יש לי 3 שאלות נוקבות

עמיחי ג

New member
תגובה לנגה

היי נגה נחמד לראות שיש מי שמעונין להבין ולא רק להקשות. אנסה לתת לך את דעתי והבנתי כאדם מאמין, רק אקדים ואומר שהיהדות האורתודוקסית אינה הומוגנית ויש בה מגוון דעות. לפיכך יהיו שיבינו אחרת ממני ואולי אצלם תמצאי תשובה שתתקבל על לבך יותר מזו שלי. אני מקווה שכפי שהיה לך האומץ לשאול, כך יהיה לך הכח לקרוא את כל המגילה הזו. היא ארוכה כי ניסיתי לתת לך תשובה אמיתית ולא איזה "תירוץ לחילונים". ראשית, ננסה להבין מה בעצם שאלת ונראה לי שניתן לחלק את שאלותיך לשתיים: השאלה הראשונה התייחסה לנשים עקרות ועלי לומר שהופתעתי, בדבריך מסתתרת הנחה שאיני יודע מאין שאבת אותה. את מניחה שכל מטרת האדם היא להביא צאצאים שימשיכו את קיום האנושות, שכן אם לא נקבל את ההנחה הזו הרי שלאשה עקרה יש עדיין יעוד ומטרה בעולם. ואכן למיטב ידיעתי אין ביהדות זרם שתופס כך את מטרת האדם. השיטות המרכזיות בהבנת מטרת האדם בעולם ביהדות מבינות את זו באופן כללי כשאיפה להטבת העולם בדרכים שונות (זו הכללה גסה שקצת מעוותת את השיטות הנ"ל, אך הניואנסים כל כך רבים שקשה להכניס אותם לתוך תגובה בפורום). יש שיאמרו שהאדם כבודד עובד את אלוקים ובכך משפר את העולם, ויש שיאמרו שהעם היהודי כקבוצה שואף למלכות ה´ בעולם זה , לעולם שפועל מתוך תפיסה דתית ואמונית, ובכך יהיה עולם טוב יותר ומוסרי יותר. מן הסתם שני הדברים נכונים גם יחד. (שוב אציין שהנסיון לדחוס דברים אלו לתוך קטע קצר זה יוצר אצלי תחושה של הקטנת עולם שלם ומדהים של מחשבה ואמונה). בכל מקרה יוצא מזה שאף אם יש מטרה בהבאת ילדים לצורך המשך קיום עם ישראל הרי שאין זו מטרה יחידה של האדם, אלא רק חלק ממנה, והיא מטרה של עם ולא של היחיד. אחרי שענינו באופן כללי על השאלה הראשונה נתייחס לשאלה השניה והשלישית שהיא (למיטב הבנתי) בעצם שאלה אחת - מדוע אנשים שלא עשו כל רע סובלים כל כך הרבה? שאלה זו נשאלה על ידי גדולי הפילוסופים של היהדות במשך אלפי שנים. אזרוק לך מספר שמות, את חלקם אני משער שתכירי, חלקם לא : ספר איוב (שבתנ"ך) עוסק בשאלה זו [אם כי לא ברור כל כך שהוא נותן תשובה]. במשנה ובגמרא עולה שאלה זו ושם קבלה את השם הידוע "צדיק ורע לו, רשע וטוב לו"? גדולי הגות ימי הבינים והמפורסם שבינהם, הרמב"ם, עסקו בה. החסידות שנוצרה במאה ה18 פתחה נתיב חדש יחסית להסתכלות. ואחרונים חביבים, ענקי הרוח של המאה שעברה (ה-20) הרב קוק והרב סולובייצ´יק הניחו את