יש לי 3 שאלות נוקבות

נגה84

New member
יש לי 3 שאלות נוקבות ../images/Emo12.gif

שלום אני מתייחסת בשאלות שלי לאנשים הדתיים/מאמינים/חרדים , איך שתגדירו את זה...אני בת 18 , חילונית.... 1. אם התפקיד של בני-האדם זה למעשה להמשיך את השרשרת וליצור חיים כדי שאחרי שנמות החיים בעולם ימשיכו להתקיים, איך זה שיש נשים עקרות בעולם? זאת-אומרת לפי התפיסה שלכם אלוהים יצא גם נשים עקרות נכון? אז זה סותר את המשמעות של החיים שלנו כאן! 2. איך זה שאלוהים יוצר אנשים עם פגמים/מומים? סתם מעניין אותי לדעת מה את חושבים על זה...זאת אומרת אתם לא מאמינים בגילגול נשמות לכן לא תגידו "זה העונש שלהם על חטאים קודמים"... 3. ילדים קטנים , חרדים, אפילו מתנחלים, איך זה שאלוהים לא שומר עליהם ונותן להן להירצח? הדוגמה שהכי עולה לי בראש עכשיו זה האב שכל הבית שלו נשרף והוא איבד את אשתו וכמה מילדיו... זהו להיום, מצטערת שנפלתי עליכם ככה, נגה
 
עצה קטנה

כדאי לך לכתוב את השאלות שלך באחד הפורומים הבאים: "נטעים ומסורת חז"ל" "דתיים" "חוזרים בתשובה" "חופש" שם יתייחסו לזה יותר ברצינות. כאן כמעט כולם חילוניים או יוצאים בשאלה. אני אישית יכולתי לענות לך, אבל היו מוחקים לי את ההודעה אם הייתי מנסה.
 

grinberg

New member
זוהי הסתה גרידא

אני לא מאמין שמנהל הפורום מוחק כאן תשובות עניניות גם אם זה לצד הדת. אם את רוצה לקבל תשובה חופפת מוטפת באמונות קדומות, אכן תלכי לשאול את השאלה בפורום ´דתיים´, וסביר להניח שאכן שם ימחקו לך את השאלות שלך כדי שלא יגרום ח"ו ל´הרהורי ספיקות באמונה´, אבל כאן תוכלי לקבל תשובות נכונות על צד האמת
 

ploni5555

New member
האמונה-נטיה דקה מתכונות הנפש

לגבי השאלות הנוקבות, סופו של דבר, האמונה תלויה ברצון, אם אדם רוצה, מאמין, ואם אינו רוצה, אפילו הדברים ברורים כשמש בצהרים, אינו מאמין. ודאי וודאי (קל וחומר), כשהדברים עמומים, לרדת לסוף דעתו של מי שדעתו לא ישיגוה בני אדם. "כי גבהו שמים מארץ, כן גבהו דרכי מדרכיכם ומחשבותי ממחשבותיכם". בתנ"ך יש ספר ששמו איוב, והוא מטפל בשאלות נוקבות, דומות או לא דומות לשאלותייך הנוקבות.
 

grinberg

New member
מקווה שקיבלת תשובה מספקת

לא רק שאת צריכה להאמין באלהים, אך גם באימרות החזון איש שאמר: האמונה היא נטיה דקה מעדינות הנפש! מה צריך יותר מזה?
 
