לא יודעת מה לעשות

la5

New member
תוספת

במחלקות פסיכיאטריות לילדים ונוער יש המון חולים מאושפזים אפילו בלי תרופות בכלל-- הם שם רק כי אין מקום אחר בשבילהם: ההורים לא רוצים אותם כי הם פשוט לא מסוגלים להחזיק אותם בבית ואין מסגרת אחרת בשבילהם עד גיל 18. בגיל 18 חייבים בד"כ לשחרר אותם גם אם הם רוצים להישאר במחלקה הפסיכיאטרית. הכל זה מתוכניות דקומנטריות בטלוויזיה. לא צריך להיות מומחה גדול בשביל לדעת את הדברים. הרבה פעמים המשפט "אין תרופה מתאימה" הוא רק תירוץ לאישפוז ואח"כ במהלך האישפוז הילד בכלל לא מקבל תרופות כי הרופא קובע שהוא לא צריך. אינני מכיר את המקרה הספציפי שהוצג בתחילת השירשור ולכן הדברים הם רק במישור העקרוני.
 

ל ו ל י ת

New member
להלן הציטוט מדבריך la5

כתבת: "לאשפז אותה רק אם את רוצה "להיפטר" מהילדה. יש הורים שנפטרים מהילדים שלהם בדרך הזאת". שלום לך. אנא שמור על רמת דיון נאותה כאן בפורום, כאן לא מאיימים. ולא עורכים מחדש הודעות. אתה מוזמן לקרא מחדש מה כתבת. לאור מה שכתבת, לי אין על מה להתנצל בנושא זה לא כל שכן לערוך את הודעתי מחדש ?! אולי לא לכך התכוונת אך זה מה שכתבת "שחור על גבי לבן". אתה מוזמן להגיב, עניינית אצלנו בפורום, אך לא לאיים על מי מיושביו. שיהיה לך ערב צח.
 

la5

New member
לולית

* לא איימתי * רק ביקשתי התנצלות ואגב הבקשה מבוטלת * אני מבין שהנושא מאד אמוציונאלי ולכן את מגיבה ככה * את מדברת ברוח קרב "אנא שמור על רמת דיון נאותה בפורום" אז הרמה שלי היא מאד נאותה לא פחות משלך ואולי יותר. * הגעתי לכאן מפירסומת שעשית בפורום אחר וביקשת תגובות. ביי ביי
 
תודה לולית ותודה לכולם../images/Emo23.gif

שהתגייסו לעזור לי לקבל החלטה. אני מודה לכולם מכל הלב. לולית, את מקסימה ונהדרת. פניתי להרבה אנשים במסר אישי ואני ממשיכה להתייעץ ולהתלבט ביחד איתם. כמובן שאדווח לכם מה קורה איתנו. ושוב תודה.
 
השאל ה היא מאוד אינדוודדואלית.

ע\אם המצב של הילדה ממש ממש מחמיר ואישפוז הוא ממש המפלט האחרון אני מציע לאשפז. אבל גם אז להישאר עם יד על הדופק, לבדוק מה שלומה, אך היא מרגישה שם וכו.. כי אישפוז יכול להועיל אבל גם להזזיק כמו במקרה שלי. שהייתי בכיתה ו´ גיליתי את נטיותי המיניות. מרוב ההלם נכנסתי למצב של חרדה תמידית, בכי תמידי ועניים אדומות. לא גיליתי לאף אחד למה אני בוכה(עד היום רובם לא יודעים) ואושפזתי. וולקאם טו הל במקרה שלי. החודשיים האלה מלווים אותי יום יום. האחיות הקרירות שמגישות את הכדור כול ערב. הפסיכולוגית שמנסה להעביר את השעה עם ילד שלא פותח את הפה. והתעללות פה ושם... גם המצב הזה של הניתוק מכול החברה והמצב שאתה ממש כלוא במובן המלא של המילה במקום סגור ושאתה צריך לנהוג לפי כללים וחוקים לא ממש עוזר. אני הייתי מנסה הכול לפני אישפוז. אבל אם זאת הסברירה האחרונה תנסו אבל תששארו עם יד על הדופק. ממש חשוב.
 
חסרים לי המון פרטים ! ! !

