כישלון המורים

  • פותח הנושא um21
  • פורסם בתאריך

um21

New member
כישלון המורים

הם בוכים שלא משלמים להם מספיק ובוכים שמפטרים אותם אבל שלשום נחשפה העובדה כי יותר מ-50 אחוז מהמורים מתרשלים בעבודתם אני חושב שצריך לעשות רפורמה עמוקה במערכת החינוך לשלוח אלפי מורים הביתה לעומת זאת לטובים שישארו וכן על מנת לשמור על רמה גבוהה בקרב המורים נצטרך להעלות שכר עתיד ילדנו חשוב מכדי להפקירם בידי המורים של היום
 

Ouri_s

New member
כמה בולשיט בפסקה אחת....

המורים מקבלים משכורת רעב בשביל השעות עבודה שהם טוחנים. אם לא ידוע לך , העבודה היא לא בבית ספר בשעות הלימודים נטו. זה כולל גם ישיבות , מבחנים והכנת שיעורים ליום למחרת כל יום. הכשלון נובע מחוסר באמצעים ובשיטות לימוד ישנות ולא מתקדמות בשביל המצב היום.
 

um21

New member
אך תבלבל במוח

פחות מ -9 חןדשי עבודה בשנה עובדים מ-8 עד 1 או 2 כנראה שהם לא טורחים במיוחד על השיעורים שהם מכינים הכישלון נובע מזה שיש אלפי מורים שאי אפשר לפטר מפחד ההסתדרות למרות שאפילו כלב לא הייתי נותן להם ללמד
 

ראליסט

New member
טעות...

הרמה של ההוראה הולכת ויורדת באופן קבוע זה 20 שנה ואולי יותר.מספיק שאני משווה בין רמת הבגרויות שאני עברתי,לבין הרמה הנמוכה כיום (ההגרלות המטופשות,הורדת חומר במדעים-למשל במתמטיקה,פיסיקה וכימיה,הורדת מסת הספרים שיש ללמוד בהיסטוריה וכד.).רק דוגמא אחת:כשאני למדתי בתיכון (וזה לא היה לפני 50 שנה),לא היה בכלל מושג שנקרא:ספרים המכילים את החומר לבחינות הבגרות.למדתי למשל על הציונות מארבעה ספרים אבי כרס+ספר מקורות.כיום רק לנושא זה יש ספרים שמביאים לתלמיד בפה בדיוק את החומר הנדרש ממנו בבגרות. אז ראשית,האשמה היא בהורדת רמת הלימודים.זו אשמה של שרי החינוך למיניהם,בלי הבדל מוצא פוליטי,כולל העובדה שתיק החינוך נחשב תיק חסר חשיבות ונמסר תמיד למפד"ל,ששרי החינוך שלה היו גרועים. האשמה היא גם במורים.אבל הטענה שלך לגבי מורים בהסתדרות לא תופסת בהכרח.כי גם לפני 20 שנה כל המורים היו חברי הסתדרות ואני יכול להעיד שרוב המורים שלמדו אותי בתיכון,היו מעולים,והגרועים היו דווקא הצעירים. הבעיה כיום קשורה הן לראש הקטן שיש להרבה מורים,אבל זה נובע לא מעט מהצורה שבה מתיחסים כיום למקצוע ההוראה.אם לפני 50 שנה מורה נחשב "פרופסור" וזה היה כינוי כבוד למורים,היום כולם מגחכים על מי שהולך להיות מורה,בבחינת אחד שלא נותר לו משהו אחר לעשות.זה גם חמור שכיום לקבל תעודת הוראה זה מאד קל-ולעתים סמינריסטים שאין להם התמחות כבר מלמדים בהכנה לבגרות במקצועות התמחות. כמובן,שהשכר הוא עוד סיבה.הטענה שמורה עובד "מעט" זמן,היא מגוכחת וילדותית.האמת שתמיד קינאתי במורים כילד,שיש להם חופשים כמו לתלמידיהם,בניגוד להורי.אבל כיום ברור לי שהם חיבים לעבוד גם בבית,להתכונן לכל שיעור,ולעבוד בחופשים.זה לא סוג עבודה,שברגע שאתה עוזב את המשרד ,התנתקת עד מחר מהכל.אבל העיקר-הלחץ שבגללו נמצא מורה,בשל הצורך שלו להתמודד מול 40 תלמידים וגם ללמד,הוא הקושי העיקרי.הוראה זה מקצוע שוחק וקשה נפשית.לכן גם זה המקצוע היחידי שבו יוצאים לשנת שבתון כל 7 שנים. לא מוצדק שאדם שבהשכלתו הוא אקדמאי-כמו מהנדס ולפעמים יותר יקבל 5000 ש"ח לחודש. והעובדות-הרמה של הלימודים במדינת ישראל בבתי ספר תיכוניים,בניגוד לאוניברסיטאות,היא הנמוכה ביותר מבין רמת הלימודים בכל המדינות המערביות ואף מחבר העמים.בשביל זה לא צריך את הסקרים האחרונים. הסכנה-הפרטת מערכת החינוך.היא תגרום לכך שאפילו למעמדות הביניים יהיה חינוך נמוך מלמעמד העליון,שלא לדבר על המעמד החלש כלכלית,שילדיו לומדים ברמה מפגרת יחסית.רק באוניברסיטה מתגלה לעתים הפוטנציאל של מישהו ממעמד סוציאלי חלש.אבל כמה מהם זוכים להגיע לאוניברסיטה בכלל???
 

