טבלאות מעקב הנקה -

טבלאות מעקב הנקה -

מצטטת כאן את השאלה מן הפורום השכן:
יש לי שלישיה בדרך ואני מעונינת להניק את כולם...
אשמח אם תוכלי להגיב עם טבלת הנקה של מי יונק מאיזה צד ובאיזה סדר.

ניסיתי לבנות משהו בעצמי אבל הסתבכתי.
הנה חלק מהנקודות החשובות שעלו תוך כדי תכנון:
- בכל הנקה כל תינוק צריך לינוק משד אחר מאשר בהנקה הקודמת.
- כל שד צריך להיות ״מופעל״ באותה מידה.
- כל תינוק צריך לקבל גם חלב קדמי וגם חלב אחורי.
- בהנחה שהנקת כל תינוק לוקחת הרבה זמן בהתחלה (30-60 דקות) יוצא שתינוק אחד יאכל אחרי שעתיים ואחד אחרי ארבע שעות. זה לא נראה לי תקין על בסיס קבוע.
- איך מתנהלים בימים שיש קפיצת גדילה?


תשובה:
הי הרצון שלך להניק אותם הנקה מלאה מרשים
זה רעיון שאני תמיד ממליצה עליו, לערוך טבלאות מסודרות של מעקב כדי לעשות קצת סדר בבלגן. במקרה שלך, עם שלישיה, זה עוד יותר נדרש.
בטבלה של מעקב אנחנו לא רושמים כמה עמודות - שעה, ארוחה - אם הנקה או בקבוק, אם הנקה לרשום איזה צד, אם בקבוק לרשום מה היה שם - תמל, שאוב והכמות. החלפת חיתול - אם היה קקי/פיפי. ושאיבה - כמה ואיזה צד. משהו כזה.
זה מעקב בסיסי שמקשר בין מה שאכלו, לא משנה מה, והיציאות שזה מה שמאפשר לנו לדעת שקיבלו מספיק, ושיש חלב בשאיבות אם שואבים וכו'.
לשאלותייך:
אם מדובר בשלישיה, ברוב המקרים מקבלים בקבוק שאוב או תמ"ל ואז אחד מקבל בקבוק, השניים האחרים יונקים (מחליפים צד בכל יום, זה פחות מבלבל). יש מצב שתוכלי לשים על השד את זה שקיבל בקבוק, הוא יקבל חלב שומני משד "מרוקן" יחסית.
- קדמי ואחורי -מושגים פחות נפוצים היום, הכוונה היא לחלב יותר מימי שקיים בתחילת ההנקה, ככל שמרוקנים את השד יוצא חלב שומני יותר, שהוא בעצם השומן שנדבק לדפנות צינורות החלב ויוצא בשלב השני אחרי שהחלב היותר מיימי יצא.
כך גם בשאיבות. באופן עקרוני ריקון השד מעודד ייצור חלב רב יותר. חלב שומני בא בכמות קטנה יותר אך משמין יותר, הוא השמנת!
לא הבנתי את החישוב שלך של 4 שעות, אבל אם למשל הם אוכלים כל שעתיים וחצי שלוש, את עושה רוטציה ביניהם, לא מאמינה שתגיעי למצב שתינוק אחד יחכה 4 שעות להנקה/ארוחה. אם אם יהיו קטנים מתחת ל3 ק"ג חייבים להעיר אותם להאכלה ולא לסמוך עליהם להתעוררות
כי הם נוטים להיות ישנוניים.
יש מצב שתזדקקי לעזרה רבה מאוד, ואז אף תינוק לא יהיה מקופח.
לא ברור מה תהיה החלוקה בין השלושה מבחינת יכולת יניקה, מתן בקבוק וכו'. הייתי מחכה עם זה וזורמת עם מה שיבוא.
אני גאה בך על הרצון להניק, זה מרשים.
תנוחי הרבה ושמרי את הגורים היטב בפנים כמה שיותר זמן.
 

Goni222

New member
לא כ"כ הבנתי

תודה רבה על התשובה המפורטת אבל לא כ"כ הבנתי חלק מהדברים שכתבת.

