כאילו בחלוף הסערה

פרזות

New member
כאילו בחלוף הסערה

שלום לכולם, עברו כבר כמה ימים מאז המפגש האחרון שלנו, באותו ערב ועד שעה שלוש באותו לילה חשבתי וכתבתי לי על מה שהיה בעקבות הנושא שהעלתה לילך - התופעה של שימוש במילה "כאילו" בתכיפות מופרזת, ולא במשמעותה המקורית. אין לי בבית מחשב, אז רק עכשיו אני יושבת ליד מחשב ויכולה להעתיק את מה שכתבתי, אלא שעכשיו זה כבר הרבה פחות דחוף לי, ובכלל תהיתי אם לבזבז על זה זמן, אבל בסוף הגעתי למסקנה שאולי כן, כי זה תרגיל. טוב, אז מה שהיה זה שהתעסקתי בזה עד שלוש בלילה, אז כנראה משהו שם במיוחד הציק לי. אני חושבת שבעיקר הצורך שלי בהבנה (של אחרים אותי) נפגע. בהתחלה כשאני אמרתי משהו שהיה לי חשוב לי לומר, לילך לא שמעה את התוכן של הדברים אלא היתה עסוקה בצורה, במניירה הזו שמפריעה לה באופן כללי, לא דווקא בקשר לדיבור הספציפי שלי באותו רגע. וגם בהמשך, היה נדמה לי שרוב האנשים בחדר לא הבינו משהו שעשיתי (וכנראה עושה פעמים רבות). ומעבר לזה, אני עצמי לא לחלוטין מבינה או יודעת להסביר את התופעה הזו שאני לוקחת בה חלק, אז יש כאן גם העדר בהירות וסוג של העדר שליטה. או במילים אחרות: "יש כאן כאילו העדר שליטה" וזה לא "כאילו" במובן המילוני שלו, הישן והטוב, אלא "כאילו" במובן ה"קלוקל, עילג, חפיפניקי וחסר אחריות" שלו. התרגום/הסבר של המשפט הוא: חוסר שליטה זה משהו גדול וקיצוני וכאן אין העדר שליטה מוחלט אבל כן, יש - רמה מסויימת של חוסר שליטה. איזשהו חוסר שליטה. המעניין הוא שאני יכולה להגיד בדיוק את אותו משפט ולהתכוון למשמעות ההפוכה ואפילו להיות מובנת - הרי בשינוי קטן של אינטונציה אני אומרת: "יש כאן כאילו העדר שליטה" ומתכוונת שיש פה העדר שליטה ברמה גבוהה, קיצונית. טוב, אבל אני ממש לא רוצה להתחיל עכשיו להכנס לחקירה של הנושא הזה, לילך אמרה שהיא מתעניינת בבלשנות, אז אני משאירה לה את זה. (על אף שאולי בלשנות לא מספיקה פה, אולי דווקא סוציולוגיה). לי בכל אופן נראה שזה מסית אותי ואתנו מהעניין שלשמו התכנסנו. אבל כן אוסיף עוד שתי מילים: כשהייתי ילדה היינו משתמשים במילה "יעני" הרבה, נדמה לי שהפירוש המילוני שלה הוא - כאילו. ומישהי שהכרתי ואהבה מילים גדולות היתה אומרת המון "לכאורה" שזו עוד מילה שמשאירה פתח לספק. וגם ראינו שבאנגלית משתמשים תכופות במילים מאותה סביבת משמעות. למה אני אומרת את כל זה? כדי להגיד שיש פה משהו אמיתי שאי אפשר לבטל כלאחר יד. משהו שלסכם פשוט בשתי הגדרות שליליות: "חפיפניקיות והתנערות מאחריות" עושה לו, ולמי שקשורים בו, (במקרה הזה אני), עוול. זהו. אמרתי את שלי ואני מרגישה יותר טוב. אני מקווה שאכן עשיתי את זה באופן שמרחיב את ההבנה ולא להפך. שבת שלום. רינה
 
קצרים בתקשורת ופרשנויות

הי רינה שמתי לב להתפתלויות שלך בנסיון להסביר את עצמך וכל רגע יצא לך עוד "כאילו" וסיבך אותך. וחושבת שמבינה את ה"כאילו" שלך כי גם אני משתמשת בזה. זה "כאילו" בעל תפקיד שונה לגמרי בשפה מה"כאילו" המקורי. דיבורים אמורים להיות תקשורת בין אנשים ולהעביר מסרים וזה נורא מתסכל שאת אומרת משהו והצד השני מבין משהו אחר לגמרי. זה קורה לי המון עם הבת שלי (פער הדורות...). ואני כל הזמן מנסה להסביר לה שאם היא אומרת לי משו ואני לא מבינה - אז אולי שתסביר לי במילים אחרות שאני כן יבין. וגם להפך - הרבה פעמים אני אומרת לה משו אחד והיא קולטת משו אחר לגמרי. ולוקח לי המון זמן להסביר לה למה באמת התכוונתי... קראתי פעם על מודל כזה שאחרי שצד אחד מדבר - השני בודק איתו מה נקלט אצלו ושואל אותו אם לכך התכוון המשורר. מעניין כמה אי הבנות יש בעולמנו הקט שנובעים בסה"כ ממסרים שמפוענחים בצורה שגוייה....
 