Roobie

New member
היגיון של קפיטליסטים...

תפטר אלפי מורים, תקצץ בשעות הלימוד (ובעיקר במקומות החלשים מבחינה לימודית - ראו מאמר זה), ובסוף גם תצפה לעלייה ברמת הלימוד... גאוני... איך אתה מצפה שכמות קטנה (גם אם היא איכותית) של מורים תוכל ללמד את אותה כמות תלמידים, בלי לרדת ברמה וןעוד לעלות ברמה לדבריך?
 

אריק ל

New member
לפחות קפיטליזם עובד, ועובד היטב

מה גם שמה שאמרת בכלל לא קשור לקפיטליזם. זה סתם רעיון של מישהו, שבמקרה גם קפיטליסט (אתה ואני מניחים). בכל מקרה, אני חושב שמה שצריך לעשות מבחנים שמורים בכל כתה יעשו כל שנה וצריך לבנות אותם ככה שרק מורים מוכשרים יוכלו לעבור אותה. כלומר, שהמבחן יהיה בנוי ככה שמורים שהמערכת רוצה לסנן יסוננו ברובם. בנוסף לזה, לעלות את המשכורות למורים די הרבה. אח"כ צריך לאט לאט כל כמה שנים לעלות את הדרישות ממורים חדשים (בעניין של למידה באוניברסיטה, קורות חיים וכו', ולא לקבל על אחד שיודע לגרום לילדים לעשות שיעורים). אז במשך כמה שנים נוכל לתקן את האסון שממשלות שנות ה-90 גרמו לחינוך. בנוסף לכל זה, צריך לעלות את הדרישות למי שרוצה להיות ח"כ, ולמי שרוצה להיות שר. לא יכול להיות שחברי כנסת התנהגו כמו חברי הכנסת שלנו. זה מתחת לכל ביקורת. וגם לעשות משהו בנוגע לעובדה המאוד מנהיגה שכל ראש ממשלה שהיה לנו ב-20 שנים האחרונות היה בעל דרגה גבוהה מאוד בצבא, או ביחידות סודיות ומיוחדות. זה לא טוב לחברה שתונהג ע"י אנשי צבא (ואנשי צבא הכוונה לאנשים שהיו בקבע משהו כמו 20 שנים לפחות והיו בחילות קרביים).
 

ראליסט

New member
מה???