אני מסכים עם ירון

אתם לא מאמינים בגילגול נשמות לכן לא תגידו "זה העונש שלהם על חטאים קודמים"... מי זה "אתם"? עד כמה שידוע לי החרדים כן מאמינים בגלגול, ואנחנו כאן בפורום לא מאמינים בגלגול ולכן אנחנו חושבים שאת צודקת בטענותייך וזה הוכחה שאין שכר ועונש אלא הכל מקרה. וכל זאת, אגב, לא קשור לענין האמונה באלהים, לדעתי יתכן שיש אלהים אבל הוא רשע ומפלצתי, יש לי תקווה בכל זאת שאין אלהים, כי אם יש מפלצת כזאת אז אין שום סיכוי שמצב האנושות ישתפר פעם, הוא יעשה הכל כדי שזה לא יקרה. בעבר כנראה פחות האמינו בגלגול, בתלמוד אין זכר לאמונה הזאת, רק בזוהר (שכנראה התחבר לפני כ600 שנה) זה מוזכר. והנה קטע משו"ת הרשב"א בענין הזה שו"ת הרשב"א חלק א סימן תיח ומכלל זה התועלת גם כן בטול מה שהאמינוהו קצת הקדמונים כפי מה שנזכר בספרי הנפש בגלגול הנפשות. והוא דעת אמרו בו שהנפש תתגלגל מגוף אל גוף קצתם חשבו אפי´ מגוף מין אחד לגוף מין אחר. ואמרו שנפש הסוס על דרך משל אפשר שתחול אחר זמן בגוף הכלב או תכף צאתה משם לא ידענו מה שיבדילוהו בזה. וכן לא ידענו אם הפליגו בעלי זה הדעת להמשכו שנפש אחד ממיני החי תכנס בגוף האנושי ונפש אנושית בגוף שאר החי או אם לא. המשיכו הענין כי אם במיני החי לבדם וקצתם לא הפליג כל כך. אבל אמר שתעתק מגוף לגוף ממין אחר ומזה אמרו בנפש ראובן המת שהיא תחול בגוף שמעון. והנה התחזקו המופתים האמתיים על אלו הדעות למחותם שתועלת בטולם מבואר מאד באמונה לפני´ רבים. תחלה שיהיה עול וחמס חלילה לאל ממנו בחק נפש מי שמת בצדקו שתשוב לחול בגוף א´ שירשע. אולי ויהיה מדינה שתענש או אם יגמל טוב על צדקו הקודם עם היותו רשע גמור הנה הוא יותר רע. וכן עול בחק מי שמת ברשעו אם תשוב לחול בגוף אחר שיצדק ויהיה מדינה שתגמ´ תחת הראוי לה מן העונש על מה שקדם לה מהעוות. ואם יענש זה על רשעת נפשו בגוף אחד יהיה יותר רע בחק היושר ויהיה צדיק ורע לו על זולת. נכון והתאמת בראיות האמתיות שכל גוף תיוחד אליו נפש אחת תגמול ותענש כפי הנהגת´ וזהו היושר הגמור. ועוד יועיל בטול זה הדעת באמונה מפני שזה יביא לרשל האדם מהשתדל על עבודת האל ואפילו בתחלת זמנו שהוא יחוש על נפשו שנמצאת בזולתו ויחשב שאם הרשיע בזולתו יבואוהו העונשים על לא חמס בכפיו ויבהל על זה ויעמוד תמיד בפחד ורפיון ידים מזה. וכן אם צדקה בזולתו הנה