לא מוצא פה פורום פילוסופיה, אז נסתפק במתמטיקה, שאלת ההישרדות מול המוסר

בטח קשקושים! מה קשור תורת האבולוציה למוסר? אם מישהו מאמין, למשל, שכדור הארץ מסתובב סביב השמש, זה קשור למוסר?
טוב, אני מסכים שהדיון הזה לא באמת במקומו, ולוקח על עצמי חלק מהאשמה. אבל בטיעונים לעונש, מציין שהדיון הזה הוא היחיד שהחזיק את הפורום בחיים בימים האחרונים. אז לא היתה בו הפרעה של ממש.
ומנצל את הפוסט שלפני ואת זה, כדי להשיב לשואל המקורי - כפי שרמז קודמי: האבולוציה היא סוג של חוק טבע. אין קשר בין מוסר/הצדקה מוסרית, לבין אופן פעולת חוק טבע. באותה מידה, אם אני הולך במעלה גבעה, כנגד הגרביטציה, האם תאמר שזו פעולה בלתי מוסרית?
השאלה המקורית שלך היתה (להבנתי) - האם המוסר נוצר ע"י, או משרת את האבולוציה? ולהבנתי התשובה היא כן. אבל זה לא אומר שהאידאולוגיה ה-"נכונה" היא ש-"צריך" לפעול כדי לשרת את האבולוציה. בדיוק כפי שאנחנו לא פועלים כדי לשרת את הגרביטציה או את האנטרופיה. אפילו להפך.

אגב, היו תפיסות שאימצו חלקית את הכיוון הזה. עיין ערך אאוגניקה.
 

pynokiyo

New member
זה קישור לפורום פילוסופיה לכל
 

bralon1

Member
קרא שוב את ההודעה הפותחת.
והפרשנות שלי למי שמאמין בתורת האבולוציה.

מי שמאמין באבולוציה בהכרח ירצה להגדיל את כמות צאצאיו, ויש כמה אמצעים כאלה שנחשבים לאלימים, האקט עצמו נחשב אלים.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
אם בן-אדם מאמין שמה שהכי חשוב בשבילו לפי תורת האבולוציה היא לשרוד ולהעמיד צאצאים לדור הבא.

מדוע זה לא מוסרי מבחינת אותו אדם לגנוב, לרמות, לרצוח לאנוס.

הרי זה בדיוק מה שמצופה ממישהו שמאמין באבולוציה.
כמובן שייתכן שהשרידות לא עומדת על אותה מידה של להביא צאצאים.

מה יותר חשוב?
להביא עוד צאצאים לעולם או לשרוד בעצמך עד כמה שניתן?

איש באמונתו יחיה...
אולי זה רק אני אבל לא הבנתי את הקשר בין הדברים.

הייתי מקבל את הקשר אילו היית אומר שלא ניתן להעמיד צאצאים מבלי לגנוב וכו'. אבל זה לא היה אחד הנתונים בשאלה, כך שאין לי כל סיבה לסבור שעל-מנת להעמיד צאצאים אני חייב לפגוע באחרים.

משכך הם פני הדברים, אמונתי (לצורך העניין) שהעמדת צאצאים זה הדבר החשוב ביותר לא סותרת כהוא זה את אמונתי (אולי השניה בחשיבותה לצורך הדיון) שאין לפגוע באחרים. אני יכול להעמיד צאצאים מבלי לגנוב, לאנוס, וכו'.
 

bralon1

Member
אולי זה רק אני אבל לא הבנתי את הקשר בין הדברים.

הייתי מקבל את הקשר אילו היית אומר שלא ניתן להעמיד צאצאים מבלי לגנוב וכו'. אבל זה לא היה אחד הנתונים בשאלה, כך שאין לי כל סיבה לסבור שעל-מנת להעמיד צאצאים אני חייב לפגוע באחרים.

משכך הם פני הדברים, אמונתי (לצורך העניין) שהעמדת צאצאים זה הדבר החשוב ביותר לא סותרת כהוא זה את אמונתי (אולי השניה בחשיבותה לצורך הדיון) שאין לפגוע באחרים. אני יכול להעמיד צאצאים מבלי לגנוב, לאנוס, וכו'.
תקרא בשנית, ברור שאפשר להביא צאצאים ולגדל אותם בלי לגנוב. אבל במידה ולא נשארה לך ברירה לפי הברירה הטבעית זה מה שעלייך לעשות.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
קרא שוב את ההודעה הפותחת.
והפרשנות שלי למי שמאמין בתורת האבולוציה.

