוח שהמצב יהיה שונה (תלוי בתקציבים ובעירייה), אם היא תהיה למשל בכיתה קטנה בבית ספר רגיל, אז היחס הוא כביכול יותר אישי, אבל מצד שני היא לא תהיה עם החברות שלה ורחוק מהמקום הנוח שלה.
&nbsp
שורה תחתונה, תגיעי לפגישה ממוקדת, עם כל המסמכים הרלוונטים (אבחון פסיכודידקטי ואבחון דידקטי- התמצית שהיא שלחה לך), סיכום בכתב מהמרפאה בעיסוק אם יש אפשרות כזאת לבקש ממנה. תבררי מהן השעות האלה שאמרו לך, תגידי להן מה את חושבת על זה ומה את היית רוצה שיהיה.
 

שירהד1

Member
מנהל
מנסה לעזור-

העזרה הכי טובה שלי היא ההמלצה לא ללכת לבד פגישה. כתבת שהילדה מטופלת בהוראה מתקנת וריפוי בעיסוק (לא ברור לי למה הפיצול הזה. האם אין אפשרות לעבודה אצל אשת מקצוע אחת שתאגד את כל הידע המקצועי הדרוש?).
בכל אופן- תפקיד מרכזי של אשת מקצוע הוא להיות בקשר רציף עם הגורמים החינוכיים והטיפוליים בבית הספר ולתת הדרכה והנחייה לעבודה עימה ולהתייחסות אליה בבית הספר.

ואת צודקת בגישה שלך. ילדה בכתה ג' לא צריכה הקלות, אלא סיוע משמעותי.
מה זה "יציאה לאורנים?" והאם היא מטופלת תרופתית?


שירה דוד - מרפאה בעיסוק -
ריפוי בעיסוק והוראה מתקנת לילדים בעלי קשיים התפתחותיים ולקויות למידה.
מדריכה קלינית של מרפאות בעיסוק, מורות להוראה מתקנת וסטודנטיות.
מנהלת פורום אובדן הריון.
09-7749028
 
ראשית - תודה! ותשובות

היי
תודה על תשובתך.
כשהפגישה תוכננה המורה להוראה מתקנת היתה אמורה להצטרף.. אך היא ילדה בשבוע שעבר לפני הזמן ומבלה את זמנה באופן מובן בהחלט בפגיה.. אני לא רוצה לדחות את הפגישה בבית ספר כי עכשיו, על אחת כמה וכמה, הבת שלי נותרה ללא טיפול ואני ממש צריכה את התגייסות בית הספר.
לגבי ריפוי בעיסוק - אני משערת שבדיעבד כן, אפשר היה למצוא אשת מקצוע כזו, אבל התחלנו בהוראה מתקנת, והמורה יצרה קשר טוב על הילדה וכשעלה הצורך בריפוי בעיסוק הרגשתי שחבל לי לעשות את המעבר הזה... ולמצוא מישהי אחרת בשני הכובעים שאמנם תחסוך לי אבל תצטרך להרגיל את הילדה לדמות אחרת, שיטת לימוד אחרת..
עם זאת, המרפאה בעיסוק כבר שוחחה אמש עם המחנכת. וגם המורה להוראה מתקנת תהיה זמינה לשיחה כזו כשתחזור בשעה טובה הביתה.
הבת שלי מטופלת תרופתית. היא יושבת יפה בכתה ומתאמצת. (בסוף יום פחות מבהתחלת יום). היא בסדר בחשבון אבל בשפה.. (מתבטאת מצוין, אוצר מלים מצוין, מבינה וכולי.. אבל קריאה וכתיבה ממש לא ברמה הנדרשת)
אני למעשה שואלת מה אני יכולה לדרוש עבורה. שמעתי על שני ילדים בבית הספר שמקבלים הוראה מתקנת באורנים, זה סמינר שאם אני מבינה נכון עוזרים של ללקויי למידה. האם דבר כזה נשמע כמו משהו שבית ספר מחליט עליו? אני כמובן מעדיפה מורה להוראה מתקנת בבית הספר..
לא נראה ששעה בשבוע שפה ושעה חשבון במסגרת קטנה עם המורה הרגילה יקדמו אותה מספיק..
שוב תודה על התשובה!
 

