העסקה: שרון יכריז הפסקת אש; אבו מאזן יביא הוד...

העסקה: שרון יכריז הפסקת אש; אבו מאזן יביא הוד...

העסקה: שרון יכריז הפסקת אש; אבו מאזן יביא הודנה
נכתב ע"י: גל ברגר

עיתון "אל-איאם": פסגת שרון-אבו מאזן נקבעה ל-8 בפברואר; מופז ודחלאן ייפגשו במוצ"ש לתאם העברת האחריות הביטחונית על ערי הגדה לידי הרשות; שר החוץ ייצא לירדן בשבועיים הקרובים; צה"ל והשב"כ מנמיכים פרופיל בשטחים; הרמטכ"ל הורה להפסיק פעילות התקפית

הרשות הפלשתינית תובעת מישראל שהנסיגה מערי הגדה תתבצע בסימן "שכם-תחילה". כך מדווח (שבת, 29.1.05) העיתון "א-שרק אל-אווסט" היוצא בלונדון.

בימים אלה מתנהלים מגעים בין ישראל לפלשתינים בעניין העברת האחריות הביטחונית על ערי הגדה לידי הרשות, במטרה לחזור בהדרגה למצב כפי שהיה ערב פרוץ האינתיפאדה, ב-29 בספטמבר 2000. משכם וג´נין, הנחשבות לליבת הטרור הפלשתיני באיו"ש, צפוי צה"ל לצאת רק בשלב מאוחר יותר ולא בטווח המיידי.

בדיווח נמסר, כי הפלשתינים הודיעו לישראל שהם מסוגלים לקבל לידיהם כל עיר שצה"ל יצא ממנה. הם דורשים כי הנסיגה תתבצע בבת אחת, אך אם ישראל מתעקשת לבצע זאת בשלבים - הדרישה היא כי שכם תהיה העיר הראשונה שתימסר לידיהם.

השר לשעבר, מוחמד דחלאן, אישר כבר לפני כמה ימים כי ישראל הסכימה מבחינה עקרונית להעביר את השליטה בארבע ערים פלשתיניות לידי הרשות. לפי הפלשתינים, מדובר בעניין של ימים בלבד. ארבע הערים הן: רמאללה, טול-כרם, קלקיליה ויריחו.

במוצאי שבת צפוי דחלאן להיפגש עם שר הביטחון, שאול מופז, לתיאום העברת האחריות הביטחונית על הערים הפלשתיניות לידי הרשות.

במקביל, שר החוץ הירדני, האני אל-מולקי, אומר הבוקר בראיון לעיתון ירדני, כי שר החוץ, סילבן שלום, יגיע לביקור ברבת עמון בתוך שבועיים. לדבריו, בשולי הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, שוויץ, הוא דן עם השר שלום בתהליך השלום ובסוגיית האסירים הירדנים הכלואים בישראל. "ירדן מצפה להיענות חיובית מצד ישראל לסוגיות אלה לקראת הביקור", אמר.

עסקת חבילה: שרון יכריז הפסקת אש;
אבו מאזן ייצא לעזה לחתום על הודנה


יו"ר הרשות, אבו מאזן, הגיע אמש לקהיר והיום הוא צפוי להיפגש עם נשיא מצרים, חוסני מובארק. ילוו אותו בביקור שר החוץ הפלשתיני, נביל שעת´, והשר לשעבר נביל עמר. שלוש סוגיות עיקריות יעמדו במוקד הפגישה: מתן גיבוי מדיני למהלכיו של אבו מאזן, שיקום מנגנוני הביטחון הפלשתינים לרבות הכשרת קצינים במצרים, והחייאת שיתוף הפעולה הכלכלי בין קהיר לרשות.

