ובהמשך לדיון הטיפולוגיה - למי משאירים טיפ?

ובהמשך לדיון הטיפולוגיה - למי משאירים טיפ?

ואם בא לכם, בואו נמנף את זה לסיפורי טיפים הזויים, משני הצדדים:

אז אני שיתפתי בסיפור שסיפר לי בזמנו הווטרינר, רופא לא צעיר ומנוסה שבבעלותו מרפאה גדולה שמועסקים בה אנשי צוות רבים, שמצא את עצמו מקבל 5 ש"ח מלקוח שסחב עבורו שק אוכל לרכב.

כשרק עברתי לדירתי הראשונה, בא טכנאי של הכבלים לחבר עבורי את החיבור לאינטרנט. אחרי שהוא סיים, השותף שלי שאל אם השארתי לו טיפ, וכשעניתי (בהלם משהו) שלא, הוא מיהר ורדף אחריו החוצה ונתן לו 5 ש"ח (זה היה ב-2004 אם מישהו תוהה). הוא סיפר שהבחור היה מאוד מופתע, אני עד היום לא הבנתי למה צריך בכלל לתת טיפ במצב כזה (מה גם שהתברר אחרי זה שהוא ניתק לי את החיבור לטלוויזיה והיה נדרש להזעיק טכנאי נוסף).

כשמלצרתי, הייתה לקוחה מרוצה מאוד שביקשה לתת טיפים לכל המלצרים ששירתו אותה + עוד שטר שביקשה למסור למטבח, מה שנראה לנו תמוה. אולי היא זכתה בפיס באותו יום?

הוזכרו בדיון שליחים - כשמגיע אלי שליח לקומה השלישית אני נותנת טיפ, אבל היו מקרים שזכיתי לשמוע מייד על ההתחלה "זה לא כולל שירות", ובמצב כזה הטיפ נשאר אצלי - טיפ מקבלים ולא דורשים. כנ"ל במקרים ששילמתי במזומן ונשאלתי כמה עודף אני רוצה, זה משפט שמוציא לי את החשק לתת טיפ.

מה לכם יש לספר? כלקוחות וכנותני שירות
 

a wild rose

New member
אני נותנת טיפ רק למלצרים ולשליחים

סיפורים הזויים על טיפים אין לי, הכי קרוב שיש לי לספר הוא שהייתי עם חברות בספא וגיליתי שהמעסים מצפים לטיפ, לפי הכתבה שהבאת זה בגלל שלא משלמים להם מספיק, אני בכל זאת לא מסכימה עם זה.
&nbsp
מהצד השני קרה לי פעם שהייתי באירוע ומישהי שלא הכרתי ביקשה שאביא לה משקה מהבר, חשבתי שיש לה סיבה טובה לבקש ממני אז הבאתי לה, והיא בתמורה נתנה לי טיפ - וכשאמרתי שאין צורך גיליתי שהיא חשבה שאני מלצרית באולם ולכן ביקשה ממני, היא התפדחה קצת כשהבינה שאני אורחת כמוה ובסוף צחקנו על זה ביחד.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
רק למלצרים וגם זה לרוב "מאונס" חברתי ולא כי באמת מגיע