אני מגיבה לפנייה שנעשתה בפורום סבים וסבתות, אך עונה כאן כאיש מקצוע מתחום הרפואה המשלימה. תחום ההתמחות שלי הוא: מודעות עצמית ותהליכי שינוי או במילים אחרות: ה נ פ ש בת כמה הילדה? אני מבינה שהיא מאובחנת כמי שסובלת מבעיה נפשית - האם? איזו? מאיזה גיל אתם מכירים את הסימפטומים? מאיזה גיל היא מטופלת? מאיזה גיל היא מאובחנת? כמה זמן היא לוקחת תרופות ואילו? האם ניסיתם דברים אחרים? כל השאלות הללו, לפני שאני מתחילה לברר מה באמת קורה לה. מקרים רבים שמאובחנים כחולי נפש הם בסך הכל אנשים עם חוסר כימי, מינרלי בגוף. פעמים רבות, איזון תזונתי יכול לפתור את הבעיה, להעלימה כאילו לא הייתה. לצערי, רפואת הנפש מופרדת הפרדה מלאה מהרפואה הרגילה. לדוגמא: היפוגליקמיה - מצב של חוסר איזון כרוני של סוכר, גורם באדם לא מאוזן להתקפי זעם, שינויים חדים במצב הרוח, דיכאון קשה, חרדות ופחדים. זו תיסמונת ש"הורגת את הרצון" (אפטיה) ועוד... איזון תזונתי מתאים יכול להחזיר אדם כזה לתיפקוד מלא, אנרגטי ומאוזן. יש אנשים היפוגליקמים רבים שמטופלים תרופתית בסכיזופרניה, בחרדות וכדומה. דוגמא אחרת: אנשים רבים סובלים מ´אלרגיה מוחית´ לצבעי מאכל, למונוסודיום גלוטמט ולחומרים נוספים. ילדים בעיקר, מטופלים ברתלין על הפרעות קשב וריכוז והפרעות למידה שעוברות עם ההימנעות מהחומרים המזיקים. אם תרחיבי את המידע שנתת, אשמח לנסות לתת לך כיוון זה לא אומר שבתך אינה חולה. אני לא רופאה ואינני עוסקת באיבחונים רפואיים. אבל אולי יש סיכוי לסייע לבתך בדרך אחרת (לא תרופתית, לא פסיכיאטרית) גם איבחון כזה, לא אעשה באינטרנט. מה שאוכל זה לבדוק אם יש טעם לחפש בכיוונים אחרים. תנסי לענות בהרחבה על השאלות ששאלת? תוסיפי כל מידע שעולה לך תוך שאת מגיבה להודעתי. את יכולה להרחיב מידע על מה היא אוכלת, איך איכות השתן? איך היציאות? איך איכות השינה שלה? האם חולמת? האם יש סיוטי לילה? את יכולה גם להרחיב ולפרט הבדלים של לפני ואחרי התרופות. מחכה לשמוע ממך כאן בפורום. אני חושבת שרבים יוכלו להחכים מהדיאלוג.
- אני עצמי, הוצאתי ממערכת החינוך ילד במצב נפשי קשה מאוד, בעקבות חוויות קשות שעבר בגן. חודשים אח"כ, לאחר שיפור משמעותי מאוד במצבו, לקחתי אותו לאיבחון פסיכולוגי. הפסיכולוגית קבעה: הילד במצוקה קשה. שבוע אח"כ, מתקשה להירגע, התקשרתי ושאלתי מה הייתה עושה שנה קודם, כשהוא היה בשיא הבעיה. לאחר ששפכתי חצי שעה, היא אמרה בקול שקט: שנה שעברה הייתי מאשפזת. אני משקמת ילד מקסים, בתנאים קשים ועם המון המון סבלנות ואורך רוח. אילו מסיבה כלשהי, הוא היה מגיע לאישפוז, אין לי ספק שהוא היה היום שבר כלי, או תוצר חברתי דהוי וחסר ברק. אני יכולה לעזור לך, אל תחששי לחשוף פרטים. נפשו של ילד היא דבר כל כך עדין ושביר רוחו של ילד היא עצמה מדהימה שמאפשרת התאוששות יחסית מהירה. ספרי לי, ונראה לאיזה כיוון כדאי ללכת. עוד שאלה אחת: האם הבת שלך אובדנית? (חושבת, מדברת, מתנהגת בצורה שמרמזת להתאבדות?) הנושא הזה נוגע לי במקום רך מאוד אז סליחה אם חזרתי קצת על עצמי. מחכה לשמוע ממך,
 
נאוה, אני יכולה לענות לך במסר?

תודה רבה על התייחסותך ועל נכונותך לעזור לי. אני מעדיפה להרחיב במסר אישי. זה בסדר מצידך?
 
