ויטמין B12, בעיה והפתעה

diday

Member
ויטמין B12, בעיה והפתעה

קופת חולים משלמת פעם בשנה check up מלא. אחרי 3 שנים ניגשתי שוב לבדיקה. כפי ששערתי ערכי ויטמין B12 הרבה מתחת לערכים הנומינלים של הטבלאות המקובלות. כשביקשתי מרשם לטבליות B12 שאל אותי הרופא מדוע ארצה כצימחוני להכניס לגופי כימיקלים מיותרים. ההסבר שלו היה: לא קיימת אצלי מחלת ספיגה של הויטמין. אין לי סימני אנמיה. לכל התוספים יש את תופעת הלואי: כשגופינו מקבל אותם הוא הופך להיות "עצל" והקליטה הרגילה שלהם נפגמת. שמעתי את ההסבר ושאלתי האם הוא בטוח שיש לו תעודת רופא. הרופא צחק, קיבל את זה (כפי שהיה צריך) כמחמאה ונתן לי הסבר מפורט על הצורה שבה ניקבעות הנורמות, מדוע לא צריך תמיד לקחת אותם ברצינות אלא להסתכל על המכלול כולו, על התמונה המלאה. דניאל
 

freearth10

New member
רופאי העתיד

היי diday , לצערי הרב, מעטים הם הרופאים שרואים את האדם כמכלול, אך גם לי יש רופאה שכזאת, שמחפשת, כמעט כמוני, בכל בעיה, את הצד הרגשי שבה ויום אחד תוך כדי שיחה עשתה לי "טיפול רייקי" שעד עכשיו לא ברור לי אם זה היה אינטואיטיבי או מכוון. לדעתי אלה הם דווקא רופאי העתיד. אני בהחלט מסכימה עם הרופא שהתוספים הופכים את גופנו לעצל ושזו לא הדרך הנכונה לטפל בבעיה ולכן מאוד ממליצה לבדוק מה הסיבה שהביאה לתופעה הזאת של חוסר בויטמין בי 12. רק צמחונות לא מקובלת עלי כתשובה, כי אחרת כל הצמחונים שלא לוקחים תוספי מזון היו צריכים לסבול מהחוסר הזה ולא לכולם יש חוסר בויטמין זה.
מאיה
 

diday

Member
רופאי העתיד?

העתיד הרחוק מאוד. היה כאן פעם שרשור על מרפאים שרלטנים (או איך מזהים אם מרפא הוא שרלטן או לא), חשבתי על כך שאף אחד לא חושב ושואל "כיצד אני מזהה רופא שרלטן". האם הרופא שלי מוצף בחולים? התשובה היא לא! האם הרופא שמטפל בחולים בקצב של 3 עד 5 דקות לחולה מוצף בחולים? התשובה היא כן! מדוע? אין לי תשובה. איני מבין מדוע קרובי משפחה, עמיתים או חברים ששומעים שאני צמחוני, רוצים לדעת יותר פרטים, נחרדים מהרעיון להוציא מעט יותר כסף על ירקות ופירות לא מרוססים. נכון שהמודעות בשנים האחרונות עולה, בישראל בכל עיר קטנה ניתן למצוא חנויות טבע, הדרך עדיין ארוכה מאד. הגעתי פעם (כתוצאה ממקרה חירום) לרופא שרלטן, ברחתי כל עוד נפשי בי (תרתי משמע), שנים מאוחר יותר נודע לי שעמיתה הולכת אליו. כששאלתי ?? קיבלתי את התשובה הבאה (זאת אינה בדיחה) "זה כל כך נח, אני יכולה להגיע למרפאה ברגל, הוא רושם לי תמיד את האנטיביוטיקה שאני מבקשת ונותן לי את מספר ימי המחלה שאני מבקשת, לי או לבעלי" להדגשה: לפעמים היא היתה הולכת לרופא כשבעלה היה חולה! אני חושב שאין צורך לציין שאותה עמיתה חסרת כל השכלה רפואית. חקירה עמוקה יותר העלתה שהרב הגדול של חברותיה הולכות אליו מאותה הסיבה.
 