הייתי שמחה להשאיר רק כשבאמת ובתמים מגיע, הבעיה היא שמכיוון שיש נוהג אוטומטי להשאיר, כדי לפרגן באמת בטיפ הוא צריך להיות נדיב מאוד, וזה לרוב מעבר ליכולותיי הכלכליות (זה לא שהמלצר תפרן מסכן ואני "מליינית", יש מלצרים שמרוויחים יותר ממני, אין לי ספק). בפרט, לרוב שירות טוב במיוחד ניתן במסעדות יקרות יחסית, ואם שילמתי לא מעט על המנות זה נראה לי מוגזם לשלם לא מעט גם על השירות (שחוקית כלול במחירן).
&nbsp
אני לא אוהבת את גישת "אם כבר שילמת כ"כ הרבה על האוכל, מה הבעיה לשלם יותר גם על השירות". להפך; מכיוון שכבר שילמתי כ"כ הרבה, למה שאוסיף עוד? המחיר הגבוה לא מכסה הכול? ואם כבר שילמתי כ"כ הרבה, הרי שכבר אין לי עודפי כסף בארנק...
&nbsp
לגבי שליחים, בד"כ השליחות עצמה מתומחרת בנפרד (וכשלא היא מגולמת במחיר) ואני לא מוצאת סיבה להוסיף עליה אלא בנסיבות מיוחדות. אני גרה בקומה נמוכה ולרוב מזמינה ממקומות קרובים למדי; בקיצור, לשליחים (של משלוחי מזון מבתי אוכל; לא מהסופר, לא מהדואר וכו') אני משאירה טיפ רק בתנאי מזג אוויר רעים.
&nbsp
לא משתמשת בשירות מספרה / מניקור וכו' אז זה לא רלוונטי לי. במוניות ספיישל נדיר שאני נוסעת, אם כן אני לא משאירה טיפ, לכל היותר מעגלת את התשלום. על עיסוי אנחנו משלמים לא מעט, לא רואה טעם להוסיף עוד טיפ. אנחנו מקבלים את מה ששילמנו עליו, לא שום דבר מעבר לכך.
&nbsp
הפעם היחידה ששילמתי טיפ למעסה הייתה בארה"ב. הייתי בטיול עם גב תפוס בטירוף, איכשהו הגעתי במקרה לחנות (מעין מכון) עיסוי (זה היה ממש הזוי...) ושילמתי על עיסוי של כחצי שעה. המעסה לש אותי ממש הרבה, הוא היה מתוסכל ממצב השרירים הקשה שלי ורצה מאוד לרכך אותם... (זה לא כ"כ עזר). מכיוון שהעיסוי שקיבלתי בפועל היה ארוך משמעותית מזה שהזמנתי פרגנתי לו בטיפ של כ-50%. אבל הוא קיבל אקסטרה על שירות אקסטרה, הוא באמת ובתמים עשה מעל ומעבר (מילולית).
&nbsp
מסכימה מאוד עם הסיפא שלך, גם אותי מרגיזה גישה כזאת. עוד מוציא את החשק לתת טיפ: סיפר לי חבר (שעבד בעצמו כשליח בנעוריו) שהוא נתן פעם טיפ של 3 ש"ח לשליח והוא נעלב וזרק עליו את הכסף... במקום להגיד תודה ולחייך. בדיוק כמו התלונות בכתבה, גם נתת כסף שלא היית חייב לתת, וגם יצאת קמצן...
 
אני מסכימה איתך ברוב, וחולקת על חלק קטן

לגבי שליחים - גם כאשר את משלמת דמי משלוח, נדיר עד נדיר מאוד שזה מגיע לשליחים. נכון, בניגוד למלצרים הם מקבלים משכורת בסיס שאינה קשורה לטיפים, ונכון גם שזה מעצבן אחרי ששילמתי דמי משלוח להוציא עוד כסף מהכיס, אבל אני עדיין מתקשה לא לתת טיפ לשליחים, אולי זה כי אני גרה בקומה גבוהה ללא מעלית, אולי זה כי אני נוטה להזמין ממקומות קבועים ואני כבר מכירה חלק מהשליחים, ואולי כי זה פשוט משהו מובנה אצלי כמו טיפ למלצרים. לצד זאת, קרה לי יותר מפעם אחת ששליחים מסרו לי את האוכל וברחו ולא אפשרו לי לתת טיפ, כולל שליח נחמד שעובד באחת הסושיות האהובות עלי, שעשה לי את הקטע הזה פעמיים למרות שנתתי לו טיפ גם לפני וגם אחרי.
&nbsp
טיפ לנהגי מונית זה קטע שעד היום לא הצלחתי להבין, במיוחד כי יש נהגי מוניות שנוטים להוסיף לחשבון עלות נוספת אם הם מכניסים מזוודה לתא המטען (וגם אם זו את שמכניסה את המזוודה בעצמך, מסתבר, העלות היא על עצם קיום המזוודה), ולא ברור לי איזה שירות אקסטרה הם נותנים שדורש טיפ, גם אם הם נחמדים ונעים לשוחח איתם, אנחנו לא אמורים לשלם על זה ובדרך כלל זה צורך שלהם יותר מאשר של הנוסעים.
&nbsp
עיסויים... טיפ למעסה שילמתי בתאילנד, וגם שם לא בכל מקום, באחת הפעמים המעסה כל כך שמחה על הטיפ שלמרות שסיימה איתי לכאורה, היא עשתה את כל מה שיכולה לפנק, הביאה לי כוס מיץ, הנעילה לי את הסנדלים... בבורמה ניסינו לתת טיפ למעסות והן סירבו לקחת, אמרו שאסור להן.
&nbsp
ולנושא האחרון - טיפ של 3 שקלים זה באמת טיפ מעליב, ורק מי שמלצר או עבד כשליח יכול להבין את התחושה הזאת, אבל גם כשקיבלתי טיפים עלובים כאלו או שאמרו לי לשמור את העודף כשהיה מדובר בשקלים בודדים, לא אמרתי כלום, המקסימום שעשיתי היה כן להחזיר את העודף כדי שהלקוח יראה בעיניים שלו בכמה כסף מדובר, בפעם וחצי שזה קרה הלקוח קלט שטיפ של 3 שקלים על ארוחה שעלתה קרוב ל-200 זה לא ראוי, ותיקן את זה. מנגד, קרה לי כלקוחה שלא היה לי מספיק כסף קטן לטיפ, היו פעמים שהתנצלתי שזה מה שיש, היו פעמים שהעדפתי לבקש מהשליח שיפרוט כדי שיהיה לי טיפ ראוי, והייתה פעם שלא היה לי בכלל אז אחרי ההתנצלות הבאתי לשליח ביצת הפתעה משוקולד שהייתה לי... התגובה שלו הייתה דיי חמודה. בפעם אחרת כשהבאתי טיפ סמלי יחסית לשליח והתנצלתי הוא אמר שזה בסדר, וציין שהוא זוכר שבפעם הקודמת הבאתי לו טיפ נדיב. יש גם שליחים כאלו...
 