היסודות לשיטה אותה אנסה להסביר לך עכשיו. רק אציין שההתייחסות לשאלה זו עלתה מדרגה ביחס אל השואה, שאין ספק שנוסף על היותה ארוע מחריד בפני עצמה, גם גרמה משבר נורא בעולם הדתי. ועכשיו לתשובה עצמה. כשאדם הידוע כטוב נלקח מאיתנו או לחלופין סובל ממום או יסורים, יש שיאמרו שהעונש הוא בעצם שכר כיוון שמעבר לעולם זה יש עולם נוסף, העולם הבא, ועונש בעולם הזה מוריד בעצם מ"מאזן החובות" שיש לאדם, ומשפר את השכר שיקבל בעולם הבא. אך מה נאמר כשילד מת או נולד בעל מום, או כאשר קהילות שלמות נמחקות? לפני שאבוא להסביר את השיטה המקובלת עלי רק אומר שבניגוד למה שכתבת, דווקא נפוצה בעולם היהודי וביחוד בעולם החסידות תפיסה המדברת על תיקון של משהו שנעשה בגלגול קודם. התשובה המקובלת בימינו לשאלה יוצאת מתוך השאלה הבאה : מהו רע? האם כאשר אני חולה בבית ובגלל זה לא יכול לצאת לים זה רע? ואם נניח שבגלל שלא יצאתי לים לא עליתי על אוטובוס שהתפוצץ, המחלה היא עדיין רעה? זו הדוגמא הקלאסית לשאלה שבעצם אומרת שרע הוא מונח סוביקטיבי המבוסס על ראיה צרה מאד של המציאות, ואולי אם נסתכל על המציאות מתוך זוית הראיה של נצח ואין סוף (זוית הראיה של האלוקים) נגלה בעצם שהכל טוב ואין רע. זו בגדול התשובה שענה הרב (אברהם יצחק) קוק. אלא שגם אחרי שעונים תשובה זו עדיין נשאר טעם מר בפה, נכון? כלומר - גם אם תשובה זו עונה לנו מהבחינה הפילוסופית הקרה והמחושבת, אין היא ממש עוזרת כשמתבוננים באב שקבר את אשתו וילדיו וביתו נשרף כליל. בנקודה זו נכנס הרב דב סולוביצ´יק ואמר שאכן גם אם מהבחינה המחשבתית עניתי על השאלה, עדיין עלי למצוא דרך להתמודד עם המראות שמולי, וכן אמר שתחושה של רע צריכה להביא את האדם להסתכל על מעשיו כשותף לאחריות. אם ילד נפצע בפיגוע מה זה אומר לי? האם אני לא התנהגתי טוב? האם יש בי משהו שצריך לתקן? בעצם הוא אומר שמתוך סבל שלי או של אחרים עלי לחפש את הדרך לתקן את עצמי. עניתי לך באריכות רבה אך בעצם בתמצות לא ממצה. מקווה שפתחתי בפניך חלון לעולם עמוק ורציני של מחשבה יהודית. אין מטרתי להחזיר אותך בתשובה, אלא להביא לכך שתביני שהאנשים בעם שלך אינם רדודים או סתם עובדים על עצמם, ושהדת שמלווה את העם הזה כל כך הרבה שנים היא עולם עמוק שאין לו סוף שמתמודד אלפי שנים עם שאלות רבות, בלי פחד. עמיחי נ.ב. האי מייל שרשמתי אינו אמיתי, פשוט כי אין לי כתובת משלי. אם תרצי לשאול שאלות נוספות - כתבי אותן בפורום זה ואם אבקר בו אנסה לענות לך.
 

