התאמות בשפה, כיתה ד'

התאמות בשפה, כיתה ד'

שלום,
בני בכיתה ד', עבר אבחון פסיכודידקטי, במהלכן נמצאה (בנוסף לשאר המתנות) גם לקות למידה שפתי (קריאה ברמת כיתה ב'), כשרמת אינטליגנציה כללית תקינה (+). קיבל המלצה להקראה במהלך השיעורים ובמבחנים.
בית ספר קיבל את ההמלצות עם סיוג "קטן" - אין הקראות במבחני שפה, כי זו שפת האם, ובודקים בין היתר הבנת הנקרא.
צודקים? מקובל? הגיוני?
 

שירהד1

Member
מנהל
שלום לאמא,

תראי, בעיניי פחות חשוב מה ההמלצות למבחנים. הרבה יותר חשוב מה יעשה בפועל מבחינה טיפולית. כי לא ייתכן שילד בכיתה ד' שנמצא במערכת החינוך הרגילה, יקריאו לו את הטקסטים במבחנים שבודקים את הבנת הנקרא.
ומה הוא יעשה בעתיד? אין דבר כזה. מה? הוא לא יקרא? מה זה מלמד אותו עליו ועל יכולותיו?
בעיניי, הרבה יותר הגיוני, לאפשר לו ולדרוש ממנו לנסות ולהתמודד עם הטקסטים, לפי יכולתו, ולהיות יותר זמינים בזמן המבחן כדי שיוכל לשאול שאלות הקשורות בהבנת השאלות (ולא הטקסט...).

מעבר לכך- מה קורה בפועל מבחינה טיפולית? האם מקבל סיוע משמעותי ואינטנסיבי? ומאיזה סוג? האם יש לקות גם בקשב וריכוז?
מה אתם כהורים ובית הספר עושים כדי לסייע לו ולקדמו?

ההמלצות להקראה במהלך השיעורים והמבחנים ממש אינה רלוונטית בעיניי. איך בכלל אפשר לבצע זאת הלכה למעשה, אלא אם כן לילד יש זכאות לסייעת צמודה? מה המאבחנת הפסיכו-דידקטית ירום הודה חושבת שהמורות תעשינה? כיצד הן יכולות בכלל להקריא לו את הטקטסים/ההוראות והשאלות במהלך השיעורים והמבחנים? ממש המלצה לא חכמה ולא ישימה.

מצטערת שזוהי תשובתי. מקווה שהיה שווה ללכת לאבחון בהיבטים אחרים, ושהילד יקבל את הסיוע הדרוש ואת התמיכה הנדרשת מכל הבחינות.


שירה דוד - מרפאה בעיסוק -
ריפוי בעיסוק והוראה מתקנת לילדים בעלי קשיים התפתחותיים ולקויות למידה.
מדריכה קלינית של מרפאות בעיסוק, מורות להוראה מתקנת וסטודנטיות.
מנהלת פורום אובדן הריון.
09-7749028
 
את מתלהמת בלי שום סיבה. או שאני מפונקת...

אכן, הילד עם PDD ו-ADHD ויש לו סייעת צמודה. היא זו שיכולה להקריא לו, והיא מקריאה בכל מקום שהילד אמור להתמודד עם טקסט גדול שנכון לעכשיו לא מסוגל להתמודד איתו.
ולא ממש אכפת לי שלילדים עם לקויות למידה וללא PDD אין סייעת שתקריא להם.
עד עכשיו חשבנו שהבעיות הלימודיות הן על רקע אוטיסטי וחרדתי (כפי שציינתי, IQ תקין +). עכשיו עשינו אבחון והוא הראה שיש גם רכיב של ליקוי למידה מילולי.
הילד מתחיל לקבל הוראה מתקנת שלוקחת בחשבון לקות למידה ולא רק תוכנית התנהגותית, כמו שעד עכשיו.
מה את מציאה? שילך לכיתה ב'? או שישאר בבית עד שילמד לקרוא עם טכניקה חדשה? או שישב מול דף עבודה חרד ומבועת, לא מסוגל לקרוא?
כשקוראים לו (אפילו חלקית) - הוא יודע לנתח את הטקסט, גם מבחינת הבנת תוכן, וגם מבחינת דיקדוק.
האם זה "פר" שילד יקיבל בתעודה "מתקשה" בכל הסעיפים שנבדקים במבחן, כשבפועל יש רק חלק של סעיפים שבהם הוא מתקשה באמת, אבל שאר הסעיפים מתבססים על פעולות אלה?
 

