טופס 4

karen01

New member
טופס 4

שלום ומזל טוב על הפורום החדש, האם זה חוקי להיכנס לגור בבית חדש לפני שהקבלן סיפק טופס 4? הוא מבטיח שהוא יכול לסדר חשמל ומים "זמניים" איכשהו על חשבונו, אבל השאלה אם זה לא גורם לנו לעבור על החוק איכשהו? האם ניתן לקבל שירותים כמו התקנת בלוני גז, קו טלפון, תיבת דואר בלי זה? תודה ויום טוב!
 
טופס 4

לצערינו הקבלנים עוברים על החוק. באם אינכם לחוצים להכנס לבית החדש, אל תיכנסו ! הבעיה שדיירים לחוצים להכנס לבית שהובטח להם לתאריך מסויים אך הקבלן אינו עומד בזמנים או בונה בחריגות מההיתר, אז "מעגלים פינות" ונכנסים לגור ללא טופס 4 ועוברים על החוק ! חג שמח
 
טופס 4-משמעותו

טופס 4 (אשור חיבור מבנה לתשתיות) ניתן אך ורק למבנה אשר ראוי לשמש למטרה לשמה הוא נועד. כלומר, ישנן בחוק קטגוריות של עבודות אשר כל עוד הן בלבד נותרו לביצוע, ואינן מבוצעות בבניין עצמו, אזי רואים את הבניין כאילו הוא ראוי לשמוש למטרתו-מגורים. מאחר ולא ניתן טופס 4-המבנה אינו ראוי למגורים. כניסה לגור משמעותה נטילת סיכון, שכן ייתכן שמערכות כיבוי האש אינן פועלות, החשמל הזמני אינו בטוח דיו על-מנת שלא לפגוע במוצרי חשל עם "פיקים" (קפיצות במתח) או חס ושלום למנוע מקרה התחשמלות או אף מקרה של פגיעה בגוף שהביטוח של הקבלן לא יכסה. הקבלן לוחץ להכניסכם על מנת לחסוך בתשלום פיצוי מוסכם בגין אחור במסירה, סעיף שמקובל להכניסו לחוזה מכר דירה. אינכם חייבים להסכים. ישנם מקרים, בהם נפסק שדיירים שקיבלו דירה טרם קבלת טופס 4 קיבלו דירה שאינה מוכנה למגורים, ולכן למרות שחתמו על מסירה הם זכאים לדמי השכירות. בנוסף, אם אתם במצוקת דיור, ייתכן שישתלם להגיש תביעה על אחור במסירה שכבר קיים (אם קיים), לקבלת דמי שכירות זמניים המגיעים לכם. מומלץ להוועץ בעו"ד טרם קבלת החלטות כבדות משקל כאלו, אשר יכולות בעתיד לפגוע בזכויותיכם. בקרוב יפורסם כאן מאמר בעניין טופס 4, ממליץ לעיין על-מנת לקבל מושג כללי על מה מדובר. בהצלחה!
 

karen01

New member
תודה והמשך

תודה על התגובה המהירה! טענת הקבלן היא שבגלל שהיו עכשיו חגים הועדה שנותנת את הטופס היתה בפגרה, ושזו הסיבה היחידה לעיכוב. מסירת הבית צריכה להתבצע ביום שני הקרוב (30.9), ואנחנו רוצים לעבור ביום ששי שאחריו (4.10). ייתכן שהם יכולים להבטיח לסדר את הטופס עד סוף השבוע - הם צריכים להחזיר לי תשובה. האם יש לך מושג כמה זמן לוקח לקבל את הטופס, בהנחה שזו אכן הבעיה היחידה ושביום ראשון כל המשרדים חוזרים לעבודה? אציין עוד שזהו הבית האחרון בשלב הזה של הפרויקט, כלומר יש שם שכונה שלמה של בתים דומים שכבר מאוכלסים (עם טופס 4, ביררנו אצל השכנים) כמה חודשים. עד עכשיו הקבלן היה מאוד בסדר איתנו וגם עם השכנים שדיברנו איתם, ובסה"כ עושה רושם אמין (מה שבעצם רק מגביר את החששות...) אני כן אתיעץ גם עם עורך הדין שלנו - אשמח לכל תוספת שיש לך. שוב תודה.
 