שירהד1

Member
מנהל
מנסה לענות-

אני לחלוטין מבינה את הלחץ שלך. את מודעת היטב לקשייה של הילדה, ועושה את המקסימום כדי לסייע לה.
צריך להבין, שלקויות למידה מלוות את האדם לאורך כל ימי חייו. בכל פעם, הן לובשות צורה אחרת, בהתאם לדרישות הסביבה.
העבודה היא לאורך שנים. כאשר העבודה הנכונה ביותר היא עבודה מערכתית, כאשר יש שיתוף פעולה וקשר של עדכון והכוונה בין הגורמים השונים שעובדים עם הילדה.

את צודקת ששעה בשבוע חשבון ושעה בשבוע שפה במסגרת של 5 ילדים עם המורה הן טיפה בים. אבל זה מה שהמערכת יכולה לתת. אי אפשר ממש לסמוך על קידום הילדה במסגרת החינוכית בה היא נמצאת. ולכן, אתם נותנים לה את הסיוע באופן פרטי אחר הצהריים.
אותי קצת מטריד העניין הזה של הטיפול אחר הצהריים. כמו שכתבתי, אני לא חושבת שהפיצול בין נשות המקצוע הוא נכון. גם לא לגמרי ברור לי מה קורה עם ההוראה המתקנת. מתי המורה צפויה לחזור לעבוד? מה חלוקת התפקידים בין המורה להוראה מתקנת למרפאה בעיסוק? האם הן עובדות בעיקר באמצעות חומרי הכיתה?...

קשה לתת יעוץ מקצועי דרך האינטרנט...זוהי האמת.
אני שמחה שפנית לפורום, אך יחד עם זאת, מוטרדת מהעובדה שנשות המקצוע שעובדות עם הילדה לא יכולות לספק לך תשובות על תהיותייך ושאלותייך. אני מקווה שהן מהוות אוזן קשבת לך כאמא ונותנות את הטיפול הנכון והטוב ביותר עבור הילדה.


שירה דוד - מרפאה בעיסוק -
ריפוי בעיסוק והוראה מתקנת לילדים בעלי קשיים התפתחותיים ולקויות למידה.
מדריכה קלינית של מרפאות בעיסוק, מורות להוראה מתקנת וסטודנטיות.
מנהלת פורום אובדן הריון.
09-7749028
 
תשובות

ראשית תודה על התשובה המפורטת!
השעות עליהן המורה דברה הן שעות איתה. לא עם מורת שילוב. אני באמת חושבת ששעה פה ושעה שם לא עוזר...
לא התקיימה שום וועדת שילוב.האם אני יכולה לדרוש כזו? או שזה נתון לשיקול דעת בית הספר?
שאלה.. קצת לצורך עידוד..
אני מסתכלת על הנקודות שרשמה המאבחנת. לא דוח מלא אבל נקודות. זה נראה רע! היא ילדה נבונה, באמת. לא כי אני אמא שלה.. כולם אומרים את זה. כל הקשיים האלו (קריאה, ואחכ כתיבה והבנת הנקרא). אני יודעת שלא יעלם, אבל מה הסיכוי שאם עבודה רבה בבית זה לא יגביל אותה בעתיד? אני ממש חוששת לעציד שלה...
 

lolly87

New member
שלום

שעות עם המחנכת הן טובות, אני לא אומרת שלא, אבל הילדה שלך צריכה משהו מעבר.
צריך לראות מה כתוב באבחונים, יכול להיות שאת יכולה לבקש.
אם תרצי תוכלי לשלוח לי למייל את המידע המדויק שיש לך, בלי פרטים מזהים על הבת שלך. ואראה מה מגיע לה ומה את יכולה לדרוש באופן מדויק יותר.
תראי עבודה בבית יכולה לסייע, בהנחה שהיא טובה עם אנשי מקצוע מתאימים.
עם אמא כמו שלה, אני בטוחה שהבת שלך תצליח להתגבר על הקשיים שלה ברמה כזו או אחרת, כי רואים כמה אכפת לך וכמה את משקיעה בה, וזה מאוד חשוב!
 