הנה אני מגיבה בפורום

ותודה לך מראש. הילדה שלי בת 7 וחצי. מאובחנת כ PDD (ספקטרום של אוטיזם). בגיל 5 נכנסה למצב פסיכוטי שממנו בעצם לא יצאה עד היום. לוקחת תרופה אנטי פססיכוטית בשם ריספרדל שעוזרת לה אבל עדיין לא מכסה את כל התופעות כמו: אי שקט קשה, טווח קשב וריכוז מאד קצר, חוסר שיפוט וכו´. הבת שלי צורכת כמויות אדירות של ממתקים, ופשוט אין לה גבולות. היא יכולה למשל לאכול 5-6 קרמבואים בזה אחר זה ולחפש עוד ממתקים. אני יודעת שאחת מתופעות הלואי של התרופה היא תיאבון מוגבר, והאכילה שלה היא לפחות בחלקה מהתרופה. את איכות השתן אני לא יכולה לומר לך כי אני לא ממש מבינה את הכוונה. היציאות הם בערך פעמיים ביום, רכות בד"כ. לפני מתן התרופה היתה לה בעיה קשה בלהירדם. כיום היא נרדמת ללא בעיות. השינה שלה חלשה, היא מתעוררת בקלות. אין לי מושג אם יש לה חלומות או סיוטים מכיון שהיא לא מדברת. שכחתי לציין שעם פריצת הפסיכוזה היא הפסיקה לדבר. שנה שלמה לא הוציאה קול ואח"כ התחילה במילים בודדות. היום היא אומרת מילים בודדות שכמעט כולן קשורות באוכל.למשל: שוקו, קרמבו וכו´. היא לא עונה על שאלות. אני לא יודעת מהם המחשבות של הבת שלי מכיון שהיא לא מספרת אבל אני יכולה לספר שכמעט תמיד היא במצברוח טוב (שזה למעשה מה שמחזיק אותי ), שרה ולפעמים גם רוקדת. המחשבה שלה לא מאורגנת והזיכרון גם כן פגוע. אני בטוחה לפי ההתנהגות שלה שהיא לא אובדנית , ולא דיכאונית (למרות שאני עצמי דיכאונית וכך גם אבא שלי). השתדלתי לענות על כל שאלותייך. אשמח מאד להתייחסותך. ושוב תודה רבה לך על נכונותך לעזור.
 
קודם כל, כל הכבוד!!!

