וואוווו פורום כימיה

rain18

New member
וואוווו פורום כימיה../images/Emo140.gif../images/Emo49.gif../images/Emo39.gif

אני בי"ב לומדת כימיה.. שאלה קטנה ופשוטה- חומצה אמינית הידרופילית שהשייר R שלה הוא טעון, תתמוסס במים, אילו קשרים עם מולק' המים השייר שלה יוצר? קשרים יוניים או קשרי ון דר וולס? היתה לי מתכונת היתה ממש קשה וארוכה הלך לי זוועה יהיה לי מזל אם אעבור 80....כתבתי שקשרים יוניים (זה הקשרים שיוצרים חומצות מיניות הידרופיליות ששייכות לחלקו החיצוני של חלבון גלובולרי כדורי במים)
 
אם הבנתי את השאלה נכון...

אז קשרי ון דר וולס... אני דיי בטוחה שזאת התשובה... השייר R הידרופובי, נכון? כלומר יכול ליצור קשרי וד"ו עם מולק' המים... הדבר היחידי שלא הבנתי מה הכוונה שהשייר R טעון, יכולה להסביר..?
 

rain18

New member
אמרתי הרי שהוא הידרופיל, הוא טעון

או שלילית או חיובית אני שואלת איזה קשרים הוא יצור עם המים כי אם הוא הידרופילי הרי שיוצר קשרים כלשהם עם מולק' המים
 
הידרופילי=>קשרי מימן

הידרופובי=>קשרי ון דר וולס אני יוצאת מהנחה שאין בR יונים חיוביים (Na+ לדוגמא...), במצב כזה אני לא בטוחה מה יהיה..
 

buckyball

New member
זה תלוי

אם ה R של החומצה האמינית טעון יש כמה אפשרויות מי היון הטעוןאם זה יום חמצן או חנקן אז הוא יוצר קשרי ואן דר ואלס מסוג קשרי מימן עם מולקולות המים.
 

rain18

New member
קשרי ואן דר ואלס מסוג קשרי מימן???

סתכלו שנייה על הציור זה חומצות אמניות שייר R יכול להיות רק -COO או +NH3 איזה קשרים זה יוצר עם מים?
 

buckyball

New member
לא בדיוק

שייר ה R הכוונה לחלק הגדול בגלוטמט ומהאחר יש OH אשר מתפרק במים ל O מינוס הוא יוצר קשרי מימן עם המים
 

rain18

New member
אפשר הסבר?

מעולם מעולם המורה לא הסבירה ארת זה נשבעת מאיפה לי מה קורה שם בדיוק כתבתי קשר יוני כי זה ה-R טעון...
 
אני אגיד לך איך אני מבינה את זה...

R זה השרשרת הפחמימנית הארוכה... אליה צריכה להיות מחוברת איזושהי קבוצה צדדית שהיא קובעת איזה קשר יווצא בינה לבין מולקולות המים. את אמרת שיש חומצה (סימן מובהק למסיסות במים), וגם אמרת הידרופילית מה שאומר שהיא מתמוססת במים בצורה טובה. אבל את שאלת על השייר, הלוא הוא R, חלק זה הוא הידרופובי כלומר לא מתמוסס טוב במים. אין לו אפשרות ליצור קשרי מימן בין המולקולות, אלא רק קשרי ון דר וולס. אני מאוד בספק אם הקשר שנוצר בין מולקולות המים למולקולות השייר הוא יוני, כי מים הן לא חומר יוני או בעל מטען כלשהו, לכן לא יוכלו ליצור קשרים כאלו. וחוץ מזה קשר יוני הוא לא קשר שנוצר בין מולקולות (כאלה רק מימני ו-ון דר וולס) אלא בין יונים חיוביים ושליליים. כלומר, יש קצת רמז לתשובה בגוף השאלה... מקווה שהבנת, ושלא בילבלתי אותך יותר..
 
קצת סדר...

הNH3+ או הCOO- של חומצה אמינית (או של פפטיד כלשהו) הוא לא השייר הצדדי, אלא הקצה הN טרמינלי או הC טרמינלי, בהתאמה. לכל חומצה אמינית יש שייר צדדי אחר. השייר הצדדי הזה הוא לאו דווקא הידרופובי- יש שיירים צדדיים הידרופוביים, ויש כאלה שהם הידרופיליים. הכל תלוי באופי השייר הצדדי, במידת הקוטביות שלו, האם הוא טעון, יכולתו ליצור קישרי מימן עם המים וכד'.
 
כן, צודק...

