חומריו האפלים, נרניה ועוד..

האבק

New member
חומריו האפלים, נרניה ועוד..

היי כולם. אני יודע שפירסמתי את הדיון הזה גם בקומונה, אבל אני חושב שלא מיצינו את העניין. אז לטובת אלה שלא היו בקומונה - אני מוסיף את הדיון שוב: כולם מכירים את דעתו של פולמן על נרניה ועל לואיס. כולם גם יודעים שפולמן הוא אתאיסט קיצוני - אך עם זאת, הספרים העיקריים שמהם לקח השראה הם שיא הנוצריות - "גן העדן האבוד" של ג'ון מילטון, עבודותיו של וילייאם בלייק וכו'. רבים אומרים ש'חומריו האפלים' זה "ספר תגובה" לנרניה, ואחרי קצת חשיבה בהחלט אפשר לראות כמה דוגמאות להקבלות בין נרניה וחומריו האפלים: המצפן הזהוב מתחיל עם ליירה המתחבאת בארון בגדים, מתוך סקרנות המובילה אותה לאירועים היביאו אותה לגילוי העולמות המקבילים, המסע לצפון והשלג, והיא משתמשת במעילים בארון כדי שתוכל לנוח עליהם. באריה, המכשפה וארון הבגדים, לוסי מתחבאת בארון בגדים (כחלק ממשחק), ועוברת דרך מעילים ומגיעה לעולם מקביל ומושלג ומפה מתחילה ההרפתקאה. פולמן פשוט משתמש באותם אמצעים: ילדה קטנה, ארון בגדים, מעילי פרווה, שלג – אבל המשמעות, האופי והכוונה הפוכים לגמרי. דוגמא נוספת להקבלה בין דמויות היא הגב' קולטר והמכשפה הלבנה. בספרי נרניה, המכשפה הלבנה היפה מדברת עם אדמונד ומפתה אותו שיחזור לטירתה לאחר שיביא את אחיו ואחיותיו, בעזרת שוקו חם ורחת לוקום. בחומריו האפלים, גב' קולטר היפה מפתה את טוני מקריוס (וילדים רבים אחרים) כשהיא מתנהגת כאישה נחמדה – ומציעה לו שוקו חם. אך עם זאת, טוני מקאריוס מת מוות נוראי, בעוד שאדמונד יוצא ללא פגע. המכשפה הלבנה נחושה להרוג את "בניו של אדם ובנותיה של חווה" מה שמזכיר את הקטע בו קולטר מגלה כי ליירה היא בעצם 'חוה' ושצריך להשמידה. חוץ מההקבלות, יש גם הפכים: אסלן הוא ההפך הגמור של הסמכות. אסלן הוא 'אלוהי', הוא חזר, הוא מגן על החלשים ופועל למענם, הוא אל שכולם יכולים לראות. הסמכות הוא 'חשאי' ולגמרי פתטי וחסר תועלת. בערך מאמצע הספר השני, ליירה הופכת להיות דומה יותר לסוזן. לאחר שסוזן מתבגרת לואיס מוציא אותה מהסיפור, מכיוון שהיא כבר לא מאמינה בנרניה, וזה מתואר כדבר רע. לעומת זאת, כשליירה מתבגרת וכבר לא יכולה לקרוא באלתיומטר, פולמן מבהיר שהתבגרותה היא דבר טוב. תיאוריה נוספת אומרת שפולמן בכוונה כתב עם התייחסויות לעבודותיהם של הרבה סופרים מאוקספורד. ליירה מתחילה את ההרפתקה שלה בארון בגדים (קי. אס. לואיס); וויל מתחיל את שלו כשהוא עוקב אחרי חיה שעוברת דרך חור (לואיס קרול); מנהלת משק הבית בקולג' ג'ורדן נקראת גב' לונסדייל (קולין דקסטר, שבאוקספורד הבדיונית שלו קיים קולג' לונסדייל); להב שבור המחושל מחדש (טולקין); וככל הנראה עוד רבים. נראה כי רוב ספרי ההשראה של פולמן הם נוצריים, ומנסים להעביר מסרים נוצריים, אך פולמן משתמש בהם על מנת לבטא את שנאתו לכנסיה ולדת. האם אתם חושבים שהקבלות של חומריו האפלים ונרניה הם מקריות? האם התיאוריה על ההקבלות בין פולמן לסופרים מאוקספורד אחרים היא בדיונית? האם גם אתם מצעתם הקבלות כלשהם בין 'חומריו' לספרי נרניה או ספרים אחרים?
 