עדיין חסרים פרטים, אבל כבר יש אל מה להתייחס. לא ציינת מתי הילדה אובחנה ואין לי מושג למה את מתכוונת מצב פסיכוטי. כאמור, אני לא רופאה, לא פסיכיאטרית ולא פסיכולוגית אבל התחום הנפשי הוא אומנותי. המעט שאת מתארת על מה שעברה בתך הגיל 5 מספר לי שהיא עברה טראומה קשה. מה שאת קוראת לו ´התקף פסיכוטי´ נשמע כמו שינוי פתאומי בהתנהגותה. המשמעות היא שהיה לזה טריגר, משהו עורר את השינוי הזה. מחלה, מכל סוג, אינה מתפרצת ללא סיבה. הטריגר יכול להיות ברור יותר או פחות, הוא יכול להיות נעלם לכולם מלבד החולה אבל הוא תמיד תמיד שם. הילדה הפסיקה לדבר? - זה נשמע שמעבר לטראומה היה כאן פחד לדבר עליה ייתכן מאוד, שמי שפגע בבתך, איים עליה שיהרוג אותה או יפגע במישהו שיקר לה. ילדים מגיבים לטיפולים בצורה מהירה וטובה יותר ממבוגרים. העובדה שאין שיפור משמעותי במצבה, מספרת שהטיפול לא נוגע בבעיה. זה מחזק את ההשערה שלי שקרה משהו שאתם לא יודעים עליו. האוכל מחמיר את מה שיש. אובססיה לאוכל, ובמיוחד למתוק, נובעת מבחינה אנרגטית, מתחושה של חוסר באהבה. זה לא אומר כלום עליך ועל משפחתך, אני בטוחה שאתם אוהבים אבל... זה מה שהיא מרגישה. הסוכר, צבעי המאכל, הקקאו, מטריפים את הדעת ומעודדים התקפי זעם ושינויים חדים במצב הרוח, או מצבי אפטיה ודיכאון. יש עוד הרבה מה לבדוק ולחקור. ייתכן מאוד שיש ברקע היפוגליקמיה ומהתאור שלך, אני דווקא חושבת שעמוק בפנים, היא כן דיכאונית. המלצות שאני מאוד מקווה שתקחי: לא לאשפז!!! כן להכניס לטיפול אינטנסיבי מקיף כמפורט להלן: 2-3 פגישות בשבוע עם מרפאה עם חיות 1-2 פגישות בשבוע עם מרפאה באומנויות (ציור, מוסיקה), או עם מרפאה במשחק (ארגז חול) - עבודה על שני התחומים, עם מרפאה אחת. הקפידי שאישה תעבוד איתה. הטיפול בחיות, מטרתו להקנות לה ביטחון עצמי, תחושה טובה עם עצמה, עם גופה, חוויה של אהבה בלתי תלויה, קשר בלתי אמצעי עם בע"ח. רצוי לשלב עם חיית מחמד בבית, כמו למשל כלב - שיהיה שלה, בתאום עם המטפלת. זו תרפיה שמגבירה את השקט הנפשי ושמאפשרת תיקשורת לא מילולית. במשך הזמן, יכול להיות שהיא תתחיל לדבר עם החיות לפני שתתחיל לדבר עם אנשים. הכיוון השני הוא כיוון שמעורר רגשות ומסייע לשחרר אותן. אפשר לכעוס, להרוג, לבנות מגדלים באוויר. כאן תגלי את הרגשות שהיא מדחיקה. כאן היא תספר את הסיפור שלה, למה היא הפסיקה לדבר. ושוב, היא תעשה את זה בדרך לא מילולית, באמצעות משחק, צבע, ציור או צליל. אם זה עמוס מדי, אל תהיי מוטרדת מביה"ס, הוא לא חשוב כרגע. את יכולה לשקם את הילדה ולראותה ´חוזרת הביתה´. כאמור, לא תיארת את הילדה שלפני הפסיכוזה אני מניחה שהיא הייתה הרבה יותר דומה לילדה רגילה. מטרידה אותי בעיקר הפסקת הדיבור. שינה קלה מצביעה על צורך להיות בשליטה בסביבה שלה, סיוטים באים לידי ביטוי בשינה לא שקטה ובהתעוררויות פתאומיות, מבוהלות או עם בכי. האם היא מציירת? מה? אילו צבעים היא מעדיפה? אילו תכניות היא רואה בטלביזיה? מה מבהיל אותה? מה מפחיד אותה? אילו משחקים היא מעדיפה? התשובות לשאלות אלו יספרו לך על עולמה הפנימי. ואם באומנויות עסקינן, את יכולה לתת לה לעבוד עם חימר בבית או בחוג כלשהו. יש משהו מאוד מקרקע במגע עם החימר ובעבודה איתו. זה לא חשוב מה יצא לה מזה, מותר לה לעשות ולפרק ועוד... רק שתגע בו הרבה, בחימר ותעצב ממנו דברים. מקווה שדבריי, קשים ככל שיהיו, מעוררים בך פלאשים לימים אחרים איכשהו, אני מקווה שדבריי, מסייעים לך לשפוך אור על מצבה של ילדתך, אור שינחה אותך לעשות את הדבר הכי אוהב שאפשר. להקשיב לבתך השותקת ולמצוא לה במה מתאימה ובטוחה לומר את דבריה. אני ממליצה שבמקביל, תלכי את למטפל הוליסטי מוסמך לשם תמיכה. אין מניעה שגם בעלך ילך, אבל אני מניחה שאת המטפלת העיקרית בה. אני ממליצה להחזיק מטפל הוליסטי בתמונה לגבי מצבה של הילדה, כי אפשר לעזור גם לה, עם תזונה, פרחי באך, צמחי מרפא ותוספי מזון. לידיעתך, הגורם יחידי שרשאי להפחית את התרופות שהיא לוקחת, הוא הפסיכיאטר המטפל. קחי את הרגליים ותברחי מכל מטפל הוליסטי שיעז לתת לך ייעוץ רפואי. וזה כמובן לא אומר שאני חושבת שהיא צריכה תרופות
אני שולחת לך
גדול ועוטף, את לפני מסע ארוך ולא פשוט בכלל. אני מאמינה שאת יכולה להגיע אל האור. אני כאן בשבילך בפורום או במסרים. אם אני לא מגיעה להגיב, תקראו לי, ואבוא (כזכור, אני רק אורחת כאן) ווואאאווו, קשה לי לסיים את ההודעה. אני כל כך חשה אתכם, יודעת שאמרתי דברים די מפחידים, רוצה מאוד שתצליחי להציל. ילדים הם פרחים כל כך עדינים, כל כך פגיעים. אם אמרתי משהו שפגע בך, או שנראה לך יומרני, אני מתנצלת. אם תעיטי בהערכותיי, תקני אותי והרחיבי עם מידע רלוונטי. אני מחכה לשמוע ממך
 

Jersey Girl

New member
נאוה

לנאוה שלום, נורא מרגש לראות כמה אנשים השקיעו בעזרה לשיריתה ובמיוחד את בשאלותייך ובעצות. שמחתי לקרוא את הגישה ההוליסטית שלך לנושא. רק הערה קטנה בקשר לאוכל: התרופה שהילדה לוקחת בהחלט גורמת להגברת תאבון ולהשמנה. ולשיריתה תמשיכי להיות כל כך חזקה ואמיצה ומאחלת לך המון אהבה וכוחות להתמודד
JG
 
תודה, JG על תגובתך ../images/Emo140.gif

קלטתי את המידע כבר כששריתה כתבה את זה, אבל... הגברת תיאבון יכולה להתבטא ביותר אוכל, לאו דווקא בזלילת ממתקים. הסוכר, השוקולד יש להם את הנזק שלהם.
 