trilliane

Well-known member
מנהל
בכנות, אני לא יודעת למי מגיעים דמי השליחות ולא מתפקידי לברר

זה משהו שהשליחים צריכים לברר, אני לא צריכה לדאוג למשכורת שלהם, זה בינם לבין המעסיק שלהם. אני לא מוכנה לשלם כפול על השירות. להשאיר טיפ לשליח מבחינתי זה לא מעצבן, זה מגוחך ומיותר ומנציח מצב לקוי שאין לי כוונה לתת לו יד. הלוואי שאפשר היה לעשות זאת גם במסעדות, שם המערכה כבר הוכרעה, לצערי... אבל בשליחות המצב יכול להיות לכאן או לכאן, ואין לי כל כוונה לעזור לו ליפול ל"כאן" הלא נכון.
&nbsp
לגבי טיפ של 3 ש"ח לא מסכימה שזה מעליב, לא כשמדובר במשהו קטן וכאמור, מדובר באקסטרה. "רק מי שמלצר או עבד כשליח יכול להבין את התחושה הזאת" – לא לחינם ציינתי שאותו חבר עבד כשליח בנעוריו, כך שדברייך אינם תקפים לגביו. להפך, הוא תמיד אמר תודה על כל שקל שהוא קיבל ולא זלזל באף טיפ, קטן כגדול. טיפ אינו פתוח למשא ומתן, אינו לא דמי חסות או סמל סטטוס. טיפ הוא תמיד אקסטרה, לא חובה; אז אם נותנים, לא משנה כמה נותנים, תגיד תודה ותשתוק. כל גישת "אם אתה כבר נותן" לא מקובלת עליי. אתה ורק אתה מחליט כמה לתת, ואם לצד השני לא נאה לקבל הוא יכול לסרב, אבל אם הוא באמת איש שירות מקצועי הוא לא יעשה את זה באופן שיעליב את הלקוח. מצב שבו מי שנותן טיפ גם צריך להתנצל(!) על כך נראה לי פשוט הזוי, סליחה. טיפ הוא רשות ולא חובה, כולנו מסכימים; אז גם לתת וגם להתנצל? לא בבית ספרי.
 
