כמה דברים על מה זה באמת עתודה

run away

New member
כמה דברים על מה זה באמת עתודה../images/Emo59.gif

אנשים ששומעים עתודה חושבים על לימודים מוקדמים ואז עבודה במקצוע במשך השירות כי הם לא רוצים סתם לבזבז את תקופת הצבא אבל כמו שבטח שמעתם הצבא לרוב האנשים זה לא בדיוק חוויה, כי הצבא לוקח את החייל וזורק אותו איפה שמתאים לצבא ולא איפה שנוח לחייל. העתודה לכאורה יכולה להציל מהמצב הזה כי מגיעים עם מקצוע ספציפי, אך למעשה אתם רק קוברים את עצמכם יותר. 1. הידעתם שיש סיכוי שלא תשרתו במקצוע 2. הידעתם שההגדרה שלכם ל"במקצוע" ושל הצבא שונה לחלוטין - הצבא צריך עתודאים כי הם כוח אדם איכותי ולכן יש אלפי תפקידים שמוגדרים כמקצועות מהנדס וכמקצועות אקדמאים, למרות שהזיקה שלהם למקצוע אפסית. (לדוגמא מהנדס תעשייה וניהול יהיה אחראי רכש, מהנדס אלקטרוניקה יהיה אחראי תחזוקת טלפונים) 3. הידעתם שאי אפשר להתווכח בצבא, מי שהגיע למקום גרוע - נשאר שם 4. הידעתם שבשום פנים ואופן לא ייתנו לכם לקצר את השירות ואתם תעשו שש שנים כמו כלב (שזה יותר משלוש שנים שעושה כל חייל רגיל) זה נשמע מופרך אבל זה אמיתי והקטע שאנשים תמימים לפני העתודה לא יודעים את זה ומסרבים להאמין, הם אומרים "יהיה בסדר" ו"מה הסיכוי שזה יקרה", הזהו שזה לא נכון, רק כשאתה מגיע לצבא אתה מבין ואז אתה מנסה להתמודד ויש הרבה דרכים להתמודד, רק כדי לקבל מושג הייתי מציע לבדוק את כמות העתודאים שמגיעים לכלא על בעיות או שמורידים פרופיל נפשי. זה נראה לכם כל כך רחוק וכל כך לא הגיוני אבל אלה הולכים להיות החיים שלכם בשנים הקרובות ואם לא תחשבו עכשיו, אחרי זה כבר יהיה מאוחר מדי. אנשים פה תמימים, הם שואלים שלושה אנשים, שנה, שנתיים מעליהם וחושבים שככה הם בדקו. לכו תשאלו אנשים בוגרים, אני חוזר ומפציר, אנשים שבסוף המסלול (בקבע) שיש להם טיפה יותר נסיון ותקשיבו להם, תראו שכמה מאד נהנים כי הגיעו למקום נהדר, אבל גם תראו שיש כל כך הרבה שסובלים שם, שדפקו לעצמם את החיים שזה פשוט לא שווה את זה. זה מתסכל כי אני מסתכל עליכם ורואה את עצמי לפני 10 שנים והייתי תמים כמוכם ולא הקשבתי כי מי שלא מכיר את הצבא לא מסוגל להבין את חוסר ההגיון שנמצא שם. אני מפציר בכם שוב, תבדקו, דקה לפני שאתם חותמים לעשר שנים מהחיים שלכם, תבדקו מה אתם מרוויחים מול מה אתם מסכנים ואתם מסכנים המון. אני? אני מצטער שהלכתי לעתודה, וכמוני רוב החברים שלי (ויש לי המון חברים עתודאים בכל מיני יחידות וכל מיני תפקידים) ותאמינו לי שיש מאחורי אוכלוסיה אדירה ככה שתבטלו מראש כל נסיון לשים אותי כמקרה קיצוני.
 

MuadDib

New member
לפחות לעתודאים ברפואה, זה לא נכון

ותראו מה אומר על כך איציק שהספיק לראות מספיק עתודאים-רופאים במשך שנותיו בצבא: ההודעה של איציק
 
אבל לכל השאר כן

אני אישית שאלתי כמה אנשים שאני מכיר שחברים שלהם נמצאים עכשיו בצבא במסגרת העתודה וקיבלתי פידבקים שליליים לצד אחד חיובי. אז אולי אחרי הכל זה לא כדאי.
 

ronen1981

New member
להיות או לא להיות בעתודה זאת השאלה?

