תגובה לנגה
היי נגה נחמד לראות שיש מי שמעונין להבין ולא רק להקשות. אנסה לתת לך את דעתי והבנתי כאדם מאמין, רק אקדים ואומר שהיהדות האורתודוקסית אינה הומוגנית ויש בה מגוון דעות. לפיכך יהיו שיבינו אחרת ממני ואולי אצלם תמצאי תשובה שתתקבל על לבך יותר מזו שלי. אני מקווה שכפי שהיה לך האומץ לשאול, כך יהיה לך הכח לקרוא את כל המגילה הזו. היא ארוכה כי ניסיתי לתת לך תשובה אמיתית ולא איזה "תירוץ לחילונים". ראשית, ננסה להבין מה בעצם שאלת ונראה לי שניתן לחלק את שאלותיך לשתיים: השאלה הראשונה התייחסה לנשים עקרות ועלי לומר שהופתעתי, בדבריך מסתתרת הנחה שאיני יודע מאין שאבת אותה. את מניחה שכל מטרת האדם היא להביא צאצאים שימשיכו את קיום האנושות, שכן אם לא נקבל את ההנחה הזו הרי שלאשה עקרה יש עדיין יעוד ומטרה בעולם. ואכן למיטב ידיעתי אין ביהדות זרם שתופס כך את מטרת האדם. השיטות המרכזיות בהבנת מטרת האדם בעולם ביהדות מבינות את זו באופן כללי כשאיפה להטבת העולם בדרכים שונות (זו הכללה גסה שקצת מעוותת את השיטות הנ"ל, אך הניואנסים כל כך רבים שקשה להכניס אותם לתוך תגובה בפורום). יש שיאמרו שהאדם כבודד עובד את אלוקים ובכך משפר את העולם, ויש שיאמרו שהעם היהודי כקבוצה שואף למלכות ה´ בעולם זה , לעולם שפועל מתוך תפיסה דתית ואמונית, ובכך יהיה עולם טוב יותר ומוסרי יותר. מן הסתם שני הדברים נכונים גם יחד. (שוב אציין שהנסיון לדחוס דברים אלו לתוך קטע קצר זה יוצר אצלי תחושה של הקטנת עולם שלם ומדהים של מחשבה ואמונה). בכל מקרה יוצא מזה שאף אם יש מטרה בהבאת ילדים לצורך המשך קיום עם ישראל הרי שאין זו מטרה יחידה של האדם, אלא רק חלק ממנה, והיא מטרה של עם ולא של היחיד. אחרי שענינו באופן כללי על השאלה הראשונה נתייחס לשאלה השניה והשלישית שהיא (למיטב הבנתי) בעצם שאלה אחת - מדוע אנשים שלא עשו כל רע סובלים כל כך הרבה? שאלה זו נשאלה על ידי גדולי הפילוסופים של היהדות במשך אלפי שנים. אזרוק לך מספר שמות, את חלקם אני משער שתכירי, חלקם לא : ספר איוב (שבתנ"ך) עוסק בשאלה זו [אם כי לא ברור כל כך שהוא נותן תשובה]. במשנה ובגמרא עולה שאלה זו ושם קבלה את השם הידוע "צדיק ורע לו, רשע וטוב לו"? גדולי הגות ימי הבינים והמפורסם שבינהם, הרמב"ם, עסקו בה. החסידות שנוצרה במאה ה18 פתחה נתיב חדש יחסית להסתכלות. ואחרונים חביבים, ענקי הרוח של המאה שעברה (ה-20) הרב קוק והרב סולובייצ´יק הניחו את היסודות לשיטה אותה אנסה להסביר לך עכשיו. רק אציין שההתייחסות לשאלה זו עלתה מדרגה ביחס אל השואה, שאין ספק שנוסף על היותה ארוע מחריד בפני עצמה, גם גרמה משבר נורא בעולם הדתי. ועכשיו לתשובה עצמה. כשאדם הידוע כטוב נלקח מאיתנו או לחלופין סובל ממום או יסורים, יש שיאמרו שהעונש הוא בעצם שכר כיוון שמעבר לעולם זה יש עולם נוסף, העולם הבא, ועונש בעולם הזה מוריד בעצם מ"מאזן החובות" שיש לאדם, ומשפר את השכר שיקבל בעולם הבא. אך מה נאמר כשילד מת או נולד בעל מום, או כאשר קהילות שלמות נמחקות? לפני שאבוא להסביר את השיטה המקובלת עלי רק אומר שבניגוד למה שכתבת, דווקא נפוצה בעולם היהודי וביחוד בעולם החסידות תפיסה המדברת על תיקון של משהו שנעשה בגלגול קודם. התשובה המקובלת בימינו לשאלה יוצאת מתוך השאלה הבאה : מהו רע? האם