זה קצת יותר עמוק מזה

יש מנהג שלמיטב ידיעתי התחיל דווקא בארה"ב, לתת שקל או מטבע סמלי אחר כטיפ כאשר לא מרוצים מהשירות, המטרה במנהג הזה הוא להעביר את המסר שלא היו מרוצים מהשירות, כשהסיבה שנותנים את המטבע ולא מתעלמים לגמרי, היא כדי שהמלצר (בדרך כלל) יבין שזה לא שמדובר במישהו שלא נוהג להשאיר טיפ, אלא שהלקוח רוצה להעביר את המסר שהשירות היה גרוע במיוחד. אני בטוחה שזה לא היה המצב במקרה של הידיד שלך, אבל מלצר או שליח שזוכה לטיפ שכזה בדרך כלל יגיב בצורה לא טובה, ברוב המקרים זה יהיה בגלל הסיבה שהובילה לכך שהשירות שנתן מלכתחילה היה גרוע.
&nbsp
אני יכולה לספר בהקשר הזה על מקרה של שירות לא משהו בכלל שזכינו לו בבית קפה, ישבתי עם חברה והמלצר היה מזעזע, אז השארנו לו טיפ סמלי של 5 ש"ח (וזה כשבכלל לא שילמנו על הארוחה - היה לנו שובר). אחרי שיצאנו הסתכלנו בדוכן ליד, ופתאום צץ לידינו המלצר עם המגש של החשבון כולל הכסף, ואמירה "שכחתן את העודף שלכן". החברה שלי, נשמה טובה שכמותה, ניסתה להסביר לו שזה הטיפ, אבל הוא בינתיים כבר נעלם בחזרה לתוך המסעדה - כשהמגש נשאר אצלנו, והסברתי לחברה שזו הדרך שלו למחות על גובה הטיפ, אחרת הוא לא היה משאיר את המגש (כי המטרה שלו הייתה שנוסיף כסף - ככה הוא אילץ אותנו לחזור). אני רציתי לקחת את הטיפ בחזרה, אבל זה המחיר כשהולכים לבית קפה עם נשמה טובה (ולא ישראלית) שכזאת
 

trilliane

Well-known member
מנהל
מכירה, אבל זה לא רלוונטי למקרה הזה

בפרט ששקל אינו שלושה שקלים. אגב, אם השירות גרוע אני לא משאירה טיפ בכלל, גם לא סמלי. המקרה שתיארת די דוחה, אבל לא הייתי מתרגשת מהחוצפה; לא רק שהייתי לוקחת חזרה את הכסף, יש מצב שהייתי משאירה שם גם את המגש. אין לי שום כוונה לחזור למסעדה במצב כזה, אם הוא נותן לי משהו ביד אחרי שעזבתי שלא יצפה שאטרח להחזיר אותו, שהוא יסביר אח"כ לבוסים שלו לאן הלכו המגשים.
 
אני נותנת בעיקר למלצרים ושליחים

למלצרים 15% בד"כ, יותר אם היה שירות יוצא דופן לטובה - יצא לי כבר להשאיר 50% טיפ במקום מדהים שהשירות בו מעולה ושווה את זה. כבר קרה שלא השארתי טיפ במקרים של שירות גרוע במיוחד, או הסתפקתי ב 10% או פחות (פשוט עיגלתי את החשבון בשקלים בודדים).
מודה שלרוב זה אוטומט כמו שכבר אמרו בשרשור הטיפים המקורי, אבל אני כן מתעקשת לא להשאיר כשהשירות מזעזע כי יש גבול.
לשליחים בקבוע מטבע של 10 ש"ח ואם יש דמי משלוח בד"כ 5 ש"ח (ברור לי שדמי המשלוח לא הולכים לשליח אבל זו לא באמת בעיה שלי. מה גם שיש לא מעט מקומות שדמי המשלוח מגיעים ל 10 ו 15 ש"ח כשהמרחקים לא גדולים במיוחד, אז צריך לשים את הגבול איפהשהו).
יצא לי לתת טיפ גבוה יותר לשליח בתנאי מזג אוויר קשים.
גם לי יצא כמוך להיתקל בשליחים שפשוט בורחים בעוד אני מושיטה את היד לארנק או אפילו למטבע שהכנתי מבעוד מועד, סתם חבל...