נאוה, אני רוצה לענות לך

אז חוץ מזה שהמחשב שלי היה בתיקון, חשבתי כל הזמן על מה שכתבת לי. קשה. את יודעת, כשזה קרה, הדבר הראשון שחשבנו עליו היה שהיא עברה תקיפה מינית. למרות שהיא היתה רק בגן. אנחנו הורים דאגניים מאד וכל בוקר בעלי היה מסיע אותה לגן ואני הייתי מחזירה אותה במונית , למרות שהגיעה לה הסעה בחינם, פחדנו. אחה"צ היא היתה אך ורק איתי, ואני גם לקחתי אותה לטיפול פסיכולוגי אצל אישה (כאשר אני התמתנתי מעבר לדלת). חקרנו ובדקנו את העובדות בגן, ולא היתה שום אפשרות של תקיפה מינית. מה שכן יכול היה להיות טריגר: ילדים בגן צחקו ממנה ולעגו לה. סבא נפטר. אני ואחיה היינו חולים ואמא שלי החליפה אותי (בהסעות ובטיפול אחה"צ), למרות שהייתי בבית, ישנתי רוב הזמן (דלקת ריאות). יתכן יתכן שאחד הבנים בגן אמר לה משהו או אפילו נגע, אני לא יודעת אם לקרוא לזה תקיפה מינית, ובטוח שלא יכול היה להיות דבר חריג. הבת שלי התחילה בגיל 4 טיפול פסיכולוגי פרטי ואינטנסיבי שבמהלכו התקדמה המון. כשזה קרה, דיברנו הרבה עם הפסיכולוגית על החששות שלנו והיא אמרה שהתגובות של הבת שלי הם לא תגובות של אחרי תקיפה מינית. בנוסף, ביחד עם הפסיכולוגית פנינו לפסיכיאטר שטען אותו דבר. פסיכוזה כוללת הזיות, שמיעה, ראיה, מגע וטעם. הבת שלי ראתה ושמעה חייזרים. במשך תקופה ארוכה הרגישה שיש לה יצור מסוים בגרון (איזה דמות מצויירת) וירקה ללא הפסקה. היא ממש סבלה. כמו כן טענה שיש לה נמלים בפי הטבעת ונורא סבלה. כמובן שאת הגרון ופי הטבעת בדקנו כדי לוודא שלא מדובר בדלקת גרון ובתולעים (הלואי..). בין התקפות ההזיות היתה אפטיה מוחלטת. לא דיבור, לא תגובה, עשתה את צרכיה על עצמה, שכחה כיצד אוכלים עם סכו"ם, שכחה גם איך פותחים גביע יוגורט וכו´, בקיצור, שכחה הכל. הכי יפה ביטאה את זה הגננת הטיפולית שלה באותה התקופה: "כשמסתכלים לה בעיניים לא רואים אותה, הילדה נעלמה". העיניים שלה היו ריקות, הילדה שלי נעלמה. נאוה, שאלה: למה את חושבת שהיא דיכאונית?
 