גל נעים

New member
כתבת שאתה מוכן להתמודד בלי פחד:

אז בבקשה באר לי את המאמר הנ"ל. לגבי "הדרוסה" שלפיה נפסקה הלכה. הדברים שבמאמר נבדקו עם גדולי הפוסקים והשוחטים החשובים ביותר (כגון הרב אברהם רובין,הרב מחפוד,הרה"ג יעקב סגל ראש ישיבת ברכי יוסף,הרה"ג דב שטיין ועוד.) לינק.
 
"אם נסתכל על המציאות מזוית ראיה של

נצח ואין-סוף... מה אתה עונה בעצם? שהשמדת היהדות בשואה רעה רק מנקודת מבטנו, אבל טובה מנקודת מבטו של אלוהים? אלא אם כן, אתה נזקק גם כן לאמונה בעולם הבא, כפי שתיארתי קודם לכן.
 

צ ב ר

New member
הפניה

חמוד, אין לי כח להתיייחס לזלזול המיותר של כל אחד מכם, פשוט תקרא את מה שכתבתי לידו בכל. חוץ מזה, אשמח להבין איך הגעת למסקנה המפליגה הזו. וכאמור, לא ברור לי מה מפריע במסקנה זו. בקיצור- תחשוב לפני שאתה פולט.
 
איזה מילים נבובות

מהו רע? האם כאשר אני חולה בבית ובגלל זה לא יכול לצאת לים זה רע? ואם נניח שבגלל שלא יצאתי לים לא עליתי על אוטובוס שהתפוצץ, המחלה היא עדיין רעה? אחחח איזה עומק, איזה מתיקות אחחחחח ומתוקים מדבש ונופת צופים, האם אלהים לא יכול לעשות שלא יתפוצצו אוטובוסים? ובשביל מה המשחק הזה של חטאים ועונשים האם אלהים לא יכול לעשות עולם בלי חטאים? ואם כואב לי השיניים זה לא רע? זה סובייקטיבי? אז אולי כל ההוכחות שיש לאמיתת הדת (ותאמינו לי שאין כאילו) הם סובייקטיביות? <כופר תוהה אם הוא באמת ראה את מה שהוא חושב שהוא ראה, או שזה ראיה סובייקטיבית>
 

צ ב ר

New member
רדוד

פשוט תקרא מה שכתבתי לשני המעמיקים האחרים. אני חייב לציין שגם אם אל הקולגות שלך התייחסתי ברצינות (יחסית), אתה פשוט מטומטם ובור, תכיר קצת את עולם הפילוסופיה המודרנית , ביחוד אקזיסטנציאליזם ואולי תשכיל
 

ידו בכל

New member
אל מלא רחמים

אם אלו הם רחמיו אז איך הוא שהוא כועס ? בכל מקרה, התורה כולה איננה מדברת על עולם הבא אלא על שכר ועונש בעולם הזה. עולם הבא הוא מושג שהשתרש רק אחרי החורבן ובהדרגה. התורה איננה מדברת על גילגולים אלא היא מאד ארצית. התורה דואגת היטב לשכרו של הכהן אשר לוקח ככל אשר יעלה המזלג מהקורבן. גיבורי התנ"ך מלאים בסיפורי זימה ואלימות מצמרירי שיער שנראים מאד גשמיים. אתה יכול להפוך ולהפוך ככל אשר תרצה ולסרס את הכתוב אבל הכתובים מאד ארציים. היהדות עברה אבולציה רבה עד הגעתה למה שהיא היום וכל מי שמסרב לראות זאת פשוט בוחר לעצום את עיניו.
 

צ ב ר

New member
תשתדל לקרוא לעומק

ידו בכל היקר אם היית טורח לקרוא את מה שכתבתי לעומק אולי היית גם מבין. אבל כרגיל מטרתך לנגח ולא להשכיל. אין ספק שעולם הבא לא מופיע בתורה שבכתב ומופיע לראשונה רק אצל התנאים. אבל מה הקשר????????????? התשובה שלי התייחסה לשאלה בשני מוקדים : המוקד האונטולוגי (=הוויתי) והמוקד האקזיסטנציאלי (=קיומי). מעולם לא אמרתי שאלו הם רחמיו של האלקים, טענתי שיש הסבר פילוסופי לבעיה האונטולגית. אחרי שמתייחסים לזה מבינים שמושגים כמו רחמים וכעס, טוב ורע קיימים אך ורק מזוית הראיה שלנו , וכאן נכנסת לתמונה השאלה הקיומית שמהדהדת בצעקות השבר שכולכם משמיעים. מכאן תחזור ותקרא לבד..... ותשתדל הפעם לחשוב לפני שאתה צועק.... בכל מקרה אני נדהם כל פעם מחדש מבחירת השמות, טרחת לקרוא את המשך הפסוק ממנו שאלת את השם שבחרת??????
 