מעבר לזה אני לא רואה היגיון בלתת טיפ לנותני שירות אחרים, הפעמים היחידות שאני זוכרת שנתתי טיפ היו בשטיפת מכוניות לבחור שמנגב את האוטו או מנקה אותו מבפנים (ובשנים האחרונות אני כבר מנגבת את האוטו לבד אז מזמן זה לא קרה לי) והיו כמה פעמים בסופר שקניתי הרבה ארגזי שתייה ואחד העובדים עזר לי עם העגלה וגם העמיס את הכל לאוטו.
עבור שירותים אחרים אני לא רואה לנכון לתת טיפ, אני משלמת מספיק עבור תספורת למשל, ולא רואה היגיון בלתת טיפ נוסף לחופפת או למי שעושה פן.
טכנאים או מובילים - המחיר בד"כ גבוה מספיק ואני מקפידה לסגור הכל מראש טלפונית. לאחרונה קניתי מקרר חדש ושילמתי תוספת כסף כדי שיורידו את המקרר הישן. התרעתי מראש שאני בקומה שלישית ללא מעלית ושהמקרר יחסית ישן ודי כבד, וגם גדול יותר מהמקרר החדש שהזמנתי. לפי זה סגרו את תוספת הכסף ולכן לא ראיתי לנכון לתת למוביל טיפ נוסף (למרות שקצת ריחמתי עליו כשראיתי איך הוא מזיע ומתאמץ עם המקרר הישן, אבל באמת - שילמתי לא מעט כסף מראש עבור השירות הנוסף הזה והתרעתי מראש על כל הבעיות. זה שהחברה התקמצנה כנראה ושלחה מוביל אחד לטפל בהכל לבד לא אמורה להיות בעיה שלי).

כנותנת שירות לא עבדתי בעבודות שמקבלים בהן טיפים, מקסימום מכתב תודה (שזה נחמד אפילו יותר מטיפ האמת). אני זוכרת מקרה אחד כשעבדתי בביטחון בנתב"ג שעזרתי לנוסעת מבוגרת להרים את המזוודה לדלפק הבידוק ואחר כך גם ליוויתי אותה לצ'ק אין כי קלטתי שהיא לא לגמרי הבינה לאן ללכת. היא ממש הודתה לי והושיטה לי שטר של 20 דולר, וכמעט נעלבה כשאמרתי לה שאסור לי לקחת כסף מנוסעים. היא ניסתה להתעקש שאקח את הכסף וכשסירבתי שוב היא "הסתפקה" בחיבוק.


אוסיף גם שהיה לי ממש מוזר לבקר בארצות בהן לא נהוג לתת טיפ (בגרמניה למשל), ולחילופין בארה"ב, שם נהוג לתת טיפ כמעט על כל דבר ברמה שאם לא נתת טיפ לנהג מונית אתה נחשב קמצן.
 
הזכרת לי כמה דברים

מקרה שהזמנתי אוכל ממקום שממוקם יחסית קרוב אלי, ובכל זאת גבו דמי משלוח מופרזים, ובאופן חריג החלטתי שלא להשאיר טיפ. התגובה של השליח הייתה מזעזעת - לקחתי את האוכל ואמרתי תודה ובאתי לסגור את הדלת, והוא נעמד באמצע ולא אפשר, ושאל מה עם השירות. כשעניתי ששילמתי דמי משלוח הוא פצח בנאום שהכסף הזה לא מגיע אליו אלא למסעדה, והמשיך בזה גם אחרי שסגרתי את הדלת. אישית אני לא מבינה למה שליחים (וגם מלצרים) שמתבטאים ככה חושבים שזה מה שיגרום ללקוחות לתת להם טיפ, אולי בונים על זה שירצו שיפסיקו לנג'ס וילכו כבר?
&nbsp
נושא היחסיות התרבותית והטיפים בחו"ל זה גם נושא חשוב - היו לי ויכוחים בנושא עם כמה שותפים לטיול, היו מי שהתעקשו להשאיר טיפ בכל מסעדה במדינות בהן זה לא מקובל וטענו לקמצנות שלי ושל אחרים כשניסינו להסביר שזה לזרוק כסף סתם, כי המלצרים לא מצפים לזה ורוב הסיכויים שיחשבו ששכחנו לקחת את העודף. בעיה נוספת הייתה עניין היחסיות - בברלין היינו בסיור חינמי שהועבר ע"י סטודנט חביב, והוא אמר בסוף בצורה נחמדה שאם מישהו תוהה לגבי נושא הטיפים - על סיורים כאלו מקובל לתת טיפים והוא ישמח. שותפי לטיול נתן לו 20 יורו, שזה סכום מופרז בכללי ועל אחת כמה וכמה לאדם אחד, ולכן הנחתי שהוא כיוון לטיפ על שנינו והזמנתי אותו כשהלכנו לאכול, בזמן שהוא נכנס להלם לגלות שלא נתתי למדריך טיפ בנפרד...
&nbsp
ואם כבר מדברים על חו"ל ועל טיפים "מוזרים", במזרח יש קטע של מקומיים "אוטנטיים" במקומות נידחים שבאים להצטלם עם תיירים, כאילו ברוח טובה, ואז מבקשים כסף... נתקלנו בזה עם חבורה של נשים שעבדו בשדה ורצו אלינו כשחלק צעקו מרחוק שנחכה להן ולא נצטלם בלעדיהן... בגדול אם זו הייתה מישהי אחת אולי הייתי נותנת לה קצת כסף, הבעיה שאלו היו כמה נשים ולא היה לנו מספיק כסף קטן (כשגם אם היה - לפזר כסף לכמות כזאת של אנשים היה מצטבר לסכום נאה). היה עצוב לגלות שילדים שם מחונכים לרוץ לתיירים לבנים ולהצטלם איתם, ואז לבקש כסף.
 