מי שמאמין באבולוציה בהכרח ירצה להגדיל את כמות צאצאיו, ויש כמה אמצעים כאלה שנחשבים לאלימים, האקט עצמו נחשב אלים.
לא הבנתי איזה אקט נחשב אלים או מהיכן אתה מוצא סתירה הכרחית.
 
קרא שוב את ההודעה הפותחת.
והפרשנות שלי למי שמאמין בתורת האבולוציה.

מי שמאמין באבולוציה בהכרח ירצה להגדיל את כמות צאצאיו, ויש כמה אמצעים כאלה שנחשבים לאלימים, האקט עצמו נחשב אלים.
כבר נתנו לך קישור לפורום פילוסופיה. למה לא תעבור לשם, לכתוב שם את הקשקושים שלך?
כבר יש לנו בפורום מתמטיקה טרול מוקיון משלנו. בשביל מה אנחנו צריכים עוד אחד?
מניין גירדתָ את "ירצה בהכרח"? :)
 
שני דברים: המוסר עוזר להישרדות כי יצורים משתפים פעולה ולכן נוצר באבולוציה מוסר. דבר אחר: צריך להיות מוסרי גם אם זה לא טוב כלפי העצמי, גם אחרים חשובים. רוב האנשים טובים ולכן החברה שורדת.
 

bralon1

Member
אם בן-אדם מאמין שמה שהכי חשוב בשבילו לפי תורת האבולוציה היא לשרוד ולהעמיד צאצאים לדור הבא.

מדוע זה לא מוסרי מבחינת אותו אדם לגנוב, לרמות, לרצוח לאנוס.

הרי זה בדיוק מה שמצופה ממישהו שמאמין באבולוציה.
כמובן שייתכן שהשרידות לא עומדת על אותה מידה של להביא צאצאים.

מה יותר חשוב?
להביא עוד צאצאים לעולם או לשרוד בעצמך עד כמה שניתן?

איש באמונתו יחיה...
 

Zadig

Well-known member
אם בן-אדם מאמין שמה שהכי חשוב בשבילו לפי תורת האבולוציה היא לשרוד ולהעמיד צאצאים לדור הבא.

מדוע זה לא מוסרי מבחינת אותו אדם לגנוב, לרמות, לרצוח לאנוס.

הרי זה בדיוק מה שמצופה ממישהו שמאמין באבולוציה.
כמובן שייתכן שהשרידות לא עומדת על אותה מידה של להביא צאצאים.

מה יותר חשוב?
להביא עוד צאצאים לעולם או לשרוד בעצמך עד כמה שניתן?

איש באמונתו יחיה...
צאצאים בימינו זה כח אלקטורלי.
 

Zadig

Well-known member
אבל מה יקרה אם הבאת צאצאים תבוא במקום שרידותך?
מה תעדיף?
יש את דילמת "האשה היפה והנחשקת".
היא חיה טוב יפה ונחשקת, וכל לידה תדיח אותה מהמעמד הזה,
וכל זמן שהיא במעמד הנשמות הטובות מרכלות על אנוכיותה.
בסוף אומרת לעצמה "אי אפשר לחיות לנצח"
עושה תינוק, ומשווקת אותו באינסטוש...

פעם הייתי עושה ילדים כדי שיעזרו לך בעבודה הקשה.
מה ההבדל ?
 
נערך לאחרונה ב:

bralon1

Member
יש את דילמת "האשה היפה והנחשקת".
היא חיה טוב יפה ונחשקת, וכל לידה תדיח אותה מהמעמד הזה,
וכל זמן שהיא במעמד הנשמות הטובות מרכלות על אנוכיותה.
בסוף אומרת לעצמה "אי אפשר לחיות לנצח"
עושה תינוק, ומשווקת אותו באינסטוש...

פעם הייתי עושה ילדים כדי שיעזרו לך בעבודה הקשה.
מה ההבדל ?
הבעיה שלילדים האלה יש זכויות כיום לא כמו פעם, ואתה לא יכול לעשות להם כאוות נפשך בלי להיענש על כך.
 

bralon1

Member
יש את דילמת "האשה היפה והנחשקת".
היא חיה טוב יפה ונחשקת, וכל לידה תדיח אותה מהמעמד הזה,
וכל זמן שהיא במעמד הנשמות הטובות מרכלות על אנוכיותה.
בסוף אומרת לעצמה "אי אפשר לחיות לנצח"
עושה תינוק, ומשווקת אותו באינסטוש...