כאשר אני חולה בבית ובגלל זה לא יכול לצאת לים זה רע? ואם נניח שבגלל שלא יצאתי לים לא עליתי על אוטובוס שהתפוצץ, המחלה היא עדיין רעה? זו הדוגמא הקלאסית לשאלה שבעצם אומרת שרע הוא מונח סוביקטיבי המבוסס על ראיה צרה מאד של המציאות, ואולי אם נסתכל על המציאות מתוך זוית הראיה של נצח ואין סוף (זוית הראיה של האלוקים) נגלה בעצם שהכל טוב ואין רע. זו בגדול התשובה שענה הרב (אברהם יצחק) קוק. אלא שגם אחרי שעונים תשובה זו עדיין נשאר טעם מר בפה, נכון? כלומר - גם אם תשובה זו עונה לנו מהבחינה הפילוסופית הקרה והמחושבת, אין היא ממש עוזרת כשמתבוננים באב שקבר את אשתו וילדיו וביתו נשרף כליל. בנקודה זו נכנס הרב דב סולוביצ´יק ואמר שאכן גם אם מהבחינה המחשבתית עניתי על השאלה, עדיין עלי למצוא דרך להתמודד עם המראות שמולי, וכן אמר שתחושה של רע צריכה להביא את האדם להסתכל על מעשיו כשותף לאחריות. אם ילד נפצע בפיגוע מה זה אומר לי? האם אני לא התנהגתי טוב? האם יש בי משהו שצריך לתקן? בעצם הוא אומר שמתוך סבל שלי או של אחרים עלי לחפש את הדרך לתקן את עצמי. עניתי לך באריכות רבה אך בעצם בתמצות לא ממצה. מקווה שפתחתי בפניך חלון לעולם עמוק ורציני של מחשבה יהודית. אין מטרתי להחזיר אותך בתשובה, אלא להביא לכך שתביני שהאנשים בעם שלך אינם רדודים או סתם עובדים על עצמם, ושהדת שמלווה את העם הזה כל כך הרבה שנים היא עולם עמוק שאין לו סוף שמתמודד אלפי שנים עם שאלות רבות, בלי פחד. עמיחי נ.ב. האי מייל שרשמתי אינו אמיתי, פשוט כי אין לי כתובת משלי. אם תרצי לשאול שאלות נוספות - כתבי אותן בפורום זה ואם אבקר בו אנסה לענות לך.
היי נגה נחמד לראות שיש מי שמעונין להבין ולא רק להקשות. אנסה לתת לך את דעתי והבנתי כאדם מאמין, רק אקדים ואומר שהיהדות האורתודוקסית אינה הומוגנית ויש בה מגוון דעות. לפיכך יהיו שיבינו אחרת ממני ואולי אצלם תמצאי תשובה שתתקבל על לבך יותר מזו שלי. אני מקווה שכפי שהיה לך האומץ לשאול, כך יהיה לך הכח לקרוא את כל המגילה הזו. היא ארוכה כי ניסיתי לתת לך תשובה אמיתית ולא איזה "תירוץ לחילונים". ראשית, ננסה להבין מה בעצם שאלת ונראה לי שניתן לחלק את שאלותיך לשתיים: השאלה הראשונה התייחסה לנשים עקרות ועלי לומר שהופתעתי, בדבריך מסתתרת הנחה שאיני יודע מאין שאבת אותה. את מניחה שכל מטרת האדם היא להביא צאצאים שימשיכו את קיום האנושות, שכן אם לא נקבל את ההנחה הזו הרי שלאשה עקרה יש עדיין יעוד ומטרה בעולם. ואכן למיטב ידיעתי אין ביהדות זרם שתופס כך את מטרת האדם. השיטות המרכזיות בהבנת מטרת האדם בעולם ביהדות מבינות את זו באופן כללי כשאיפה להטבת העולם בדרכים שונות (זו הכללה גסה שקצת מעוותת את השיטות הנ"ל, אך הניואנסים כל כך רבים שקשה להכניס אותם לתוך תגובה בפורום). יש שיאמרו שהאדם כבודד עובד את אלוקים ובכך משפר את העולם, ויש שיאמרו שהעם היהודי כקבוצה שואף למלכות ה´ בעולם זה , לעולם שפועל מתוך תפיסה דתית ואמונית, ובכך יהיה עולם טוב יותר ומוסרי יותר. מן הסתם שני הדברים נכונים גם יחד. (שוב אציין שהנסיון לדחוס דברים אלו לתוך קטע קצר זה יוצר אצלי תחושה של הקטנת עולם שלם ומדהים של מחשבה ואמונה). בכל מקרה יוצא מזה שאף אם יש מטרה בהבאת ילדים לצורך המשך קיום עם ישראל הרי שאין זו מטרה