כבד את אביך ואת אמך

איליה.

New member
כבד את אביך ואת אמך

למען יאריכון ימיך על האדמה אשר ה´ אלהיך נותן לך. למה דווקא בדיבר הזה היה חשוב להדגיש שקיום הדיבר יביא להארכת ימיך על פני האדמה?
 
מעין "מידה כנגד מידה"

הוריך הם שנתנו לך חיים, ולכן כיבודם גורם לשיפור והארכת החיים. כמובן אפשר להקשות, ומה עם מצוות שילוח הקן, שגם בה הובטח אריכות ימים? שימו לב שגם שגם שם מדובר בהורות. הציווי הוא שלא לנצל את רגש ההורות של האם השומרת על הגוזלים כדי לצוד אותה. אלישע בן-אבויה שקיצץ בנטיעות, ושאל "איה אריכות ימיו של זה"?
 

grinberg

New member
היום בדת נוהגים לומר שעל עולם הבא

הכתוב מדבר
 

hillelg

New member
קודם כל, זה לא "היום בדת"

אלא אצל חז"ל (עיין קידושין לט, ב). והסיבה ברורה: המקרא מדבר על זמן תקין, כאשר ישראל שוכן בארצו. המשמעות הפשוטה של "למען יאריכון ימיך" היא "על האדמה אשר ה´ אלהיך נותן לך" ומדובר כמובן על שכר לכלל, ולא לפרט. בזמן חז"ל, כל זה לא קיים, ולכן יש הכרח, באופן כללי יותר להעביר את הדגש אל העולם הבא, ובאופן ספציפי גם להשאיר משמעות אקטואלית לפסוק. לכן הפסוק נדרש על "לעולם שכולו ארוך". (הרחבה על שיטת הרב קוק בנושא והשלכה לזמננו, עיין בספרו המצויין של הרב יובל שרלו, "וארשתיך לי לעולם").
 

grinberg

New member
הרסת את הכל ../images/Emo13.gif ../images/Emo6.gif

כי לפי דעתך עכשיו שאנחנו לא בארץ (במלכות החרדים) אין התורה אקטואלית ורק מתוך הכרח להישאר עם נבזה בעולם ממשיכים את הדת בציפיה לביאת מלך המשיח. <עד מתי עזך בשבי ותפארתך ביד צר
>
 

hillelg

New member
התורה ודאי אינה תורה שלמה

ותורת חיים, כאשר עם ישראל עדיין לא שוכן בארצו לבטח, עם בית מקדש, מלך, סנהדרין וכו´. ישנה התבטאות של הגר"א שעם ישראל בגולה אינו רק כגוף מת (כפי שאמרו כמה הוגים), כי אם כעצמות שטחנו ושרפו אותן. וכבר אמרו על המצוות בחו"ל (באופן רעיוני, לא פרקטי!) שהן רק בחינת "הציבי לך ציונים" וזכר למצוות בארץ. ולא הבנתי את דבריך על "ההכרח להיות עם נבזה בעולם". יש לנו תפקיד אקטיבי להחזיר "עטרה ליושנה" ומלכות ישראל לתפארתה.
 

ידו בכל

New member
הכל פוליטיקה

"יש לנו תפקיד אקטיבי להחזיר "עטרה ליושנה" ומלכות ישראל לתפארתה" כך כתבתה, כך אתה ואחרים מתפללים כל יום. למעשה הכהנים מתגעגים לשלטון ויהיו תמיד חברי מפלגה אשר יתמכו בהם. כמו כל פוליטיקאי משופשף, הכהן יטען שרק טובת העם מול עיניו ולא מתנות הכהונה.
 

hillelg

New member
הממ... עכשיו שמתי לב

ידו בכל = ישמעאל = עבד הממהר.
= פרא אדם?
 
למעלה