ידו בכל

New member
צבר חביב

חבל שאתה לא מגיב לגופם של דברים. סביר שהדברים שתשמע בפורום די יקוממו אותך. אבל זה טבעו של הפורום שנושאו אולי חותר סביב היסודות הכי עמוקים בהוויה שלך. זה טבעו של חופש הביטוי במדינה דמוקרטית וכל עוד אנו מדינה דמוקרטית יהיו מקומות שישמיעו שם דברים שיצמררו אותך. אתה יכול לבחור לא להיכנס למקומות כאלו. לגופם של דבריך אומר שאלו אכן ניסיונות נואשים להסביר את מה שאי אפשר להסביר. יש כאלו שכותבים הגות דתית מפותלת כדי להסביר את מה שאי אפשר, תוך סירוס הכתוב. ויש כאלו שמשקיעים את שיכלם כדי להתמודד עם הכאן ועכשיו ללא משיחיות ובעיניים פקוחות רציונאליות. רציונאליות לא מבטיחה הצלחה ב 100 אחוז גם לא ב 70 אחוז. אבל היא הרבה יותר מוצלחת מאשר קריאות שמע ישראל של אותם שישה מיליון איש שנשרפו במשרפות הנאצים. צר לי כי הדברים מקוממים אותך אך להזכירך לא מדובר בפורום של חב"ד.
 

צ ב ר

New member
אכן חביב

כתבת שאיני מגיב לגופם של דברים אך לא כתבת למה, אשמח להבין. אביע שוב את תדהמתי על בטחונך המפליג שאתה מציג דברים שלא זכיתי לקרוא או לשמוע, כנראה גם אינך מודע לכך שנושא זה הוא אחד מהבוערים בעולם הישיבות של הציונות הדתית. אני לומד כבר 4 שנים בישיבה שבמהלכן יצא לי להכיר את עולם הביקורת, להבין את האמירות החשובות יותר שלו וגם מתי הוא חורג מסמכותו המדעית והופך לחסר משמעות. בין הכותבים כאן מצאתי כאלו שהידע שלהם רב יותר וכאלו שהציגו ידע מועט וחשיבה רדודה. אך דבר אחד לא מצאתי היכולת להבחין בין ניחוש לעובדה ולמצוא משמעות מאחורי העובדות. אדגים : עולם הביקורת טוען לחתירה תחת יסודות היהדות בכך שהוא מיחס כתיבת חלקים שונים בתורה לאנשים שונים, אך בעצם כל מה שיכולה הבקורת לטעון זה טענות ספרותיות, לדוגמא לטעון שניתן למצוא 2 3 או 20 סגנונות שונים בתוך הכתיבה המיקראית, במקרה הקצוני יותר הבקורת יכולה לבצע הקבלות ספרותיות בין סגנון זה או אחר שמצאה בתורה ובין טקסטים מתקופות שונות, אך זה הכל. כל מי שמכיר פילוסופיה של המדע יודע שהטענה שהסגנון המכונה "התורה הכהנית" נכתב ע"י כהן בימי בית ראשון אינה מדעית אלא ניחוש בעלמא. עוד יש לציין שהמקרים בהם שני חוקרים מסכימים מה נכתב איפה ומתי אינם מרובים במיוחד, למרות שאין זה נוטל את העוקץ מקושיותיהם. כמו כן כולנו יודעים שתאוריה (שלא כלולה במסכת המדעים המדויקים) נוטה לנפח את עצמה, ולכן יצא לי להתקל בנקודות רבות בהן המפרשים הקלאסיים ישבו את הקושיות בצורה הפשוטה והמתקבלת על הדעת ביותר ואין צורך שם בבקורת לצורך הסברת הטקסט. אבל כרגיל מי שמחפש בכח ...... ימצא. עד כאן ההבחנה בין עובדות לשאינן. מעבר לזה יש לבדוק מה המשמעות של העובדות האלו ולא אכנס כאן למה שרבים וטובים כרב ברויאר או הרב יואל בן נון כבר טיפלו בו. זמני קצר ולכן רק אעיר הערה קצרה אודות הסגנון שלך. אני שמח שדחיפת המונחים משיחיות או הגות דתית מפותלת עוזרת לך להתיחס לדברי בזלזול, אך ברור לי דבר אחד, מעולם לא נסית באמת להבין או לשמוע, דחית הכל על הסף מתוך בטחון מלא בצורת החשיבה על פיה חונכת וחבל. אמונה היא אינה עצימת עינים אלא מלאה חשיבה והתמודדות, ביחוד ביהדות, חבל שאינך חשוף לזה.
 