רודי ש

New member
החולים של ההווה

מרבית האנשים אינם חולים, או לפחות אינם מרגישים כך. מרבית האנשים לוקים פה ושם בהצטננות, בכאב גרון, בכאב בטן, לא משהו קרדינלי. האנשים האלה הולכים לרופאים שאני מכנה "פקידים": תיאור קצר של החולי, פתרון אינסטנט. לרוב האנשים זה מתאים. תרופות קונבנציונליות שנלקחות לעתים רחוקות לא גורמות נזק. תבואו ותאמרו שטיפות אף או אנטיביוטיקה מטפלות טיפול סימפטומטי בלבד, ואינן יורדות לשורש הבעיה, בהנחה שיש בעיה סמויה יותר. יכול להיות. יכול להיות שאפשר לרדת לחקר כאב הגרון, ולמצוא דרך גם לרפא אותו, גם למנוע את הישנותו, וגם לחזק את הנפש. נניח שזה כך, עדיין מרבית האנשים לא יהיו מעונינים להכנס לסיפור הזה. בנאדם צריך ממש לסבול כדי להשקיע בפתרון כולל. מנקודת המבט הזו, הרופאים שאתה מכנה שרלטנים אולי מספיקים. בהיבט טהור הם אולי חוטאים לתפקידם, אבל ביומיום הם מספקים צורך מיידי, וזה מה שרוב הקליינטים רוצים. בעיני הבעיה של הרפואה המערבית היא התמקצעות יתר. כשאתה בא אל רופא אף אוזן גרון בגלל כאב גרון, הוא יבדוק באמצעים העומדים לרשותו, ואם לא יראה סיבה לכאב תמצא את עצמך עובר מרופא לרופא שכל אחד מהם יתמקד בתחום הצר שלו. הליקוי של הרפואה המערבית הוא במספר הנמוך של רופאים כלליים שמסוגלים לראות תמונה כוללת, ולגבש לפחות תכנית בדיקות מסודרת שתכסה את כל האפשרויות. אני לא מספיק בקיא ברפואה המשלימה על מנת לדעת אם יש לה מענה לבעיה הזו של ראית המכלול (לצערי הנסיונות המעטים שלי היו לא מוצלחים). אגב, לא הבנתי את הקשר בין צמחונות לריסוס פירות, אבל זה נושא אחר.
 

freearth10

New member
הצורך המיידי

אתה צודק, רוב האנשים מסתפקים בצורך המיידי ואין ספק שהאנטיביוטיקה וחבריה מספקים אותו ונכון גם שבן אדם צריך ממש לסבול כדי להשקיע בפתרון כולל ולכן אני אכן חושבת שנקודת הסבל הזאת אכן יכולה להיות נקודת המפנה בחייו. חבל שזה כך ואם היו מתייחסים אל הרפואה ההוליסטית כמו שהיא ומאפשרים טיפולים מונעים ומשקמים כאשר האדם עדיין לא "חולה" אלא רק "לוקה" בחסר ולא מגיעים אליה רק כנתיב המילוט האחרון - לדעתי הרבה "ליקויים" היו נמנעים.
מאיה
 

freearth10

New member
מתביישת להודות ../images/Emo13.gif

גם אני בזמנו בחרתי את הרופא שלי כמעט מאותן הסיבות ומעניין שדווקא כששיניתי כיוון והחלטתי להדיר רגלי מקופת חולים, דווקא אז התעקשתי על רופאה עמוסה במטופלים (אבל לא עובדת בקצב מסחרר -נותנת לכל אחד את הזמן שלו על חשבון הזמן שלה) והסיבה היחידה שכל כך התעקשתי היא רק בגלל שהיא רופאה, אבל גם אדם וזה לא תמיד שילוב שהולך יחד...ואת זמן ההמתנה אליה אני מקבלת כחלק מעיסקת חבילה, כי אי אפשר לאכול את העוגה ולצפות שהיא תשאר שלמה. ו"מעט" זו מילה יחסית. לדעתי על ירקות ובכלל מוצרים אורגנים גובים ,אולי בצדק, אבל עדיין כמעט פי שניים מהמחיר של אלו שמרוססים וזו החלטה שכנראה באה מהמקום בו אתה נמצא,כי לדעתי כמעט אין גבול לעד כמה צמחוניים אנחנו יכולים להיות. וזה כולל שאלות של במה אתה מנקה את הבית ואיך אתה מתייחס אל חרקים שעוקצים,באיזה חומר אתה צובע את השיער, במה אתה מאכיל את הכלב שאיתך ועד כמה רחוק אתה מוכן ללכת עם הצמחונות שלך. וכמו הרבה דברים אחרים בחיינו, אתה בדרך כלל יודע איפה אתה מתחיל אבל לא לאן תגיע.
מאיה
 

