כינים והגדת עתידות זה לא צחוק

רחליקה האחת

Member
מנהל
מה בין כינים , הומור והגדת עתידות?

הספר הפופולרי לילדים "הכינה נחמה" של מאיר שלו, מתאר באופן הומוריסטי את הרפתקאותיה של כינה על ראשו של אדם.


"כינת האדם היא פרזיט אובליגטורי, הכרחי וקבוע של האדם בלבד, הניזונה מדמו.

לאדם יש שלוש כינים ספציפיות

  1. כינת הראש - Pediculus humanus capitis
  2. כינת הגוף - Pediculus humanus humanus
  3. כינת הערווה (כינת הבושת) - Pthirus pubis הגורמת ל:
  • Pediculosis capitis
  • Pediculosis corporis
  • Pediculosis pubis (ידוע גם בשם Phthiriasis)
כינים אלו שייכות לסדרת-על של Phthiraptera (כינים), לסדרת Anoplura (כינים מוצצות) ולמשפחה של Pediculidae (כיני אדם."

https://wikirefua.org.il/w/index.php/כינמת_-_Pediculosis

הכינים הן חרקים חסרי כנפיים. ישנם סוגים רבים של כינים. כאמור לעיל, בין הסוגים הידועים ניתן למנות את כינת הראש (Pediculus humanus capitis) הנטפלת לקרקפת של בני אדם, כינת הגוף וכינת הערווה, הנטפלת לאיברי המין, ולעיתים אף לגבות, לריסים, לשפם או זקן, ולבית השחי.

מאז ומעולם היו הכינים טפיל מטריד. כמו בעבר גם כיום מנסים למצוא דרכים להפטר מהן ולהשמיד אותן.

כך מתואר במקרא:

"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה אֱמֹר אֶל אַהֲרֹן נְטֵה אֶת מַטְּךָ וְהַךְ אֶת עֲפַר הָאָרֶץ וְהָיָה לְכִנִּם בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם. וַיַּעֲשׂוּ כֵן וַיֵּט אַהֲרֹן אֶת יָדוֹ בְמַטֵּהוּ וַיַּךְ אֶת עֲפַר הָאָרֶץ וַתְּהִי הַכִּנָּם בָּאָדָם וּבַבְּהֵמָה כָּל עֲפַר הָאָרֶץ הָיָה כִנִּים בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם. וַיַּעֲשׂוּ כֵן הַחַרְטֻמִּים בְּלָטֵיהֶם לְהוֹצִיא אֶת הַכִּנִּים וְלֹא יָכֹלוּ וַתְּהִי הַכִּנָּם בָּאָדָם וּבַבְּהֵמָה. וַיֹּאמְרוּ הַחַרְטֻמִּם אֶל פַּרְעֹה אֶצְבַּע אֱלֹקים הִוא וַיֶּחֱזַק לֵב פַּרְעֹה וְלֹא שָׁמַע אֲלֵהֶם כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר ה'." (שמות ח יב)

במקרא הן מוזכרות כמכה השלישית מתוך עשר המכות שניתכו על מצרים.

ולדעת המצרים מה היה יכול להיות יעיל יותר מ...כישוף?

1675157304988.png

מסרק שנהב שנמצא בחפירות ועליו לחש נגד כינים שנכתב באלפבית

https://www.ynet.co.il/environment-science/article/bkmcanohi#autoplay

החרטומים היו גם מכשפים ומגידי עתידות. הם נתנו מענה לאוכלוסייה המקומית והדאגה שלהם היתה רבה.

החרטומים נכנסו למקדש בגלל מזג האוויר הסוער והנזקקים לשירותיהם נהרו פנימה. אישה נעלה פנתה למכשף המקומי והעבירה לידיו מסרק. המכשף חרט על מסרק השנהב לחש נגד כינים.

לצידו ישב מכשף נוסף שבעזרת גביע דמוי קערה ערך טקס מקודש אחר שבעקבותיו ניחש עתידות למשחרים לפיתחו.