יקוה שייטב וימתק זמנו בגמולות הצדק הקודם ויתרשל בזה מהוסיף שלמות. כי כמה מן האנשים יישירו דרכם לתקות גמול ולפחד מעונש. ועוד כי פעמים רבות תקפוצנה הצרות על מי שיחשוב עצמו נקי וצדיק. אבל עם כל זה לא יאמין בעצמו וירבה לחשוד נפשו וידון שקדמו לו עונות נעלמים שהוא נענש עליהם. והנה מפני זה יפליג התודות והתשובה ויוסיף אהבה באל. אבל עם זה הדעת יתחיל בודאי ליחס יסוריו לרשעת נפשו בגוף אחר ויתחיל להאשים מתוך צערו ההנהגה העליונה ולגזור על עצמו השלמות וזה יהיה סבה להתרשלו מהתשובה. ועוד כי יזיקנו זה גם כן באחת מן פנות אמונתנו החזקות שהיא תחיית המתים שאם לא נמצאת בין שני גופות או שלשה כי אם נפש אחת איך יחיו שנים או שלשתם יחד? כי לכל חי יש נפש אחת בהכרח. וזה אם יזדמן שיהיו כלם צדיקים. וגם אם לא יהיו כלם צדיקים לדעת האומר תחיית המתים לצדיקי´ ולרשעים. והוא הנראה מדברי דניאל (דניאל י"ב) ורבים מישני אדמת עפר יקיצו אלה לחיי עולם. והם הצדיקים שתהיה תחייתם לתענוג ולשכר ואלה לחרפות לדראון עולם והם הרשעים שתחייתם להוסיף עונש וצער. הנה כל זה הועילנו המחקר באמונתנו בבטול זה הדע´ ועוד לפנים אחרים שיארך זכרונם. ע"כ שו"ת הרשב"א. קצת רקע, המדובר שם על חרם שהטילו הרבנים בזמנם על קהילות מסויימות על לימוד פילוסופיא מה שמכונה "חכמות חיצוניות" ועל פרשנות מעוות (לדעתם) של כל מיני נושאים בתורה, ואז הגיעה תשובה מנציגים של אותם קהילות ובה הסבר מפורט למה חייבים ללמוד פילוסופיא, ואז הוא מסביר באריכות שיש הרבה תועלת מהפילוסופיא ואחד מהתועלות זה ביטול האמונה בגלגול. אין שום תגובה מהרשב"א למכתב הזה ולכן לא ברור מה דעת הרשב"א בענין זה ועוד עינינים הנדונים שם. לדעתי חובה על כל כופר ללמוד את שתי הסימנים הללו (סי´ תיז ותיח) בעיון רב, יש שם הרבה דברים שהרבנים היו מתים שלא נדע, מי שרוצה יכול לקבל את זה ממני באימייל רק תגידו. (יש שם גם דיון מעניין על הגשמת האלהים). ועוד בענין הגלגול כתוב בגמרא בבא מציעא דף קז עמוד א ברוך אתה בבאך וברוך אתה בצאתך - שתהא יציאתך מן העולם כביאתך לעולם; מה ביאתך לעולם בלא חטא - אף יציאתך מן העולם בלא חטא וכותב ע"ז הרש"ש "מכאן סתירה קצת לדעת בעלי הגלגול". דהיינו ממה שכתוב "ביאתך לעולם בלא חטא" וע"ז חלק מן החסידים נידו את הרש"ש ואינם לומדים את פירושיו.
 

