חידה מיוחדת לקראת פסח

כוכה

New member
חידה מיוחדת לקראת פסח

הביטו נא בזה הבית רמזים קבלו כזית. פעם היה לו כתר כבוד היום רק בארץ ידוע מאד. מבפנים, עוגות שעל הזמן חבל ברור שלפסח לא כשר כלל. ומבחוץ בית עץ פשוט וצבוע במקום המצאו, כלל לא ידוע. נחשב היה בעולם הישיבות חשבו ונסו להמציא התשובות.
 

כוכה

New member
רמז ראשון לפתרון חידתי

מכיוון שאיש לא הגיב אף פה, נתחיל ברמזים: 1. ידוען הקשור למקום ולמושג, חירותו בחג זמנית היא, גם אם ישאג אגב: סליחה שנכנסה תמונת הבית מבפנים פעמיים, יש בעיה במשלוח. ארנון, אנא סדר זאת. תודה.
 
זיהיתי את הידוען, אבל...

לא את המקום
וגם מחקתי את אחת מההודעות הכפולות. ארנון
 

כוכה

New member
הידוען והחידה

א. זיהית - כתוב. אולי מישהו אחר יחבר בין הדברים. ב. אולי א77 כשישוב עם צאת השבת יידע. ג. מחר אוסיף רמז נוסף.
 

friend9

New member
לחבר בין הדברים

הידוען, כידוע, אריה דרעי שנבצר ממנו לנסוע לאומן ושלח את בנו.
 

כוכה

New member
רמז שני

נכון. החירות הזמנית תשיבו לבילוי האולטימטיבי של ספירת העומר. וכעת לרמז שני: בניגוד לחסידים והשמחה החיצונית התורה והפלפול אצלם היא ראשונית
 

כוכה

New member
רמז שלישי

נו, מה קורה לכם????? נכון שזה קשה ולא משוער אז, להלן רמז שלישי: מעשה ברבי אליעזר ורבי יהושע ורבי אלעזר בן-עזריה, שהיו מסובים ב... קשור למקום הידוע
 
שהיו מסובין בבני ברק (?)

את ההגדה אני יודעת, את תולדות אריה דרעי - לא
 

א77

New member
כוכה יקרה. באמת איני יודע

וזה מאד מאד מרתק אותי, לא כל כך כחידה שאיני להוט על חידות. אלא על כי רמזת שהיה ידוע בעולם הישיבות. אני דיי בעניינים, ולכן חוסר ידיעתי, מאד מסקרן ומרתק מקווה שהתשובה תגיע במוקדם.
 

כוכה

New member
רמז רביעי

אורלנד - המשורר המנוח הבלתי נשכח כתב: "אם גם ראשנו...." ועכשיו: חברו את החידה, עם ההקשרים של שלושת הרמזים ו..... אוטוטו...
 

כוכה

New member
הפתרון: ישיבת פוניבז´

טוב, אני יודעת שזה היה קשה מאד, אך כוונתי הייתה לספר משהו והחלטתי לעשות זאת בצורת חידה, לאחר כל התמונות של בתי הכנסת המפוארים. פוניבז´. הרב יוסף-שלמה כהנמן הקים את הישיבה ב 1919, לאחר מלחמת העולם הראשונה, בפוניבז´ עיר מחוז בצפון ליטא שהייתה בה קהילה יהודית מפוארת. המבנה הזה הוקם ב - 1928 בעזרת תרומה נדיבה של גביר יהודי מקומי. מאות תלמידים למדו בה, היא הוכרה כמכללה ע"י השלטונות ולתלמידיה הוענק פטור משירות צבאי עד גיל 24 (מוכר לכם? אולי משם העתיקו את השיטה עם קום מדינת ישראל?.... ). הרב כהנמן עלה לארץ בשנת 1940 והקים בה את הישיבה המפורסמת בבני-ברק. בקיץ 1941 פלשו הגרמנים לליטא, התלמידים ורבניהם נספו עם שאר יהודי פוניבז´. בניגוד לישיבות ליטא המפורסמות (סלובודקה, טלז ואחרות) שעל המבנים בהן שכנו, אפשר למצוא שלט בכמה שפות, הרי שבפוניבז´ (עד לפני כמעט שנתיים בביקורי שם) המבנה נראה צבעוני כמו בתמונה והשלט היחידי הוא פרסומת לקונדיטוריה שבו, שהיא כנראה מה שהטעה ואני מצטערת על כך. הרמזים: א. פעם היה לו כתר כבוד היום רק בארץ ידוע מאד. במקום המצאו, כלל לא ידוע. נחשב היה בעולם הישיבות. ב. אריה דרעי למד שם. ג. בניגוד לחסידים והשמחה החיצונית התורה והפלפול אצלם היא ראשונית - הליטאים כמובן. ד. בני ברק - הקשורה לפוניבז´. ה. אם גם ראשנו שח - הכוונה כמובן לרב שך המנוח ששלט בישיבה ביד רמה עד לא מזמן.
 

