אנסה לתאר בקצרה
את ההבדלים בין הטנטרה, או ליתר דיוק הטנטרות, שכן אין באמת 'טנטרה' כתורה אחת, לבין הניאו-טנטרה, שלפי דעתי היא זיוף אחד גדול: הניאו-טנטרה מקורה באושו, לשעבר בהגוואן שרי רג'ניש, שהציג את מי מן הטנטרות האותנטיות על פי פרשנויותיו שלו ושפרשנויותיו אלה התקבלו אצל תלמידיו כה 'טנטרה', אמיתית ואותנטית, בעוד שלמעשה אינה אלא גירסה מדוללת, גירסה שעברה מודיפיקציות חריפות, וכמו כן מעורבבת עם פסיכולוגיות, תרפיות ופילוסופיות ניו-אייג'יות של תקופות הביט וההיפים של סוף שנות החמישים, כל שנות הששים ועד (בערך) לאמצעיתם של שנות השבעים. תלמידיו של אושו אפילו הרחיקו לכת ממנו ודיללו את הגירסה שלו עוד יותר, המודיפיקציות שעשו הרחיקו לכת, ויחד עם כל זאת הדגישו והעצימו את ההיבטים המיניים והזוגיים של מי מן הטנטרות למימדים גרוטסקים ממש. כיום, הניאו-טנטרה הינה למעשה אוסף של תרפיות מעורבבות, מערביות+מזרחיות, הסקס והזוגיות הם ה פורפרונט של כל אלה, והקשרים היחידים בינה לבין הטנטרות האותנטיות הם הלבשה של פילוסופיה מזרחית בגרוש, טרמינולוגיה ורטוריקה טנטריות על המישמש שמורים אלה עוסקים בו. יחד עם כל זאת ברצוני לציין שייתכן שמורים אלה הם מומחים בתחומם - כלומר פסיכותרפיסטים טובים, מעסים טובים, מטפלים טובים ברפואה-סינית, סקסולוגים טובים וכן הלאה, וייתכן שגם מביאים תועלת לא מעטה למטופליהם-תלמידיהם, אבל בין כל זה לטנטרות האותנטיות אין כמעט ולא כלום, והעובדה שהם מצמידים את המילה טנטרה בהטיות שונות לעיסוקם אינה הופכת את מה שהם עושים למיוחד או טוב יותר ממה שכל "סתם" מטפל טוב אחר היה עושה. לטנטרות האותנטיות לעומת זאת, ישנן תיאולוגיות ופילוסופיות מורכבות, תורות-נפש והכרה עמוקות, טכניקות מנטליות ומדיטטיביות רבות עוצמה לעבודה-פנימית, לעיבוד ולטיפוח התודעה וכד'. כן, במי מהן המיניות מודגשת, ואכן חסידים של טנטרות מסוימות עסקו במין קבוצתי, אולם חסחדים אלה היו מומחים ומיומנים בשליטה-עצמית גבוהה מאוד, ובדרך כלל עברו זמן רב של פרישות-מינית לפני שהורשו ע''י מוריהם לעסוק במיניות ככלי לשינוי והתמרה של תודעתם. אם יעניין אותך עוד אתה מוזמן לקרוא את מה שכתבתי בנושאים אלה בבלוג שלי.
קישור אחד קישור שניים