הלכה וקבלה בפסיכדליה

מורנא007

New member
הלכה וקבלה בפסיכדליה

לפני שנה בערך, שמעתי הרצאה של רב קונסרבטיבי מסן פרנסיסקו, על הקורות איתו בשנות ה- 60 . מתברר שהוא היה בודהיסט בשלב מסוים וחי שם בזמן המתאים. הוא היה עם חבורה שעשו יוגה, מדיטציות וכו' (הוא לא הזכיר סמים בהרצאה) בשלב מסוים מישהו הלך איתו לבית כנסת וגם למדיטציות. בהדרגה יותר אנשים הצטרפו למעגל שלהם כאשר סדר היום עבר בין טקסים הינדואים לימוד גמרא וקבלה, תפילות בבית כנסת, לימוד דת בודהא ולפעמים גם לימוד של איסלם ונצרות. בשלב מסוים הוא חזר בתשובה והפך לאורתודוקס ואחרי שקיבל הסמכה לרבנות הוא מצא עבודה ב... אותו בית כנסת שנמצא ליד מקדש בודהיסטי. היום הוא משמש כרב הקהילה שם, והם עדיין משתפים פעולה עם המקדש הצמוד לבית הכנסת. השאלה שאני מפנה לכם היא: האם יש השפעות קבליות או גמראיות בפסיכדליה ובמיוחד במוסיקה פסיכדלית?
 

melancholy man

New member
אני בספק גדול

ככל שנוקפים הימים בפורום הזה אני מגלה שאני יודע הרבה פחות על פסייח ממה שחשבתי, אבל על תרבות בשנות השישים אני כן יודע משהו, וגם משהו על יהדות ובודהיזם, אז תשובה אין לי, אבל יש לי מה להגיד
. היחס לקבלה מצד היהדות אז והיחס ליהדות (כפילוספיה וכדת) מצד החברה הכללית הפך את העניין לשולי. ביהדות לא היו אז (או כמעט ולא היו) שרלטנים מהסוג של "המרכז לקבלה" (שבאופן מוזר מיקם עצמו בתל אביב דיי סמוך ל"קצת אחרת", מה שקושר בעיני לראשונה בין פסיכדליה לקבלה
) והיחס כאל רמה גבוהה יותר של לימודים אליה מגיעים אחרי שנים של חקר, מחוץ לקהילה היהודית מעט ידעו קיומה בכלל, והיהדות בכלל, ממש כמו הנצרות, נחשבו על ידי מרבית ההיפים המחפשים את דרכם בעולם, כעניין של העולם הישן אותו הם מנסים לעזוב, מעטים מהם גילו עניין אמיתי בדתות שהם זנחו מאחור, והיו חלק מחיי הוריהם. אני רוצה להגיד משהו על העניין הזה של לימוד בודהיזם ויהדות, זה סוג של
אבל שיהיה. הבודהיזם איננו דת במובן המקובל של המילה, ראשית, צריך להבין שיש המון המון סוגים של בודהיזם, יש מעט דברים שמשותפים לבודהיזם הטיבטי, או לכת הניצ'רין היפנית, עם ההינהיאנה בודהיזם (הבודהיזם השמרני יותר, שנפוץ בתת היבשת הההודית, אם כי לא בהודו עצמה), מה שמעניין בבודהיזם, הוא שככל שהכת נאמנה יותר להטפותיו המקוריות של הבודהה (אם אפשר להגיד דבר כזה על אדם שעד היום אנחנו לא יודעים אם היה קיים) יש פחות עניין דתי שם, והרבה פחות עניין לאלים. באחד הספרים שקראתי על בודהיזם, נשאל נזיר טיבטי, מה עמדת הדת שלו לגבי קיום האלוהים, הנזיר חשב קצת ואמר, אלוהים? מה הקשר בין אלוהים ודת?, מה שאני רוצה לומר הוא שאדם יכול להיות יהודי ואפילו יהודי דתי ובודהיסט, הבודהיזם בצורתו הראשונית, מציע חקירה רצינית וענינית של הנפש מתוך שאיפה להגיע לניוונה (לא שגיאת כתיב, כשמדברים על בודהיזם, לא חסרה שם "ר"), שהיא סוג של הבנה אולטימטיבית של מצבנו כבני אדם. היהדות מצידה, מציגה אפשרות לגאולה אחרת לגמרי ובמקום אחר לגמרי, מאחר והבודהיזם אינו "עבודת אלילים", שכן אין בו אלילים ואין בבודהיזם שום דבר שאוסר על אמונה בה' ובדת שנתנה על ידי משה בהר סיני (שוב זה תלוי בסוג הבודהיזם, אם זה יעניין מישהו אולי אכתוב משהו ארוך יותר על בודהיזם). אגב, בקשר לשאלה המקורית, אני דווקא רואה השפעה של שנות השישים והתופעה הפסיכדלית על היהדות, החל מהתקופה ההיא אנחנו מתחילים לשמוע על "תפילה כמדיטציה", החסידות שמקדשת את האמונה על חשבון הלמדנות ומציעה סג של גאולה אישית בעולם הזה, הופכת לפופלרית בהרבה (במיוחד זרמים איזוטריים יותר כמו הברסלבים) גם תופעת הרבנים המזמרים אותה התחיל הרב קרליבך בשנות השישים, שהיא אולי עידכון לימנו של הכלי-זמר, אבל היא עדכון ראשון מזה מאות שנים, את שרידיה במוסיקה היהודית אפשר למצוא היום בלהקות גמו אוף שמיחעס למינהן, שמנסות לעדכן את הצליל של המוסיקה היהדות לימנו. אז אם לענות כבר לשאלה, אני מכיר השפעות של הפסיכדליה על היהדות, לא כל כך ההיפך, אבל אשמח ללמוד.
 

