והוי דן את כל האדם לכף זכות

spirit18

New member
והוי דן את כל האדם לכף זכות

באיזה אופן השופט צריך להתייחס למשפט הזה? איך זה מתייחס בנוגע לשופט? הרי דין חייב להיות אמת ולא מוטה לצדדים כ"ש: ייקוב הדין את ההר כלומר דין צדק חייב להיות ישר ולא מוטה לצדדים. (ובמקום דין יש דם ובמקום הר יש תהום...טוב זה כבר ביאליק "על השחיטה".) משפט מאוד עמוק... אני מציג ת'שאלה טרם אני אציג את ההסבר "האפשרי". לילה טוב
 

mgb

New member
לימוד זכות או ייקוב הדין?

בס"ד שלום! השאלה, שאלה מעניינת ולדעתי על פי המפרשים נוגעת לא רק לבתי דין עם דיינים ונידונים אלא בכלל חיי האדם וכוונתי לפירוש אחד מכלל הפירושים לפסוק: "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך" - הכוונה לך לעצמך כלומר לאיש הפרטי שצריך שימנה שופט הפוסק דינים ושוטר המוציא לפועל את הפסק על מנת שייבקר את מעשיו בעצמו. העניין שבחי האדם צצות לא פעם שאלות שאין לנהוג בהם ללא חקירה ודרישה ולאחריהם להוציא "פסק-דין" לפועל כיצד לנהוג. בכל אופן אם נחזור לשאלתך נושא זה כבר נידון בפן אולי מעט שונה בגמרא בסוגיא של - "פשרה או יקוב הדין". אמנם אתה מעלה שאלה לגבי יחס השופט על המשפט עצמו ואילו הסוגיא שבגמ' מדברת על העדיפות כיצד לקיים את המשפט אבל אני די רואה דימיון ביניהם. ללמד זכות בכלל לא חייב לסתור את יקוב הדין כמו שלא סותר את(אבות א, ח): "וכשיהיו בעלי הדין עומדין לפניך, יהיו בעיניך כרשעים; וכשנפטרים מלפניך, יהיו בעיניך כזכאים" לימוד זכות במובן הנאמר לגבי מידות ומוסר לא אומר שהשופט לא חייב למצות את האמת בייחוד שלימוד זכות על צד אחד פוגעת וסותרת צד שני "ומה הועילו חכמים"..? בכלל לימוד זכות אף במידות ומוסר זה דווקא במקום שאינך יכול לברר, אבל אם יש לך דרך לברר מה עניין לימוד הזכות? טוב, כך חשבתי ואשמח לשמוע מאוד את דבריך!! בברכה
 

spirit18

New member
מצאתי תירוץ

"והוי דן את כל האדם לכף זכות". שאלות: 1. איך המשפט הנ"ל מתייחס לשופט אשר צריך להוציא פסק-דין אמת? 2. למה לא כתוב: "והוי דן את האדם לכף זכות"? למה לא כתוב: "והוי דן כל אדם לכף זכות"? תשובות: 1. משפט אחד פשוט: השופט צריך להתייחס/"לראות" את פסק הדין שהוציא לאותו נשפט כזכות ובנוסף, גם הנשפט צריך להתייחס אל דינו כזכות. כ"ש: "ובטוב העולם נידון", "והדין דין אמת והכל מתוקן לסעודה". השופט צריך להיות בדרגה גבוהה או לפחות לשאוף לכך, שיוציא פסק דין ויראה זאת כזכות לנשפט - אותו עבריין. כאמור אותו "עונש" שהטיל השופט, הוא לא "עונש" בכוונה - אלא השלכה כתוצאה ממעשיו הסוטים של אותו נשפט ועל כן, כדי "לנקות" את אותו נאשם, השופט צריך להוציא פסק דין אמת עד כדי כך שיתאים לשורש נשמתו של אותו נאשם וזאת על מנת שאותו נאשם לא יחזור חלילה על אותו מעשה שעשה אלא יתוקן - פשוטו כמשמעו. הרי, מה הטעם שהשופט מוציא פסק דין על עבריינים כלשהם ולאחר כמה זמן (חצי שנה, שנה, 20 שנה) אותו מעשה נתעב חוזר חלילה ועוד יותר גרוע - זה נעשה ע"י אותו אדם - סימן, שהשופט שופט לא על מנת לתקן משמע "לשים לזה סוף". זאת כוונתי לגבי דבריי קודם לכן: "שיתאים לשורש נשמתו". אוסיף שאלה - האם שלמה המלך דן ככה את האנשים? ע"פ שורש נשמתם? ואז יוצא שבאמת "והוי דן את כל האדם לכף זכות"? כנ"ל לגבי הנאשם, הוא צריך לקבל את דינו באהבה על מנת שיזדכך ולא יחזור על מעשיו הרעים חלילה - פועל יוצא שאותו נאשם "נתקע" עם יצרו הרע ולא מתקדם הלאה בתכנית האלוקית. 2. "והוי דן את כל האדם" - הווה אומר, שאותו שופט צריך להתייחס למקצועו כאל שליחות - (וזו באמת שליחות) וכן להתייחס לרמת הכלל - המאקרו לגבי כולם כ"ש: "כל האדם" וכן "כל האדם" מסמל את נשמתו של אותו נשפט, דהיינו, לא לשפוט ולפתור את הבעיה הספציפית - "איזה גזר דין לתת לאדם שגנב", שהרי אותו גנב יכול גם לרצוח - אז מה?! לאחר מכן נשפוט אותו על בגין רציחה?....לא!....כל אדם שנשפט, על השופט לתת לו גזר דין שיפטור אותו - נקרא לזה - "מיצר הרע של אותם מעשי עבירה חמורים". בנוסף כתוב: "והוי דן את" - המילה "את" משמע מ-א' עד ת', מבלי לפסוח על אף דבר/טיעון/ראייה וכיוצ"ב ולאחר מכן להוציא גזר דין אמת, כי מתוך האמת "הכל מתוקן לסעודה". מחכה לתגובה. מקווה שהובן פחות או יותר. שבוע טוב!
 

spirit18

New member
עוד דבר חשוב

בנוסף, השופט צריך לשאוף להגיע למידותיו של אלוקים. מפני שאלוקים כאשר הוא שופט את האדם כ"ש: "ולמי אתה עתיד ליתן דין וחשבון לפני מלך מלכי המלכים הקב"ה" - הקב"ה לא "מעניש" את האדם אלא מזכה אותו. כך גם השופט צריך לעשות בארץ.
 
למעלה