Lhuna1

New member
אני רוצה להעלות נושא קשור - מביך אותי לתת טיפ

להשאיר טיפ במסעדה זה קל כי לרוב משאירים על השולחן והולכים, כלומר זה לא ישיר.
לתת טיפ לנותן השירות ישירות ביד זה מעמד שאותי אישית מאוד מביך.
מעניין אותי עד כמה אני חריגה בעניין הזה.
&nbsp
 
האמת שנראה לי שאת כן חריגה


היות שכשאנשים מצפים לקבל טיפ, רוב האנשים יגידו שיותר מביך לא לתת טיפ. לצד זאת - אני מבינה למה את מתכוונת, היו קטעים בעבר שהרגשתי שהסיטואציה היא שאני צריכה "לקרוא" לנותן השירות כדי לתת לו את הטיפ, זה היה מאוד תלוי סיטואציה.
&nbsp
הזכרת לי עכשיו קטע שקרה לי לאחרונה - אני לא דוגלת בלתת טיפים בכל מקום כידוע, ולמשל למניקוריסטיות וכו' אני ממש נגד לתת טיפ, אבל מצאתי את עצמי בשתי הזדמנויות שונות כן נותנת טיפ במכון קוסמטי, באחד המקרים זה היה במקרה מאוד ספציפי שהעובדת הייתה ממש מקסימה וביצעה עבודה טובה ו-ידעתי שהיא עובדת שכירה שם שמקבלת שכר לא הכי גבוה לפי שעה, ופשוט לא הייתי מסוגלת ללכת בלי לתת לה טיפ, הרגשה שיצרה אצלי קונפליקט בפני עצמו.
&nbsp
מקרה נוסף היה אפילו יותר הזוי - אני נוהגת ללכת לדוכני האקספרס של עיצוב גבות (סורי בנים), אף פעם לא השארתי שם טיפ, אבל בפעם הזאת הרגשתי צורך, אולי זה כי קיבלתי הנחה משמעותית וקלטתי שעוד 5 ש"ח לא ישברו אותי אבל כן יהיו משמעותיים לעובדת שהשקיעה בי, אולי כי הייתה שם עובדת שטיפלה בי בפעם הקודמת והרגשתי לא נעים כשראיתי שמישהי אחרת נותנת לה טיפ - ואולי כי אני צריכה להודות שאני מתחילה להיכנע ללחצים חברתיים, אני צריכה לבדוק את זה.
 

Lhuna1

New member
אה, כמובן, זה לא סותר


גם אותי יותר מביך לא לתת טיפ כששאני יודעת שזה המצופה.
אבל באותו זמן עצם הגשת הטיפ ביד לאדם מביכה אותי (וכנראה שבנקודה זו אני אכן חריגה).
כך שאין לי שום דרך להמנע ממבוכה בסיטאציה הזו, מה שלא אעשה.
שתבוטל כבר השיטה הזאת!
 
למעלה