דידית

New member
הי נגה.

זה אולי לא המקום המדויק לשאלת שאלות על הדת. רוב האנשים פה שאלו את אותם שאלות כמו שלך. היו רבים שניסו גם לענות להם על השאלות שלך ועדין נשארנו עם אותן שאלות. אני לא חושבת שצוות הביקורת ימחק שרשור שכזה. או שרשור שתומך בדת, כל עוד שזה לא הסתה והטפה שיטתית יש לזה בהחלט מקום. הנה משהו שענו לי אותי זה לא סיפק בכלל אבל זה כבר משהו אחר: לכל אחד יש את התפקיד שלו בעולם כל אחד בא ליעוד מסוים. יש כאלה שבאו כדי ללדת ילדים ויש כאלה שאלוהים נתן להם נסיון כדי לבדוק אם הם יעמדו בו, והתפקיד שלהם בעולם הוא לא להביא ילדים אלא לעשות דברים אחרים. או כדי לתת יסורים למישהוא אלוהים החליט שלא יהיו להם ילדים. התשובה הזאת עונה גם על השאלה השניה. יש אנשים שתפקידם הוא להתמודד בעולם עם פגם, זה היעוד שלהם. לשאלה השלישית שלך יש הרבה "תרוצים" כמו שאלוהים לא שם לב כבר מי רשע ומי טוב מרוב שיש חטאים בעולם. או שהם כל כך צדיקים וטובים שאלוהים רוצה אותם לידם, או שהם כבר סימו את התפקיד שלהם בעולם אז הם מתים צעירים. אם תשאלי אותי מה אני חושבת? ככה זה בעולם, אין מושלמות. ואין לנו בחירה אם להיות בעלי נכויות מסוימות או אם נמות או נחיה. הטבע יוצר אנשים בריאים ולפעמים לצערינו אנשים חולים. אני יכולה לחדד את השאלה שלך! אם אלוהים חושב שאנחנו העם שלו, והוא רוצה שנלד ילדים למה הוא לא עשה כלום בשואה? שנהרגו כל כך הרבה אנשים? מליון של ילדים קטנים ומתוקים, מליונים של אנשים ונשים? לנסות לתת תשובות תמיד אפשר. אבל לדעתי זה לא עונה על כלום, זה תירוצים. אם את מאמינה את לא צריכה עובדות כדי להאמין. תמיד אמרו לנו אמונה זאת לא ידיעה. זאת אמונה. אז אם את רוצה להאמין תאמיני ואל תשאלי שאלות. ואם יש לך שאלות אני לא חושבת שיש עליהם תשובות. דידית. <לא חוזרת לשיעורי יהדות בבית הספר>
 