לא ראיתי את זה בזמן.. אבל מעדכנת

אז אתמול היה המפגש.הבת שלי תקבל בנוסף לשעה פרטניי חשבון ושעה שפה גם שעתיים שילוב (שזה אומר קבוצה קטנה ולא אחד על אחד אבל עם מורה נוספת בדרכי הוראה מותאמות).
קבלתי התחייבות שבשנה הבאה היא תצא להוראה מתקנת אחד על אחד (מחוץ לבית הספר).
היא תקבל את ההמלצות שרשומות באבחון (למעט שימוש בלוח הכפל במבחנים.. אני חושבת שהיא יודעת חשבון ואין לה לקות כזו ולפחות בינתיים אני מעדיפה שתתרגל עד שתלמד.. רק אם נרגיש שאין ברירה והיא מתקשה נאפשר לה שימוש בלוח הכפל במבחנים).
וגם חשוב - ספרתי למנהלת ולמחנכת על אחד הילדה מתבטאת בבית מול שיעורים " אני טפשה" וכולי.. ואני יודעת שהן יקחו לתשומת ליבן וידאגו לפרגן לה בפניה על כמה שהיא נהדרת כדי לשקם את התדמית שלה בעיני עצמה.
תודה על כל התשובות שירה ולולי..!
 

lolly87

New member
שלום

אני שמחה לשמוע. מורת שילוב זה מצויין, תלוי בבית ספר אבל זה בין 2 ל-4 תלמידים בד"כ. ברור שהאידיאל הוא לבד, אבל זה יותר טוב משעה פרטנית עם המחנכת ועל שעות שהיא נמצאת עם כל הכיתה.
אני גם לא בעד שימוש בלוח הכפל במבחנים, צריך לתת לה את ההזדמנות ואת הזמן שלה ללמד, יש גם מלא משחקים שאת יכולה לשחק איתה ולסייע לה ללמוד את לוח הכפל.
אני מקווה שהמורה והמנהלת יקחו את זה לתשומת ליבם. יש לי תלמידה כזאת שכל הזמן אמרו לה שהיא לא בסדר והיא לא מצליחה, והיא כל הזמן אומרת איזה הבדל שאני אומרת לה כל הכבוד ומילה טובה. כי זה מה שצריך, צריך להעלות להם את הביטחון העצמי ולעודד אותם, ולא לחזק את השלילי.
בהצלחה! את מוזמנת תמיד לשאול שאלות פה או בפרטי.
דקלה
 

שירהד1

Member
מנהל
עדכון טוב,

בוודאי שיש לשים לב לדימוי העצמי של הילדה. יש לחזק את עוצמותיה, ולהדגיש כל הזמן גם את הדברים המאוד חיוביים אצלה, את המאמץ וההשתדלות. כמו-כן, יש להסביר לה את הלקויות שלה. זה אחד מהתפקידים של נשות המקצוע.
מציעה שיהיה קשר רציף של עדכון והכוונה בין נשות המקצוע שעובדות עימה אחר הצהריים לבין הצוות של בית הספר.
ושוב- מדגישה את חשיבות קיום גורם מקצועי אחד משמעותי שמאגד בתוכו את כל הידע המקצועי ומנהל את המקרה.
אני קצת חובה בלאגן ויותר מדי גורמים מקצועיים, ואם אני חובה את זה- אני מתארת לעצמי שגם הילדה חובה את זה.


שירה דוד - מרפאה בעיסוק -
ריפוי בעיסוק והוראה מתקנת לילדים בעלי קשיים התפתחותיים ולקויות למידה.
מדריכה קלינית של מרפאות בעיסוק, מורות להוראה מתקנת וסטודנטיות.
מנהלת פורום אובדן הריון.
09-7749028
 
למעלה