כתבת: "אחד מקבל בקבוק, השניים האחרים יונקים (מחליפים צד בכל יום, זה פחות מבלבל)".

האם זה אומר שבכל יום אחד התינוקות לא יינק כלל אלא רק יקבל בקבוק?
אני מבינה גם שבעצם בסיום כל הנקה אהיה חייבת לשאוב בקבוק לתינוק השלישי עבור ההנקה הבאה והוא יקבל את השאריות (שהם יותר איכותיות)?

ברור לי שבהתחלה יהיו הרבה קשיים, במיוחד בגלל שהם בטח יהיו פגים וייקח זמן עד שכולם ילמדו ויוכלו לינוק. השאלה שלי התייחסה למצב האידאלי אחרי תקופה מהלידה, כשכולם מסוגלים לינוק.
האם יש דרך להניק את שלושתם ישירות או שאני חייבת להעזר בבקבוק עבור אחד התינוקות?
אני מאוד רוצה להמנע מבקבוקים ופשוט להניק ישירות.

תודה!
 

שלישה6

New member
מצטרפת מהניסיון האישי

הכוונה היא שכשאת מניקה, בכל סבב האכלה- יהיו שני תינוקות שיונקים, ואחד שמקבל תחליף חלב. אם לא, מה שיקרה זה שהתינוק שיונק אחרי, יקבל חלב אחורי, ומעט יותר. לפחות בהתחלה, לתינוקות קשה לינוק את החלב הזה, והם נרדמים מהר בכל הנקה, כך שתצטרכי לזרום ולראות.

בטבלה שאני ממליצה לך להכין, תרשמי שעות של האכלה (יש שעות קבועות, לפחות בהתחלה כי בשלישיות התינוקות נולדים מתחת ל- 3 ק"ג)- 3,6,9,12,15,18,21,24. תכיני עמודות לכל תינוק ותרשמי מה הוא אכל ומאיפה- שד ימין/שמאל/תחליף חלב/ חלב אם שאוב, כך תהיה לך רוטציה שבה הם ינקו באופן יחסית שווה במהלך היממה.

בנוסף, תוסיפי גם עמודה של קקי, מקלחת, ויטמינים ותרופות. תתפלאי כמה מפוזרים אפשר להיות על מיעוט שעות שינה...

וכמו יעל, אני ממליצה לך בחום להיות פתוחה לסיטואציה. אצלי הבנות לא הצליחו לינוק (אחת חשבה שאני מזרקה והשנייה שאני סטייק) והבן כן. אז הן קיבלו שאוב, והוא ינק 3-2 פעמים, ובפעמים אחרות קיבל או שאוב או תמ"ל.

הנקה היא פעולה מאוד מעייפת ומתישה פיזית. תינוקות יונקים בד"כ מעכלים את האוכל יותר בקלות ולכן מתעוררים ליותר האכלות בלילה, וחוסר שינה וקושי באכילה מסודרת, כל אחד מהם ושניהם יחד בטח ובטח, מקטין את ייצור החלב אצל האם. תשאפי להנקה מלאה, תתכונני לאפשרות שתצטרכי לגלות גמישות והבנה כלפי עצמך, ולהיעזר גם בתמ"ל.

ובכל מקרה- ממליצה בחום להתארגן על עזרה כבר עכשיו.
 

Goni222

New member
תודה על המיקוד והעידוד

בהתחלה היה נראה לי שאת מנסה להניא אותי מלנסות הנקה מלאה אבל עכשיו שיניתי את דעתי.
ההצעה לעשות טבלה שבה ארשום מתי, מה, ומאיזה צד כל אחד ינק היא נחמדה, אבל זה אומר שאני רושמת אחרי שהדברים קרו ובעצם לפני כל ארוחה אצטרך לעבור על הטבלה, לראות מה היה קודם ולפי זה להחליט מה צריך עכשיו.
מה שאני מנסה לגבש זה נוסחה קבועה לכל ארוחה מתוך 8 ביום (או בסבב מעגלי אחר) כדי שלא אצטרך לחשוב יותר מדי ופשוט אראה מה רשום עכשיו ולפי זה אתן לתינוקות.
ברור לי שסביר שזה יקח זמן להכנס לרוטינה אבל אני רוצה לדעת מה הכיוון ולאן אני שואפת.