3 תשובות ל-3 שאלות יפות.

שלום נגה,בד"כ אני לא נוטה לענות לשאלות בסקטור האמונה,אך הפעם אחרוג ממנהגי ואשתדל לענות לפי מיטב ידיעתי את הכתובים היהודיים. --------------- תשובה לשאלה א´: --------------- לפי כתובי חז"ל אישה עקרה היא אישה שאין לה תפקיד מוגדר,אלא האלוהים רוצה וצריך את תפילתה על מנת "לפתוח את רחמה",את הדבר אנו מוצאים בשרה,רבקה,רחל,חנה (אמא של שמואל הנביא) ועוד כהנה וכהנה. ההתיחסות המקראית היא דווקא לנשים ההלו כנשים "צדקניות" שלא "נס ליחן מסידור התפילה",דהיינו-דרך קבע מתפללות לאלוהים על מנת לקבל פרי בטן. הדבר מעניין מבחינה תיאולוגית כי אין שום אזכור לטיפולי הפרייה עתיקים בדבר זה. כיום שבידנו להפרות אישה בשלל דרכים,הדבר מפריך את האנקטודה הנ"ל שתפילה היא זו המשפיעה הישירה על כניסתה של העקרה להריון. כיום ע"י טיפולים במכונים אפשר לבצע מהפכה בחיי העקרה. פן שני לדבר הינו דבר הקרוי "אוטו-סוגסטיה" (שכנוע עצמי), מחקרים של טובי הפסיכולוגים בעולם במכונים לחקר האדם מראים כי אדם השרוי במצוקה הפעולה המוחית הפסיכולוגית מחוללת שינויים ניורוניים במח היוצרים תגובה של שינוי מרקמים פיסיים בגופו!, הדבר מדהים,כי למעשה ברור עתה (את יכולה לחפש מאמרים באינטרנט) איך "נפתח רחמה" של שרה לדוגמא. הדוגמא הידועה והמפורסמת ביותר הינה שבשנת 90´ ילד רך נתקע תחת גלגים של ג´יפ,האמא נלחצה מאוד ואזרה כח והרימה את הג´יפ והילד יצא משם. זהו מושא ברור של אוטו-סוגסטיה. ולגבי שאלתך על משמעות החיים-הדבר הינו שרוע על יריעה עצומה שאין כדוגמתה,זוהי שאלת השאלות שהעסיקה את טובי הפילוסופים לכל אורך הדורות. ---- -------- תשובה ב´ -------- לפי התיאולוגיה אלוהים יוצר אנשים עם מומים על מנת שזהו התיקון שלהם, המדרש המפורסם אומר כי אחד התנאים יצא לדרכו ופגש באיש מאוד מכוער, הוא שאל אותו לסיבת כיעורו והנ"ל ענה לו:"לך לאומן שעשאני",כלומר-הכל בידי האלוהים. וגם ההחלטה לא לשתף את אותם בעלי מומים בבית המקדש הינה החלטת האלוהים. כיום הפילוסופים מסתכלים בשאלה הזו ומגחכים עקב הפרשנויות העתיקות (שהיו מצויות בכל העמים)מפני שכיום בידנו -שוב-לתקן מומים, להפוך אדם שבקושי רואה לאדם רואה,להשתיל חלקים שונים בגוף ועוד אין ספור דוגמאות טובות. והכל תודות למדע המפותח. ברגע שאנו יודעים שהדבר אפשרי (אולם לא במאת האחוזים) אזי תוקף השאלה נחלש. ברור לנו שהאסכולה האורתודוכסית ממאנת להכיר במדע ככלי שימושי חיוני מודרני להתפתחות האנושות,ולעיתים הם רואים במדעים דבר מזיק ומחליא ומחטיא (כחכמה חיצונית האסורה בלמידה), ולכן הם עדיין מחזיקים בפרשנותם לדבר -שהמום הינו תיקון מגלגול קודם, אגב-חשוב לציין כי הרעיון הנ"ל מאוחר מאוד יחסית לתקופת התלמוד. ---- -------- תשובה ג´ -------- ה-"שמירה" של אלוהים הינה עקרון פילוסופי שאינו בר הוכחה במציאות, גם אם נסתכל בעייניים "רוחניות" או "דתיות-חרדיות" נמצא כי ההשקפה הזו אינה תואמת את המציאות שלנו כלל. גם כשרב גדול עתיר במצוות נפטר לבית עולמו ישנן אלף ואחד סיפורים על "מדוע" הוא נפטר, פלוני יפרש את זה X,אלמוני יפרש את זה Y וכולם ידרשו על כך דרשות אין ספור מעל הקתדרה של בית המדרש., עד היום הם מחזיקים בתפיסה של תשובה ב´ שלי, ולמעשה אין להם תשובות קונקרטיות לדבר, אין להם תשובות לשואה לדוגמא,הדבר גדול עליהם עד מאוד ולכן מחזירים בתשובה מעדיפים לא להכנס לנושא ולסוגיא הזו עם עלם צעיר ששואל את השאלה הכ"כ רלוונטית הזו., אין להם תשובות לפיגועים ,(התשובה:"חבלי משיח"-הבעייה היא בהגדרת התקופה של חבלי משיח ולא נכנס לזה כאן,רק אומר שרבנים גדולים כמו הרמח"ל,רמב"ן,החיד"א,החסד לאברהם,רבי אברהם איבן צרצא,ועוד ענקי רוח הגדירו את תקופת "חבלי משיח" בצורה שונה לחלוטין מהפרשנות העכשוית שלה) ,ועוד כהנה וכהנה. כמובן שהתיאולוגיה אומרת שיש כאן מאבק עמים עתיק ולכן עם אחד מתנכל לשני, כפי שהיה בעבר הרחוק של ההסטוריה העממית של העם העברי והעם הישמעאלי. מקווה שעניתי בצורה מספקת. בברכה.
 