יחידה של האדם, אלא רק חלק ממנה, והיא מטרה של עם ולא של היחיד. אחרי שענינו באופן כללי על השאלה הראשונה נתייחס לשאלה השניה והשלישית שהיא (למיטב הבנתי) בעצם שאלה אחת - מדוע אנשים שלא עשו כל רע סובלים כל כך הרבה? שאלה זו נשאלה על ידי גדולי הפילוסופים של היהדות במשך אלפי שנים. אזרוק לך מספר שמות, את חלקם אני משער שתכירי, חלקם לא : ספר איוב (שבתנ"ך) עוסק בשאלה זו [אם כי לא ברור כל כך שהוא נותן תשובה]. במשנה ובגמרא עולה שאלה זו ושם קבלה את השם הידוע "צדיק ורע לו, רשע וטוב לו"? גדולי הגות ימי הבינים והמפורסם שבינהם, הרמב"ם, עסקו בה. החסידות שנוצרה במאה ה18 פתחה נתיב חדש יחסית להסתכלות. ואחרונים חביבים, ענקי הרוח של המאה שעברה (ה-20) הרב קוק והרב סולובייצ´יק הניחו את היסודות לשיטה אותה אנסה להסביר לך עכשיו. רק אציין שההתייחסות לשאלה זו עלתה מדרגה ביחס אל השואה, שאין ספק שנוסף על היותה ארוע מחריד בפני עצמה, גם גרמה משבר נורא בעולם הדתי. ועכשיו לתשובה עצמה. כשאדם הידוע כטוב נלקח מאיתנו או לחלופין סובל ממום או יסורים, יש שיאמרו שהעונש הוא בעצם שכר כיוון שמעבר לעולם זה יש עולם נוסף, העולם הבא, ועונש בעולם הזה מוריד בעצם מ"מאזן החובות" שיש לאדם, ומשפר את השכר שיקבל בעולם הבא. אך מה נאמר כשילד מת או נולד בעל מום, או כאשר קהילות שלמות נמחקות? לפני שאבוא להסביר את השיטה המקובלת עלי רק אומר שבניגוד למה שכתבת, דווקא נפוצה בעולם היהודי וביחוד בעולם החסידות תפיסה המדברת על תיקון של משהו שנעשה בגלגול קודם. התשובה המקובלת בימינו לשאלה יוצאת מתוך השאלה הבאה : מהו רע? האם כאשר אני חולה בבית ובגלל זה לא יכול לצאת לים זה רע? ואם נניח שבגלל שלא יצאתי לים לא עליתי על אוטובוס שהתפוצץ, המחלה היא עדיין רעה? זו הדוגמא הקלאסית לשאלה שבעצם אומרת שרע הוא מונח סוביקטיבי המבוסס על ראיה צרה מאד של המציאות, ואולי אם נסתכל על המציאות מתוך זוית הראיה של נצח ואין סוף (זוית הראיה של האלוקים) נגלה בעצם שהכל טוב ואין רע. זו בגדול התשובה שענה הרב (אברהם יצחק) קוק. אלא שגם אחרי שעונים תשובה זו עדיין נשאר טעם מר בפה, נכון? כלומר - גם אם תשובה זו עונה לנו מהבחינה הפילוסופית הקרה והמחושבת, אין היא ממש עוזרת כשמתבוננים באב שקבר את אשתו וילדיו וביתו נשרף כליל. בנקודה זו נכנס הרב דב סולוביצ´יק ואמר שאכן גם אם מהבחינה המחשבתית עניתי על השאלה, עדיין עלי למצוא דרך להתמודד עם המראות שמולי, וכן אמר שתחושה של רע צריכה להביא את האדם להסתכל על מעשיו כשותף לאחריות. אם ילד נפצע בפיגוע מה זה אומר לי? האם אני לא התנהגתי טוב? האם יש בי משהו שצריך לתקן? בעצם הוא אומר שמתוך סבל שלי או של אחרים עלי לחפש את הדרך לתקן את עצמי. עניתי לך באריכות רבה אך בעצם בתמצות לא ממצה. מקווה שפתחתי בפניך חלון לעולם עמוק ורציני של מחשבה יהודית. אין מטרתי להחזיר אותך בתשובה, אלא להביא לכך שתביני שהאנשים בעם שלך אינם רדודים או סתם עובדים על עצמם, ושהדת שמלווה את העם הזה כל כך הרבה שנים היא עולם עמוק שאין לו סוף שמתמודד אלפי שנים עם שאלות רבות, בלי פחד. עמיחי נ.ב. האי מייל שרשמתי אינו אמיתי, פשוט כי אין לי כתובת משלי. אם תרצי לשאול שאלות נוספות - כתבי אותן בפורום זה ואם אבקר בו אנסה לענות לך.