חתונה ללא הרבנות המוכרת במשרד הפנים

חתונה ללא הרבנות המוכרת במשרד הפנים


אחד היתרונות שצפו בקמפיין חתונה שווה הוא שנושא הנישואים בארץ עלה לכותרות ואחד הדברים שנודעו לציבור ולא היו לגמרי ידועים קודם לכן הוא נושא הזכויות של בני זוג שהחליטו להינשא בנישואים אזרחיים בחו”ל ללא התערבות של הרבנות. מה שהרבנות הייתה רוצה שכולם יחשבו הוא שאין אפשרות כלל להתחתן בארץ שלא דרכה ובאמצעותה. ללא שילומים שעוברים כאגרות רשמיות ולא רשמיות, ללא מנהגים ארכאיים שאינם מכבדים את מעמדה של האישה שהשתנה בכמה המאות השנים האחרונות בהן הטקסים הרבניים נקבעו. כשהטקסים נקבעו לפני מאות בשנים מעמדה של האישה היה כסחורה הנקנית על ידי הבעל מאבי הכלה תמורת כמה זוזים, פר או שניים ואולי בקינוח חמור. היום, מרבית מדינות העולם המערבי רואות בהסכמה של האישה לנישואין צעד הכרחי ומהותי לעניין החתונה, דבר שכלל לא קיים במסורת הרבנית.
במשך שנים רבות הרבנות מפחידה את כלל הציבור ומדברת על קרע בעם אם יוציאו אותה מהתמונה, מדברת על מעמד לא ברור של הילדים, ומחזיקה את הכנסת בסחטנות מתמשכת ומונעת קיומם של נישואים אזרחיים בישראל. הבעיה היא שדווקא עמדת הרבנות כבר יצרה קרעים בעם. עשרים אחוז מהזוגות שמעוניינים להינשא בארץ אינם מסוגלים לעשות זאת כיוון שהרבנות מפעילה את כוחה ומונעת מהם להתחתן. זוגות חד מיניים או זוגות בני דתות שונות לא יוכלו להתחתן בחתונה דתית אך יש כמות מאד גדולה של אנשים שהמדינה הכירה בהם כיהודים על פי חוקי השבות והם ישראלים לכל דבר, אך הרבנות מפעילה כנגדם סחטנות ודורשת מהם לבצע תהליך ארוך ומתמשך של גיור בו מופעל עליהם לחץ להיכנע לאורח חיים ואמונה דתיים שאינם בהכרח דרכם. לא רק כאלו המוגדרים על ידי הרבנות כחסרי דת מוצאים את עצמם ניצבים בפני בעיה. גם אנשים השייכים לזרמים נוספים ביהדות, לדוגמה רפורמים או קונסרבטיבים – מי שמרכיב למעשה את הרוב היהודי כיום בעולם המערבי. כאשר זהו המצב הקרע בעם כבר קיים והרבנות היא האחראית הישירה להיווצרותו.
האם ניתן להתחתן ללא רבנות בקפריסין?
מדינת ישראל לא מכירה בנישואים אזרחיים ואינה מאפשרת לישראלים להינשא בנישואים אזרחיים בארץ. כעשרים אחוז מכלל הזוגות המבקשים להינשא מוצאים את עצמם ללא אפשרות להינשא כלל ורבים רבים אחרים שואלים את עצמם למה עליהם להתחתן דרך הרבנות אם הם אינם מאמינים בדרכה. כיום ישנם שני נתיבי פתרון אפשריים עבור כל מי שמחליט להשאיר את הרבנות מחוץ לחדר המיטות שלו. הדרך הראשונה היא בעצם לחיות יחד ללא חתונה במעמד משפטי מוכר הידוע בישראל כידועים בציבור. האפשרות השנייה שעומדת בפני מי שבכל זאת מעוניין שבתעודת הזהות יהיה רשום סטאטוס “נשוי” הוא לנסוע לחו”ל, למדינה המאפשרת לזוג תיירים להינשא חוקית ואזרחית בתחומה ולחזור לישראל עם עובדה מוגמרת שלמשרד הפנים אין ברירה אלא להכיר בה.