על בעיית הסבל והתיאודיציה היהודית

לשאלתך נגה, איך היהדות מתמודדת עם בעיית הסבל האנושי, ישנן מספר דרכי התמודדות בתיאודיציה (המאמץ להצדקת האל) היהודית. בספרי התנ"ך המאוחרים מהדהדת השאלה בקריאה הידועה של ירמיהו הנביא "מדוע דרך רשעים צלחה", והיא מהווה את נושאו המרכזי של ספר איוב. התשובה שניתנת היא שהאדם אינו יכול להבין את דרכי האל. אבל תשובה זו לא סיפקה כנראה את דעתם של השואלים, ובתקופת בית שני הולך ומתפתת האמונה בעולם הבא. אמונה זו שאין לה זכר במרבית התנ"ך (מלבד בספר דניאל שהוא מאוחר מאד ומתוארך לתקופת מרד החשמונאים כמדומני), הולכת ותופסת תאוצה בספרים החיצוניים, ולאחר מכן בספרות התלמודית. האמונה בעולם הבא מספקת תשובה לשאלה המציקה, בכך שהשכר והעונש האמיתי ינתנו לא בפרוזדור שהוא העולם הזה, אלא לאחר מכן (הרוצה לשקר ירחיק עדותו). ידוע המעשה בתנא האלוהי אלישע בן-אבויה (שאני גאה לייצג אותו), שכפר בעיקר לאחר שראה אדם שקיים מצוות שילוח הקן ונפל ונהרג, בניגוד להבטחה של התורה על מצווה זו: "והארכת ימים", והגיע למסקנה שאין דין ואין דיין. חכמי התלמוד "מתרצים" את שאלתו בדרשה: "למען ייטב לך - בעולם הזה, והארכת ימים - בעולם הבא", כלומר שגם הבטחה זו תמומש בעולם הבא. כך נכנסה לתיאולוגיה היהודית אמונה חדשה שלא היתה ידועה קודם לכן. וכפי שכבר נזכר כאן, עם עליית הקבלה נכנס גם רעיון הגלגול, רעיון שהיה זר גם ליהדות התלמודית. אבל כידוע, דתות אינן שוקטות על שמריהן, אלא מתפתחות ומשתנות, ושערי תירוצים לא ננעלו.
 

דידית

New member
רעיון הגלגול...

אצלנו בחיים לא התיחסו לזה ברצינות, אלא אמרו שזה קבלה ולא צריך להכנס לנושאים האלה. ששאלתי איך אפשר לסתור דבר חזק כל כך כמו הזוהר, המורה שלי אמרה " הזוהר מקובל על הספרדים ולא על האשכנזים" רציתי לשאול אותה אם יש אלוהים ספרדי ואלוהים אשכנזי. אבל לא היה לי הכח לשיחת כבוד עם המנהלת. ויתרתי. דידית.
 
על זיוף ספר הזוהר

ספר הזוהר, המיוחס לרבי שמעון בר-יוחאי, נתחבר ככל הנראה בסוף המאה ה-13 בספרד ע"י משה די ליאון, שטען ש"מצא" אותו. גרשון שלום, מגדולי חוקרי הקבלה, הוכיח תוך בדיקה מדוקדקת של לשון הספר, והשוואה לכתבי האחרים של משה די ליאון - שהספר נתחבר כולו ע"י משה די-ליאון. סקירה בהירה ומרתקת על תולדות המחקר של ספר הזוהר ניתן למצוא בהקדמתו של ישעיהו תשבי לספרו "משנת הזוהר" (למעלה מ-100 עמודים מרתקים).
 

ידו בכל

New member
זיוף ספר הזוהר

גם בספרו של ההיסטוריון גרץ, נדמה לי ששמו של הספר הוא דברי ימי ישראל אבל לא זוכר בודעות, הוא נותן תיאור של אותו זיוף. התיאור מתחיל בזייפנים קודמים אשר זיופם לא הצליח ( ממש כמו בסירטי מונטי פייטון ). אחר כך הוא ממשיך למשה דה-לאון. הוא מתאר כי שד"ל ויעב"ץו עוד מספר חכמים מאותה תקופה טענו שזה זיוף. אבל רק בגלל שהרמב"ן סמך ידו על אותו ספר הוא התקבל. אני אשתדל לשים את ידי על הספר בקרוב ולתת כאן פרטים יותר מדויקים
 