ידו בכל

New member
נכתב בשבת

טענת כי עולם הביקורת טוען לחתירה תחת יסודות היהדות בכך שהוא מיחס כתיבת חלקים שונים בתורה לאנשים שונים מה שכתבתה הנו טעות !!! נקודת המוצא של הביקורת, שהתורה נכתבה על ידי בני האדם והוא רק מנסה למצוא על ידי מי, מתי, ועוד תכנים אקדמיים אחרים כמו בחקר כל תרבות אחרת. קראתי חלק מהכתבים בביקורת המקרא וכאדם רציונאלי שמתייחס לפשוטו של כתוב ולא מנסה לסרס את הכתוב הם נשמעים הגיונים ומבוססים מאד. ולידיעתך ובניגוד למה שכתבתה, הטענה של האסכולה הווליזנית טוענת שספר כוהנים הוא המאוחר בכתבי המקרא והוא נכתב בתקופת עזרא בכלל, ולא בבית ראשון. ראה למשל את ההשוואה המאלפת בין ספר דברי הימים אשר הכיר כבר את ספר כוהנים לבין ספר מלאכים שלא הכיר את ספר כוהנים אלא רק את ספר דברים. אף גורם במדע לא מנסה בכלל להוכיח כי תורה נכתבה על ידי אדם ולא על ידי גורם לא אנושי, מאחר וטענה זו אינה ראויה בכלל להתייחסות בעולם רציונאלי – נקודת המוצא היא כזו. זו נקודת המוצא של המדע לכל טענה פנטזיונרית, מיסטית שאיננה שיטתית. כך לגבי אסטרולוגיה, כך לגבי קריאה בקלפים, כך לגבי הטענה כי המקרא לא נכתב על ידי אדם. אתה מדבר על עובדות ????? היהדות מדברת על עובדות ???? מה לאמונה ולעובדות ??? ניחושים ??? אתה הרי מאמין אמונה עיוורת כי תורה לא נכתבה על ידי אדם, אמונה שהיא הרבה יותר גרועה מניחוש אקראי. במחילה מכבודך על תטיף למדע על ניחושים. כתבתה מעולם לא נסית באמת להבין או לשמוע, דחית הכל על הסף מתוך בטחון מלא בצורת החשיבה על פיה חונכת וחבל. אמונה היא אינה עצימת עינים אלא מלאה חשיבה והתמודדות, ביחוד ביהדות, חבל שאינך חשוף לזה. מה אתה יודע על איך חונכתי בכלל ? אתה חושב ומשוכנע שלו הייתי יודע את מה שאתה יודע הייתי חושב אחרת ? האנשות הייתה חשופה לדתות כל תקופת חשכת ימי הביניים. כמה מלחמות היו עקב דתות ? כמה התעכב המדע עקב אותה חשכה ? גם בימינו אלו אנו רואים כמה מסוכן האיסלם. אז מה אתה רוצה להגיד כי היהדות שונה ? גם חכמי האיסלם אומרים כי דתם היא דת שלום ואמת. אז צבר חביב אומר לך שיהדות איננה מעניינת אותי. אני מכבד את אמונתך שלך ואלחם למען חופש הפולחן שלך. ממש לא ארצה לחיות במדינה תחת שלטון כוהנים מהזן שאתה סוגד להם יהיו מתונים אשר יהיו. נראה כי אתה וזרמים "מודרנים" ביהדות, מנסה למצוא תשובות לסתירות ובעיות, ומתפתלים ומסרסים את הכתוב עד שמחבר השורות המקורי פשוט מתהפך בקברו. התשובה לדעתי צבר חביב הרבה יותר פשוטה !!!!!!!!! התשובה היא כי הדת והאמונה אינה אלא שריד אבוליציוני בהתפתחות של המין האנושי.
 

