לו"ז חדש - נתב"ג
לו"ז חדש - הצעה לשרשור
הלו"ז החדש כבר עומד בפתח, רכבת ישראל אפילו מחלקת דפי הסברה לנוסעים, כפי שניתן לראות בתצלום המצורף. הלו"ז נמצא למכירה בקופות התחנות וגם על זה כבר כתבו כאן ואפילו הביאו את תצלום הכריכה, אך לא ראיתי עדיין סקירה מעמיקה של השינויים בלו"ז החדש ודיון עליהם. את זאת אני מציע לעשות. כמו שנאמר, נאה דורש... אתחיל בסקירה ביקורתית שלי על לוח הזמנים לנתב"ג. הערות, תיקונים והארות תבורכנה.
לו"ז חדש - נתב"ג
כאמור, אני מייחד את הערותי אך ורק לגבי הרכבות לנתב"ג בלו"ז החדש. בחמשת ימי העבודה בשבוע, רכבות לילה מנהריה לנתב"ג נקבעו כולן ל-2 דקות לאחר השעה (כך הוקדמו ב-5 דקות הרכבות היוצאות מנהריה בשעות 03:07 ו- 04:07).
כל רכבות הלילה לא עוצרות עוד בלב המפרץ, אלא בחוצות המפרץ. בוטלה הרכבת שיצאה בשעה 03:57 מלב המפרץ, אולם נוספה רכבת מנהריה בשעה 01:02. כך למעשה נותרו ארבע רכבות לנתב"ג בלילה (מנהריה בשעות 01:02, 02:02, 03:02, 04:02), בפריסה מדורגת יותר, עם הגעה לנמל התעופה בשעות 02:40, 03:40, 04:40 ו- 05:46.
לרכבת הלילה האחרונה מנהריה (יציאה ב- 04:02) נוספו תחנות בבית יהושע (05:16) ובהרצליה (05:25), כנראה מתוך המחשבה שבשעות אלה המטרד הסביבתי, שבעצירת רכבת סמוך לאזור מגורים, פוחת בהתחשב בפעילות תחבורתית אחרת.
עדיין נותר "חור" של שלוש וחצי שעות בהגעת רכבות לנתב"ג בשעות הלילה. רכבת אחרונה - ליום המסתיים - מגיעה לנתב"ג בשעה 23:10 (יציאה מנהריה בשעה 21:08), בעוד שרכבת ראשונה ליום החדש מגיעה בשעה 02:40 (יציאה מנהריה בשעה 01:02). בהנחה שזמן ההתייצבות לטיסות הוא שלוש שעות טרם המראה, אני מניח שה"חור" הזה מבוסס על הנחה שאין טיסות נוסעים יוצאות בין השעות 02:00-05:40.(אשמח אם מישהו יבדוק זאת) אחרת קשה לי להבין מדוע לא להוסיף לפחות רכבת אחת נוספת עם יציאה בחצות הלילה מנהריה. אשר ל
שירות מנתב"ג צפונה. בשעות הבוקר המוקדמות הלו"ז נותר ללא שינוי, שלוש רכבות יוצאות בשעות 03:53 (עד מוצקין בלבד), 04:53, ו-05:53, עד נהריה. כך גם נותר ללא שינוי השירות מנתב"ג בסופו של יום: רכבת צפונה בשעה 21:00 ואחריה 22:23 (עד חיפה מרכז) ו-23:23 לנהריה ובכך תם היום. אף בנקודה זו אני תוהה אם הרכבת אכן עונה על צרכי הנוסעים הנוחתים בנתב"ג. אני יוצא מתוך ההנחה שהדרך לתחנת הרכבת אורכת כשעה מרגע נחיתת/עגינת המטוס בטרמינל (ואשמח אם מי שעשה את הדרך הזו לאחרונה יתקן את הנתונים כאן),
הרי שהרכבת עונה לצרכי מי שנחת בנתב"ג בשעה 22:20 לכל המאוחר! אלה הנוחתים בשעות מאוחרות יותר ייאלצו להמתין לרכבת בשעה 03:53, למחרת, או להשתמש באמצעי תחבורה אחר. המתנה ארוכה לרכבת היא הדבר האחרון שמישהו רוצה, לאחר טיסה מעייפת מחו"ל. עיון מקרי לחלוטין בלוח הנחיתות בנתב"ג היום, יום חול רגיל שלא בערב חג, מראה כי לאחר השעה 22:30 מתוכננות שש נחיתות: לרנקה (שתי טיסות), בוקרשט, לונדון, בריסל, סופיה. שינוי משמעותי נוסף הקיים בלו"ז החדש הוא
הוספת תחנות לאורך הדרך לרכבות אשר היו כבר קיימות בלו"ז הישן. בלו"ז הישן היו 12 רכבות בשעות היום והערב אשר יצאו מתחנת חיפה מרכז לנתב"ג (ככלל, 17 או 18 דק' לאחר השעה). בלו"ז החדש פחת מספרן לתשע בלבד. ארבעת הרכבות הנותרות מתחילות דרכן בתחנת לב המפרץ (07:10, 12:10, 15:10) ובקרית מוצקין (13:00). שעת היציאה של רכבות אלה מחיפה מרכז הוקדמה בשתי דקות (16 דק' לאחר השעה). שינוי זה מאפשר כמובן קישור נוח לתושבי עמק יזרעאל והגליל התחתון המבקשים להגיע לנתב"ג בתחבורה הציבורית. אלה יכולים עתה לעבור במהירות מאוטובוס המגיע למרכזית המפרץ לתחנת הרכבת, ללא צורך בהחלפת רכבות. בשירות מנתב"ג בשעות היום כמעט ואין שינויים. השינוי היחיד שאיתרתי הוא ברכבת של 11:23, שירות זה היה בימי א' בלבד בלו"ז הישן, בלו"ז החדש זוהי רכבת קבועה בכל ימי העבודה. להוציא שינוי זה, הכלל הוא כי בשעות היום (06:00-20:00) יוצאת מנתב"ג רכבת לנהריה אחת לשעה (בשעה העגולה), המגיעה ליעדה כעבור שעתיים וכל 23 דק' לאחר השעה יוצאת רכבת לחיפה מרכז, המגיעה ליעדה במעט פחות משעה וחצי. כך היה אף בלו"ז הישן. בתמונה 121 הבוקר בבנימינה.