תודה.
 
נוסחה קבועה

אם הבנתי נכון, את מתכוונת שתדעי מראש איזה צד לאיזה תינוק בסבב קבוע. זה אפשרי, אך קחי בחשבון שתינוקות קטנים בעיקר אם הם יונקים ישירות מהשד, יהיו זמן ארוך יותר על השד, יש צורך להעיר אותם להנקות אם הם קטנות באופן מהותי, בד"כ מדברים על מתחת ל=3 קילוגרם. צריך הרבה פעמים יותר הנקות מ-8. הרבה פעמים ההנקה מתמשכת. הם קטנים, יונקים יעיל ולא יעיל וצריך לדרבן אותם ליניקה. יש ימים שהם רוצים יותר ולכן הסדר ישתבש.
קשה לדבר על רוטינה מדוייקת עם הנקה ולכן אנחנו מדברים על טבלאות מעקב בהתחלה....
 

Goni222

New member
ברור

ברור שבהתחלה לא מסודר ולוקח זמן לבנות ולבסס את ההנקה.
מנגד, אם לא מבססים כראוי מראש, אז החלב יתמעט, התינוקות יעדיפו את הקלות של הבקבוק, וכן הלאה... אני לא צריכה לספר לך על מעגל הקסמים הזה.
ברור שבהתחלה זה יהיה מאמץ מטורף אבל אני מאמינה שזה שווה את זה ואחרי מספר חודשים כשכל הנקה תרד ל-10-20 דקות וההפרש בין הארוחות יגדל, זה יהיה תענוג.
התוכנית עבודה שאני מנסה להגדיר היא על מנת שיהיה לי נוח ומסודר יותר לעקוב. אני מניחה שפשוט אצטרך לבנות את זה לבד אחרי הלידה, לפי המצב הקיים. חבל שא״א באמת להתכונן להנקה...
 
טבלאות והנקה של 3

תודה שלישה3 על ההסברים ובכלל על התרומה מן הניסיון שלך, זה ממש ממש חשוב!!
לשאלותייך, Goni222: הכוונה שלי שבמקרה האידאלי ושבו את תניקי 3 תינוקות ולא תתני בקבוקים, כלומר תתני שד לשלושתם - תצטרכי לעשות רוטציה, כלומר הנקה בו זמנית של שניים ואז השלישי ממשיך לבד אחריהם, או אחד יורד מן השד והשלישי עולה על השד, יש אינסוף וריאציות. בהתחלה יקבלו שד. אפשר גם להניק כל אחד בנפרד, יונק מצד אחד, השני מקבל צד שני, ואז השלישי מקבל שוב צד אחד. תזכרי שהשד כל הזמן מתרוקן ומתמלא, כבר שעה אחרי הנקה, השד מתמלא. אם תשמרי על היכולת לספק לשלושתם חלב, יהיה לך חלב לשלותם.
שלישה3 מדברת מניסיונה על בקבוק לאחד מהם, וזה יכול להיות שאוב או תמ"ל. אבל הרעיון הוא שאם כולם רוצים ביחד, תמיד אפשר לספק את השלשי בבקבוק, אפילו רק כמה שלוקים עד שיהיה לו שד פנוי...
במצב אידאלי תוכלי אולי להגיע למצב של רוטציה לאורך כל היום.
אין איכותי או לא איכותי, כל חלב אם שהם יקבלו הוא טוב. לקראת הריקון של השד יש יותר שומן בחלב שיוצא, אך תוך חצי שעה שעה זה כבר שוב משתנה. זה משתנה כל הזמן.
 

Goni222

New member
תודה על ההסברים

נתת לי רעיונות שלא חשבתי עליהם ואני מבינה שכמה שאני רוצה לתכנן, זה די קשה עכשיו.
 
למעלה