טיפול בחרדות בילדה בת 3

Snoofi1

New member
טיפול בחרדות בילדה בת 3

שלום, בתי בת 3 עוד מעט. מגיל קטן מאוד שמנו לב שהיא מתנהגת בקיצוניות, אם אפשר להגיד, במצבים מסויימים. יש לה פחדים מחיות, מהמולת אנשים, מרעשים גבוהים. היא די סגורה עם אנשים שהיא לא מכירה. מה שכן מדאיג אותי הוא שהגננת בגן מספרת לי שלמרות שההתנהגות שלה בגיל הזה אופיינית לגילאים אלה, היא עדיין מוקצנת בסיטואציות מסויימות. כמו למשל: כשיוצאים לטיול בטבע ליד חיות היא מאוד מאוד חרדה, כשמגיעים קבוצת אנשים שהיא לא מכירה, היא מאוד נלחצת, השבוע למשל הגננת הוציאה 2 בובות ציפור דרור כדי להמחיש סיפור והילדה שלי מאוד נלחצה. אני מנסה להזכר בכל מיני מקרים שגורמים לה לחרדות, ולפעמים אפילו לזיעה קרה עם בכי חזק. אני כמובן מנסה להכניס בה בטחון, לא מכריחה אותה להמצא במקום שלא נוח לה, לא טוב לה, אך מצד שני, אני לא בטוחה שאני עושה מספיק או חוקרת מאיפה החרדות האלה נובעות. אני ובעלי מדברים על זה כל הזמן ומנסים לחשוב/להזכר אם עברה עליה טראומה או חוויה לא נעימה בעבר, אך אני לא זוכרת שום מקרה כזה שהיה בנוכחותי. באופן כללי, בתי היא ילדה מאוד פעילה, שובבה, חכמה, קליטה מהירה, חייכנית, מפותחת מאוד יפה לגילה, מכל הבחינות, אך במצבים האלה אני לא יודעת איך להגיב ואיך לטפל, אם בכלל. אני מתארת לעצמי שכאשר היא נמצאת בחרדות זה מאוד מתסכל ואולי גם יכול להשפיע לטווח הרחוק. אני יודעת שבתקופה האחרונה (בחודשים האחרונים) יש שיפור משמעותי בהתנהגות שלה. היום היא כבר מוכנה לשמוע הופעות בווליום גבוה, מוכנה להכנס לגני חיות, נפתחת טיפה יותר בפני אנשים. הרבה פעמים היא אומרת בקול רם "אני גיבורה, אני לא מפחדת". היא חוזרת על זה שוב ושוב. רציתי בבקשה לשאול/לקבל עצה מה אפשר לעשות כדי לעזור לה. בתודה מראש!
 