טעות שלי... יכול להיות מימני.. אבל בכל מקרה השאלה היתה ון דר וולס או יוני, לא? ואני ממש בספק אם ברמת תיכון נצטרך לדעת את ההסבר שלך...
 
תשובה

יכולים להיות כל מיני סוגים של אינטרקציות- אם השייר טעון, אז בטוח יש אינטרקציית מטען-דיפול. (הרי המים הם מולקולה קוטבית, עם דיפול קבוע). עכשיו, אם המטען הוא שלילי, אז תהיה גם אינטרקצייה של קישרי מימן- משיכה בין זוגות אלקטרונים לא קושרים על האטום עם המטען השלילי לבין אטומי המימן המקוטבים חיובית במולקולות המים. אם השייר טעון חיובית אז במקרה של חומצות אמינו זה אומר שעל האטום הטעון חיובית יש אטומי מימן, ואז יש קישרי מימן הנובעים ממשיכה בין אטומי המימן המקוטבים חיובית שעל השייר לבין האלקטרונים הלא קושרים שעל החמצן של מולקולת המים (כלומר, תפקידי הדונור והאקספטור בקשר המימן הם הפוכים מבמקרה הקודם). כאמור, אינטרקציית מטען-דיפול יש בכל מקרה. אלו הן שתי האינטרקציות העיקריות. בנוסף לכך תמיד קיימות אינטרקציות נוספות, חלשות ומשניות יותר: מטען-דיפול מושרה, דיפול-דיפול, דיפול-דיפול מושרה, דיפול מושרה-דיפול מושרה.
 
הממ...

אני אתייחס לשתי האינטרקציות העיקריות שכתבתי שקיימות- אינטרקציית מטען-דיפול וקישרי המימן. דיפול הוא שם אחר לדו-קוטב. אתה יכול לתאר לעצמך שדו-קוטב שחופשי לנוע יושפע ממטען ויימשך אליו. למשל, אם המטען חיובי, אז דו-הקוטב יסתדר כך שהחלק השלילי יימשך וישאף להתקרב אל המטען, בעוד שהחלק החיובי יידחה. ובכל מקרה, מכיוון שהחלק השלילי יהיה קרוב יותר אל המטען מהחלק החיובי, אז תהיה לך יותר משיכה מאשר דחייה ונטו תהיה אינטרקציית משיכה בין המטען לדו-הקוטב. כמובן שאותו מצב, רק עם קוטביות הפוכה, הוא במקרה שהמטען שלילי. וזו בעצם אינטרקציית המטען-דיפול שדברתי עליה קודם. המטען הוא של השייר הצדדי הטעון של החומצה האמינית, הדיפול הוא של מולקולת המים הקוטבית. קישרי מימן, וזה אתה אמור לדעת, הם משיכה בין אטומי מימן מקוטבים חיובית לבין זוג(ות) אלקטרונים לא קושרים שעל אטומי N,O,F במולקולות סמוכות. פירטתי בהודעה הקודמת בכל אחד מהמקרים מי מביא את אטומי המימן ומי מביא את זוגות האלקטרונים הלא קושרים ליצירת קשר המימן.
 
אני בת ../images/Emo13.gif

הבנתי אותך עכשיו, אבל לא נראה לי שזה ברמת הלימוד של תיכון, ולכן לא סביר שהמורה תרצה הסבר כ"כ מפורט ומתקדם ברמה... סביר להניח שהכוונה היתה ון דר וולס...
 

yonien

New member
הכוונה היא מה שהוא אמר

דיפול-מטען זו האינטראקציה העיקרית והמשפיעה ביותר שום ון-דר-ולס (זניח במקרה זה).
 

rain18

New member
בקיצור אם יש לחומצה אמינית

בשרשרת (נניח חומצה גלוטמית), שייר R שמכיל קבוצה -COO או +NH3, יווצרו קשרי מימן עם מולק' המים? הלך עליי אני כל כך נכשלת במתכונת ויש לי ציונים טובים כל השנה
 

rain18

New member
עוד 3 שאלות קטנטנות

1. האם התגובה מטה נכונה?
Na(s) + H20(l) <=> Na+(aq) + 1/2H2(g) + H30+(aq) 2. איך להשלים את התגובה הבאה: יחידת מבנה של שרשרת פוליפפטידית ___ = מס' מולים בתגובה __[-HN-C(CH2-COOH)-C=O-] + __Na(s) <=> __H2(g) + ______ השלם את התוצרים החסרים ואת מספר המולים 3. האם התגובה מטה נכונה? 2H30+(aq) + 2e <=> 2H20(l) + H2(g)]​
 
למעלה