הילד שלי (9) אובחן כמחונן. אני לא חושב שהוא כזה וחושש שהמסגרת לא תתאים לו

שלום. בני בן ה-9 עבר את מבחן שלב ב של מכון קרני ואובחן כמחונן. הוא אמור להתחיל בעוד שבועיים את התוכנית.
אני כמובן שמח וגאה בו, אבל מצד שני אני חושש, מפני שאני לא חושב שיש לו יכולות יוצאות דופן ונדמה לי שהוא עלול להרגיש לא שייך ולא מתאים. הוא ילד נבון עם כושר תפיסה טוב, אבל בסך הכול הוא די רגיל לגילו. אני לא מוצא בו את המאפיינים הרגשיים והאינטלקטואליים שהייתי חושב למצוא בילד מחונן (ואני מכיר כמה וכמה מחוננים "אמיתיים"). זה ילד שיעדיף משחקי מחשב על פני קריאת ספרים ויעדיף לשחק כדורגל על פני עריכת ניסויים מדעיים. אין לו תחומי התעניינות יוצאי דופן, כושר הביטוי שלו תואם לגילו ולא מפותח בצורה מיוחדת. הוא טוב בחשבון אבל לא באופן בולט. הוא קורא מדי פעם, לא המון. אין לו צרכים רגשיים מיוחדים. בקיצור... ילד רגיל, וטוב שכך.
אני חושש שבמסגרת של מחוננים הוא עלול להרגיש שלא בנוח ואולי נחות בהשוואה לשאר הילדים. הוא עלול להרגיש שונה מהם ולא ברמה שלהם מבחינה לימודית ואינטלקטואלית. לא דחפתי אותו לעשות את המבחן. הוא בחר לעשות אותו, והוא עשה אותו בלי יומרה ובלי שאפתנות יתירה (וגם אמר שהיה לו קשה).
גם אני כילד אובחנתי ולמדתי במסגרת של מחוננים. זה תרם לי המון, אבל תמיד הרגשתי לא שייך ולא דומה לאחרים, לא מבחינת היכולות ולא מבחינת המבנה הנפשי. הרגשתי שהגעתי לשם בטעות, ונדמה לי שזה המצב גם במקרה הזה.
יכול להיות שהוא הצליח רק בגלל שקיבל מבחן עם עברית קלה (הוא היה זכאי לכך מפני שהוא למד את כיתה א בחו"ל)? או יכול להיות שאני מפספס לגמרי והמבחן רואה דברים שאני לא רואה?
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
שלום רב. לימוד במסגרת המחוננים אינו בגדר חובה אלא, זכות. משמעות המבחן שהבן עבר בהצלחה היא שבעקרון, באופן רשמי, הוא יכול להצטרף למסגרת זו וכמובן שזה תלוי בהחלטה שלך/שלו/של שניכם. אני בדרך כלל ממליץ על לימוד במסגרת זו מפני ששם הילדים מקבלים הרבה הרבה יותר מהמסגרת רגילה (מה שלדעתי היה חשוב שכולם יקבלו) ולמרות שגם על למידה במסגרות המחוננים יש לי השגות כשלדעתי, ציבור המחוננים והמצטיינים לא מקבלים שם באמת את מה שהם זקוקים לו יותר מכל, הרגלי למידה ועשייה מרצון (ובהדגשתי על רצון אני מתכוון על תרגול מעניין שיתן להם רצון לבצע אותו) ובמיוחד, בתחום הכתיבה שהחסכים שנוצרים אצלם יכולים בשלב מאוחר יותר לחסום את מימוש היכולות באקדמיה למשל (מה שאני שומע מידידים שלי באקדמיה). אז נכון שהם קיבלו ידע נרחב בתחומים שונים שאינם קיימים במסגרת בית הספר אבל כפי שציינתי, הכנה לכתיבה אקדמית ולחשיבה תוך הכרת הטכניקות לחיפוש מידע, שיטות להצלבת נתונים והסקת מסקנות, זה לצערי לא קיים ואם כן, לא מספיק. אז הייתי ממליץ שדווקא כן ינסה להיות במסגרת זו לפרק זמן קצר, שתיבחנו זאת שניכם ואז תחליטו אם להמשיך או לא. מה גם שאם מדובר על יום שליפה, הרי שמדובר על יום בשבוע כשבשאר הימים הוא ממשיך במסגרת הלימודים הרגילה עם כל חבריו. ההחלטה שלכם, בהצלחה.
 
שלום רב. לימוד במסגרת המחוננים אינו בגדר חובה אלא, זכות. משמעות המבחן שהבן עבר בהצלחה היא שבעקרון, באופן רשמי, הוא יכול להצטרף למסגרת זו וכמובן שזה תלוי בהחלטה שלך/שלו/של שניכם. אני בדרך כלל ממליץ על לימוד במסגרת זו מפני ששם הילדים מקבלים הרבה הרבה יותר מהמסגרת רגילה (מה שלדעתי היה חשוב שכולם יקבלו) ולמרות שגם על למידה במסגרות המחוננים יש לי השגות כשלדעתי, ציבור המחוננים והמצטיינים לא מקבלים שם באמת את מה שהם זקוקים לו יותר מכל, הרגלי למידה ועשייה מרצון (ובהדגשתי על רצון אני מתכוון על תרגול מעניין שיתן להם רצון לבצע אותו) ובמיוחד, בתחום הכתיבה שהחסכים שנוצרים אצלם יכולים בשלב מאוחר יותר לחסום את מימוש היכולות באקדמיה למשל (מה שאני שומע מידידים שלי באקדמיה). אז נכון שהם קיבלו ידע נרחב בתחומים שונים שאינם קיימים במסגרת בית הספר אבל כפי שציינתי, הכנה לכתיבה אקדמית ולחשיבה תוך הכרת הטכניקות לחיפוש מידע, שיטות להצלבת נתונים והסקת מסקנות, זה לצערי לא קיים ואם כן, לא מספיק. אז הייתי ממליץ שדווקא כן ינסה להיות במסגרת זו לפרק זמן קצר, שתיבחנו זאת שניכם ואז תחליטו אם להמשיך או לא. מה גם שאם מדובר על יום שליפה, הרי שמדובר על יום בשבוע כשבשאר הימים הוא ממשיך במסגרת הלימודים הרגילה עם כל חבריו. ההחלטה שלכם, בהצלחה.
ההשגות שך נכונות ולכן אין כל הבדל בין מסגרת רגילה למסגרת זאת, הם לא יודעים ללמוד ושמשהו קשה, הם מרימים ידיים בטענה שזה לא מעניין אותה (התבצרות כקלף הגנתי).
הסיבה היחידה שמסגרת יום השליפה מצליחה, היא שהם משועממים במסגרת הרגילה, לרוב לא מוצאים את עצמם מבחינה חברתית וביום השליפה פוגשים ילדים כמותם.
מעבר לזה, לא רואה כל יתרון ליום השליפה מאשר לחוג מדעי או בכל נושא אחר שמעניין את הילד, גם בחוג, הוא יכול למצוא ילדים עם אותם תחומי עניין לשלו.
 
למעלה