כפתורים - השלב שאחרי

slepax

New member
כפתורים - השלב שאחרי

שלום לרופאים, בגיל שנתיים לערך הבן שלנו עבר ניתוח להשמת כפתורים באוזניים בשל דלקות חוזרות ונשנות. היום לאחר כמעט שנתיים, הרופא בבדיקה שגרתית הסביר שנראה שהכפתורים יושבים היטב ולא מן הנמנע שישארו לתקופה ארוכה. למיטב הבנתי כפתורים אמורים "לקפוץ" החוצה בגלל לחץ שנוצר ע"י עור התוף, לאחר מכן עור התוף מתאחה מעצמו והחור נסגר. יחד אם זאת, האם יש סיכון בהשארות כפתורים לתקופה ארוכה? האם יש סיכון שעור התוף לא יתאחה מעצמו אם הילד עובר גיל מסוים? במידה וכן, מה האלטרנטיבות? תודה, רונן
 
כפתורים

שלום רונן צינוריות איוורור ( כפתורים) נשארים בממוצע בין 8-12 חודשים. לרוב הם נופלים לבד.לעיתים הכפתורים נופלים מוקדם מידי ולעיתים הם נשארים כמו במקרה של הבן שלך, ואז יש צורך להוציא אותם, בילדים קטנים הפעולה מתבצעת בדר"כ בטישטוש. לאחר נפילת הצינוריות נשאר נקב בעור התוף שנסגר .במקרים נדירים הנקב לא נסגר ואז יש צורך בניתוח לתיקון הנקב. במידה והאוזן יבשה ולא מופיעים סיבוכים אין בעיה להשאיר את הצינוריות זמן רב. אני מציעה להבדק ע"י רופא אאג ולאחר בדיקת שמיעה לשקול את הוצאת הצינוריות. בברכה ד"ר אפרת ריינדורף כפיר.
 

slepax

New member
כפתורים

תודה לך ד"ר אפרת על התשובה. ציינת שבמקרים נדירים הנקב לא נסגר ויש צורך בניתוח לתיקון הנקב, וזה למעשה הנושא שמעניין אותנו יותר מכל. האם השכיחות של מקרים כאלה עולה עם הגיל? או שגם בגיל 6 ו-7 (בהקצנה) לעור התוף יש את היכולת להתאחות בעצמו? מה רמת הסיכון לעור התוף בניתוח להוצאת כפתורים? האם קיים סיכון שעור התוף יקרע בשל פעולת הוצאת הכפתור? מה האפקטיביות של ניתוח לתיקון הנקב, והאם ישנן מגבלות/תופעות לוואי? המצב כיום הוא שהאוזן יבשה, אין סיבוכים, ויתרה מכך בפרק הזמן שכהפתורים נמצאים הילד כמעט ובכלל לא חולה. נראה שהכפתורים בהחלט עובדים. מצד שני הוא כבר בן 4 היום ואני מניח שמבנה האוזן השתנה אז אולי כבר אין צורך בכפתורים. החשש העיקרי הוא מתופעות לוואי שיגרמו מהישארות ממושכת מדי של הכפתורים. נבדקנו ע"י רופא אאג אבל הוא הציג את הניתוח לתיקון הנקב כדבר שבשגרה, הייתי בכל זאת רוצה לדעת יותר על הנושא. תודה שוב, רונן נ.ב. האם יש שם רפואי לניתוח הוצאת כפתורים?
 
כפתורים.

שלום רונן. הסיכון להשארות נקב לאחר הוצאת הפתורים הוא יחסית קטן , והשכיחות היא פחות מ- 1% ,וזאת ללא קשר לגיל. הוצאת כפתורים היא בעצם פעולה והמינוח הרפואי הוא -removal of ventilation tubes . בפעולה הניתוחית להכנסת צינרויות איוורור בעצם עושים נקב בעור התוף ומכניסים לתוכו צינורית ( כפתור) שבעצם שומרת על הנקה פתוח, לכן לאחר הוצאת הצינורית נשאר הנקב שמתאחה , בדר"כ, הפעולה להוצאת הצינוריות לא גורמת להגדלת הנקב. בניתוח לתיקון נקב בעור התוף לוקחים רקמה לרוב מאזור מאחורי האוזן ומשתמשים בה כתלאי לסגירת הנקב. לפני כל פעולה ניתוחית באוזניים יש צורך בביצוע בדיקת שמיעה. בהצלחה ד"ר אפרת ריינדורף כפיר.
 
למעלה