הרחבת דירה ישנה

חבצלת א

New member
הרחבת דירה ישנה

שלום! אנו רוצים לרכוש דירה ישנה ולהרחיב אותה. לפני שאנחנו עושים זאת, אמרו לנו שאם מרחיבים יש לשלם מס כלשהו שנקבע לפי הערך של הדירה לאחר ההרחבה. שאלותי: למי משלמים את המס הזה? האם הוא משולם בעת הרחבת הדירה או רק כשמוכרים אותה? בכמה אחוזים משווי הדירה מסתכם מס זה? מי קובע את שוויה לפני ואחרי? תודה רבה!
 
היטל השבחה ../images/Emo104.gif

המס נקרא "היטל השבחה", והוא משולם לעירייה. ניתן לבקש לשלם אותו במועד מכירת הדירה. גובה ההיטל נקבע ע"פ הערכת הרשות המקומית, כשלכם יש זכות לערור ולהביא שומה נגדית. שימי לב - היטל חל רק אם הרחבת הדירה כרוכה בשינוי התכנית החלה על הקרקע, או במתן הקלה. אם ההרחבה היא במסגרת ניצול זכויות בניה קיימות אין ההיטל חל.
 

חבצלת א

New member
../images/Emo51.gif רבה! והבהרה

מדובר בשכונה של "בתי רכבת" ולפי מה שהבנו מאנשים, כולם שם מקבלים היתר הרחבה לפי תבנית קבועה (גודל ההרחבה וצורתה). האם זה נחשב שינוי תוכנית החלה על הקרקע? איפה ניתן לברר זאת? (זה בתל אביב)
 

משה2003

New member
אם את מרחיבה את הדירה עד....

שטח של 120 מ"ר והדירה משמשת אותך למגורים או את משפחתך בארבע שנים את לא אמורה לשלם היטל השבחה. (חוק התכנון והבניה )
 

שנער

New member
שינוי תכנית

אין מס של אחוז משווי הדירה לאחר ההרחבה. אם ישנם שכנים שכבר בנו - סביר להניח כי היה שינוי תכנית. בדקי אם השכנים במה מדובר וכמה התבקשו לשלם. עם מדובר בהיטל השבחה - הוא חל על המוכר. יכול להיות גם תשלום של היטלי פיתוח (כבישים/מדרכות/מים/ביוב/תיעול). ניתן לברר זאת בעיריה במדור מידע תכנוני או מדור השבחה.
 
תיקון קל

לגבי סיפא הדברים, אם הזכויות הנוספות הוספו בשלב מאוחר, ויש הדחיה של התשלום עד למועד מימוש הזכויות (הוצאת היתר)-יקום אז צורך לשלם.
 

דובי123

New member
תיקון קל

גם כאשר התוכניות הן קימות יכול בהחלט להיות היטל השבחה - לא רק שיכול אלא זהו דבר נפוץ הטל השבחה אמור להיות משולם בעת הבניה או בעת המכירה לפי המוקדם אם בזמן המגורים בדירה חל שינוי תוכניות והתוכניות קיבלו תוקף ואושרו או אז בעת המכירה - דוקא בגלל שהתוכנית קימת - יכול הטל השבחה אם התוכנית היתה רק בתהליכים ועדיין לא "קימת" - אזי עדין לא היה חל היטל השבחה
 
לא בטוח שירדתי לסוף דעתך

איזו נקודה ביקשת לתקן או להרחיב? בדברי התייחסתי לאפשרות של בעל זכויות בנכס המבקש לנצל זכויות בניה שלא נוצלו; טרם לכן דובר בתכנית חדשה המוסיפה זכויות, ובגינן יקום צורך לשלם, בעת בניה או מכירה או ניצול אחר (העברת זכויות בבית משותף לדייר בקומה עליונה לצורך הרחבת חדר, לדוגמא). האם קיימת אפשרות שלישית?
 

דובי123

New member
תגובתי היתה לויזר

לפי ניסוח זה שלך נראה שהתכונתו לאותו הדבר אני הבנתי את תגובתך למקרה בו בעת הקניה היה צורך בתשלום היטל השבחה אך העיריה נאותה לדחותו למועד המימוש - דבר שהיה מקובל בתל-אביב לדוגמא.
 

דובי123

New member
תרשה לי להתעקש

מצאתי לנכון להוסיף את תגובתי לאור משפט זה >>אם ההרחבה היא במסגרת ניצול זכויות בניה קיימות אין ההיטל חל.>> ניסוח כזה יכול להטעות ולטעת תחושה כי אין [מודגש!!] היטל וכי לא ידרש תשלום בגינו אם הוא במסגרת ניצול זכויות בניה קימות זאת בזמן שיש גם יש תשלום בגינו במקרים רבים של ניצול זכויות קימות -----
 

חבצלת א

New member
תודה על התשובות (ושאלה לדובי123)

עוד לא קנינו את הדירה, וכמה זה יעלה לנו בסוף אחרי ההרחבה זה בהחלט שיקול. ושאלה לדובי - מה זאת אומרת "בעת הבניה או בעת המכירה לפי המוקדם"? אם אנחנו קונים עכשיו את הדירה, נצטרך לשלם את המס עכשיו כי אנחנו מרחיבים עכשיו? או אפשר לדחות עד שנמכור את הדירה (כמו שכתבו פה)? אני חושבת שאפנה מחר למנהלת הרובע, בתקווה שיש להם תשובות קונקרטיות לגבי השכונה. תודה לכולכם!
 

שנער

New member
בעת מכירה ולא בעת קניה ../images/Emo70.gif

אתם הקונים ודובי כתב "בעת מכירה". כלומר אתם לא תצטרכו לשלם עכשיו אבל מי שמוכר לכם את הדירה יהיה חייב בתשלום (גם אם לא בוצעה בניה בפועל). שימי לב שרוב הדיון שהתפתח כאן הינו דיון "אקדמי". לדעתי הפרטית הסיכוי שיחול עליכם היטל השבחה קטן מאוד (יש פטורים להרחבה עד 120 מ"ר, ההיטל חל על המוכר וכו´). מה שתצטרכו לשלם לפני הבניה זה ככל הנראה אגרות בניה והטלי פיתוח, לא יותר מ-50$ בערך למ"ר בנוי.
 

דובי123

New member
אני חושב שאבי הבהיר זאת היטב

אמליץ לך כך בררי ברובע בררי בעיריה לגבי תוכניות הבניה השונות ומשמעותן לגבי שאלתך: מוקדם מן השנים>> משמע>> מה שבא קודם בעלי הדירה הנוכחית יכלו לנצל זכות הבניה לפני המכירה או אז היה חל היטל השבחה במועד זה [שהקדים את הבניה ] כאמור היה סיכוי טוב שיהיה להם פטור מה שחשוב הוא להקפיד על הנאמר בחוזה כי המחיר כולל היטל השבחה ו/או כל היטל או מס הנדרש על הבעלים לשלם לצורך העברת הזכויות על שמכם בטאבו [בשלב זה אתם עדין הרוכשים ולא הבעלים...] כי אם תקחו על עצמכם לשלם את היטל השבחה במקומם - אזי יתכן מאד שתדרשו לשלמו נשמח אם בסופו ל תהליך תידעי אותנו באשר למסקנותיך הסופיות
 

דובי123

New member
תיקון קטן

>>אז היה חל היטל השבחה במועד זה [שהקדים את הבניה ] << צריך להיות כמובן >> [שהקדים את ה**מכירה** ] <<
 
למעלה