נוכח

New member
היי

נכנסתי במקרה לפורום. אני לא ממוחה לשום דבר שקשור לנושא, אבל מתעניין. ההודעה שלך נגעה בי ומאחר ועוד לא הגיבו לך, אני אכתוב משהו בכל זאת. יכול להיות שקרה משהו נקודתי שגרם לתופעה הזו אצלה. אם כי אני מאמין שצריך הרבה יותר ממקרה אחד אלא אם מדובר בקטסטרופה. האם את או בעלך או שניכם חרדים בעצמכם? אני לא מתכוון לטרודים, אלא לתגובות פיסיולוגיות וריגשיות לא מאוזנות, אפילו מתחת לפני השטח. ילדים מאוד רגישים לדברים כאלו. אולי מישהו אחר שנמצא הרבה בחברתה ויש לו השפעה חזקה עליה. אם את מזהה משהו כזה, שהוא מעט חריג אצלכם (הרי כולם חרדים קצת) אז אולי עלינו על משהו. אבל אל תחושו אשמה או שיפוט עצמי או משהו מאלה. זה עלול רק להחמיר. אני גם חושב שעשוי להיות הבדל בין החרדה מצלילים לבין זו מאנשים. בכלל נראה לי שמה שיותר מתאר את התגובות הללו שלה היא פניקה ולא חרדה. יכול להיות שמדובר במשהו ביולוגי ופה אני מגיע לקצה הידע שלי. במידה וזה לא כך, אלא תגובה שנרכשה, יש כמה דברים שכדאי לעשות. אני אציין רק את לקבל את הפניקה של הילדה. אם זו תגובה שנרכשה, היא הרי משרתת אותה באיזשהו אופן וכדאי לתת לזה מקום. הילדה בת שלוש, יש לה זמן ללמוד... אין לחץ. בלקבל אני מתכוון גם בלהישאר רגוע לידה. להיות אמפאטי אבל לא מזוהה. זהו מידע שמאוד יעזור עם יהיה בסביבתו של הילד. התגובות הפנימיות שלכם אליה הם פעמים רבות הדרך שלה ללמוד אפציות חדשות להתמודדות. דבר נוסף ואחרון הוא שכדאי ללמוד למצוא דרך ללמד את הילדה לעבוד עם הפחד שלה. 'אני גיבורה. אני לא מפחדת' זוהי מיומנות פנימית בעייתית. לאנשים יש פחד. זהו כלי חשוב. לגיבורים יש פחד. כדאי ללמוד להעז להרגיש אותו. סביר שהמשפט הזה הוכנס אליה על ידי הסביבה הבוגרת שלה ושזה לא המצאה שלה. אני ממליץ לפעול בדרך אחרת. עם הפחד נסי לזהות מתי הלידה פוחדת קצת. נגיד ממגלשה, או מחנות בגדים, או ממשהו. חפשי פחדים קטנים, לא את אלו הגדולים. אפשרי לה להביע פחד. בעדינות. אין צורך לעודד פחד. הווי עבורה דוגמה לפעולה נוכח פחד. לדוגמה אימרי לה שגם את חשה פחד מהמגלשה והדגימי לה איך הת מתגלשת עם הפחד. אימרי את זה, אני מתגלשת עם הפחד. את יכולה לדרבן אותה לעשות כך גם. אבל מאוד מאוד בעדינות. אל תחושי אכזבה אם זה לא קורה. ואת השמחה שאת חשה כשזה קורה כווני אליה. שמחי עבורה לא עבור עצמך (עד כמה שזה אפשרי). אל תצאי מגידרך. הפכי את ההליך לפשוט עבורה. ועוד דבר שנזכרתי בו והוא יהיה האחרון. כשאת מרגיעה אותה, הרגיעי גם את עצמך. כשאת נוגעת בה על מנת להרגיע אותה, געי לה בבטן. נסי להיות מאוד מודעת למה את משדרת לה ברגעים הללו. נסי להיות עבורה אמא אדמה, שלווה, מכילה. מאוד מקווה שאני עוזר במשהו. עוד יותר אני מקווה שאני לא מזיק (זה הרבה יותר קל ממה שנדמה לנו).
 

אביב

New member
אהבתי את התשובה אני מתחברת לשאלה

בני בן שלוש וחצי מפחד מאוד להיות לבד בחד, בשירותים, במטבח- צריך ליווי צמוד תמיד. הפחד שלו- חושך זאבים ונחשים. נדמה שעשינו כבר הכל, סיפרנו סיפורים על פחדים סילקנו זאבים מהבית משאירים אורות דולקים ועוד, מאתמול נתתי לו שרביט "קסם" שזאבים נחשים וחיות רעות מפחדים ומתרחקים ממנה. זה קצת עזר, הוא נכנס למטבח לבד עם השרביט. אבל עדין אני מתוסכלת נורא. מאיפה הפחדים האלו באו לו בצורה כ"כ קיצונית(אני אפילו לא יכולה להכנס לשירותים אם אני איתו לבד בבית) והבכי שלו קורע לב הילד שלי מת מפחד, ואני מרגישה חסרת אונים שאני לא מצליחה לעזור לו. אני חייבת לצייןשהוא גם לא מוכן ללכת עם אנשים שהוא מכיר (אבא של חבר) או ללכת לבתים של חברים בלעדי. אני ובעלי חשבנו על חוג ג'ודו או קארטה שיעלה לו את הביטחון קצת, איך אני יכולה לעזור לו?
 

Snoofi1

New member
תודה על התייחסותך.

היי, אני מאוד מודה לך על התשובה/העצה. לקחתי לתשומת ליבי מספר נקודות מאוד חשובות שציינת שם. אני אנסה ליישם את זה עד כמה שניתן. שוב, המון המון תודה!
 
למעלה