ה-FDA אישר: תרופה חדשה נגד דיכאון עמיד המשפיעה תוך שבוע

sense9

Member
מנהל
פריצת דרך בעולם הפסיכיאטריה: מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) אישר לשווק תרופה נוגדת דיכאון חדשה הפועלת בתוך שבוע, בניגוד לנוגדי הדיכאון הקיימים המתחילים להשפיע רק לאחר שישה שבועות לפחות. התרופה כוללת חומר הדומה לסם קטמין ומיועדת לסובלים מדיכאון קליני חמור העמיד לטיפול תרופתי.
התרופה החדשה נקראת Auvelity, והיא התרופה הראשונה נגד דיכאון הנלקחת דרך הפה ומשפיעה בתוך זמן קצר כל כך. היא כוללת שני מרכיבים. הראשון דומה לקטמין ("סם המועדונים"), הפועל באמצעות חסימת קולטנים לכאב ומניעת ספיגה מחדש של המוליך העצבי גלוטמאט, שמדענים רבים מאמינים כי הוא אחד האחראיים לתפקוד מוחי תקין. המרכיב השני בתרופה הוא בופרופיון, הידוע כנוגד דיכאון, אבל בתרופה החדשה פועל בדרך שונה המעצימה את פעילותו.
 

uzi2

Active member
אני פחות נוהג לצטט עיתונים פופולריים, אבל בשעה שאני מנסה לגרד זמן כדי לסכם את כל התובנות והכיוונים החדשים שקשורים לנושא, בא Ynet ודי סיכם וחסך לי את העבודה ואת חיפוש הזמן.
הכתבה:
https://www.ynet.co.il/health/article/ryx7qtl1o
בכל התחום של דכאון, יש הרבה מאוד תובנות חדשות בזמן האחרון.
במשך שנים היו מלמדים שדכאון ממושך הוא תוצאה של חוסר בסרוטונין. לפיכך הרבה תרופות עובדות על מניעת ספיגה מחדש של סרוטונין בנוירונים שמשגרים אותו. בעוד שהתרופות האלו כנראה בכל זאת עוזרות בחלק מהמקרים, פורסמו מספר מחקרים שמצביעים על כך שאין בעיה של חוסר בסרוטונין באנשים עם דכאון מתמשך.

לגבי השימוש בסמים הלוצינוגנים. כבר הרבה שנים שאנשים רבים טוענים ששימוש בהם - אפילו חד פעמי - שינה את חייהם לטובה.
יש גם מספר מחקרים שמראים על יעילות, אולם למעט DMT כטיפול ב- PTSD, במשך שנים נמנעו מלעודד ביצוע מחקרים על ההשפעה של אלו.
לאחרונה יש הרבה מאוד מחקר, ותוצאותיו מעודדות. לפחות עבור חלק מהחולים היותר קשים.
יש ספר נפלא של מייקל פולן - שנקרא How to Change your Mind (לדעתי - תורגם לעברית), ושהוא אחד הספרים שמשלבים את החוויות של המחבר, עם תאור היסטורי של האופנות, החששות, והמחקרים, כולל מחקרים עדכניים יחסית. כמובן שמדובר בדעות, אבל עדיין ספר מרתק, שמאיר עבורי בזווית אפשרית אחרת את המחקרים על השפעת סמים הלוצינוגניים על המוח. באופן אישי אני מוותר על המיסטיקה (ומייקל פולן, מאמין בה, אך מודע לכך שמדובר במשהו שהוא יותר כמיהה, מאשר דעה מבוססת, ולפיכך נזהר בהתנסחויות שלו).
כך או אחרת, אנחנו לתחושתי נראה בשנים הקרובות תרופות יותר יעילות משמעותית.
אם אני לוקח את דבריו של פולן ברצינות, אז בכל מה שקשור ללקיחת סם הלוצינוגני והיעילות שלו בטיפולים השונים, יש חשיבות עצומה לא רק למאפייני הסם, אלא גם ל- setting הספציפי שבו הוא נלקח. בכל זאת המטופל עובר טריפ, ויש חשיבות למעבר מוצלח של הטריפ הזה.
 
למעלה