Jflyaway

New member
MY TWO CENTS

קטונתי מלקחת אחריות ולהתיימר לענות על שאלה שכזו. אני לא מבין כלום בקבלה וגמרא. נראה לי שצריך להיות מלומד עם אלפי שעות לימוד בקבלה בכדי להתייחס בכלל לדבר הזה. קבלה זה עסק רציני... לא בשביל בורים שכמונו לנסות ולנחש. מה שכן אני יודע: פסיכדליה היא רק STATE OF MIND . זו לא "תורה" ואין לה נגיעה של ממש במערכת האמונות האישית שלי. אין לה "קוד מוסרי" כי היא אינה הטווייה של דרך. הפסיכדליה אינה דוקטרינה פילוסופית, פסיכולוגית, תיאולוגית. הנגיעות שיש לפסיכדליה בתפיסת עולם, דת, ומוסר הן עניין של פרשנות אישית שרירותית של כל אחד ואחד, ע"פ הצרכים האנוכיים שלו. אין טעם לנסות ולהבין, ההתאמה למערכת האמונות אינה קשורה ל'אמת', היא רק כלי שמשרת את ההשרדות. כמו שאמרתי בהודעה קודמת (בביקורת על MORE): לי אישית אין מושג מה זה פסיכדליה ואיך הקסם עובד. אני "חש" בזה וזה מרתק אותי. כל שכן "קבלה וגמרא" - אפס מופס שכמוני לא יעיז לנסות אפילו לחשוב מה זה... בתור "מומחה" לפסיכדליה אני די בור, כי אני לא יכול להסביר את ה STATE OF MIND הזה, והאמת - טוב לי ככה. בסופו של דבר - בשורה התחתונה יש מוסיקה. את זה אני יודע. אני יודע שיצאה מזה מוסיקה שזורקת אותי למקום אחר, מבחינתי האישית, כל האספקטים האחרים אינם נגישים לניתוח בהיר וחד משמעי.
 