diday

Member
הירקות הלא מרוססים היו כדוגמה בלבד

את צודקת שיש גבול עד כמה אנחנו יכולים להיות צמחונים. כמי שצמחוני מטעמים אתיים אני משתדל להקפיד גם על דברים אחרים, מודה שלא תמיד אני מצליח בזה. את חומר הניקוי איני מכניס לפה כך שהתחושה שזה היה דבר חי קודם לכן, אינה קיימת, הקשר בין נסיויים בבעלי חיים לחומר הנקוי הם מעט ערטילאים, ומפתה מעט לקנות את החומר הזול ביותר ב"אלדי". דברים אחרים כמו קוסמטיקה, טיפוח או לדוגמה משחת שניים אני רוכש רק של מספר חברות מצומצם שאני יודע בודאות שאינם עורכים ניסויים בבעלי חיים (מוצריהם גם יותר יקרים). כשאני מספר שאני צמחוני נשאלת השאלה (תמיד) "אז מה אתה אוכל?" לעתים השיחה מתגלגלת לקשר בין תזונה למחלות. ה"אני מאמין" של רב האנשים הוא שאין להם אפשרות כספית לקנות ירקות אורגניים. כשאני שומע את זה מעמיתה שהיתה קודם לכן אצל הספר והוציאה (בתרגום לשקלים) כ-600 שקל, אני למד שמדובר בסדרי עדיפויות ולא בחסר כלכלי. על ירקות ארגניים גובים גם כאן מחיר כפול ויותר. שלא בצדק. האיכר המגדל לא מקבל כפול. נעזוב את הירקות, חלב "ביולוגי" עולה בסופר כ10 סנט יותר לליטר. (האיכר מקבל 3 עד 6 סנט יותר מאיכר "רגיל". רב הקונים מדלגים על החלב "היקר" וקונים את הרגיל. או קפה: אני לא שותה מוצרים המכילים קופאין. האשה כן. אנחנו קונים קפה ממה שקרוי fair trade. אנחנו יודעים שהקפה (האורגני) נקנה (כמעט) ישירות מהמגדל, התמורה הכספית משמשת ברובה לתמיכה באיכרים זעירים ולפרויקטים חינוכים בארצות הגידול, בדרך כלל המקומות שבהם הוא נמכר הם עמותות עם מתנדבים שאינם מקבלים שכר. הקפה הזה מעט יותר יקר, (לדעתי באופן זניח) ולכן אחוזי התפוצה שלו בשוק זניחים. דניאל
 

freearth10

New member
ומה עם

קוטלי חרקים ויתושים, הרי הם גם חיות והחיות שאצלך בתוך השיניים ואיפה לא? ואת הכפית אתה אולי לא אוכל אבל אני מניחה שמשהו מהחומר שניקה אותה נשאר בה ונכנס אליך לפה. אז אני אישית ויתרתי על שלמות ובינתיים מסתפקת בלא לאכול את החיות שעל הצלחת ...
מאיה
 

רודי ש

New member
בדרך-כלל

אני מוצא שאת ואני מדברים בשפות שונות
, אבל מסתבר שגם אנשים כל-כך שונים חושבים לפעמים באותו האופן
. אין סוף לדקדקנות שמובילה היישר לפנאטיות. (נניח ש)טוב ויפה לחיות עפ"י עקרונות, אבל לעמוד לפני כל מוצר ולנתח אותו נראה לי מוגזם. צריך גם לחיות בין ארוחה לצחצוח שיניים.
 

freearth10

New member
ואני כבר למדתי

שרק קו קטן מפריד בין שונה לשווה. לפעמים הניגודים האלה באים ממקור כל כך דומה
מאיה
 

diday

Member
שלמות?