רק ממשלות שנות ה-90 גרמו לנזק לחינוך??? אתה באמת מצחיק.הרי הגברת לימור לבנת לא כיהנה בשנות ה-90,והיא ממשיכה במדיניות ההורדה של רמת החינוך בישראל-גרועה כקודמיה. איני חושב,שרובינשטיין היה שר-חינוך טוב,כי הוא הכניס את שיטת ההגרלות המטופשת,שמקילה באופן קיצוני על תלמידים.אבל תזכור שיוסי שריד,כשר חינוך ניסה לשפר את מצב החינוך בעירות הפיתוח,כאשר העביר כספים שהיו מיועדים לרשת החינוך הפרטית של ש"ס,לחינוך הממלכתי.על כך הודו מול עדשות מצלמות הטלויזיה רוב ראשי הרשויות המקומיות של ערי הפיתוח בדרום,שכידוע לך הם ליכודניקים מסיבות היסטוריות. לגבי חכי"ם ושרים,אני בהחלט מסכים איתך,אלא שאיני תולה תקווה שבזה ישתנה משהו,שכן הם לא יחליטו בעצמם להחמיר איתם... והקשר לקפיטלים הוא לא ברמת הלימודים,אלא רק בכך שבמדינה קפיטליסתית צומחים ילדים שקבלו חינוך פרטי מעולה,כי הוריהם יכלו לשלם על חינוכם במשך 12 שנה,לצד נערים שבגיל 18 הם חסרי השכלה לחלוטין,גם עם הם בעלי פוצנציאל רב,כי הם הגיעו לבתי ספר כלליים בהם הרמה החינוכית נמוכה.זה בדיוק המצב בארה"ב.מה אנחנו רוצים בארץ,זה ענין של השקפת עולם שביסודו נמצא המאבק בין התומכים במדינת סעד - שאליה הגענו כיום,לבין התומכים במדינת רווחה.
 

אריק ל

New member
אני מצטער להודיע לך

שכל שרי החינוך במהלך שנות ה-90 היו מסריחים, כולל אדון שריד, ועובדה לכך היא שלא חל שיפור בחינוך אלא רק ירידה, ועוד ירידה, ועוד ירידה, עד שהגענו היום למעמד המכובד של השכלה כמו בסרביה ואלבניה. גם לימור לבנת היא כשלון, בזה אני מסכים. בקשר לקפיטליזם - תדע ששוויון מוחלט בין כל האוכלוסייה, כלומר פער אוכלוסייה=0, הוא דבר גרוע מאוד. השוליים, כלומר אלה עם השכלה חלשה, חייבים להתקיים. אם אתה הורס את השוליים, אתה הורס את החברה. אבל לשוליים גם אסור לגדול, כמו שקרה פה בארץ, למימדים מפלצתיים, כי אז אין לך חברה טובה עם שוליים חלשים, אלא חברה חלשה עם שוליים טובים. ושוב, לקפיטליזם אין שום קשר לחינוך בהקשר שאתם מנסים לעשות, כיוון שאם החינוך בבי"ס ציבוריים היה טוב, לא היה צורך בכ"כ הרבה מורים פרטיים. היום אין דבר כזה קפיטליזם מוחלט, אלא יש כלכלה מעורבת, שזה מה שיש בארץ. הבעיה היא שזה יוצא מכלל איזון, והמדינה מזניחה את שירותי הרווחה (הלימודים) ולכן נוצר פער גדול מאוד בין האוכלוסייה. תבין, בכלכלה מעורבת יש איזון בין סוציאליזם לבין קפיטליזם. האיזון הוא עדין, והוא צורך מצד אחד פיקוח ונתינת שירותי רווחה, ומצד שני לא מתערב יותר מידי ונותן חופש כלכלי. אם בכלכלה כזאת הממשלה לא מתחזקת את אחד מהצדדים, הכלכלה נופלת. אין אפס. וחוץ מזה, בו לא נדבר על הכשלון של הוסציאליזם מול ההצלחה המסחררת של הקפיטליזם על צורותיו (גם כלכלה מעורבת היא כלכלה קפיטליסטית ביסודה, עם אלמנטים סוציאליסטים).
 

ראליסט

New member
אני אמרתי???

שוויון מוחלט? פער 0? זה באמת רק בספרים של מארקס ואנגלס. אבל בין שוויון מוחלט-שזו אוטופיה שאינה יכולה להתגשם בכלל,לבין פערים כה עצומים כמו אילו בארה"ב (ובכוונה אני נותן את הדוגמא הזאת-מדינה שאין לה שום מגבלה כלכלית,ויש בה פערים מהקשים בעולם כולו),יש עדיין הבדל רב. נכון שאירופה המערבית אין בד"כ קפיטליזם מוחלט,אבל בארץ מר נתניהו דוגל כאידאולוגיה בקפיטליזם קיצוני,כמו רייגן,וממש שונה במהותו מהכלכלה שבה תמך הליכוד עצמו בעבר. אכן אני בדיוק בעד כלכלה מאוזנת.כיום אין דבר כזה.הראיה ,תשווה בין התמיכה שמדינה ממוצעת באירופה נותנת לאזרח שלה,לבין התמיכה העלובה לה זוכה אזרח ישראלי ממדינת ישראל. לענין שרי החינוך-אני אמרתי שביסודו של דבר,כולם היו גרועים.הדגשתי את ענין יוסי שריד,כי נסיונותיו לעזור לחינוך הממלכתי בערי הפיתוח,זכה להד רב מהפה של כאלו שבחיים לא היו מצביעים למר"ץ.אתה גם יודע למה ש"ס התעקשה שברק יפתר את שריד ממשרד החינוך,כתנאי להשארותה בממשלה....בדיוק אז שריד התפטר לבדו-וקבל תחינות מראשי עירות פיתוח בדרום הארץ להשאר בתפקידו-זו הרי עובדה,לא דמיון.
 