melancholy man

New member
עוד סנט אחד

מה שכן אפשר להגיד, חוץ מזה שאני מסכים שפסייח זה State of mind, שאין לו גיבוש פילוספי מוסדר, או אפילו הגדרה ראוייה לשמה, הוא שחלק מההשפעות על ה State of mind הזה מקורן בהודו, ועל הקשר בין האמונות ההודיות לבין הקבלה (להבדיל מהגמרא) אפשר לפתוח פורום שלם, לא שרשור. ומשהו לגבי ההידות בכלל, אנשים, מעצם טבעם גם כשהם מורדים הם מורדים עם הכלים שנתנו להם בבית, המהפכה של שנות השישים היא מהפיכה של עילית חברתית, ליהודים, לפפחות באמריקה, היה חלק מרכזי בעלית הזו, מן הסתם, רעיונות שחברה יהודים צעירים קיבלו בבית (או בחיידר) חלחלו לאומנות שלהם והופצו הלאה, אבל אני לא מזהה השפעות מוסיקאליות יהודיות למשל בפסיכדליה, אני לא מכיר מישהו שהשתמש במוטיבים של מוסיקה יהודית ברוק פסיכדלי, אבל שוב, זה רק מה שאני מכיר ומיום ליום אני מכיר כאן יותר.
 

Jflyaway

New member
יש פה ושם שימוש במוטיבים יהודים

במספר שירים, באלבומים מסויימים, אבל זה היה יותר "סטייליסטי" מאשר זה היה מהותי. אגב, קח בחשבון שלרוב יוצרי הרוק הפסיכדלי לא ממש היה קונספט "רציני" של הדבר הזה שנקרא PSYCHEDELIA . זה היה משהו בין "סגנון" לבין "משחק מרתק"... מעטים צללו פנימה לתוכן, והרבה יתווכחו ויאמרו שלא ממש היה תוכן..
 

melancholy man

New member
אגב, מי שאני כן מזהה אצלו מוטיבים

יהודיים, הוא דווקא רי דיוויס מהקינקס ואולי שווה לכתוב על זה משהו, אבל זה יותר לפורם השני. אה, כן ומסכים למה שאמרת.
 

Chocoholic

New member
בסוף תתעשרו מכל הסנטים האלה

מה לגבי אלבומים שממש משלבים "כליזמר"/מוסיקה יהודית לבין פסיכדליה? אני זוכר שפעם שמעתי משהו כזה ב"קצת אחרת", אם אני לא טועה על העטיפה היתה תמונה של איזה רבי אחד... לדעתי אפשר לשלב יפה מאוד את הקלרינט, פראנק זאפה עשה את זה ב "Invocation And Ritual Dance Of The Young Pumpkin" מתוך "Absolutely Free" ובטח יש לכם עוד 100 דוגמאות.
 

Jflyaway

New member
יום ששי שעבר עידו עזריה

מ"קצת אחרת" השמיע לי משהו כזה בדיוק... קלייזמר SURF (?) מצרפת 1963....
 

modulo1000

New member
פסיכדליה ויהדות

אליעזר מ ביצוע מעננין לטיול לילי ביצועים שונים להבה נגילה שלמה גרוניך אבינו מלכנו
 

Jflyaway

New member
בשבילי הקשר בין הפסיכדליה לקבלה

זה שבפורום פסיכדליה של תפוז יש אנשים שמוכנים 'לקבל' את השטויות שאני כותב
 

Jflyaway

New member
גם אני חשבתי על זה...

אבל תוך הקשבה לזה, אני משוכנע שזו יציאה "סגנונית" . מאידך, מוסיקת רוק מחתרתית "נוצרית" טהורה - היתה נפוצה יותר. היה למשל הרכב שנקרא AGAPE שעשה אלבום שנקרא GOSPEL HARD ROCK רוק כבד עם גוונים פסיכדליים, האלבום הזה היה כל כולו שירי הלל ל ג'סוס!
 

מורנא007

New member
תודה על התשובות ../images/Emo140.gif

זה מעניין
חשבתי שיס הזכירו ספרות בטורמטו אבל לא ברור אם זה השפעה קבלית. קצת אחרת עשו פרודיה בשיר שנייייים סיניייים היו יו יוייי. כמובן שגם החלונות הגבוהים עם "איפו כל אבותינו" ו"יחזקאל", גם גאון עם "אני עושה לי מנגינות" (לא רוק).
 
למעלה