ידו בכל

New member
מי שמחפש בכח...ימצא

מצורף לינק למאמר על אי הזכרתו של העולם הבא בתנ"ך http://www.hofesh.org.il/freeclass/pirkei_tanach/01/03_olam_haba/1.html מי שיחפש בכח סיבה, איך, כיצד, המוטיב המרכזי ביהדות זמננו אינו מופיע בקודש הקודשים של היהדות - המקרא...ימצא. אני אכבד את אמונתו בשם חופש הפולחן ובלבד שלא יטיף לי על אבחנה בין עובדות לשאינן עובדות.
 

צ ב ר

New member
דווקא היה נראה

דווקא היה נראה שאתה יודע משהו חבל שאינך חושב
 

נגה84

New member
לכל מי שענה לי....../images/Emo39.gif

קודם כל, תודה!!!!! עמיחי, אתם באמת "פתחתם בפניי חלון לעולם עמוק ורציני של מחשבה יהודית". אני כמו שאמרתי כבר, חילונית, אבל חלק מהמשפחה שלי שייכים לזרם הדתי והחרדי, ותמיד חשבתי שאנשים חרדים/דתיים חיים כך משתי סיבות: 1. הם נולדו לתוך דרך החיים הזו, ולכו חונכו שזו הדרך הנכונה והצודקת. 2. מתוך פחד, שהרי הדת היא "אופיום להמונים", כלומר בני-אדם זקוקים להישען על משהו, זקוקים לכוח או לסיבה לחיות, הבטחות לכך שהם ימשיכו להתקיים גם לאחר מותם ושבעולם הבא "צדיק וטוב לא רשע ורע לו"... אני עדיין חושבת כך, אבל לאחר שקראתי את כל התשובות שלכם למדתי שהיופי ביהדות זה מגוון התשובות שהיא מספקת, כלומר היא מעלה המון שאלות אבל גם המון תשובות, בהתאם לאמונה הדתית. אני עדיין חושבת שהתשובות לא מספקות בכלל אלא רק את האדם הדתי, (אם מישהו רוצה לדעת למה, אני מוכנה להסביר), אבל בסדר הבנתי את הפואנטה... אוקיי עכשיו לנושא- הבנתי ממכם שנשים עקרות ממלאות תפקיד חשוב בעולם הזה כיוון שעליהן לעמוד בניסיון לא פשוט שמעמיד בפניהן אלוהים....או שיש מקרים כמו המקרה של רחל שה´ רצה לשמוע את התפילות שלה ואז הוא פתח את רחמה....צודקת? כמו כן שהבעיה הזו של נשים עקרות היא בעיה פרטית של אותה אישה ושל בעלה, ולא בעיה שמהווה סכנה להכחדת האנושות... עדיין לא הבנתי משהו אחד- אם ה´ ציווה על "פרו ורבו" אז איך זה שהוא מאפשר פגם כזה בכלל? לא קיבלתי אף תשובה מספקת מכל מה שקראתי. לגבי האנשים שלא עשו רע וסובלים כל-כך הרבה...כמו אנשים שנולדו עם פגמים ומומים, או כמו ילדים קטנים שנרצחים בפיגוע וכו´...אתם בעצם אומרים על הסובלים ממומים שהם כאן כדי לתקן על חטאים , או מצד שני שהם זכו לכך שבעולם הבא יהיה להם טוב יותר כיוון שבעולם הזה הם הורידו ממאזן החטאים שלהם... לגבי האנשים המסכנים שסובלים או ילדים שנרצחים וכו´ - הם צריכים לעמוד בניסיון כדי לזכות בעולם הבא לשכר גדול מה´ או שהם למעשה מילאו את תפקידם בעולם... בהקשר לזה: בעניין ה"צדיק וטוב לא רשע ורע לו" !!! למדתי בבי"ס שלא כתוב באף מקום בתנ"ך על רעיון הגן-עדן והגיהנום באופן מפורש, אם כך איך זה שהיום זו אמונה רווחת מאוד, אפילו מנחה, את חייהם הדתיים? טוב יש לי עוד הרבה שאלות אני מקווה שתענו לי.... ושוב תודה.....
 