טופס 4 ../images/Emo104.gif

לאי מתן טופס 4 יכולות להיות סיבות שונות שבחלקן כלל אינן משפיעות על בטיחות הדיור בבית (למשל - תשלומים מצד הקבלן, דרישות סותרות של רשויות שונות, ועוד). לכן, כדאי לבדוק במחלקת ההנדסה של הרשות המקומית מהי הסיבה לאי קבלת הטופס. בשונה מעו"ד שרגאי, לדעתי אינכם צפויים לשום סנקציה עקב כניסה לדירה ללא טופס 4, ואם הסיבה לאי מתן הטופס אינה בטיחותית, הסיכון היחיד הוא אי פיצוי ע"י חברת הביטוח במקרה של תאונה בבית. כמו כן, כדאי לדעתי לעמוד על כך שתקופת הבדק תתחיל רק מיום קבלת טופס 4, ולא מיום קבלת החזקה בדירה. הימנעות מכניסה לדירה רק בגלל האפשרות לשכור דירה ולתבוע את דמי השכירות מהקבלן, מאד לא מומלצת. ראשית - יש אי נוחות מרובה במעבר כפול מדירה לדירה. שנית אין בטחון שאכן תקבלו בחזרה את מלוא דמי השכירות, ושלישית - גם אם תקבלו את דמי השכירות, זה יהיה לאחר מאבק משפטי ממושך שיכול לארוך מספר שנים.
 
הבהרת העמדה, ועצה לגבי בדיקה

בתשובתי לא ציינתי כלל שהדיירים צפויים לסנקציות עקב כניסה לדירה, לא ברור לי כלל כיצד ניתן היה להבין דברי כך. עצתו של עו"ד ויזר לגבי בדיקה אצל הרשות הנה נכונה ביותר. אולם, קיימים מקרים רבים שאי הענקת טופס 4 נובעת ממערכת יחסים מורכבת בין קבלן לרשות, ומשכך למרות שהקבלן טכנית זכאי לקבלת אשור האיכלוס לעתים הוא מעוכב מסיבות שאינן קשורות לעבודה; כך, תשובה קונקרטית לא תמיד ניתן לקבל ממחלקת ההנדסה. לדעתי, כדאי לבקש דווקא מהקבלן עצמו להראות לכם חתימות של המחלקות השונות על הבקשה לקבלת טופס 4. אם דבריו אמנם נכונים, לגבי כך ש"הכל גמור" ומדובר בעיכוב שבאשמת הרשות, הלה ישמח להציג הבקשה על חתימות המחלקות השונות ובכך להוכיח תקינות רכיביו השונים של המבנה. בכל מקרה, כפי שהבנתי לא מדובר בתקופה ארוכה של אחור במסירה, לכן שאלת דמי השכירות אינה רלוונטית במיוחד. במקרים רבים דיירים נכנסים להתגורר טרם קבלת אשור אכלוס. לרוב, שני הצדדים מרוויחים מכך, אולם קיימים מקרים של פגיעות, חלקן בגוף חלקן ברכוש, אשר יהיה קשה להפרע בגינן מאוחר יותר.
 
התנצלות ../images/Emo104.gif

יששכר גרמן הוא שכתב כי הדיירים הנכנסים לבניין שלא קיבל טופס 4 עוברים על החוק. בטעות, ייחסתי זאת לעו"ד שרגאי.
 

משה2003

New member
טופס איכלוס "טופס 4"

במקרים מסוימים,העדר טופס 4 מתבטא בשווים של הדירות במבנה. כמו כן העדר טופס 4 צריך "להדליק כמה נורות אדומות" אצל קונים פוטנציאלים מהסיבות הבאות: 1. קיים חוב לרשות העירונית (על המבנה בכללותו). 2. קיימות חריגות בניה (קומת עמודים , מחסנים , גינות וכד´). 3. לא הושלמו התנאים אשר מפורטים בגוף היתר הבניה.
 