um21

New member
טעות קשה בידך

בנוגע לכך שהתמיכה שמדינה ממוצעת באירופה נותנת לאזרחיה נמוכה מאשר בישראל הרי זה ידוע לכל כלכלן ממוצע שבישראל של לפני התוכנית הכלכלית אחוז תשלומי ההעברה (מה שאתה מכנה תמיכה של המדינה באזרח) הוא מהגבוהים ביותר בעולם ועובדה שהתמיכה הזו לא עזרה ולמה? כי כאשר המדינה נותנת דג ולא חכה זה מה שקורה זה מה שקורה עם קיצבאות ילדים מוגדלות דמי אבטלה בלי בדיקה וכל מיני קיצבאות שונות ומשונות במקום לתת למי שמגיע לו אנשים עם בעיות אמיתיות נתנו בעשור האחרון עשרות מליארדי שקלים לכל מיני בטלנים. וכך קרה גם בחינוך נתנו העלאות במשכורות למורים בלי קשר לרמת המורה כיום מורה מצטיין שבאמת משקיע (וכאלה יש מעט) אבל עם ותק נמוך מקבל הרבה פחות ממורה בטלן שכבר עשרים שנה במקצוע והוא בא לכיתה רק כדי להעביר את הזמן ואחרי זה עוד טוען בחוצפתו שהוא שחוק והוא עובד קשה גם בבית
 

רונאל1

New member
טוב אל תשכח שהבטלנים האלה מצביעים

לליכוד ולחרדים...אז אין פלא שהם מקבלים כל כך הרבה תשלומי העברה.
 

ראליסט

New member
יש בזה הרבה...

הרי הבטלנים הגדולים הם החרדים,ולפי טענתך (לא טענתי),חלק נכבד מהמובטלים וקשי היום.רוב מוחלט שלהם מצביע לש"ס ולליכוד.אם אותם "בטלנים" ישנו את הצבעתם,אין לליכוד סיכוי לעלות לשלטון.
 

ראליסט

New member
אינני כלכלן....

ואגב לא צריך דווקא להיות כלכלן כדי להבין במדיניות כלכלית,ולהפך.ראינו כבר יותר מידי דוגמאות כאלו בפוליטיקה... מי דיבר על קצבאות לילד ה-11?.מי דיבר על דמי אבטלה לאילו שיכולים לעבוד,אך לא רוצים???מי דיבר על מורה בטלן?? אבל מה לעשות,שדווקא הותיקים הם בד"כ טובים יותר-כי יש להם אידאולוגיה של חינוך,והחדשים באים ללמד לפעמים,כי בין כה יש להם תואר ראשון+,וכיום כל אחד בעל השכלה אקדמית,כבר יכול ללמד....החוצפה היא ענין אישי,יש כאילו שמנצלים את התנאים של ההוראה,ויש כאילו שמלמדים באמת.עובדה היא שדווקא לפני 25 שנה ויותר,כשישראל היתה פחות מתקדמת כלכלית,היה מעמד המורה גבוה יותר וכן מעמד ההוראה.ואז באמת לא היה כאן קפיטליזם-ככה שבאמת רמת הוראה לא קשורה,במקרה הטוב לסוג הכלכלה. לגבי אירופה,אני יכול להעיד רק לגבי מה שאני מכיר.דוגמאות מצוינות הן איטליה והונגריה,שם למשל התשלום להשכלה גבוהה נמוך מהתשלום בארץ,ורמתה מאד גבוהה.אתה יודע שרוב הרופאים שעובדים בארץ,למדו רפואה באיטליה או בהונגריה???.והעלות היתה נמוכה מבארץ למרות עלות המחייה!!!.הדוגמאות לכך רבות. בבריטניה באמת עלות הלימודים גבוהה מאד.זה ענין של מדיניות.אבל בהרבה מדינות בארופה,המדינה מממנת חלק משכר הלימוד של הסטודנט,ורק מתוך זה שהיא תרוויח. אין מה לדבר על ההשקעה העצומה בחינוך שבאה ישירות מכספי המדינה במדינות כמו גרמניה,שוויץ,איטליה ואף מדינות שהיו בעבר בגוש הסובייטי. זו תמיכה (לדוגמא) באזרח,שתביא רק לתועלת.בישראל התמיכה בסטודנטים היא עלובה יחסית,והרוב בכלל מגיע ממלגות פרטיות. מבחינתי מורה שהוא טוב ומקדיש,צריך לקבל פי 2 ויותר ממה שהוא מקבל כיום.מורה בטלן,כמו כל בטלן בכל תחום ,צריך להיות מפוטר.לצערינו היום מפטרים גם בשיטות פושעות (ראה פיטורי המורים,שמשרד החינוך "הנאור" סרב אפילו לנמק את סיבת פטוריהם,ורק מאבק שלהם,גרם לשינוי ההחלטה). ובענין זה-לימור לבנת,שבעיניה תיק בממשלה,הוא רק דרך,לראשות הליכוד,ולראשות הממשלה,היא גרועה ונרפית.
 