מעולם לא חתרתי לשלמות כך שאין לי על מה לוותר
מנסה לכל היותר להגיע לאיזה איזון בחיי (ללא הצלחה יתרה). בקוטלי חרקים ויתושים איני משתמש. בגלל רתיעה (קדמונית) שאיני מסוגל להתגבר עליה ממקקים ותיקנים אני משמיד אותם אם עשו את הטעות ונכנסו אלי הביתה. על חלון חדר השינה התקנתי רשת נגד חרקים כדי למנוע זאת. מבקש להבהיר (במידה ונוצר הרושם המוטעה) שאיני מיסיונר ואיני מנסה לכפות את דעתי על אף אחד. אני יכול להסביר (למי שרוצה לשמוע) את הקשר בין קפה לאנמיה, או בין בשר לתעשית הבשר. אין זה מעניני אם השומע מפנים את הדברים או לא. זה עינינו הפרטי.
 

רודי ש

New member
אף אחד לא דיבר על מיסיונריות

(על ראש הגנב וגו'?
). נקודה למחשבה (אם תרצה): אולי חוסר ההצלחה להגיע לאיזון נובע מעיסוק יתר בפרטים הקטנים (שיטת השיווק של הקפה וכדומה).
 

tookmy

New member
נורא עצוב

שבישראל כל טיפת מודעות חברתית בהקשר הצרכני ישר נחשבת ל"מודעות יתר" ו"דקדקנות". אני דווקא חושבת שמבחינה אנרגטית, עד כמה שניתן, חשוב לצרוך מוצרים שגודלו באהבה ולא בכפיה, שעברו דרך טובה וכו'. גם מבחינת תוכן ומה הם מכילים, וכמובן מבחיה חברתית. לעניות דעתי כמו שאי אפשר להפריד בין גוף לנפש ככה אי אפשר להפריד בין מוצר לדרך בה הוא יוצר. כמובן שאנחנו חיים בעולם בו מאד קשה להקפיד על כך לגמרי, אבל אפילו השתדלות והתכוונות, מודעות ותשומת לב, יכולים לעשות הרבה. אגב, בישראל צוין השנה לראשונה יום הסחר ההוגן הבינלאומי, וגם בארץ כבר ניתן לקנות (בעיקר בבתי קפה בודדים, עדיין לא בחנויות) קפה ותה שיוצרו בויובאו בסחר הוגן. חשוב, גם לגבי מוצרים תוצרת הארץ, לשים לב שמי שמגדל אותו לא נמצא בתת תנאים. נכון שזה קשה, כמו שהרבה יותר קל בתרבות שלנו ללכת לרופא ולבקש אנטיביוטיקה, או ללכת לניתוח במקום לנסות בשיטות אחרות, אבל תשומת לב ואהבה הם דברים חשובים ביקום שלנו וחבל שכל דבר חדש נתקל בתגובות כאלה גם בקהילות שלכאורה אמורות להיות יותר פתוחות ומבינות.
 

רודי ש

New member
לא אמרתי דבר וחצי דבר

נגד מודעות חברתית בהקשר זה או אחר. אבל אפשר להחזיק במודעות - מנטלית ומעשית - בנחת, ואפשר לכלות משאבים נפשיים בדקדקנות יתר, שיותר משהיא מצליחה להשפיע במקום הרצוי ו/או להביא סיפוק ושלווה למחזיקים בה, היא מביאה להתמקדות קטנונית בפרטים, עד שהכוונה הכללית המקורית מתמוססת, ונותר רק אדם חסר סיפוק שמרגיש תחושה של כשלון משום שקבע לעצמו סטנדרטים בלתי מציאותיים. איזון כבר אמרתי? אמרתי.
 
דניאל - זה משמח מאוד

אני אומר את זה גם לאחי ואחותי הצמחוניים וטבעוניים אני יודעת שרק אחד מהם נעזר בתוספים לחיי הבריאות שלך
 