יכול מאוד להיות

שזה בכוונה, קראתי את המאמר של פולמן על נרניה.. אבל הוא טיפה עיצבן אותי, כי למרות הכל נרניה זה בין הספרים האהובים עליי ובין הספרים שגדלתי עליהם ובין הספרים שקראתי הכי הרבה (להוציא את הארי פוטר) עכשיו אני יכולה לראות בזה את כל המאפיינים של הדת, אבל עד שאמרו לי בכלל לא שמתי לב לזהP: אני לא חושבת שליירה דומה לסוזן! אני לא אוהבת את סוזןP: (התגובה הזאת חסרת תועלת ביותר אני אסיים אותה פה)
 

האבק

New member
בקשר למאמר -

אני קראתי את המאמר לפני שקראתי את נרניה (עד כמה שזה מוזר..), אבל גם אז הוא היה נראה לי קצת קיצוני ומגזים. אחרי שקראתי את נרניה ראיתי את כל ההקבלות האלה, כל הסקסיזם, גזענות ואפילו קצת סאדיזם שעליהם פולמן מדבר במאמר. מבחינת ההקבלה של ליירה וסוזן - מה שפולמן אולי רצה להראות זה, שבעוד שלואיס הופך את הדמות הנשית שלו למפגרת, ואפילו לא מחזיר אותה למפגש איחוד (ב"קרב האחרון") - פולמן לעומתו הופך את הדמות הנשית לחשובה ביותר בכל העלילה - חוה.
 
מה עם לוסי?

לפי דעתי לוסי היא הגיבורה של הסדרה. כי היאמצאה את נרניה. והיא ראתה ראשונה את אסלן. ולה אף אחד לא האמין. ולוסי היא בת לכל דבר, אז אני לא רואה פה את הקטע הזה שדיברת עליו.
 

האבק

New member
הגיוני

גם מתאים להקבלה בין ליירה ללוסי ששתיהן מתחבאות בתוך ארון מעילי פרווה. בהחלט הגיוני. יכול להיות שההקבלה היא בין גם עם לוסי וגם עם סוזן. או יותר נכון, יש הקבלה עם לוסי, וניגוד לסוזן
 
../images/Emo203.gifמדהים...

אפעם לא חשבתי על זה ככה תמיד הנחתי שהוא פשוט שונאת את הכניסה והדת וזהו.. לא ראיתי הקבלה בין HDM ונרניה...
 

ס י ס

New member
צריכה לחשוב על זה...

לא קראתי את המאמר שהזכרתם כאן, אבל את נרניה אני אוהבת מאד כבר הרבה שנים, ואת חומריו האפלים קראתי רק בשנה האחרונה ואני לא לגמרי שולטת בחומר... בכל מקרה, ברכותיי לפורום החדש. בכלל לא ידעתי שזו טרילוגייה כ"כ מפורסמת
 

האבק

New member
סתם לשם השוואה -

חומריו האפלים היא סדרת הילדים השניה הנמכרת בעולם (אחרי ה"פ כמובן..). במשאל שנעשה חומריו האפלים הוגדרה במקום ה**שלישי** בספרים הטובים ביותר. מקום ראשון - שר הטבעות, שני - גאוה ודעה קדומה. מקום רביעי, אחרי חומריו האפלים, בא המדריך לטרמפיסט. ה"פ הרביעי נמצא שם כמה מקומות למטה.
 

Y. Welis

New member
הטובים ביותר -> האהובים ביותר

זה מדד פופולאריות יותר מאשר איכות. בכל מקרה התוצאות מפתיעות: לא ידעתי שפולמן זה לכזו הצלחה כלכלית. יש עוד כמה סופרי ילדים ידועים ומצליחים כיום חוץ ממנו (למשל Brian Jacques, שטרם תורגם). יפה.
 

האבק

New member
אז זהו - שלא בדיוק

למה אני אומר את זה? הארי פוטר. זה ללא ספק אחד הספרים האהובים ביותר, אבל חומריו האפלים בהחלט עמוק יותר, ובכלל טוב יותר. בעוד שחומריו האפלים במקום השלישי, ה"פ במקום חמישי או שישי, או אולי אפילו מתחת. לא יודע בקשר הצלחה הכלכלית של פולמן, אבל הספר עצמו והפרסום בהחלט גדול. אבל סביר להניח שגם לא חסר כסף עכשיו.
 

nick at noon

New member
וואו, לא חשבתי על כל זה

מאוד מעניינות ההקבלות שאתה מציין. במיוחד ההקבלה של וויל לעליסה מארץ הפלאות (אני לא מבין עכשיו איך לא ראיתי את זה). דבר שאני דווקא חשבתי עליו זה דימיון כללי מסויים לקוסם מארץ עוץ. כלומר הוא כמו הסמכות נמצא שם למעלה מסתורי, חושבים שהוא כל יכול אבל למעשה הוא לא. בכל מקרה אחלה פורום. ואפשר קישור למאמר שאתם מדברים עליו של פולמן על נרניה.
 

האבק

New member
במיוחד בשבילך -

בגלל שהאתר לא עובד עדיין, אין לינק למאמר, אבל העלתי אותו למאמרי הפורום במיוחד בשבילך
בבקשה
 
למעלה