רונאל1

New member
תוכנית לבנת להצלת החינוך

ככלל נראה לי שהתוכנית של לבנת היא גרועה ביותר, ממש הרת אסון. אני אתחיל מהאלמנטים העיקריים החיוביים: 1. ביטול חטיבות הביניים - אכן אין כל הוכחה שזה מנגנון יעיל שמשפר את הישגי התלמידים ויש בו גם נזק רב ובעיות חברתיות. 2. העברת בתי ספר לניהול עצמי - צעד מבורך שלמען ההגינות צריך להזכיר שהחל כבר לפני עידן לבנת אבל היא מחזקת אותו משמעותית. אבל הטעות החמורה ביותר בתוכנית, טעות שעולה על שני היתרונות הנ"ל בעשרות מונים היא העברת האחריות על החינוך לרשויות המקומיות. כאילו לא היה לנו בזבוז מספיק עד כה. כאילו אנחנו צריכים עכשיו שבכל עיר יוקם מנהל מנהל חינוך או יורחב מנהל החינוך הקיים בעשרות פקידונים שיפקחו על בתי הספר וכו'. עוד מנגנון שמן של מפקחים במקום ייעול זו ממש תוכנית גרועה. לתשומת לבכם, הכשלון החמור של מערכת החינוך בישראל מתעצם אל מול העובדה שישראל משקיעה בחינוך את האחוז מהתוצר הגבוה ביותר כמעט מכל מדינות המערב. תקציב משרד החינוך בישראל הוא השני בגודלו אחרי משרד הבטחון -25 מיליארד שקל המהווים כ 10% מהתציב הכולל! אז איפה הבעיה העיקרית? האמת היא שכאן חוזר משל השמן והרזה של ביבי בעניין הסקטור הציבורי. במשרד החינוך אם אינכם יודעים יש את המספר הגבוה בעולם של מפקחים ועובדי מנהלה (עובדים שאינם עוסקים בהוראה) בעולם (ביחס לאכולוסיה)! מפקחים ועוזרי מפקחים ופקידונים ולשכות וכיו"ב. לכן מי שלא מבין - אפשר לקצץ מיליארדים במשרד החינוך ולשפר את רמת ההישגים משמעותית מבלי לפגוע במורים. אבל מה...כשביבי הכריז על קיצוץ תקציבי חד, הגב' לבנת תרגמה את הקיצוץ קודם כל לפיטורי מורים וקיצוץ שעות לאחרים. בשמנת של משרד החינוך היא בקושי נוגעת (למה לפגוע במינויים פוליטיים מקורבים) והתוצאה: רמת מורים נמוכה, מורים טובים עוזבים ובצדק. טעות נוספת, הפעם כן של ביבי - ההחלטה לבטל את מענקי התמרוץ למורים בעיירות פתוח. זה ממש הולך להפיל את עיירות הפתוח עוד יותר לקרשים!.
 
למעלה