האם הוא השתמש בקערת לחש דמוית הגביע של יוסף? אין לדעת.

"ב וְאֶת-גְּבִיעִי גְּבִיעַ הַכֶּסֶף תָּשִׂים ... וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם לָמָּה שִׁלַּמְתֶּם רָעָה תַּחַת טוֹבָה. ה הֲלוֹא זֶה אֲשֶׁר יִשְׁתֶּה אֲדֹנִי בּוֹ וְהוּא נַחֵשׁ יְנַחֵשׁ בּוֹ הֲרֵעֹתֶם אֲשֶׁר עֲשִׂיתֶם....וַיִּמָּצֵא הַגָּבִיעַ בְּאַמְתַּחַת בִּנְיָמִן." (בראשית, מד)

https://kodesh.snunit.k12.il/i/tr/t0144.htm




גביע המשאלות

Cup of Wishes
1675158601576.png






מה הדאיג את החרטומים? התשובה לכך בפרק הבא.

כל הזכויות לספר "הסודות של איווט " שייכות לי.

דעתכם חשובה לי. אשמח להגיב לדבריכם.

רחל |4U|
 
נערך לאחרונה ב:
וואו.
רחליקה, כמו תמיד, כתיבתך יוצאת מן הכלל, מעוררת השראה וגורמת לי להפליג במחוזות דמיוניים.

באשר לגביע שנמצא ב"אמתחת בנימין", בכך למעשה עדות שזהו אותו הגביע של יוסף או שמא העתק גביע?

מאוד אהבתי את ההמחשה לנושא באמצעות הממצא הארכיאולוגי המעיד על לחשים - על לחש הספציפי הזה למול הכינים.

בסופו של יום , תקני אותי אם אני טועה, סופו של הסיפור ידוע לכל וכך גם עניין המכות שאינו נעצר במכת הכינים.

האם במהלך השתלשלות המכות - המכה שקדמה לה חדלה מלהתקיים עוד?

איך למעשה ניתן לצדד באפקטיביות הכשפים למול העובדה שהכינים אכן החריבו את חיי יושבי המקום?

ידוע שאין כמו דברו \ רמתו של הקדוש ברוך הוא.

האם בעיניך כישוף שתאורטית נעשה ללא דופי ומכיל את רזי הדברים - האם מאת שמיים יכול להמנע?
או שמא חשיבותם של הכשפים שנעשו פעם הם בגדר " הכישוף מתקבל - אך יש מחיר?"

כמו כן, הקשר בין כינים והגדת עתידות מובן כראוי, הקשר להומור בוודאי.

הכינה נחמה.. סיוט של כל זעטוט
 

רחליקה האחת

Member
מנהל
תודה על תגובתך. כל הכבוד על הבנת ההומור.

כתבת:

באשר לגביע שנמצא ב"אמתחת בנימין", בכך למעשה עדות שזהו אותו הגביע של יוסף או שמא העתק גביע?

תגובתי:
אין לי מושג. אם כי ממצאים ארכאולוגיים מתקופות שונות מלמדים על שימוש בכלים שונים (גביע, קערת לחש, כד, קנקן וכו') ששימשו לצרכי שתיה מחד ולצרכי הגדת עתידות מאידך. הללו, היו עשויים מחומרים שונים (כגון: חימר, כסף, זהב) ולענ"ד היוו גם סמל סטטוס .

למשל כאן:


כתבת:
מאוד אהבתי את ההמחשה לנושא באמצעות הממצא הארכיאולוגי המעיד על לחשים - על לחש הספציפי הזה למול הכינים.

תגובתי:
תודה

כתבת:
בסופו של יום , תקני אותי אם אני טועה, סופו של הסיפור ידוע לכל וכך גם עניין המכות שאינו נעצר במכת הכינים.