אין ספק שכמו לכל דבר בחיים גם לעתודה יש את היתרונות והחיסרונות שלה. וכל אחד צריך להחליט בעבורו האם העתודה נראת כדאית לו או שלא. ראשית ראוי לציין שאילו שיהיו מצטיינים כסטודנטים (לפחות בתחומים המוגדרים כהי טק) רוב הסיכויים שישובצו במקומות נורמליים פלוס שיהיו מרוציים מהם (ה"חיסרון" הוא שהם יקבלו מסכורת אפסית ביחס לחברים הסטודנטים הרגילים שעובדים באזרחי אבל ביחס לחבריהם בעלי אותו פז"ם מסכורת מכובדת יחסית). הבעיה היא שאי אפשר לדעת איך תלמד באמת . מה שכן לא בכל מקרה אתה תשרת 6 שנים אם למשל החלטת שאתה רוצה קרבי ולא לעסוק במקצוע אז תשרת רק שלוש וכמובן שגם אם אתה לא משרת במקצוע (כאשר חשוב שכל אחד לתחומו יברר מהו שירות במקצוע מבחינת הצבא) אז תשרת רק 3 שנים ואם החלטת לעשות הפסקת לימודים באמצע התואר אז שוב תשרת רק שלוש שנים (אלא אם תלך לקצונה כמובן). בסופו של דבר זה ענין של איך אתה מסתכל על הדברים. אני אישית למשל הלכתי לעתודה מכיון שאני בהשקפתי ציוני והתכונתי לעשות קצונה ממילא (כך שאני היתי משרת 4 שנים) ובעל פרופיל לא קרבי כך שהדרך לתרום את חלקי למדינה ולצבא היא בעזרת העתודה (סכ"ה תוספת של עוד שנתיים שזה זניח בעיני וכמו כן אני שוקל קרירה שניה בחיים הציבורים קרי פוליטית). כמו כן היה תשיכול הכלכלי של הורים שאמרו שיוכלו לעזור לי כעת במימון הלימודים ואחרי הצבא לא בטוחים (כשנרשמתי הצבא עדיין לא מימן תלימודים רק מסמסטר שני שלי פתאום גילית לסמחתי הרבה שהצבא מתחיל לשלם לי על הלימודים) כמו כן הצבא מאפשר לימודי תואר שני (אם אתה מוכשר מאוד אפשר גם שלישי) במגביל לשירות הצבאי ומאפשר לך זמן לצורך הלימודים ואני תכננתי ומתכוון לנצל זאת. (בלי קשר אלי כיום למצטיינים כאלו שיקבלו מעל 88 בטכניון למשל אפשר להמשיך ישירות אחרי התואר הראשון לתואר שני וזאת על חשבון זמן השירות בקבע ) והיו לי עוד שיקולים שהיום פשוט אני יודע שחסרי ערך אז לא יעלה אותם. (כגון החומר טרי יותר בראש אז יהיה יותר קל וכולי...) כמו כן חשוב לציין כמה דברים והם שאני לא אומר שטוב ללכת לעתודה כמו גם שלא טוב זה ענין אישי כל אחד להחלטתו. מה שכן אם נראה לך שלא יהיה לך כוח ללימודים וכבר עכשיו אתה עייף מהם אז באמת יתכן והעתודה היא לא לך כי אתה עשוי שלא למצות את הפוטנציאל הטמון בך. (אני אישית היתי מאוד שחוק ) עוד שיקול שהיה אצלי היא ההקפה שאני הולך ללמוד רוב חיי (אני נהנה לדעת דברים ובעל סקרנות שלא יודעת שובע) ולכן כמה חסרונות שבעתודה לא תקפים לגבי. (כגון שירת במקצוע מבחינת הצבא אבל לא מבחינתך ביחס לשוק האזרחי) מכל מקרה אני צריך לזוז מקווה שעזרתי בקצת.....
 

run away

New member
צודק ברוב הדברים

אמרת הרבה דברים נכונים אבל ההסתכלות שלך היא של בחור לפני צבא והיא משקפת את מה שאתה רואה ולכן אלה השיקולים שלך, אתה מסתכל על הרצון ללמוד ועל הרצון לתרום בצבא ועל תואר שני ושלישי. אבל אתה צריך להבין שההסתכלות שלך על הדברים עוד חמש שנים תהיה מנקודת ראות אחרת לגמרי. העניין הוא שלפני הצבא כולם חכמים ומרגישים כמוך. אבל כשאתה תגיע לצבא רק תוכל באמת לראות עם זה מתאים לך. יכול להיות שתגלה שחיי הפיקוד עושים לך את זה ותמשיך בצבא עד שתהיה ראש אמ"ן אבל גם יכול להיות שתגיע למקום עם מפקד חרא ולא יתנו לך את התנאים שאתה מצפה להם ואתה כל היום תתעסק עם שטויות ואפילו תסבול את זה שנה ושנתיים, אבל אתה צריך לסבול את זה שש שנים! והמשפט הזה "תוספת של שנתיים זה זניח" מעביר צמרמורת גם בקשוחים בעתודאים. כשתראה אנשים (אתה או כאלה לידך) שמוכנים להיכנס לכלא בשביל להוריד חצי שנה אתה תבין. שוב, אני לא מכיר אותך, יכול להיות שאתה באמת הטיפוס שיצליח ויאהב את הצבא, אבל הדיעה שלך היא הדיעה של רוב העתודאים באוניברסיטה, זאת הייתה גם הדיעה שלי והיא התנפצה לי בפנים והיא תתנפץ גם בפנים של חלק ממכם. וחונכתי לציוניות לא פחות ממך, ורציתי להיות קצין אפילו יותר ורציתי לתרום וחשבתי שאני באמת חכם. ונורא מעניין אותי מה זאת אומרת החסרונות לא תקפים לגביך? כשאתה תהיה "קצין פירוק והרכבת טלפונים" שש שנים ואז תצא מהצבא ותוכל לעבוד רק בבזק אחזקה, זה לא יהיה תקף? הרי כל צ´יקמוק שהיה בשריון, הוא כבר עם תואר, שנתיים נסיון ואחרי שנה בתאילנד והוא זה שיקבל אותך לעבודה. זה יפה שטוב לך ואתה מדבר יפה אבל אתה לא חכם יותר מכל אלפי העתודאים שמקללים היום את הרגע שהם חתמו
 

אבשי ג

New member
אגב, אני ממלית לכולם לראות את...

המאמרים של הפורום, כי רוב הדברים פה היו מוכרים לי וזה בגלל שהם נכתבו כבר, כלומר אחלה שהם נכתבו שוב, זה חשוב, אבל פשוט אני כבר עושה פרסומת למאמרים של הפורום. בנושא הזה יש את המאמר "עתודה, למה לא?" שכתב אחד שנשרף, ואת המאמר "מונולוג" שכתב המיץ. תהנו!
 
למעלה