שירהד1

Member
מנהל
אני לא מתלהמת, ואת ממש לא מפונקת


בשאלה הראשונה שלך נתת תיאור מאוד מאוד חלקי של המצב. כעת אני מבינה יותר. אני מבינה שמדובר בילד עם קשיים נרחבים, ואני מבינה היטב את ההשלכות התפקודיות של האבחנות שלו.
רציתי לשאול איך הוא מתמודד עם שאר החומר הלימודי בשלל מקצועות הלימוד? האם מבין החומר? זוכר אותו? כיצד הוא מבצע את המבחנים בשאר המקצועות- האם במבחנים במקצועות רבי מלל אחרים (מדעים, תנ"ך) הסייעת מקריאה לו? האם הבעיה היא רק ההקראה, או שהוא זקוק לתיווך נרחב כדי לבצע את המשימות? איך הוא מתמודד עם מבחנים בחשבון? גם שם נדרשת הבנת הוראות.

אני יודעת שאני "מפוצצת" אותך בשאלות. אבל צריך פה להבין מאוד לעומק גם מה היכולות של הילד, וגם מה הלקויות, ומהם הצרכים שלו.

מרשה לעצמי להתעניין במצבו הרגשי והחברתי. בעיניי, זה לא פחות חשוב (ואפילו יותר חשוב) מאשר כמה יקבל במבחן בהבנת הנקרא ומה יהיה כתוב בתעודה לגבי הסעיפים של הבנת הנקרא.

לגבי השאלה אם זה "פר"? אז לא, ואולי אפילו לא חובה שזה יהיה ככה ואולי ימצא לכם הפיתרון הנקודתי לגבי המבחנים בהבנת הנקרא. ובכלל לא הוגן להיות ילד עם PDD, ואני בטוחה שההתמודדות היום-יומית שלו ושלכם מורכבת הרבה מעבר למבחנים בהבנת הנקרא.

מקווה שאתם מלווים על-ידי אנשי מקצוע מקצועיים ואמפטיים, שיודעים לכוון אתכם בהתמודדות הזו.


שירה דוד - מרפאה בעיסוק -
ריפוי בעיסוק והוראה מתקנת לילדים בעלי קשיים התפתחותיים ולקויות למידה.
מדריכה קלינית של מרפאות בעיסוק, מורות להוראה מתקנת וסטודנטיות.
מנהלת פורום אובדן הריון.
09-7749028
 
זקוק להרבה תמיכה, אך עם יכולות נרחבות

לילד יש יכולות טובות, הוא מבין היטב את החומר, לומד המון משיעור עצמו (תוך כדי שהוא חייב לשרבט על הדף, ונראה מנותק לגמרי), בחשבון והנדסה זקוק למעט תיווך,
אבל במקצועות רבי מלל זקוק להרבה - גם הקראה (ואז מבין, זוכר, מנתח ומסיק מסקנות, לפעמים ברמה של אדם בוגר), וגם הרבה עידוד והרגעה, כי הוא עלה הגנות או נתקף בפאניקה, ואז התפקוד שלו יורד, לפעמים ל-0.
אנחנו כל הזמן נותנים לו תמיכה רגשית. ועד עכשיו חשבנו שקשיים לימודיים מתבוססים על החרדות שלו. עכשיו רואים שיש גם רכיב נוסף שדורש התיחסות. הוא התחיל לקבל בבית ספר הוראה מתקנת פעמיים בשבוע פרטני (כי בבית כבר אי-אפשר, עמוסים...) ומתחיל להתקדם יפה. אבל כל זה דורש זמן, ואני מעריכה שכשיגיע לקריאה שמתאימה לגילו, בני גילו שוב יתקדמו קדימה. זה משחק החיים קבוע שלו. הוא תמיד עובד קשה כדי להשיג משהו, ואז הוא "מאחר" במשהו הבא...
בית ספר נראה לי שמבין את הדינאמיקה ונותן תמיכה. לכן נורא התפלאתי מה-"החרגה" דווקא במקצוע שהכי קשה לו וששם הוא מרגיש הכי כשלון.
דווקא הזכיר לי את קו מחשבה שלו - גם לו יש לפעמים מסקנות מאד הגיוניות, אך לא קשורות למציאות בעליל!
 

שירהד1

Member
מנהל
מה קורה עם נושא הכתיבה?

כי במבחנים של הבנת הנקרא, וגם במבחנים במקצועות נוספים (כולל בחשבון)- הכל כולל כתיבה, ואפילו לא מועטה. האם הוא כותב בעצמו במחברות ובמבחנים, או שהסייעת כותבת עבורו?

ועוד שאלה- האם הילד נוטל טיפול תרופתי לנושא הקשב והריכוז, וגם לנושא הרגשי? (ציינת מספר פעמים נושא של חרדה וחוסר שקט).

בבית אתם לא נותנים שום סוג של סיוע? כי בדרך כלל הסיוע במסגרת בית הספר לא מספיק.
כמו כן, לפעמים (ואני מדגישה: "לפעמים"), לילדים עם צרכים מיוחדים עדיף להיות במסגרות קטנות, שנותנות המון תמיכה, ודורשות דרישות שהם יכולים לעמוד בהן, ואז הילד חש פחות תסכול ופחות חרדה...
לא תמיד שילוב במסגרת הרגילה הוא הפתרון האידיאלי.
אני כמובן כותבת זאת בזהירות, מתוך נסיוני כאשת מקצוע, ולא מתכוונת ספציפית לבן שלך.