תשובה

כל אדם חי ב-15 השנים הראשונות שלו לפי הדרך שהוריו בחרו שיגדל זה. בערך בגיל הזה הוא מתחיל לחשוב על דרכיו. לכן אני חושב שרוב הדתיים כן חושבים על מה שהם עושים ומגיעים להחלטה שזה כן הדרך הנכונה. אך ישנם גם כאלה שמתפתים מהזוהר והברק החיצוני של החיים החופשיים ונוטשים. בקשר לנשים העקרות. על כל אדם יש השגחה פרטית. כל מה שקורה לו תלוי במעשיו. בין אם זה בגלגול הזה או בגלגול הקודם. לכן, נשים עקרות כנראה חטאו בגלגולים קודמים. ובד"כ ע"י תפילה הבעיה יכולה להפתר. גן-עדן דווקא כן מוזכר במפורש בתנ"ך. אבל בכל מקרה אנחנו מאמינים בשתי התורות - שבכתב ובע"פ. התורה שבכתב עברה מדור לדור ומאב לבן ומפרשת לנו את התורה שבכתב, אשר יש בה הרבה דברים סתומים ולא מובנים. התורה שבע"פ (ותורת הקבלה) מבארת לנו קצת יותר על מושגים כמו גן-עדן וגיהנום, עולם הבא, נשמות, גלגולים... בימינו יש גם הרבה רמזים על החיים שאחרי המוות, כמו ילדים אוטיסטיים שזוכרים את גלגולם הקודם, מוות קליני, סיאנסים, דיבוקים ועוד.
 

צ ב ר

New member
נג ה היקרה

היי קודם כל - שמח שעזרתי דבר שני, כמו שכתבתי לך - זה רק חלון, וכמו שתראי בהערות שהעירו על דברי הם באמת לא מושלמים ודי רדודים מהסבה הטכנית שכתבתי לך, מקווה שתנסי להעמיק אף על פי שקשה מאד למצוא חומר עמוק בנושא למי שאינו מכיר את הנושא מראש. אם תתבונני מסביבך תראי כמה חבר´ה פה בקיאים בחומר אקדמי (בסיסי למדי) שכוונו בקורת, וכמה בקיאים באמת בנבכי התאוסופיה היהודית ולא רק בהערות חיצוניות (חשובות ככל שיהיו). אין זה באשמתם, כיוון שכל נער או נערה חילונים נפתחים לבקורת בלמודיהם התיכוניים, אבל כמעט אף אחד בצבור החלוני, ומעטים מאד בצבור הדתי ניגשים להבנת המשמעות שמאחורי העובדות ברצינות. לדוגמא- השאלה שהעלית, עלית מושג העולם הבא בימי בית שני. כל נער חילוני, כמעט, למד בבית הספר את העובדה הזו, אך כמה מהם הרהרו במשמעות התיאוסופית של זה? רובם קופצים ישר למסקנה שאין לאמונה זו שחר ותכלית אך בעצם... אם מניחים שהיהדות צריכה להשאר קבועה במקומה - המסקנה הזו כמעט ומתבקשת, אך מי אמר שזה נכון? אין ספק שהיהדות מתקדמת ומתפתחת, משתנה ולומדת. התפיסה שאמת יכולה להתפתח מקובלת מאד בזרם הפילוסופי המכונה אקזיסטנציאליזם. ואף טין צורך לומר שהאמת השתנתה, אלא ניתן לומר שבהתאם לצרכים המקומיים נחשפים צדדים אחרים שלה (שוב הגדרה פשטנית למדי ואני כבר רואה את עדרי המבקרים צווחים). מה שמצחיק זה שכל המבקרים המבריקים בטוחים שהם הראשונים שהגו את השאלות האלו, אבל בשאלת היחס בין מה שכתוב בתורה לתפיסת שכר ועונש בעולם הבא כבר התייחס הרמב"ם ואין כאן המקום לפרט זאת. בנוגע לנשים עקרות ומצוות פרו ורבו, אכנס שניה למושגים הלכתים מקובלים : יש פטור ויש הפקעה, כלומר יש מי שמחוייב אך פטרו אותו, ויש מי שלא מחויב בכלל. קשה לומר שאשה עקרה מחויבת בפרו ורבו, כמו שקשה לומר שישראל חייב במצוות של כהנים, או לומר שפשוט העם חייב במצוות המלך (דברים טז). בייייי
 
למעלה