מאיפה להתחיל? ../images/Emo3.gif

טראומה לא חייבת להיות מינית. יותר מזה, אינה חייבת להיות אירוע נוראי. טראומה זו חוויה שמזעזעת את הנפש עד להתפרקות. דוגמא מתוך הסיפור האישי שלי: הבן שלי החל להראות סימני מצוקה אותם שייכתי לכל מיני. חודש וחצי נלחמתי במערכת כדי לעזור לו. כאשר הבנתי שזה משהו מהגן, כבר לא מצאתי את בני בקליפה שהייתה גופו. השינוי המשמעותי החל רק ביום בו הוצאתי אותו מהגן. מאז עברו יותר משנה וחצי ואני עסוקה בשיקום... מה עבר עליו בגן? בבסיס: הגן היה גן אלים כתגובה לצוות לא קשוב לילדים, קונפליקט בין הגננת לסייעות (היא כעסה בגלל שהן עסקו בשתיית קפה, רכילות וטלפונים פרטיים), בנוסף, כך התברר אחרי שכבר עזבנו, אחת הסייעות התעללה בו אישית. דברים קטנים כמו שפה בוטה: ´סתום את הפה´, ´תזיז את התחת´ או שהייתה צועקת עליו במקום על מי שעשה את המעשה לידו. דברים קטנים, לכאורה. אבל... הבן שלי, בהיותו רגיש מאוד וכזה שקולט כל מיני ניואנסים אנרגטיים, הגיב קשה מאוד למה שקרה. גם ככה, נסיבות חיינו אינן פשוטות עבורו. במקביל, כאמור, הגן היה אלים אז היו הבריונים שהפעילו סחטנות, או חזרו ואמרו לילד ´אתה לא יודע לעשות את זה, תן לי, אני אעשה לך´. העובדה שלא הקשבתי והכרחתי אותו ללכת לגן, העובדה שנטשתי אותו שם כל יום, בניגוד לרצונו, לא ממש מתייחסת לתלונותיו על היחס אליו (חשבתי שזו מניפולציה) גמרו לי את הילד. המשפט שכתבת על עיניה הריקות של הילדה ´הילדה נעלמה´ - כך דיברתי אז על בבני. עד היום כשמנסים לשכנע אותי לחשוב על להחזיר את הילד למערכת, אני אומרת: הרגו לי את הילד פעם אחת, אין הזדמנות שנייה שנה וחצי אני משקמת ורואה אותו לאט, לאט ´חוזר הביתה´. אגב, ב- 4 שנים שהוא היה בגנים, כל פעם שחשתי שינוי וביקשתי לחקור את מה שקורה בגן, יצאתי עם תגובה אחת, חד משמעית: הכל בסדר בגן! כל בעיה שיש לילד, היא רק בגלל האימא (אני), ומכוון נגדה. ללמדך מהו "הכל בסדר!" אספר לך על ארוע שהייתי עדה לו: 2 ילדים שיחקו במשחק ששניים אחרים חשקו בו. הציקו השניים שחשקו לאלו ששיחקו. הפניתי את תשומת לב הגננת המחליפה כדי שתטפל בעניין. הנ"ל לקחה את המשחק משני המשחקים ונתנה למציקים בטענה ש: ´אתם כבר משחקים הרבה זמן´. זמן מה אח"כ - מכות!! אחד המציקים שוטכב על הרצפה ואחד הילדים ששיחקו מפליא בו בעיטות חזקות לבטן, לגב, לצלעות. סייעת אחת - בסלולרי בחצר + סיגריה הגננת המחליפה, שישבה מול הארוע, שקועה בגזירה ולא מבחינה בנעשה והסייעת השנייה, מתעסקת במשהו במטבח. קמתי והפרדתי, קולטת זעם נוראי ואיבוד שליטה אצל הילד הבועט. ברגע שהצלחתי "להעיר" אותו הוא ניתק מגע, וברח החוצה בוכה. לקח זמן עד שהצלחתי להשאיר לאחת הסייעות לטפל בו (שהרי הייתי בגן בשביל הבן הפרטי שלי). זו עם הסיגריה והסלולרי אמרה: ´אני כבר באה´ אך... לא הגיעה. הפניתי את תשומת לב הגננת המחליפה לארוע שקרה מול עיניה, היא לא הבינה על מה אני מדברת. למחרת פגשתי את האם של הילד הבועט, חברה. שאלתי אם שמעה על הארוע ואיך הילד. היא הייתה בהלם. באותו בוקר, היה ריב בינה לבין הילד, ולכן, שאלה בצהרים איך היה. ´היה בסדר גמור´ ענתה הגננת המחליפה ´רק חבל שהוא לא רצה להשתתף היום בכלום´ נו, באמת?! לא הייתי מסתמכת על מה שנאמר בגן. ייתכן בכלל שהטראומה הייתה בגיל 3.5 - את אומרת שהיא הייתה מטופלת מגיל 4. יתכן שהשינויים שחלו באותה תקופה של גיל 5, היו יותר מדי עבורה ולכן, ההתקף. ילדים רגישים הם רגישים לכל שינוי הם בעלי דמיון מפותח והם חכמים מאוד. מהו דיכאון? כשהשמחה מדוכאת, כשהביטוי מדוכא כאשר משהו מאותם דברים שנקראים: חיים, אינו בא לידי ביטוי. סימנים לדיכאון אינם בהכרח עצבות, אלא פעמים רבות: פיזור נפש, חוסר עניין, אי שקט, התקפי זעם ואחרים ועוד. יש דיכאונות שהבסיס שלהם הוא כעס, יש יאוש, יש תיסכול וכו´ גם אופי האדם משפיע על הדרך בה הוא בוחר להגיב וכך גם נסיבות חייו ותחושת הביטחון שלו בסביבתו. בתך נשמעת לי צועדת ליד החיים ולא בתוכם. היא נשמעת סגורה בתוך בועה משלה. האם הרופאים אומרים מה לא בסדר? האם הם מסבירים איך זה לא היה עד גיל 4 ופתאום כן? האם הם יכולים לומר מה גרם להתקף הפסיכותי? או אולי, למה ההתקף ממשיך? יש להם הסבר למה היא לא מגיבה לטיפולים? כשרופא אומר לי: ´אני לא יודע´ אני מסרבת לקבל ממנו טיפול תרופתי הסיבה: הטיפול ידכא את הסימפטום שיצא, מבלי לתקן את הבעיה (שהרי היא לא ידועה), מצד אחד, וייצור בעיות אחרות (בדרך כלל לא ידועות גם הן, לפחות לא במלואן), מצד שני. התוצאה: התמונה תטשטש ותקשה עוד יותר לאתר את מחולל המחלה ובכך תמנע ממני אפשרות אמיתית לתקן אותה. במילים אחרות: מה שאני אומרת זה שאם הרופאים לא יכולים להסביר מה קרה, הם מנציחים את הבעיה ומעמיקים או מסבכים אותה
אשמח לשמוע את הסברי הרופאים. לתשומת ליבך, בגלל שאני לא מכירה אותך ואת משפחתך, ובגלל שמעולם לא פגשתי ולא דיברתי עם הילדה, אני צועדת על חבל דק. הדברים שאני כותבת אינם מהווים אבחנה רפואית או אחרת, אני בעיקר מחפשת לעורר שאלות תוך הסתמכות על ידע מקצועי ועל ניסיון אישי. נתקלתי בחיי במצבים רבים של בעיות נפשיות שאין להן רקע פתולוגי, בעיות נפשיות שעיבוד רגשות או איזון תזונתי מסדרים בצורה מפתיעה. מצבים נפשיים רבים שנובעים מרגישות גבוהה - אנשים שכאילו חיים בעולם בלי עור, כשבשרם חשוף. גם להם ניתן לעזור. הגרון, הוא אפיק תקשורת ובעיה שם תואמת את הפסקת הדיבור. אני מניחה שה´חיה´ הייתה שם לפני שהיא השתתקה? פי הטבעת קשור לשחרור פסולת מהעבר. גירוד בפי הטבעת יכול לנבוע מכעסים בניסיון לשחרר פסולת מהעבר. החייזרים ששמעה - ילדים רבים בגיל הזה נעזרים בדמויות דמיוניות להתמודדות עם רגשותיהם. לנו הייתה חבורה גדולה. זה אופייני לגיל. למה היא אמרה דווקא חייזרים? זו מילה של גדולים? אולי ראתה סרט? או שמעה משהו מילדים גדולים יותר? הדמות הדמיונית הראשונה של הבן שלי הייתה זאב. הדמות נולדה ביום האם עת צפינו במופע אורקולי של ´פטר והזאב´ בפלנטריום ברמת אביב. הסיפור הפחיד אותו, הזאב הפחיד אותו. כל דבר שהיה צריך לעשות הוא בלם ואמר: אי אפשר, הזאב שם. לאט לאט הפכנו את הזאב לחבר, ולשותף. אבל הזאב היה ביטוי ישיר לפחד. ניתן היה בזמנו, לפתח שיחה דרכה עם החייזרים. למצוא דרך להפוך אותם לכוח מחזק, תומך, אוהב, עוזר, מגן. מתוך שיחה איתה עליהם ועל מה שהם אומרים לה, ניתן היה להבין מה הם מייצגים, ולמה הם הופיעו. אפטיה, זו תגובה אופיינית לאדם שנואש מהסיכוי שיבינו. אם תתחילו להבין, אולי היא תמצא שכדאי שוב לדבר... כאמור, זו לא אבחנה, בטח לא רפואית, זו רק הגישה הראשונית שלי לסיפור מסוג זה. סליחה שאני מאריכה כל כך, זה נושא רגיש
 