נודע, כי בפגישה ישתתף גם ראש המודיעין המצרי, הגנרל עומר סולימאן. משלחת ביטחונית מצרית תגיע ביום שלישי לשיחות עם הפלגים הפלשתינים בעזה בניסיון לאכוף הרגיעה. אבו מאזן יצא שלשום לרבת עמון, במסגרת ביקור ראשון בחו"ל מאז נבחר לתפקיד היו"ר. בתחילת השבוע ימשיך לביקור ברוסיה.

מקורות פלשתינים רשמיים מסרו לעיתון הרשמי "אל-איאם", כי פסגת שרון-אבו מאזן תתקיים ביום שלישי בעוד שבוע וחצי (8.2). לפי הדיווח בעיתון, בפגישה ישתתף בין היתר ראש הממשלה הפלשתיני, אבו עלא.

המקורות מסרו, כי אם שרון ייענה בחיוב לדרישות ארגוני הטרור הפלשתיניים, ובראשם הפסקת החיסולים ושחרור אסירים, ייצא אבו מאזן לעזה מייד לאחר הפגישה, במטרה לחתום על הסכם הודנה [הפסקת אש זמנית]. בשיחותיו האחרונות עם הפלגים בעזה, סוכם על "רגיעה ביטחונית", הנחשבת לשלב אחד לפני ההודנה. ההבדל בין "רגיעה" (תהדא´ה) ל"הודנה" בא לידי ביטוי בכך שלאחרון מחוייבים הצדדים בחתימה.

בכיר פלשתיני גילה לעיתון, כי על-פי מתווה ´מפת הדרכים´ הן ישראל והן הפלשתינים מחוייבים לפרסם הודעה על הפסקת אש, בו זמנית. הוא ציין, כי ישראל תמסור את תשובתה בעניין פרסום ההודעה בפגישה שתיערך השבוע בין הצדדים, כפי הנראה בין יועצו של שרון, דב ויסגלס, לראש צוות המו"מ הפלשתיני, סאיב עריקאת.

גם מוחמד דחלאן אמר הבוקר בראיון לעיתון "אל-חיאת" הלונדוני, כי הרשות תדרוש מישראל להצהיר פומבית הפסקת אש. "אנו לא מעוניינים בהסכמים מאחורי חומות אלא בהסכם ברור ופומבי שהצדדים מחויבים אליו".

צה"ל והשב"כ מנמיכים פרופיל בשטחים


הרמטכ"ל, רב-אלוף משה (בוגי) יעלון, הנחה אתמול [ראו קישור] על שינוי בדפוס הפעילות המבצעית של צה"ל, שעיקרו צמצום הפעילות ההתקפית כדי לאפשר לפלשתינים להתפרס בשטח ולקחת אחריות על הפסקת פעולות הטרור. ההנחיה באה בעקבות השלמת הפריסה הפלשתינית במרחבי שיגור הפצמ"רים והקסאמים בצפון רצועת עזה ובדרומה.

לפי ההנחיה החדשה, ברצועת עזה תופסק כל פעילות התקפית של צה"ל במרחבים בהם נפרשו מחדש הכוחות הפלשתיניים, בהם ישרור שקט ותופסק פעילות טרור. כמו כן, צה"ל ייערך לפתיחת המעברים ארז, קרני ורפיח החל מהשבוע הבא, בכפוף להיערכות ביטחונית פלשתינית למניעת פיגועים במעברים.

ההנחיה קובעת, כי כל פעילות סיכולית יזומה של צה"ל בשטחי איו"ש טעונה את אישורו של הרמטכ"ל ותיעשה משיקולים מבצעיים מיידים בלבד. בשב"כ יצאה הוראה דומה, לפיה הוקשחו הקריטריונים למעצר מבוקשים ואלה טעונים אישור של ראש השב"כ, אבי דיכטר, או סגנו. בשב"כ אומרים, כי רק ´פצצות מתקתקות´ ייעצרו. בנוסף הוחלט, כי צה"ל ייערך לאפשר הקלות נוספות בסדרי התנועה בצירי איו"ש, בהתאם להערכות מצב ביטחוניות.

עודכן ב- 29/01/2005 09:25:00
 
למעלה