אמיתי 21

New member
מחילה מכבוד כתר ../images/Emo13.gif אבל הכל דבריך

עמ"י עש"ו הם הבל הבלים בלי שורש כי ספר הזוהר נכתב ע"י רבי שמעון בר יוחאי ע"ה וגם ויש בספר ספר ששמו אור יקר שמאמת את דברי הזוהר וכל הסברות שספר הזוהר לא נכתב ע"י רבי שמעון בר יחאי ע"ה הם בסגלל שהם ראו מאמרים סותרים כביכול בין מאמרי הגמרא ובין הזוהר וכל זה מטעם פשוט שלא הבינו את דברי הזוהר ובקשר לעינין הגלגולים בתורה מוזכר ובספר בראשית על עינין הגלגלים והיבום אז זה שקר גמור לומר שאמונה בזה התחילה מימי בית שני
 
במחילה ובגלגול מחילות ממך

מאד נחמד שספר בשם "אור יקר" מאמת את דברי הזוהר, ובעצם כל חכמי הקבלה מאז שנתקבל הזוהר - האמינו באותנטיות של הספר, אבל אני עוסקים במחקר ביקורתי ולא באמונה. אם תעיין במקור שציינתי תראה שההוכחות של המחקר המודרני אינן מבוססות דווקא על סתירות מן התלמוד. בין היתר נעשתה בדיקה יסודית של אוצר המלים והמונחים שבהם עושה הספר שימוש, התברר שסמלי ספר הזוהר ורעיונותיו שאובים מן הקבלה של המאה השלוש עשרה ובמיוחד מן הספרים של משה די-ליאון עצמו. הבדיקה הפילולוגית הראתה שבספר משוקעים מלים וביטויים פילוסופיים מאוחרים ושהשפעת השפה הערבית והספרדית ניכרת בספר. גם הארמית של הספר היא מלאכותית, ומערבבת תקופות שונות, כמו למשל מלים רבות שנתחדשו רק בימי הביניים.
 
ההבדל בין גרץ לגרשום שלום

גרץ היה הסטוריון ולא חוקר קבלה. מעבר לכך, להסטורינים של תקופת ההשכלה היה גישה של אנטי כלפי הקבלה, שנראתה להם כתחום לא רציונלי.
 

ידו בכל

New member
אני חושב שאתה צודק

מחקר סיפרותי על תכנים וחשיפת ההשפעות כמו שתארתה בתשובתך משכנעת יותר מדברי הסטוריון
 

ע מ י ש ב

New member
הרמב"ן? תבדוק שוב.

בלי להתייחס כלל לשאר דבריכם (שאני דוחה אותם מכל וכל), הרי הבאת הרמב"ן בדברי גרץ היא בורות שלא מתאימה לתינוק בר בי רב, ויש רבות כאלה בספרי גרץ הטרחן שגידל דור של משכילים שהיום תלמידיהם מתביישים בסילופיו ובורותו אך ממשיכים בדרכו הרעיונית. תבדקו.
 

עמיחי ג

New member
ממש כמו אלישע בן אבויה

כותב יקר, מרשים לראות עד כמה אתה מיטיב להסתכל על היהדות מתוך מבט חצוני וחוקר, ולא משכיל לראות את אותה התפתחות שציינת כחלק מיהדות חיה ונושמת שיחד עם העולם שמסביבה יוצרת ומתמודדת עם הבעיות המחשבתיות שעולות. עצרת בתיאור התשובה על פי מה שהעלו התנאים בבית שני, ולא המשכת למה שהתפתח ב2000 השנים הבאות, בקיצור לא נתת לה תשובה אלא סקירה היסטורית וחבל. בכל מקרה ברצוני להביע את הערכתי הכנה לכך שאתה כן טורח ללמוד ולהכיר את התרבות של העם שלך, דבר המתבטא בידע שהצגת. ידע זה נפגם רק בנקודה אחת - האגדה על אלישע בן אבויה ממשיכה ומספרת (דבר זה נתון במחלוקת בין התלמודים) שאלישע בן אבויה חזר בתשובה לפני מותו. ואולי בעצם לא פגמת? אני מקווה שלא תחכה עד ערש דוי.
 
למעלה