galbi1

New member
טופס 4 מאמר

ביום 23.10.01 ניתן ע"י ביהמ"ש המחוזי בת"א פסק דין המבטל את החלטתו של בית המשפט לעניינים מקומיים בפ"ת לבטל כתב אישום, שהוגש בשל סטייה מהיתר בנייה, בכך שבניין אוכלס לפני קבלת תעודת גמר - בנימוק שהסעיף העונשי מעוגן בתקנה, ומתקין התקנות לא קיבל את אישור ועדת הכנסת, ועל כן התקנה בטלה. נגד חברת גשמי ברכה בע"מ ואחרים (להלן: "המשיבים") הוגש לבית המשפט לעניינים מקומיים בפתח תקווה כתב אישום, שבו הואשמו בביצוע עבודות היתר בסטייה מהיתר או מתוכנית - עבירה על סעיף 145(א) לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה - 1965 (להלן: "חוק התכנון והבנייה"). על פי כתב האישום, קיבלו המשיבים היתר בנייה בתאריך 8.5.97 להקמת בניין מגורים של ארבע קומות. תנאי מס´ 5 בהיתר קבע, כי בעל ההיתר לא יגור בבניין; לא ישתמש בו בדרך אחרת ולא ירשה לאחר לגור או להשתמש בו, עד לקבלת תעודת הגמר. המשיבים אכלסו את הבניין בניגוד לתנאי האמור, ללא קבלת תעודת הגמר, ולכן אכלוס הבניין ללא תעודת גמר מהווה סטייה מההיתר. המשיבים העלו מספר טענות מקדמיות. הטענה העיקרית שלהם היתה, שהתנאי חסר תוקף בשל חוסר סמכות. המשיבים טענו, כי לוועדה המקומית לתכנון ובנייה לא היתה סמכות להתנות בהיתר הבנייה שאכלוס הבניין ללא קבלת תעודת הגמר מהווה סטייה מן ההיתר. התניה בעניין תעודת גמר אינה נכללת בסמכויותיה של ועדה מקומית לפי פרקים 2 ו-3 לחוק התכנון והבנייה, אלא בתקנה 21 לתקנות התכנון והבנייה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות) (להלן: "התקנות"). בנוסח הישן של תקנה 21 נכלל סעיף שהסמיך את הוועדה להתנות תנאי בהיתר הבנייה לגבי אכלוס ואי שימוש בבניין ללא תעודת גמר. אולם, תקנה 21 שונתה, ואותה סמכות אינה קיימת עוד. על כן, התנאי בהיתר הבנייה נושא האישום אינו תקף. בית המשפט קמא (השופט גבריאל שטרסמן) סבר, ש"אין למעשה כל הגבלה על תנאים שמוסד התכנון רשאי להתנות בהם הוצאת תעודת גמר, כל עוד אותו תנאי עולה בקנה אחד עם החוק". אם אחד מתנאי ההיתר כלל איסור אכלוס, והנאשמים אכלסו את המבנה, הרי שעברו לכאורה עבירה, כי אכלוס בניגוד להיתר הוכח כבר בעבר כעבירה. למרות קביעתו זו, לא הרשיע ביהמ"ש קמא את המשיבים, מאחר שסבר, כי "העבירה המיוחסת לנאשמים מעוגנת בתקנה 21 (ב2) לתקנות", שהיא תקנה עונשית מובהקת. ביהמ"ש הגיע למסקנה, "שהתקנה שעל פיה הואשמו הנאשמים בטלה ומבוטלת היא מעיקרה", משום שהותקנה שלא כדין, מפני שלא קיבלה אישור של ועדה של הכנסת, בניגוד לסעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז - 1977. על כן, ביטל בית המשפט קמא את כתב האישום. על החלטה זו הגישה המאשימה ערעור לביהמ"ש המחוזי בת"א, שדן בו בהרכב השופטים ברלינר, המר ושטופמן. פסק הדין ניתן מפי השופט זאב המר, בהסכמת כל הרכב השופטים, והערעור, שהוגש ע"י עו"ד אמיר אלעני, התקבל. טעותו היסודית של בית המשפט קמא, קובע השופט המר, נובעת מכך שלא הבחין בין אכלוס בניגוד לתנאי ההיתר, שהיא עבירה של ביצוע עבודת בנייה בסטייה מהיתר, לבין אי קבלת תעודת גמר, שהיא עבירה על תקנה 21 (ב2) לתקנות. תקנה 21, בנוסחה החדש משנת תשנ"ח דנה אך ורק בנושא תעודות הגמר, וקובעת שבעל היתר בנייה שלא קיבל תעודת גמר במועדים שנקבעו בתקנה, "יראוהו כמי שביצע עבודה בסטייה מהיתר כמשמעו בסעיף 204(א) לחוק". אין קשר הכרחי בין אכלוס בניין לבין אי קבלת תעודת גמר. על פי לשונה של תקנה 21, גם אי קבלת תעודת גמר ללא אכלוס הבניין, וללא קשר לאכלוס, מהווה