השארת ילד בגן לשנה נוספת

א5678

New member
השארת ילד בגן לשנה נוספת

בני בגן חובה. הוא יליד מאי. לילד יש קשיים רבים - קשיים גרפו מוטוריים; קשיים רגשיים או קשיי תקשורת (לא ברור מה משניהם), יתכן שיש לו גם בעיות קשב וריכוז (הופנינו על ידי פסיכולוגית הגן ל-TOVA). במהלך שהותו השנה הוא התקדם בצורה מדהימה. ברור לי למעלה מכל ספק שעדיף לו להישאר שנה נוספת בגן. גם הגננות בגן סבורות שיקשה עליו מאוד לתפקד בביה"ס, ושעדיף להשאיר אותו שנה נוספת בגן. א ב ל מכיוון שהוא יליד מאי, הפסיכולוגית של הגן מסרבת להמליץ להשאיר אותו שנה נוספת. לדבריה, רק ילדים שנולדו סמוך לגבול (ילידי נובמבר - דמצבר) יכולים להישאר. בנוסף היא טוענת שלבני יש לקות, ולכן היא תישאר עימו לתמיד (אבחנה פיזיזה במקצת, כי למרות שלל המאבחנים שהיה אצלם, מעולם לא אובחנה לקות, וגם אם כן - האם לא עדיף שהילד יגיע בשל יותר, ועם יכולות גבוהות יותר לפני שיאלץ להתמודד עם לימודים קשים ומאתגרים). טיעון נוסף שלה הוא שבשל היכולות הקוגנטיביות הגבוהות שלו (IQ של מספר שנים מעל לגילו) הוא ישתעמם בגן. אני לא מקבלת אף אחד מנימוקים אלו. ברור לי שהעלתו לכיתה א' כים תהרוס לו לא רק את כיתה א' אלא גם הלאה - את המשך שנות לימודיו. א. מה דעתכם? ב. האם ידוע לכם מה ניתן לעשות כדי להילחם ברוע הגזירה? מי הגורם המחליט? האם קיימים גורמים משפיעים נוספים? לא אכפת לי להפוך את כל השולחנות, או להשאיר את הילד בבית (למרות שזו אופציה גרועה לילד שאולי יש לו בעיית תקשורת). אני לא אשלח את בני לבי"ס כשברור לי שזה יפגע בו.
 

noa_f

New member
אולי להביא המלצה של פסיכולוג חיצוני

? הייתי מראש מבררת גם מה עמדת מחלקת החינוך בעיריה. אולי לא תצטרכי להפוך שולחנות? אולי אין הרבה ילדים שנשארים ולא יהיה להם אכפת? בכל מקרה, יש גם פורום זכויות הורים וילדים - תבדקי גם שם.
 

א5678

New member
תודה לך

אשאל גם שם. למיטב ידיעתי העמדה הנוקשה נובעת מדרישות מחלקת החינוך (העלות של תלמיד בבי"ס נמוכה מעלותו של ילד בגן חובה).
 

פלגיה

New member
אני לא יודעת מה הסיבות

אני יודעת שלגבי ילד שממש לא מתאים לכיתה א' (על פי דעת הפסיכולוגית) מופעלים כלים כבדים ביותר על מנת לשכנע את ההורים, ובסופו של דבר ההחלטה הסופית בידי ההורים. הייתי ממליצה לך להתייעץ עם גורם חיצוני נוסף, אבל גם לחשוב על שני דברים: מה תיתן לילד שלך שנה נוספת בגן? והאם זה ינתן לו בכל מקרה, גם כאשר הגננת לא משתפת פעולה, ואין באמת עבודה עם הילד על הנקודות החלשות שלו. גם זה גורם שצריך להביא בחשבון, כי אם אין עבודה עם הילד - אולי באמת עדיף להעלות אותו לכיתה א'. בנוסף חשוב לדעת שיש ילדים שעושים "קפיצה" התפתחותית, ומה שנראה לך עכשיו, ייראה אחרת בספטמבר, כי יש עוד שישה חודשים וזה המון זמן.
 

א5678

New member
תודה פלגיה

חוות דעתך הייתה חשובה לי. מספר הילדים שנשארים בגן, וכן מערכת הלחצים שמופעלת על ההורה, תלויה כנראה ברשות המקומית. אצלנו בוודאות המגמה היא ללחוץ על ההורים להעלות את הילד לכיתה א' (עצם ההנחייה שיש לשקול השארת ילדים רק אם הם ילידי נובמבר - דצמבר מוכיחה, לא?). המרפאה בעיסוק, הגננות - כולן סבורות שכדאי להשאיר אותו שנה נוספת בגן, ולו רק בשל הקושי המוטורי. שנה נוספתצ אולי לא תעזור מבחינה רגשית, ולא מבחינה תקשורתית, אבל לבטח תעזור מבחינת הבשלות המוטורית, שכרגע מאוד בעייתית. השנה עבדו איתו בגן באופן אינטנסיבי, וניכר שיפור גדול גם מבחינה תקשורתית (התחיל לשחק עם ילדים אחרים ולפנות אליהם מיוזמתו) ומבחינה מוטורית - מדובר פשוט בהבדל של שמיים וארץ. הגננות והפסיכולוגית השקיעו בו שעות רבות (הפסיכולוגית נהדרת, ואני מכירה לה תודה על ההשקעה הרבה בילד, אבל קשה לי להסכים עם המלצתה. אין לי שמץ של ספק שהילד לא יסתדר בביה"ס).
 

