חדשה בפורום....עזרה ביעוץ דחוף

חדשה בפורום....עזרה ביעוץ דחוף

נתחיל בזה שטוב שיש פורום שכזה סבתא שלי בת 84 היא אושפזה לפני שבועיים בגלל שסבלה מלחצים בלב שבסופו של דבר התברר שזה היה התקף לב.היא הייתה בטיפול נמרץ כ4 ימים .במהלך האישפוז גילו לה גושים ישנים בראש שגורמים לה להתעלפויות ולאובדן הכרה של כמה דקות.יש לה בנוסף בעיה בכליות ועוד מגוון רחב של בעיותהגורמות לה לכאבים עזים.בהתחלה רצו לצנתר אותה אבל בגלל המצב הלא יציב החליטו לשחרר אותה לטיפול בבית כי אין הרבה מה לעשות הם אומרים..... בבית במהלך השבוע הזמנו פעמיים גורמים רפואיים פעם אמבולנס ופעם רופא שניהם עשו לה אגג לב בדקו לחץ דם ואמרו שבגדול המצב שלה הוא כמו ביום השחרור מבית החולים . היא מקבלת תרופות אבל בקושי אוכלת וחלשה מאוד,היא מתייסרת מכאבים עזים ואמא שלי ואחיה עומדים חסרי אונים ולא יודעים איך לעזור לה כדי שלא תסבול. עד כה אם כל קשיי הזקנה היא היתה אישה עצמאית ופתאום היא רק שוכבת טיטולים וצריכה עזרה בכל פעולה שהיא עושה.... כואב לראות אותה חרדה וסובלת בבקשה אם יש למשהו רעיון מה ניתן לעשות..... כי לא נראה לי שמערכת הבריאות פה מתנהלת נכון מדובר באדם שסובל....... ת ו ד ה
 

masorti

New member
תגובה...

קודם כל, אני מבהיר מראש שאני לא רופא ולא בן רופא ואפילו לא קרוב משפחה של רופא. לכן הכול מידע אישי ונסיון לחשוב ברמת האדם הסביר, ולא מדובר בייעוץ רפואי מוסמך. לי נשמע שסבתך סובלת ממגוון של בעיות, מה שנקרא "חולה מורכב". אני מעריך שבגילה ובמצבה (במיוחד הלב) הנטייה תהיה לא לנתח אותה אם יש צורך לנתח משהו, ולכן גם שחררו אותה הביתה. מצד שני, יש גם טיפולים אחרים שעולים כסף ולכן יתכן שהחישוב הוא כלכלי גרידא. (לא נעים לומר, אבל המערכת הציבורית לא מתלהבת מלהשקיע כסף באדם קשיש שסובל מכמה מחלות.) לגבי אותם "גידולים ישנים בראש" שגורמים לסבתא להתעלף.... איך בדיוק גילו אותם? האם ביצעו לה בדיקת CT ראש? כי אם לא, אני הייתי מתחיל מזה. אפשר לנסות לפנות לנוירולוג ולקבל הפנייה לבדיקת CT פרטית. העסק יעלה כמה אלפי שקלים, אבל צריך לדעת במה מדובר. יכול להיות שאין מה לעשות במצבה (כאמור, כנראה שאי אפשר לנתח), אבל בחלק מהמקרים יש דרכים לטפל בלי ניתוח. כמובן רק רופא מומחה יכול להמליץ על טיפול, אבל אם לא הולכים לאחד כזה - לא יודעים. לגבי הכליות... אני כמובן לא יודע מה בדיוק אותה בעיה בכליות. אני מקווה שלא מדובר על אי-ספיקה חריפה, כי ברור לך שאף אחד לא ישתיל כליה לסבתך (וגם לא נראה לי שהיא במצב רפואי מתאים לדיאליזות ממושכות). אבל בעיות כמו אבנים בכליות (שגורמות לכאבים עזים) אפשר לפתור לפחות בחלק מהמקרים בלי צורך בניתוח. דרך אפשרית היא פיצוץ האבנים בעזרת אולטרה-סאונד. (זה נעשה בארץ וזה גם לא אמור להיות נורא יקר) ולגבי הכאבים באופן כללי... גם אם אי אפשר לטפל בבעיות שיוצרות את הכאב, ניתן להפחית את הכאב עצמו ואין צורך לסבול. בבתי החולים הגדולים יש מרפאות כאב שמתמחות בדיוק בכך, ואפשר לנסות לקבל הפניה (אולי מרופא המשפחה) לאחת מהן. והערה כללית... האבחנה שלך נכונה. מערכת הבריאות הציבורית אכן לא מתנהלת נכון כשמדובר באדם שסובל, בפרט כשהוא זקן. אני מאחל רפואה שלמה לסבתך.
 
שלום לך

באמת צר לי לשמוע את הסיפור של סבתא. מאוד קשה לראות אדם סובל כל כך! חשוב שתדעי שמאוד קשה לייצב אדם קשיש שסובל ממספר דברים בו זמנית - כי אם נוגעים בדבר אחד, זה מפר את האיזון ודברים אחרים נדפקים, או שאין כוחות להחלים או בכלל לעמוד בטיפולים קשים ופולשניים כמו ניתוח, צינתור או כמותרפיה. מכיוון שכך, הרבה פעמים אומרים שאין מה לעשות ובעצם האמירה הזו אמורה לתת לכם להבין שמהרגע הזה והלאה יש לכם ג'וב אחד: להקל עליה ממכאוביה ולדאוג שיהיה לה הכי נוח שאפשר, ולהתחיל להיפרד. נסו למצוא רופא גריאטר, הומאני שיסכים ללוות אתכם, התייעצו עם מקומות כמו הוספיס שיודעים איך להקל כשהמחלה מנצחת. מאוד חשוב זה לחפש דרך להקל עליה ולא לחפש איך לרפא אותה כי סביר להניח שהיא לא תעמוד באף התערבות שקשורה בתהליך ריפוי שרק יגביר את סבלה ויזרז את קצה.
 
למעלה