פעם הייתי עושה ילדים כדי שיעזרו לך בעבודה הקשה.
מה ההבדל ?
היום אנחנו בונים רובוטים שיעשו את העבודה הקשה.
 
אם בן-אדם מאמין שמה שהכי חשוב בשבילו לפי תורת האבולוציה היא לשרוד ולהעמיד צאצאים לדור הבא.

מדוע זה לא מוסרי מבחינת אותו אדם לגנוב, לרמות, לרצוח לאנוס.

הרי זה בדיוק מה שמצופה ממישהו שמאמין באבולוציה.
כמובן שייתכן שהשרידות לא עומדת על אותה מידה של להביא צאצאים.

מה יותר חשוב?
להביא עוד צאצאים לעולם או לשרוד בעצמך עד כמה שניתן?

איש באמונתו יחיה...
היו כמה בעיות שדארוין לא הצליח לענות עליהן, שכביכול לא תאמו לתורת האבולוציה. אחת מהן היתה בעיית ה-"אלטרואיזם". כלומר מצב שפרט אחד מקריב את טובתו האישית למען האחר או הכלל. שזו בערך השאלה שלך.
התשובה (הלא מדויקת, אבל לצורך הפשטות), היא שהתאור שלך של האבולוציה אינו נכון. הכח המניע, או ה-"אינטרס" שהאבולוציה מטביעה באורגניזם, הוא לשמר את המין. לא את הפרט. (שוב, לא מדויק, מפני שזה לא סתם שימור, אלא שיפור בדרך של התאמה). לכן כחלק מהאבולוציה, התפתחו מגוון מנגנונים, שיכולים להיות גם מבנה חברתי אצל הזאבים, התאבדות אצל הדבורים, וחוקי מוסר אצלנו. כל זה כן משרת את ה-"שרידות".
 

bralon1

Member
היו כמה בעיות שדארוין לא הצליח לענות עליהן, שכביכול לא תאמו לתורת האבולוציה. אחת מהן היתה בעיית ה-"אלטרואיזם". כלומר מצב שפרט אחד מקריב את טובתו האישית למען האחר או הכלל. שזו בערך השאלה שלך.
התשובה (הלא מדויקת, אבל לצורך הפשטות), היא שהתאור שלך של האבולוציה אינו נכון. הכח המניע, או ה-"אינטרס" שהאבולוציה מטביעה באורגניזם, הוא לשמר את המין. לא את הפרט. (שוב, לא מדויק, מפני שזה לא סתם שימור, אלא שיפור בדרך של התאמה). לכן כחלק מהאבולוציה, התפתחו מגוון מנגנונים, שיכולים להיות גם מבנה חברתי אצל הזאבים, התאבדות אצל הדבורים, וחוקי מוסר אצלנו. כל זה כן משרת את ה-"שרידות".
אתה מדבר על השרידות של הפרט מול השרידות של הכלל.
דיברתי על השרידות של הפרט.
 
אתה מדבר על השרידות של הפרט מול השרידות של הכלל.
דיברתי על השרידות של הפרט.
נכון שאני מדבר על שרידות הכלל (בערך), אבל רק בהקשר של תנאי השאלה שלך - אתה שאלת על המוטיבציה לכללי המוסר לאור תורת האבולוציה. וזה בדיוק מה שתורת האבולוציה אומרת. הפרט אינו חשוב. רק הכלל (ליתר דיוק המין, ולפי גישות מסוימות ה-DNA).
 

bralon1

Member
נכון שאני מדבר על שרידות הכלל (בערך), אבל רק בהקשר של תנאי השאלה שלך - אתה שאלת על המוטיבציה לכללי המוסר לאור תורת האבולוציה. וזה בדיוק מה שתורת האבולוציה אומרת. הפרט אינו חשוב. רק הכלל (ליתר דיוק המין, ולפי גישות מסוימות ה-DNA).
אם זה מה שהיא טוענת האבולוציה, אזי כל פשיסט שמקדש את הכלל על פני הפרט הוא צודק בהכרח.

כלומר, עפ"י האבולוציה מוסוליני והיטלר צדקו.
 
למעלה