מה עדיף? ידועים בציבור או נישואים בקפריסין?
אין כמעט הבדל (לכאורה) בין המעמד המשפטי והזכויות הניתנות לבני זוג שנישאו בנישואים אזרחיים בחו”ל וכאלו המוכרים כידועים בציבור. הבעיה של הידועים בציבור היא בעיקר להוכיח שהם כאלו. מתי מעמדם של בני זוג משתנה מ”בני זוג” ל”ידועים בציבור” אם לא ערכו חתונה רשמית? כאשר התחילו לצאת ביחד? עברו לגור ביחד? הולידו ילדים? התחילו לנהל חשבון בנק משותף? אין תשובה חד משמעית לנושא הזה וכבר התנהלו מחלוקות וריבים משפטיים על בסיס עניין זה בדיוק. לפני שבני זוג ידועים בציבור מקבלים את זכויותיהם, אליהם להוכיח משפטית כי הם אכן בני זוג שנכנסים תחת ההגדרה של ידועים בציבור.
בני זוג שעורכים נישואים, כולל נישואים אזרחיים בחו”ל, אינם מתבקשים להוכיח את זוגיותם או מעמדם. הם אינם חייבים לנהל חשבון בנק משותף, אינם חייבים לשנות את שמותיהם, אינם חייבים אפילו לגור ביחד. בני זוג ידועים בציבור, מצד שני – גם אם יעשו את כל אלו אין בטחון שבית משפט יכיר במעמדם כידועים בציבור. כבר קרו מקרים שלאחר פרידה או מוות של אחד מבני הזוג בית המשפט לא הכיר בזוגיות גם כשחלקו משק בית משותף.
למה דווקא קפריסין?
לכאורה, אפשר להתחתן בכל מדינה בחו”ל בחתונה אזרחית ולהגיע לארץ נשואים. קפריסין היא יעד קורץ במיוחד עבור מרבית הזוגות הישראלים מכמה סיבות טובות. ראשית, למרות שהשפה הרשמית בקפריסין היא יוונית, ניתן למסור ולקבל מסמכים גם באנגלית – דבר ההופך את נושא תרגום המסמכים הנדרשים מעברית ולעברית לפשוט יותר וחוסך טרחה, כאב ראש וכסף. שנית, קפריסין מאד קרובה לישראל מה שהופך חתונה בקפריסין לנוחה במיוחד. יש כאלו שאפילו מסתפקים בגיחת יום ללא שהייה של אפילו לילה אחד בקפריסין. כרטיסי הטיסה זולים יחסית, צריך לקחת פחות זמן חופש מהעבודה וניתן אפילו להזמין כמה חברים קרובים ומשפחה להשתתף בשמחה.
מלבד שתי הסיבות המאד טובות הללו ישנה עוד סיבה משמעותית לבחור דווקא בקפריסין כיעד לנישואים אזרחיים בחו”ל. מדינות רבות מערימות קשיים על תיירים הבאים להינשא בתחומם. אצל חלקן הדבר מתבטא בדרישה להוצאת ויזה מיוחדת כמו באנגלית או אירלנד, אצל אחרות יש דרישה למסמכים נרחבים ובכלל זה מסמך שנקרא נולה אוסטה – מסמך שבו מדינת ישראל למעשה מצהירה שאין לה התנגדות לנישואים. הבעיה היא שמדינת ישראל אינה מוכנה להוציא את המסמך הזה ולא בכל המדינות מוכנים להשיא בני זוג ללא מסמך כזה. ישנן מדינות שכלל לא מאפשרות נישואין של זוג תיירים אלא אם כן אחד מבני הזוג הוא אזרח או תושב קבע באותה המדינה – כמו למשל בפיליפינים.
מה נדרש כדי להינשא בחתונה ללא רבנות בקפריסין?
חתונה בקפריסין
 
למעלה