ראם ערן

New member
כל הכבוד../images/Emo70.gif

החידה והרמזים היו מעניינים ומאתגרים מחכה כבר לחידה הבאה ערן
 

א77

New member
שקדתי על פומפדיתא נהרדעא

פוניבז´ סלבודקא גרודנא ומה לא. ממילותייך "היום רק בארץ ידוע מאד" ירדתי מהרעיון. אבל לא נורא. למדתי. וחז"ל כבר אמרו בפרק רביעי של מסכת גיטין. "והמכשלה הזאת תחת ידך" אין אדם עומד על דברי תורה אלא אם כן נכשל בהן. פוניבז´ בבני ברק היא המשך ממש של פוניבז´ שם. מכל הבחינות, כמובן הרוחניות. מבחינה החומרית אתן לך תמונה של פיסגת וגג הישיבה בעת הלווית ראש ישיבתם הרב שך.
 
מצטרף לשבחים ../images/Emo142.gif ../images/Emo45.gif

שכאלה יהיו ימינו ולילותינו: מלאי אתגרים מחשבתיים בלבד... תודה על הרעיונות היפים שהצבת בפנינו
נשמח לראות כאן חידות אחרות - הפעם לא הצלחתי, מקוצר זמן, להכניס את החידה תחת הכותרת: "חידון מס´ 3", בפעם הבאה אעשה זאת - אז, אנא שלחו לי את החידה קודם לפרסומה במסר אישי, ואני אכניס אותה כחידון מס´... בציון שם המחבר, כמובן. יום טוב, ארנון
 

ספרן

New member
עוד על פוניביז´

אריה דרעי למד שם ? השיעורים שם ניתנים באידיש. התבלבלת עם ישיבת חברון (שהיא המשך של ישיבת סלובודקה בליטא). באופן כללי - לגבי השלט - הציבור החרדי, מתעניין מעט מאוד במבנים וכו´ הנמצאים בגולה ושיש להם חשיבות הסטורית. למעט קברי צדיקים שיש להם חשיבות דתית קיימת, וגם לכך יש חשיבות שולית אצל הליטאים. ניתן להתווכח - אך יש צדק מסויים בכך שמסורת נשמרת על ידי המשך של הלימוד, הספרות והכתיבה, ולא על ידי נוסטלגיה.
 

כוכה

New member
אכן אריה דרעי למד באידיש../images/Emo158.gif

והיה תלמיד חכם המקורב לרב שך. הקרע ביניהם חל כשעזב את הישיבה, קרא תגר על האשכנזים והלך להקים את ש"ס - על כך בהצגתו של אמנון לוי - שהעלה התיאטרון הקאמרי. תודה לך, ספרן, על שהארת את עיני בעניין הקודים התרבותיים של החרדים. בתמונה למעלה: ביתה המשופץ של ישיבת טלז´. בתמונה למטה: בית ישיבת סלובודקה, אשר בשכונת היהודים הענייה של קובנה. סלובודקה שמשה אח"כ כגטו קובנה.
 

א77

New member
לא לא.

אריה דרעי למד כרגיל, לא תלמיד חכם מיוחד. הרב שך הקים את שדגל לאחר שהתאכזב ופרש מאגודה. בקדנציה שאחר כך הרב שך עודד את הספרדים להקים מפלגה. בהתחלה היה שם הרב פרץ רבה של רעננה. שנאלץ לנטוש. ואת מקומו תפס אריה דרעי שהיה מקבל מרות מהרב שך כקודמו. עד שנגד רצונו של הרב שך הלכה ש"ס עם השמאל באותה קואליציה. ורק אז אירע הקרע בין דרעי והרב שך. ולא כפי שאמרת. חג כשר ושמח
 

א77

New member
עברתי על פומפדיתא נהרדעא

סלבודקא פוניבז´ וכל הישיבות הליטאיות. בני ברק ? אז זה פוניבז´ או סלבודקא. אבל ממילותייך : "היום רק בארץ ידוע מאד" הבנתי שלא מדובר במשהו הקיים פה כיום. והרי זה ממש המשך למה שהיה שם. אבל אמרו חז"ל בפרק רביעי של מסכת גיטין על הכתוב :"והמכשלה הזאת תחת ידך" אין אדם עומד על דברי תורה אלא אם כן נכשל בהן. אז למדתי מטעות. ומחובתי להדגיש שאמנם פיזית פוניבז´ של אז היום רק בארץ ידוע מאד. אבל פוניבז´ הלא פיזית אלא הרוחנית קיים וממשיך כאן בבני ברק. והנה גג ישיבתם בהלווית ראש הישיבה הרב שך.
 
למעלה