חשד לסקלרודרמה שנה שלישית

ליזה341

New member
חשד לסקלרודרמה שנה שלישית

שלום . לפני 3 שנים עשיתי בדיקת דם עקב כחלון באצבעות לפי הבדיקות יצא אנא חיובי scl מעל 8 ... אושפזתי בביה"ח למשך שבוע עם כל הבדיקות ובהמשך תקופת האשפוז קבלתי עירום להרחבת כלי הדם ... כל הבדיקות היו בסדר ct ריאות היה לחץ מינימלי ... הופניתי למעקב במרפאת ריאות .... עד היום יש שיפור משמעותי בתיפקוד הריאות .... אין לי תסמינים חיצנויים או פנימיים שמעידים על scl אך אני צריכה להיות במעקב כי גם cpk גבוה עד שעתישי ניתוח לפני 8 חודשים בגב פריצת דיסק הcpk ירד לתחום הנורמה אחרי שהגיע ל 480 אחרי הנתוח ירד לתחום הנורמה 178 ... לפני חודשיים עשיתי בדיקת דם הcpk עלה 280 וגם אינזימי הכבד עלו ל 76 ... עשיתי אולטראסונד כבד ויצא שיש לי כבד מוגדל 18 סמ מרקם אחיד ... האם זה יכול להיות קשור לscl ??עד היום בבדיקות הדם זה גבוה ... אין ביטוי עורי ... אך השנה חל שינוי בפנים רזיתי מאוד בפנים .... אך העור שלי רגיל !!!
 
חשד לסקלרודרמה

הי ליזה,
לרב באמת בסקלרודרמה הביטוי העורי הוא דומיננטי, אך יש מקרים שאין מעורבות עור או שהיא מופיעה מאוחר יותר.
אם בדיקות הדם האלו גולל SCL70, רינו קשה שדורש עירוי מרחיבי כלי דם, וממצאים בריאות - נשמע מאוד בכיוון של סקלרודרמה ואני מקווה שהמחלה תשאר קלה יחסית ולא תערב עור, בכל מקרה זו פרוגנוזה טובה אם כבר מחלה 3 שנים והביטויים הם קלים.
CPK לא מאוד גבוה, אך כן כדאי לנטר אותו. לעיתים יש חפיפה עם מחלות דומות שיכולות לעשות דלקת שריר ולהעלות CPK, אז אולי כדאי גם לשאול את הראומטולוג שלך אם יש צורך בבירור בכיוון הזה. יש נוגדן שנקרא anti-PM-Scl שהוא בדכ חיובי כאשר יש חפיפה בין סקלרודרמה למחלת שריר דלקתית (מיוזיטיס).
כאשר שריר מתפרק גם אנזימי הכבד יכולים להעלות (הם קיימים גם בשריר ולא רק בכבד), אז כדאי לוודא שזה אכן אנזימי כבד ולא שריר.
סקרודרמה לרב לא מערבת כבד, ואם כן לרב יותר מחלה חסימתית שנקראית PBC שתעלה יותר ALP ו GGT ולא את אנזימי הכבד הרגילים.

בכל מקרה עם מחלה כזו, הייתי ממליץ מאוד להיות מטופל במרכז רפואי גדול עם נסיון בתחום, ופחות רפואה קהילתית.
 
למעלה