פרזות

New member
נחשוב עלייך

שלום גברת מתקרבת, תודה על התגובה האוהדת. באמת זה טוב אם אפשר לשקף אחד לשני את מה שמבינים שנאמר, הרבה פעמים דברים לא מובנים מספיק מדוייק (או לגמרי לא). בקשר זה אני רוצה להתייחס למה שאמרה הבת שלך, אני חושבת שלפעמים חשוב להבין את העוצמה של הדברים, ז"א אולי בסלנג המקובל בין החברים שלה זה לא עניין גדול להגיד "נחשוב עליך", כמו שאני זוכרת שכשהייתי בתיכון, היינו ילדים די טובים, אבל היינו יכולים לקלל בביטויים די חריפים אחד את השני, ממש תוך כדי חיבה, ופעם יצא לי לדבר ככה אל אמא שלי, ואני זוכרת שקלטתי אייך עבורה מה שאמרתי היה דבר נורא! אני אומרת את זה כי אולי שווה להבהיר לה מה את שמעת, יכול להיות שאם היא תראה את נקודת המבט שלך היא תהיה מרוסנת יותר, אפילו כשהיא תתחצף. (וגם בטח טוב לערב בעניין את הג'ירפה - כלפיה, למרות שנשמע שזה לא קל.) ר.
 
הי ר.

חסרת לנו אתמול.
בקשר לבת שלי - זה קורה לנו המון ה"קצרים בתקשורת" האלה. שאנחנו לא מבינות אחת למה השניה התכוונה. כמה פעמים אחרי שאמרתי משו והיא לא הבינה למה התכוונתי הסברתי לה - וזה באמת עזר. בכיוון השני - כשאני מנסה לבקש ממנה להסביר למה היא התכוונה היא מתעצבנת ואין לה סבלנות להסביר לי. מה שקרה הפעם זה שהשיחה עלתה על שרטון. ושתינו כנראה היינו במצב נסער וכעוס מאוד. ואז היא התעצבנה ואמרה "נחשוב עליך" אני נפגעתי נורא מדברים שהיא אמרה במהלך השיחה וגם כעסתי נורא והייתי חייבת זמן להרגע בשביל להיות מסוגלת להמשיך לתקשר איתה. ניסיתי להגיד לה את זה שאני לא מסוגלת לדבר עכשיו ושנמשיך כשאני ארגע. אבל היא לא הייתה מוכנה להפסיק את השיחה והדברים שהיא אמרה הלכו ונעשו תניים יותר ויותר ויותר עד שבסוף סתמתי פיזית ת'אוזניים והלכתי לחדר שלי. וזהו. עכשיו המצב על הפנים. אני נרגעתי פחות או יותר - ועכשיו היא כועסת ולא רוצה לדבר.... אתמול במפגש דיברנו על אמפתיה. אבל כשאת כל כך פגועה מהצד השני ולמעשה מרגישה שאת נמצאת תחת מתקפה - לא ברור לי בכלל מאיפה אפשר לגייס את האמפתיה הזאת ומה אפשר לעשות שונה. י.
 

פרזות

New member
טוב מאוחר...

הי י. אתמול את חסרת לנו. אני מצטערת שלקח לי זמן לענות, אבל הרווחתי בזה שקראתי עכשיו את הפירוט של הדברים (שכתבת אחרי מה שכתבת כאן), באמת זה נשמע מצב כ"כ נורא טעון רגשית. אני מקווה שהדברים מעט נרגעו מאז. אני מרגישה לא לגמרי נוח לתת עצות, אבל אני בכל זאת, כי אולי זה יוכל להועיל. אני חושבת שכמו שיעל ואחותה א. סיפרו על הילד הקטן שהיה נורא נורא מבוהל ועד שלא שאלו אותו ממש ממה הוא חושש (ולא סתם שאלה כללית ופתוחה אלא ניחושים מפורטים של דברים מפחידים ממש) הוא לא באמת קיבל את האמפטיה שלה היה זקוק (אני לא מפרטת, כי אני מניחה שאת זוכרת את הדוגמה הזו, אם לא אז תגידי ואספר, או שאולי יעל או א. כי זאת דוגמה שלהן) אבל מה שאני אומרת זה שאולי עם כל הכאב שבזה, אפשר לנסות לחשוב למה הילדה שלך לא רצתה שתבואי, ואז לא לשאול אותה פשוט "למה?" אלא להציע את הניחושים האלה, תוך התייחסות אל התגובה שלה, שהניחושים האלה יהיו התחלה של ההרגשה שלה שאת מנסה לראות אותה ושחשוב לך לראות אותה, זה מאד חזק כשמישהו מנחש את מה שאתה מרגיש, זה פותח ומרגיע בצורה מדהימה. זה גם נותן לגיטימיות לרגש הזה שלה שאולי היא מרגיש שזה משהו קשה שאסור בכלל להגיד או להרגיש והיא אומרת מאה דברים קשים ופוגעים יותר אבל לא את הדבר הזה שאמיתי לה. יכול להיות גם שאני סתם נסחפת. אבל באמת, אתמול ארנינה אמרה מילה אחת שעל-פיה ידעתי שהיא מבינה מה אני אומרת, וכבר המילה האחת הזו נתנה לי מקום, ויכולתי להגיד עוד מה אני חווה כי כבר ידעתי שהיא שומעת אותי, שאנחנו באותה שפה. אתמול דיברתי הרבה... הפסדת שלא באת אתמול, היו סנדוויצ'ים טעימים, מעשה ידיו, להתפאר של ד. המקרה עם הבת שלך קרה כבר לפני הרבה ימים, אני מקווה שבכל זאת מה שכתבתי מעניין לך במשהו. לילה טוב ר.
 
למעלה