למה להחזיר אפשרות תשלום במזומן?
אם משהו טוב יצא מהשנה הזאת זה שהציבור חונך להשתמש ברב קו או באפליקציה.
נהג צריך לנהוג ולא להיות כרטיסן. כמו בכל מדינה מתוקנת בעולם
השיטה צריכה להיות פתוחה למי שאיננו חלק ממנה.
אני יכול לחשוב על כמה דוגמאות שהשתמשתי באוטובוס מזדמן ללא יכולת לקנות את הכרטיס הספציפי לפני העלייה.
מקרה קל היה בעיר שכנה באנגליה אליה נהגתי והייתי צריך להגיע בין השאר למוקד שנמצא 2 ק"מ מהחניון, ובאנגליה שמחוץ ללונדון יש בדרך כלל שתי חברות שונות בכל עיר ואין כירטוס משותף (או שיש והוא עולה יותר מתשלומים חד פעמיים או הלוך חזור של חברה אחת שמונע ממך לעלות אוטובוס של המתחרה אם יגיע ראשון). במקרה כזה עדיף לנוסע המזדמן לשלם במזומן ולא לכבול את עצמו, וממילא אין לו איך להגיע למשרדי החברות השונות בעיר שלקח לו זמן להגיע אליה מלכתחילה.
מקרה קשה יותר היה באיטליה. יצאנו ממתחם ארכאולוגי חשוב ובדיוק הגיע אוטובוס עם תדירות של אחת לשעה שחיבר לתחנת הרכבת. בשיטה האיטלקית צריך לקנות כרטיסים בקיוסק, היה לנו כרטיס חזור לרומא באותה חברת אוטובוסים, אבל לא כרטיס לעיירה עם תחנת הרכבת. אם היינו מחפשים קיוסק היינו נתקעים שעה, הראנו לנהג את הכרטיסים והצענו לשלם, הוא העלה אותנו בחינם ואמר שאין לו איך לקבל תשלום. היו תיירים אחרים שהנהג העלה בלי תשלום בגלל שהשיטה פשוט מעמידה נוסעים בפני מצב בלתי אפשרי. ראיתי מצב דומה בפירנצה שתיירת אמריקאית עלתה לאוטובוס ולא הבינה מדוע הנהג מסרב לקחת ממנה כסף ועוד מגרש אותה מהאוטובוס, אבל שם היתה תדירות גבוהה מספיק להפנות אנשים לקיוסק ושיחזרו לאוטובוס הבא. זמנו של התייר יקר, מחיר הטיסות והמלון חלקי זמן השהייה נותן תעריף לכמה התייר שילם על כל פרק זמן נתון ביעד.
יש בישראל שכבות שנוהגות או רוכבות ולא משתמשות בתח"צ. יתכן מאד שהם מכירים מספרי קווים כי בנהיגה או רכיבה המספרים האלו מתפקדים כסוג של שילוט דרכים. אם חווית השימוש המזדמן שלהן ביום שצריך לחזור איזה חצי קילומטר לרכב היא של גירוש בבושת פנים מהאוטובוס בגלל היעדר אמצאי תשלום ייעודי אז המערכת מפסידה אותן.