שירה דוד - מרפאה בעיסוק -
ריפוי בעיסוק והוראה מתקנת לילדים בעלי קשיים התפתחותיים ולקויות למידה.
מדריכה קלינית של מרפאות בעיסוק, מורות להוראה מתקנת וסטודנטיות.
מנהלת פורום אובדן הריון.
09-7749028
 

lolly87

New member
אני מסכימה עם שירה

בתור מאבחנת, אני לא אתן התאמות לתלמידי יסודי אלא במקרים חריגים. וגם במקרים חריגים אני מתנה את זה רק בזמן שבו הילד מקבל סיוע טיפולי בבית ספר ו/או בפרטי אחרי הצהריים.
התאמות אינן צריכות להיות המטרה, בטח לא בגיל כזה צעיר, וגם לא בגיל מבוגר יותר. התאמות הן הדרך לסייע לתלמיד במסגרת היכולות והחולשות שלו, אבל צריך ללמד אותו איך לנצל אותן ולהפיק מהן את המיטב. אבל מה שהכי יסייע לתלמיד הוא טיפול ממוקד וחיזוק יכולותיו וטיפול בחולשותיו שיהפכו ליכולות.
תדברי עם בית הספר על שעות שילוב, תשיגי לו טיפול פרטני בבית.. כל אלה יסייעו לו הרבה יותר ממלחמה על קבלת התאמות או אי קבלתן.
ובאופן כללי, לא ניתן להקריא מבחנים שבודקים הבנת הנקרא, המבחן בודק את ההבנה שלו של מה שהוא קורא, אם מקריאים לו, המבחן הופך להיות מבחן בהבנת הנשמע ולא הבנת הנקרא..
וכמו ששירה אמרה זה לא ריאלי שיקריאו לו כל דבר בשיעור או במבחן..
בהצלחה!
 

lolly87

New member
ממש לא

נתת מידע חלקי מאוד, העובדה שיש לו סייעת אישית היא חשובה. כמו כן, העובדה שהוא מאובחן עם PDD ו-ADHD היא חשובה.
&nbsp
הוא לא צריך להישאר בבית עד שילמד לקרוא, אבל אין אפשרות לתת הקראה במבחן הבנת הנקרא, כי כפי שאמרתי מבחן בהבנת הנקרא בוחן את הבנתו את הנקרא ולא את הבנת הנשמע, ברגע שקוראים לו את המבחן, זה הופך להיות למבחן בהבנת הנשמע ולא הבנת הנקרא.
&nbsp
האם הילד מקבל שעות שילוב בבית הספר או טיפול כלשהו?
אם כן, לצוות השילוב בבית הספר יש אפשרות להתערב בהתאמות של התלמיד. אפשר אולי לתת לו מעט שאלות הבנת הנקרא על טקסט או כל מיני דברים כאלה במבחן, וככה לתת לו חוויות הצלחה, ועדיין לבחון את מה שבוחנים בלי לפגוע במהות של המבחן.
 
רשמתי שביה"ס קיבלת המלצות, פרט למבחנים בשפה

בשפה הם לומדים כל מיני נושאים, הבנת הנקרא היא רק אחד מהם.
חוץ מזה, אין שום מקצוע אחר שבודק הבנת עברית בכללי, אוצר מילים, תחביר. אז כל זה לא יבדק ויקבל ציון "בלתי מספיק", כשבפועל הקושי העקרי הוא בתרגום ציורים למילים.
 

lolly87

New member
לא ענית על שאלה חשובה

האם בניך מקבל שעות שילוב בבית הספר?
 
מקבל סל שילוב מלא

הוא באמת ילד "מטופל": מכיתה א' מקבל סייעת, טיפול באמנות, קבוצת מיומויות חברתיות עם קלינאית תקשורת, ישיבות עם פסיכולוגית של בית הספר ואחראית חינוך מיוחד, הדרכות של מתי"א, קשר שותף עם צוות מטפל פרטי.
עכשיו, כשהבינו שיש גם לקות למידה ולא רק חסם רגשי, הוסיפו שעתיים של הוראה מתקנת פרטנית.
בית ספר באמת משקיע בשילוב שלו.
 

lolly87

New member
שלום

אם הוא תלמיד שילוב, הוא זכאי להתאמות שהצוות החינוכי בבית הספר יחליט, ומורת השילוב.
הייתי משוחחת עם מורת השילוב ורואה מה אפשר לעשות מבחינת התאמות בדרכי הוראה ובמבחנים. אם היא לא בקיעה, שתברר עם מדריכת המתי"א על חוזר ההתאמות החדש של ילדי השילוב.

בהצלחה!
 
למעלה