נאוה, אני קוראת את דברייך מספר

פעמים וקשה לי. קשות לי המחשבות, החיטוט בעבר, המחשבות שאולי אנחנו פוסעים בדרך לא נכונה. אפילו ניצוץ התקוה מפחיד אותי. הייתי רוצה לשמוע ממך יותר על בנך. אפשר גם במסרים כמובן. אני גם שולחת לך מסר לגבי מקום מגורינו. בקשר לרופאים, התשובה שאנחנו תמיד תמיד תמיד מקבלים מהם, וגם מהפסיכולוגים זו תתשובת ה"לא יודעים", לאן שאנחנו לא הולכים ולא פונים תמיד אותה התשובה. בכל זאת נקטנו בדרך טיפול מסוימת שהקלה, התרופה. הטיפולים האחרים עזרו בשוליים. הילדה שלי מאז שנעלמה לא חזרה אלי ואני נורא מתגעגעת אליה. קיבלתי ילדה אחרת, והתחלתי מבראשית ללמד אותה את החיים, אבל היא לא ממש לומדת, יש לה את הדברים שלה שמונעים ממנה ללמוד דברים רגילים ומושכים אותה לכל מיני מוזרויות והצקות, וגם אלימות לפעמים. אני עכשיו קצת מבולבלת. את נשמעת מאד מבינה ומאד משכנעת, אני צריכה הרבה זמן מחשבה להקדיש לכל דבר שאת כותבת לי. זמן ואנרגיה. אני דלה באנרגיות, ממש על פי תהום. אם אני לא כותבת מיד זה לא סימן שאני לא פה, זה רק סימן שקשה לי. תודה רבה מקרב לב, אני שולחת לך מסר.
 