mic26

New member
צד שני למטבע

אם אני הולכת לרופאה שלי זה סימן שאני רמגישה ממש רע ושלא מצאתי מזור ברפואה המשלימה. בפעם האחרונה שהייתי אצלה, הגעתי עם דלקת אוזניים נוראית והיא נתנה לי אנטיביוטיקה שלא עזרה. כשחזרתי אליה אחרי שלושה ימים עם כאבי תופת שלא איפשרו לי לנהוג (נאלצתי לגייס את אמא שלי שתיקח אותי...) היא טענה שעלי להמשיך עם האנטיביוטיקה, ושכל טיפול אחר יהיה over treatment. אמא שלי, אישה למודת רופאים ותרופות, שאלה אותה למה היא לא נותנת לי אנטיביוטיקה אחרת, שהרי המצב החמיר, והאם זה בגלל שלקופת החולים יש הסכמי עבודה עם אותה חברת תרופות. ברגע שהרופאה שמעה את ההאשמה הזאת היא מיד רשמה לי מרשם אחר. מכיוון שלא סמכתי על דעתה יותר פניתי לרופא אף-אוזן גרון, שאישר את המרשם השני שהיא נתנה לי, והוסיף שאם הייתי ממתינה עוד קצת, יכול מאוד להיות שהייתי נזקקת לניתוח. באותו היום שבו התחלתי לקחת את התרופה החדשה הכאבים פחתו ולמוחרת היום נעלמו כלא היו. אז לפעמים הם באמת דוחפים תרופות ללא אבחנה, ולפעמים מרוב ביקורת וניסיון לא לחזור על טעויות העבר, הם נמנעים מלתת טיפול יעיל...
 

נורית מ.

New member
גם אני לא חושבת שכדאי להכניס לגוף

כימיקלים מיותרים אבל כשבדיקת דם מראה שיש חוסר במרכיב כלשהוא אז אי אפשר להגדיר את כדור הויטמין כמיותר. אגב, זה שאין לך סימני אנמיה לא אומר שאין לך סימנים אחרים למחסור בויטמין הזה (גם לי לא היתה אנמיה כשהיה לי מחסור ב-B12). איזה עוד פרמטרים הוא בדק במסגרת המלצתו "להסתכל על המכלול כולו"? האם הוא שאל אותך משהו לגבי מצבי הרוח שלך? כי יש מחקרים שמראים שמחסור בויטמין בא לידי ביטוי בהתקפי כעס. הוא שאל אותך משהו לגבי התפקוד המנטלי שלך (זכרון, ריכוז)? הוא שאל אותך לגבי איכות השינה שלך? הוא שאל אותך משהו לגבי איכות העיכול שלך? מה, בעצם, הוא בדק חוץ מאשר את רמת ההמוגלובין שלך? ואיך הוא החליט שרמת ה- B12 שלך נמוכה לא נובעת מבעית ספיגה (זה שאתה צמחוני ולא צורך מספיק מהויטמין הזה לא אומר שזו הסיבה היחידה שהוא חסר לך). ממליצה לך לקרוא את הכתבה שצירפתי. מאוד מקיפה. מדברת גם על עניין קביעת הנורמות.
 

diday

Member
תודה על ההתיחסות המפורטת

הקישור שננת לי לא עובד, וגם אם היה עובד לא היה באפשרותי לגשת אליו. YNET חוסמים את הגישה לגולשים מחו"ל. הבדיקה היתה בדיקה כללית "מפורטת". הוא (כמו הרבה לפניו) לא התלהב לבדוק את רמת הויטמין, בטענה (המקורית) שאינו מעונין לבדוק דברים שבהם אולי לא יטפל. כשהתעקשתי החליט לבדוק את כל הקשור לויטמין. אציין שזו הפעם הראשונה שאני נמצא בטיפול אצלו. הוא נכנס למרפאה אחרי שהרופא הקודם (הרופא שלי) פרש לגמלאות. הופתעתי לראות רופא שמסביר לי מהם הסמפטומים של חוסר הויטמין ומהם ההקשרים של הויטמין עם דברים אחרים. בדרך כלל המצב היה הפוך. עברנו על הסמפטומים של הריכוז, שינה, עיכול והגענו למסקנה שהם ככל הנראה לא נובעים מהמחסור בויטמין. כיהודי ההיפוכונדריה הרי טבועה אצלי בגנים, כך שאיני מקל ראש. מסכים אבל עם הרופא שלקיחת תחליפים גורמת לגוף להיות "עצל". במידה וארצה לקחת את הכדורים, אוכל לקבל מרשם עבורם. הצעתו היתה לנסות לטפל (בעדינות) בתוספי מזון שאותם קופת חולים לא מממנת, כיוון שהם ינוונו את הגוף פחות. דניאל
 

רודי ש

New member
שאלה להנהלה

אם אצרף את המאמר כקובץ, האם תתעורר בעיה של זכויות יוצרים? אחרי שקראתי את המאמר נראה לי שכדאי שהאיש יקרא אותו, כי ההתיחסות שלו ושל הרופא (שלא בודק דברים שלא יטפל בהם?!) קצת חפיפית וחבל.
 
למעלה