פלגיה

New member
אז יש לך דרך ללכת לפסיכולוג אחר?

ולקבל ממנו חוות דעת? זה לא נכון שרק ילידי נובמבר דצמבר נשארים. יש גם ילדים אחרים המועמדים להישאר. בעצם אפשר לומר אפילו להיפך: הילדים המועמדים להישאר (תכף אכתוב מי הם) הם העיקריים. ילידי נובמבר-דצמבר הם בבחינת ה"גם" - גם אותם אפשר לשקול להשאיר בגן. הילדים המועמדים לשנה נוספת בגן: כשמדובר בילד (לדוגמא פג, ילד שעבר מחלה קשה, וכו') שבאופן עקבי במהלך התפתחותו המוקדמת השיג את אבני הדרך ההתפתחותיות באיחור מסויים. כשמדובר בילד החשוף ללחצים מרובים סמוך לזמן המעבר לבית הספר (Multiple stressors (כגון מעבר דירה, מחלה קשה במשפחה, עליה לארץ וכד'). כשלילד קשיים כלשהם שאותרו ו/או הובאו לידיעת ההורים רק בסמוך לסיום לימודיו בגן חובה, וכך להוריו לא היה זמן לעיבוד וקבלה של ההמלצות והערכות למתן סיוע מיוחד בביה"ס. את הרשימה הזאת הוצאתי מתוך נייר עמדה של פורום הפסיכולוגים לגיל הרך בשפ"י. אפשר לקרוא את כל נייר העמדה בקישור הזה: http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=428
 

א5678

New member
לפי מה שכתוב שם - אין הצדקה להשאיר

אני אנסה לפנות לייעוץ פרטי. השאלה היא אם זה יעזור לאור העמדה התקיפה של פסיכולוגית הגן (שמכירה את הילד היטב). את הקביעה שרק ילדי נובמבר - דצמבר נשארים, שמעתי ממנה ומהגננות (הן אמרו שיש גמישות לגבי ילדים צעירים יותר, אבל שאין סיכוי ליליד מאי).
 
תלמידים שלי עם קושי בתקשורת

עלו לכתה א' רק בגיל 7. הם אובחנו עוד לפני כן והיו במסגרת תומכת (גן שפה ותקשורת), ואכן הגיעו מוכנים יותר, אך היו משולבים בכתה כלומר היתה איתם עוד מורה בכתה שעזרה להם למלא את המשימות שנדרשו מהם כתלמידים. לכן, כדאי לעשות לו אבחון מקיף, ללכת לריפוי בעיסוק, לקלינאית תקשורת וכו', כך שגם אם יש לו קשיים - יש דרכים לעזור לו. נכון שאם יש לקות אז יש לקות, אבל יש דרכים לעקוף ויש היום כל מיני שיטות לעזור לתלמידים כנ"ל. ותמיד אני נותנת כדוגמא את גיסי קצין מצטיין ואהוד על פקודיו מדריך סוסים בהתהוותו בּוֹקֶר בעיסוקו אב גאה ומסור לילדתו בעל טוב לאחותי-אשתו ו"לוקה" בדיסגרפיה. בהצלחה רבה!!! "פיריט", מורה לא' אמא ומבינה אותך!!!
 

א5678

New member
את מקסימה../images/Emo24.gif

התגובה החמה שלך מאוד עודדה אותי. כשמתמודדים עם קשיים של ילד, קל להיכנע לפסימיות. התגובה שלך הכניסה לי אור
 
ואולי הוא דווקא יסתדר?

אולי את מדי מגוננת עליו, והוא דווקא מתאים לבית הספר, ויסתדר מצויין? אולי תהיה לו מורה טובה שתעזור לו להתגבר על הקשיים?
 

א5678

New member
נו באמת...

הפסיכולוגית חושבת שאין טעם להשאיר אותו כי מדובר בלקות ולא בקושי הפיך. הגננות ויתר המטפלות סבורות שיש להשאיר אותו, אבל לדעתך אני מגוננת יותר מדי?! הלוואי שאת צודקת, אבל קשה לי לראות איך הגעת למסקנות האלו מהתוכן של שאלתי.
 
למעלה