המשך../images/Emo124.gif

בקשר לטיפולים שהצעת נאוה אז ככה: הבת שלי טופלה בשנתיים האחרונות בטיפול עם חיות. היא לא נקשרה לחיות, לא נפתחה אליהם וכמעט ולא התייחסה אליהם. שנתיים, פעם בשבוע, בפינת חי אני חושבת הכי מושקעת ומרתקת שקיימת, עם מרפאות בחיות מקצועיות ביותר. האם בכל זאת כדאי להמשיך? בקשר למרפאה במוסיקה: בשנת הלימודים הקודמת, פעמיים בשבוע. אכן היה טוב בשיעורים עצמם, ואני מתכוננת להמשיך. בציור לא ניסיתי ובארגז החול גם לא. תודה. היה לה בגן בשנה שעברה עבודה בחימר. די הרבה. היא שיתפה פעולה. בקשר לציור, היא לא מציירת, ואם מושיבים אותה והיא ממש חייבת, היא מעבירה כמה קווים ובורחת. בטלויזיה היא לא מתעניינת, רק בקלטות וידאו של שירים. בקשר למשחקים? היא לא משחקת במשחקים של ילדים. היא מתנדנדת בערסל, בכוח ובעוצמה רבים, שומעת שירים ושרה, הנסיונות לשחק איתה בבצק מסתכמות בכך שהיא אוכלת את הבצק. חוץ מזה שהיא לא מסוגלת לשבת למעלה משתיים שלוש דקות בכל פעילות. בקשר לטיפולים הוליסטים, למי לפנות? תודה רבה לך נאוה על עזרתך.
 
הטיפולים

באיזו תדירות היא טופלה עם חיות? המינימום האפקטיבי: פעמיים בשבוע האם יש חיה בבית? במיוחד חית מחמד משלה - עוזר. ציור - קני הביתה צבעי אצבעות ותני לה לשחק איתם באמבטיה - למרוח חופשי על החרסינה, על הגוף. אפשר גם לעבוד איתם בחצר, או בכל שטח רצפה גדול ופנוי. - לפרוס נייר גדול על הרצפה או לתלות על לוח, ולתת לה למרוח את הצבעים עם הידיים. ארגז החול - אני ממליצה בחום. היא בגיל גבולי, אבל במצב שאת מתארת, אולי יסכימו לעבוד איתה. את גם יכולה ליצור כזה דבר בבית: קערה גדולה מלאה חול ים לח. בצד, ארגז מלא משחקים שונים: בובות, חיילים, בתים, עצים, חיות, מכוניות, חיזרים (חשוב במיוחד במקרה שלה) ועוד - מכל הבא ליד. איך מוצאים? צעצועי ביצת קינדר, צעצועי מקדונלדס, כל מיני צעצועים שנזנחים בארגזי משחקים, תאספי. בקשר לטיפולים הוליסטיים, תבררי קצת באיזור מגורייך, תיפגשי ותדברי. מעטים לוקחים על עצמם מצבים נפשיים, בטח ובטח מורכבים כמו זה. ובכל זאת... חוץ מזה, אימרי לי היכן את (אפשר במסר) ואנסה לחפש לך מישהו שיכול. צריך גם לחשוב על מהו הכיוון הנכון להתחלה. אגב, ההתנדנדות בערסל היא כדי להרגיע את עצמה. האם ניסית לחבוק אותה חזק, כמו תינוק, ולהתנדנד מצד לצד? אם אין לה בעיה במגע (להתחבק) את יכולה למצוא את זה מאוד מרגיע. כשאת עושה את זה, זה זמן נהדר ללחוש לה כמה את אוהבת אותה, וכמה היא נהדרת, ואיזו מתנה ניתנה לך כשהיא נולדה ומשפטים מחזקים אחרים.
 
אני אכן מאד מתרגשת

ויש לי דמעות בעיניים כשאני קוראת את ההודעות ואת הרצון העז של האנשים לעזור לי. אני מאד מאד מודה לכולם. קיבלתי הרבה מידע חשוב. כרגע אני לא עושה שום דבר דרסטי, רק עסוקה במחשבות שלי ובלבטים ובבדיקות, כמובן שאעדכן פה אם אחליט לעשות משהו. ויש לי גם בשורה טובה: המורה מדווחת שהיא משתפרת מאד בכיתה, ומצליחה להיות יותר מרוכזת ולבצע משימות. תודה תודה תודה
 
למעלה