החמאס והג´יהאד: שחרור אסירים - תנאי להפ...

החמאס והג´יהאד: שחרור אסירים - תנאי להפ...

החמאס והג´יהאד: שחרור אסירים - תנאי להפסקת הירי
נכתב ע"י: יואב יצחק

שר החוץ, קולין פאוול, משגר לאזור את עוזרו, ויליאם ברנס, כדי שיספק הערכת מצב; אבו מאזן הצליח להביא לרגיעה; אלפי שוטרים נוספים יתפרסו בקווי העימות; פלג "אימן ג´ודה" הודיע על מוכנותו להפסיק הפיגועים נגד ישראל


נמשכות התקריות ברצועה


בסוף השבוע האחרון חלה ירידה קלה בנפח אירועי הטרור ברצועת עזה, אולם תקריות האש לא פסקו. במהלך יום שישי ושבת לא נורו אמנם קסאמים אל הנגב המערבי ושדרות, אך המחבלים המשיכו בהפגזת ישובי גוש קטיף.

אמש (מוצ"ש) נורה טיל נגד טנקים לעבר מוצב צה"ל סמוך למושב גני טל. לא היו נפגעים. החיילים השיבו אש לעבר מקורות הירי. לפני כן, התפוצצה פצצת מרגמה בתוך המושב גדיד שבדרום הגוש. איש לא נפגע. בשעות הערב התנהלו חילופי אש ממושכים בין צה"ל למחבלים באזור היישוב כפר דרום. שמשות אחד הבתים נופצו מירי המחבלים, אך איש לא נפגע.

ביום שישי בלילה ירו המחבלים טיל נגד טנקים לעבר כוח צה"ל בנווה דקלים. אש נורתה גם לעבר כוח צה"ל סמוך למעבר קרני. במהלך השבת נורתה אש לעבר עמדת צה"ל ליד היישוב גן אור בגוש קטיף. פצצת מרגמה התפוצצה ליד נווה דקלים. בכל המקרים, לא היו נפגעים.

קידום יוזמה חדשה


הממשל האמריקני בוחן אפשרות פתיחת המו"מ הישראלי-פלשתיני. לשם כך משגר שר החוץ, קולין פאוול, את עוזרו, ויליאם ברנס, כדי שזה יבקר בישראל, ברשות הפלשתינית ובמצרים, ויספק הערכת מצב.

ברנס יגיע בתחילת השבוע, ויקיים פגישות עם ראש הממשלה אריאל שרון, שר החוץ סילבן שלום, המשנה לראש הממשלה שמעון פרס, ועם גורמים נוספים.

ארה"ב מבקשת עתה לקדם יוזמה חדשה, שתתבסס אף היא על ´מפת הדרכים´. עיקרה: ישראל תבצע שורה של מחוות, שיסייעו לאבו מאזן לבצר את מעמדו בשלטון הפלשתיני ולהשיג את התוצאות המקוות: הפסקת הפיגועים ועלייה על מסלול מדיני-פוליטי. במסגרת זו כבר מתקיימות שיחות על שחרור אפשרי קרוב של מאות אסירים פלשתינים.

דיווחים אופטימיים על הצלחת אבו מאזן


הניסיון מצד הממשל האמריקני לבחון התנעת תהליך מדיני, נעשה בד-בבד עם הדיווחים האופטימיים יחסית המגיעים מהחזית הפלשתינית. יו"ר הרשות הפלשתינית, אבו מאזן, הצליח להביא בפועל לרגיעה ולהפסקת פיגועי הירי נגד ישובי ישראל.

כ-3000 שוטרים פלשתינים כבר התפרסו בשטח, והם עתה שולטים למעשה בצפון הרצועה. השוטרים קיבלו הוראה: לירות בכל מי שינסה לירות מרגמות או רקטות קסאם לעבר ישובי הדרום. בימים הקרובים תימשך פריסת הכוחות בפאתי הרצועה ביתר קווי העימות עם צה"ל. כבר בשלב זה הושג שקט באזור: זה היום הרביעי ברציפות שלא נורו רקטות קסאם לעבר הנגב המערבי ו/או שדרות; בימים האחרונים ירד כמעט לאפס ירי פצצות מרגמה לעבר כוחות צה"ל הפועלים בפאתי הרצועה.