תגובתי:
דצ"ך עד"ש באח"ב
כינים היא המכה השלישית מתוך 10 המכות - כמופיע בתנ"כ ובהגדה של פסח.

כתבת:
האם במהלך השתלשלות המכות - המכה שקדמה לה חדלה מלהתקיים עוד?

תגובתי:
עפ"י הידוע לי כל מכה ניתכה בנפרד ולכן לענ"ד המכה הקודמת נותרה כזיכרון צורב.

כתבת:
איך למעשה ניתן לצדד באפקטיביות הכשפים למול העובדה שהכינים אכן החריבו את חיי יושבי המקום?

תגובתי:
כמו שאחותי אומרת: אי אפשר לשכנע משוכנעים.
הדרך לצדד בכל פעולה שהיא מתחילה ב... אמונה.
זו דרך לצדד/להצדיק מעשים גם אם מבחינה לוגית מוכח ההיפך.


כתבת:
ידוע שאין כמו דברו \ רמתו של הקדוש ברוך הוא.

תגובתי:
גם זה עניין של אמונה. זיכרי שבמצרים היו 12 שבטים . האמונה הקולקטיבית בהקב"ה נמסרה רשמית לקבוצת שבטים זו במעמד הר סיני והגדירה אותם כעם מונותיאיסטי.
בנוגע לאחמנתופ הרביעי ממליצה לעיין כאן:

כתבת:
האם בעיניך כישוף שתאורטית נעשה ללא דופי ומכיל את רזי הדברים - האם מאת שמיים יכול להמנע?
או שמא חשיבותם של הכשפים שנעשו פעם הם בגדר " הכישוף מתקבל - אך יש מחיר?"

תגובתי:
חבל שאני לא יכולה להתייעץ עם משה ואהרון, שבעצמם ידועים במעשים שכאלו. ;) מעשים המופיעים לאורך המקרא.

לענ"ד
לכל דבר בחיים יש אפקט כלשהו.
אולם ההגדרה לכישוף המקובלת עליי מופיעה כאן:

כולנו יכולים ורשאים לשנות את מציאות חיינו. אם ע"י שינוי נקודת מבט, אם באמצעות שינוי אמונה ואם באמצעות מעשים.

עפ"י היהדות ישראל מעל למזל ולכן מוגנים מכישופים. ראי מקרה בלעם והאתון.

אולם ידוע שיחס היהדות והמקרא למכשפים שלילי לחלוטין.

ראי במקרא את את "מכשפה לא תחיה" (שמות כב, יז). ומקרה שאול ובעלת האוב (ספר שמואל א', פרק כ"ח) וכו'.
משמע שיש כוחות בעולם. כוחות מיטיבים וכוחות אחרים. יש אנשים בעלי כוחות.

גם בחוק הישראלי יש פרק המוקדש לכך תחת עבירות פליליות:

חוק העונשין 417 סעיף ה'/41

סעיף 417​
כישוף​
Go
100​



"במאי 2006, בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר 10 שנות מאסר על אישה אשר הציגה עצמה בתור בעלת כוחות "להסיר כישופים". במקרה זה, האישה אף הורשעה בסיוע להטרדה כאשר המליצה לאחת הנשים לעשות דברים בניגוד לרצונה. כמו כן, בספטמבר 2014, בית המשפט השלום בנתניה גזר עונש מאסר של כ-45 חודשים בפועל על אדם שהורשע בהתחזות לרב מקובל המסוגל להסיר כישופים וקללות."


כתבת:
כמו כן, הקשר בין כינים והגדת עתידות מובן כראוי, הקשר להומור בוודאי.

תגובתי:
תודה.

כתבת:
הכינה נחמה.. סיוט של כל זעטוט -

תגובתי:
הכינה נחמה היא סיוט של כל זאטוט? למה?

חג שמח ותודה על דיאלוג זה.

רחל🌳|משפך|🌹|חגשמח|


עשו במידע כטוב בעיניכם ועל אחריותכם
 
נערך לאחרונה ב:
למעלה