עבירה. המשיבים לא הואשמו בעבירה על תקנה 21, היינו באי קבלת תעודת גמר במועדים הקבועים בתקנה, ולכן השאלה אם תקנה 21 (ב2) תקפה אם לאו אינה רלוונטית לכתב אישום זה. המשיבים הואשמו באכלוס הבניין ללא תעודת גמר, בניגוד לתנאי שבהיתר הבנייה (ולא באי קבלת תעודת גמר). אכן, גם זה וגם זו מהווים עבירה של ביצוע עבודה בסטייה מהיתר בנייה לפי סעיף 145(א) לחוק התכנון והבנייה, אך זה בשל אכלוס הבניין בניגוד לתנאי ההיתר, ואילו זו - בשל אי קבלת תעודת גמר במועד הקבוע בתקנות. השאלה היא איפוא, אם מוסמכת היתה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה להתנות בהיתר הבנייה את התנאי של איסור אכלוס ללא תעודת גמר. בית המשפט קמא השיב על כך בחיוב. מסקנתו של בית המשפט קמא מקובלת על השופט המר, אך הנמקתו שונה. השופט המר אינו שותף לדעתו של בית המשפט קמא בדבר סמכותה הגורפת של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה להתנות תנאים בהיתר בנייה רק בשל חשיבותו של החוק ותכליתו להבטיח את בטיחותם של הבניינים. כמו כן, הוא איננו שותף לדעה שהביע השופט ח´ אדר (בע"פ (ת"א) 313/85, 267 מ"י נ´ תפארת רח´ וייס 3 בע"מ, פס"מ מח(2) 155), שתנאי כזה של איסור אכלוס ללא תעודת גמר מחייב את בעל ההיתר, ולו רק משום היותו תנאי סטנדרטי ומקובל בהיתרי בנייה, שבעל ההיתר הסכים לו כשקיבל אותו. ועדה מקומית לתכנון ובנייה היא רשות מנהלית-סטטוטורית, שהחוק הוא גם המקור, אך גם הגבול, לסמכויותיה. אין לרשות מנהלית סמכות זולת מה שניתן לה בחוק, בין במפורש ובין במשתמע. המשיבים טענו, כי בוטלה תקנה 21 (א) ההיסטורית, שהסמיכה מפורשות את הוועדה המקומית להתנות תנאי בהיתר על איסור אכלוס הבניין ללא תעודת גמר. המסקנה היא, לדעתם, שסמכות זו נשללה מן הוועדה. אין היא מופיעה עוד בנוסח החדש של תקנה 21 לתקנות. אלא שהנוסח החדש, העכשווי, של תקנה 21, שהותקן בשנת תשנ"ח - 1998, איננו הנוסח שהיה בתוקף במועד הוצאת היתר הבנייה למשיבים. במועד הוצאת היתר הבנייה, 8.5.97, הנוסח של תקנה 21, שתוקן ב-1983, היה כדלקמן: א. "תוקפו של היתר בנייה מותנה בכך שלא יתחילו בשימוש בבניין או בתוספת לבניין, נושא ההיתר... לפני שקוימו כל תנאי ההיתר...; ב. תעודת גמר... תהא ראיה לקיום תנאי בהיתר כאמור שקיומו לא נדחה...". סעיפים קטנים (ד) ו-(ה) לתקנה 21 קבעו, כי תעודת הגמר תינתן רק בהתקיים התנאים של השלמת העבודה על פי ההיתר ועל פי התקנות וכן כנגד אישור מהנדס על תוכנית קונסטרוקציה מעודכנת. כל מה שעשתה אפוא הוועדה המקומית הוא, שכללה בהיתר הבנייה תנאי סטטוטורי שנקבע בתקנות, והשופט המר איננו מוצא בכך כל פסול, ובוודאי לא חריגה מסמכות. התוצאה הסופית: הערעור התקבל. החלטתו של ביהמ"ש קמא - בדבר ביטול כתב האישום - בוטלה והתיק הוחזר להמשך דיון בביהמ"ש לעניינים מקומיים.
 
הרחבה

המקרה שתואר הנו המשך של מסכת ארוכה, של נסיונות הועדות למצוא דרך להרשיע קבלן באכלוס ללא טופס 4. הדברים החלו להתגלגל כאשר ניתנו פסיקות סותרות של בימ"ש שלום רמלה, ת"א וכפ"ס, לעניין הרשעה באישום של "אכלוס ללא תעודת גמר" (כב´ הש´ דיסקין מבי"ש לעמ"ק ת"א "כיכבה" בפס"ד יפהפה לטעמי). באותה עת, נסתבר שלא קיימת היתה עבירה כזו. נתחכמה לה הרשות, והכניסה להיתר עצמו תניה בדבר אכלוס רק לאחר תעודת גמר, ואז ההרשעה תהיה בעבירה מסוג בניה שלא בהתאם לתנאי ההיתר. ניתן לראות עבירה זו לכאן ולכאן, שכן האכלוס הוא פעולה שונה מ"בניה". בכל מקרה, למיטב ידיעתי תוקנו התקנות ומקצה שיפורים נוסף בדרך.
 
למעלה