ראש הממשלה שרון, הביע שביעות רצון מצעדיו האחרונים היו"ר אבו מאזן, ובמיוחד ממה שמסתמן בימים האחרונים כהפסקת הירי לעבר שדרות. בשיחות שקיים שרון עם כמה ממקורביו, וכן בשיחות שהתקיימו בשתי היממות האחרונות עם דרגים בכירים בממשל האמריקני, אמר שרון, כי הוא יהא נכון להיפגש בקרוב עם אבו מאזן, במטרה לקדם את תוכנית ההינתקות ולתאם זאת עם הפלשתינים.

גיורא איילנד: סימנים מעודדים


ראש המועצה לביטחון לאומי, אלוף (במיל.) גיורא איילנד, אמר הבוקר בראיון ל´קול ישראל´, כי ישנם סימנים מעודדים בשטח הפלשתיני, המעידים כי אבו מאזן מצליח להביא לרגיעה יחסית בשטח. איילנד, שעמד מטעם ראש הממשלה בראש הצוות שגיבש את תוכנית ההינתקות ופינוי הישובים, ציין כי בניגוד לתקופת יאסר ערפאת, עתה נראה כי ההנחיה של אבו מאזן להפסיק את הפיגועים נגד ישראל הינה אמיתית וכנה, והיא נאמרת בכל השפות.

יחד עם זאת הדגיש איילנד, כי יש להמתין כדי להיווכח שהכוחות הפלשתינים שמפעיל אבו מאזן אכן משתלטים על השטח, ומונעים גם ממפגעים בודדים לבצע פיגועים.

פלג אימן ג´ודה


נציגיו של פלג מארגון גדודי חללי אל-אקצא - שהינה חלק מארגון הפת"ח בראשו עומד אבו מאזן, הודיעו במסיבת עיתונאים שערכו בשבת בצהריים, כי הם מוכנים להפסקת אש כפי שהציע אבו מאזן. המדובר בפלג המכנה עצמו: גדודי אימן ג´ודה, פלג הנחשב לאחד המרכזיים בתנועה. אנשיו הופיעו בפני התקשורת כשהם מכוסי פנים.

לדבריהם, הפסקת אש חייבת להיעשות באופן דו-צדדי. בנוסף, הם דורשים, כתנאי להפסקת הפיגועים, את שחרור הפלשתינים האסירים הכלואים בישראל. נזכיר, כי זכרייה זביידי, הנחשב מפקד גדודי חללי אל-אקצה באזור ג´נין, הודיע בתחילת השבוע על הפסקת הפיגועים נגד ישראל, וזאת בהתאם לבקשת היושב-ראש אבו מאזן.

התמורה המיידית: הימנעות מחיסולים


במקביל מתנהלים מאחורי הקלעים מגעים עם לשכת ראש הממשלה ועם מערכת הביטחון, למתן תמורה מיידית להפסקת הפיגועים: הודעה/הבטחה לפיה צה"ל יימנע מכניסה לשטחים ויפסיק החיסולים. יצויין, כי בימים האחרונים הפסיק צה"ל את החיסולים בשטחים, והבטיח לחדול מפעילות באזורים אותם יאבטחו השוטרים הפלשתינים שייתפרסו בשטח.

גם המצרים פועלים להביא לרגיעה. בהנחיית נשיא מצרים, חוסני מובארק, מוזמנים עתה למצרים נציגי הארגונים האיסלמיים כדי לקיים את המגעים להשגת הודנא. אבו מאזן ונציגי הרשות הבכירים הוזמנו לשיחות. זימון הפגישות במצרים נועד לאפשר לנציגי הארגונים השוהים בחו"ל (בסוריה, למשל), להגיע למצרים ולהשתתף בשיחות.

עודכן ב- 23/01/2005 06:54:00
 
למעלה