המלצה על ספר

אורלי ב

New member
המלצה על ספר

קודם כל שלום לכולם! שמי אורלי ואני חדשה כאן בפורום. רציתי להמליץ על ספר שקראתי לאחרונה. שמו "שיבומי" שם הסופר: טרווניאן. (זה הספר היחיד שלו) זה פשוט ספר מעולה! ישר כשסיימתי אותו רציתי לקרוא אותו שוב מומלץ לכל אחד שלא קרא אותו
 

Boojie

New member
"שיבומי" בעקרון הוא ספר מתח

אבל די לא קונבנציונלי. הגיבור שלו הוא ניקולאי הל, אדם ממוצא אריסטוקרטי רוסי-גרמני שגדל ביפן בתקופת מלחמת העולם השניה. ככזה, הוא מושפע קשות מהתרבות היפנית, והוא למעשה "יפני לשם כבוד". הוא מתואר בספר כמעין אדם עליון, שמפגין עליונות בערך בכל מעשיו. בספר יש התייחסויות למשחק הגו, לתרבות היפנית, לאמנויות לחימה ולטיפוס מערות (לא המחלה, התחביב...) אותו ניקולאי הל מוצא את עצמו במצב שבו מצפים ממנו לסייע לבחורה יהודיה צעירה שהיתה חברה בקבוצה שהתכוונה לנקום על רצח הספורטאים במינכן. הספר חדור הערצה אין-קץ לתרבות היפנית ובוז אין-קץ לתרבות האמריקאית. כשקוראים אותו, כדאי לשמור איפה שהוא בזווית המוח את הזכרון המתמיד שהסופר טיפ-טיפה משוחד בנסיון שלו להעביר את השקפת העולם הפרטית שלו, ולכן מציג את כל הדמויות שלו בצורה די פלקאטית, בזמן שבמציאות זה לא בדיוק ככה - לא כל האמריקאים הם סוחרים בזויים ודלי רוח, ולא כל היפנים הם ענקי רוח נערצים. ספר לא רע בסך הכל - כמה וכמה אנשים שאני מכירה התחילו לשחק גו בגללו... אם כי אני לא מכירה אף אחד שהתחיל לעסוק בטיפוס מערות בגלל הספר הזה. כנראה שזה כבר דורש השקעה גדולה מדי.
 

Boojie

New member
זה ממש לא הספר היחיד של טרווניאן.

בעברית יצאו עוד - אני זוכרת כרגע לפחות שניים, אחד שנקרא "חיסול בפסגה", בסגנון דומה אבל הרבה פחות טוב (לא יותר מאשר סביר), ועם תרגום איום ונורא (מצאתי אותו פעם בטעות בחנות משומשים), ואחד שנקרא "השכונה", אם זכרוני אינו מטעני, שאין לי מושג על מה הוא כי התחלתי פעם לקרוא אותו, השתעממתי ועזבתי. ככל שאני יודעת, יש עוד. ספר שמזכיר במידה מסוימת את "שיבומי" הוא "זיקית" של וויליאם דיהל. גם בו הגיבור הוא בן המערב במוצאו שהשתלב לבלי הכר בתרבות היפנית, אבל הספר הזה לא חדור שנאה לאמריקאים כמו "שיבומי". "זיקית" הוא ספר מתח שטווה עלילה מפותלת של נסיון לפענח שורה של רציחות שקשורות לנפט. אגב, וויליאם דיהל, שכתב את "זיקית", כתב גם את "פחד ראשוני" (Primal fear) שהפך לסרט בכיכובם של ריצ´רד גיר ואד נורטון. הסרט די טוב, הספר הרבה יותר, אם כי אני לא יודעת איך התרגום - קראתי אותו באנגלית, הרבה שנים לפני שיצא הסרט (אגב, לדעתי עדיף לראות את הסרט לפני שקוראים את הספר. בגלל שהסרט קצת פחות טוב מהספר, הכרה מוקדמת של הספר קצת הורסת). אני מכירה עוד שני ספרים שלו, אחד שנקרא "המשימה של שארקי", שהוא בפשטות ספר פעולה קצבי ומהיר, אבל לא משהו ראוי במיוחד לזכירה, ואחר שנקרא "לבן תאילנדי", שעוסק בעולם הסחר בסמים במזרח ובחיפוש נקמה של חייל לשעבר - שוב סיפור מתח ופעולה, אבל מוצלח יותר.
 

lady_anne

New member
ועוד ספר של טרווניאן

הוא "הקיץ של קטיה". קראתי אותו ואני לא זוכרת ממנו כלום, מה שמעיד על איכותו הנפלאה...
 

yoni_10

New member
טרוויניאן=ג´ון לה קארה

...והקיץ של קטיה זו טרגדיה פסיכואנליטית הזויה על תאומים זהים וסיפור אהבה שנירקם בין רופא צעיר לצד הנשי שביניהם.
 

lady_anne

New member
האם המידע הזה מבוסס, יוני?

חפרתי קצת בכל מיני אתרים לגבי הביוגרפיה של טרווניאן ולא מצאתי שום איזכור לנושא.
 

ש י ר ט ל

New member
נדמה לי

שבסופו של דבר התאומה הרגה את התאום. ולא ידעתי שזה אותו סופר של שיבומי.
 
למעלה