השפעת המוסיקה על האדם במקרא

RGRIN172

New member
השפעת המוסיקה על האדם במקרא

שלום לכולם, אני עושה עבודה בנושא מוסיקה, ואחד הדברים שאני מחפשת/ שואלת הוא השפעת המוסיקה על האדם במקרא. עיינתי במקורות ומצאתי הקשרים שונים, אך לא משהו ממשי. יש שירים שונים בתנ"ך (שירת הים, שירת דבורה, קינת דוד), שיר השירים, תהילים, איזכורים של כלי נגינה במקרא ועוד. מצאתי כי בחלק מהמקרים המוסיקה היתה תפילה ועיקרה בקשר בין אלוהים לעם. אך, האם מסופר במקרא על קשר ישיר בין מוסיקה לאדם?? ולסיום, מצאתי שני פסוקים שעוסקים במוסיקה, חשבתי לשים ציטטה (עם או בלי קשר לשאלתי הראשונה) לפרק העוסק בהשפעות המוסיקה. מה דעתכם? "שְׂאוּ-זִמְרָה, וּתְנוּ-תֹף; כִּנּוֹר נָעִים עִם-נָבֶל" (תהילים, פא, ג) "וְהָיָה כִנּוֹר וָנֶבֶל, תֹּף וְחָלִיל וָיַיִן מִשְׁתֵּיהֶם" (ישעיהו ה, יב) אשמח לתגובות מכם, בברכה ליאור
 

masorti

New member
בודאי שיש...

המלך שאול טופל בתרפיה בעזרת מוסיקה. שנאמר: "וְרוּחַ ה' סָרָה, מֵעִם שָׁאוּל; וּבִעֲתַתּוּ רוּחַ-רָעָה, מֵאֵת ה'. וַיֹּאמְרוּ עַבְדֵי-שָׁאוּל, אֵלָיו: הִנֵּה-נָא רוּחַ-אֱלֹהִים רָעָה, מְבַעִתֶּךָ. יֹאמַר-נָא אֲדֹנֵנוּ, עֲבָדֶיךָ לְפָנֶיךָ--יְבַקְשׁוּ, אִישׁ יֹדֵעַ מְנַגֵּן בַּכִּנּוֹר; וְהָיָה, בִּהְיוֹת עָלֶיךָ רוּחַ-אֱלֹהִים רָעָה--וְנִגֵּן בְּיָדוֹ, וְטוֹב לָךְ. וַיֹּאמֶר שָׁאוּל, אֶל-עֲבָדָיו: רְאוּ-נָא לִי, אִישׁ מֵיטִיב לְנַגֵּן, וַהֲבִיאוֹתֶם, אֵלָי. וַיַּעַן אֶחָד מֵהַנְּעָרִים וַיֹּאמֶר, הִנֵּה רָאִיתִי בֵּן לְיִשַׁי בֵּית הַלַּחְמִי, יֹדֵעַ נַגֵּן וְגִבּוֹר חַיִל וְאִישׁ מִלְחָמָה וּנְבוֹן דָּבָר, וְאִישׁ תֹּאַר; וה' עִמּוֹ. וַיִּשְׁלַח שָׁאוּל מַלְאָכִים, אֶל-יִשָׁי; וַיֹּאמֶר, שִׁלְחָה אֵלַי אֶת-דָּוִד בִּנְךָ אֲשֶׁר בַּצֹּאן. וַיִּקַּח יִשַׁי חֲמוֹר לֶחֶם, וְנֹאד יַיִן, וּגְדִי עִזִּים, אֶחָד; וַיִּשְׁלַח בְּיַד-דָּוִד בְּנוֹ, אֶל-שָׁאוּל. וַיָּבֹא דָוִד אֶל-שָׁאוּל, וַיַּעֲמֹד לְפָנָיו; וַיֶּאֱהָבֵהוּ מְאֹד, וַיְהִי-לוֹ נֹשֵׂא כֵלִים. וַיִּשְׁלַח שָׁאוּל, אֶל-יִשַׁי לֵאמֹר: יַעֲמָד-נָא דָוִד לְפָנַי, כִּי-מָצָא חֵן בְּעֵינָי. וְהָיָה, בִּהְיוֹת רוּחַ-אֱלֹהִים אֶל-שָׁאוּל, וְלָקַח דָּוִד אֶת-הַכִּנּוֹר, וְנִגֵּן בְּיָדוֹ; וְרָוַח לְשָׁאוּל וְטוֹב לוֹ, וְסָרָה מֵעָלָיו רוּחַ הָרָעָה." (שמואל א', ט"ז, י"ד-כ"ג)
 
המוזיקה היתה אמצעי ודרך להיכנס למצב אקסטטי

"ויהי כבאך שם העיר ופגעת חבל נבאים ירדים מהבמה ולפניהם נבל ותף וחליל וכנור והמה מתנבאים" דוד הנער הובא לחצר המלך שאול כמגרש רוחות בעזרת הכינור כאמור רוח רעה היתה מבעתת את שאול ודוד נודע כמי שידע לרפא בעיות כאלה בעזרת המוזיקה שלו וזאת היתה מטרת הבאתו לחצר המלך
 
למעלה