ליברטריאניזם-למה זאת אידיאולוגיה כוזבת? הסבר של הגאון אדיר המימדים מאור פז, גאון בפוליטיקה, מדע המדינה, מחשבה מדינית, ותחומים רבים נוספים.

הליברטריאניזם היא פילוסופיה פוליטית הטוענת כי לאדם זכות קניין בגופו וברכושו והוא חופשי לעשות באלו כרצונו, כל עוד הוא לא פוגע בזכותם של אחרים לנהוג כך.

הכוונה היא, שלאדם מותר לעשות כל מה שהוא רוצה וככל העולה על רוחו, כל עוד הוא לא פוגע בזכותם של אחרים לעשות כך, ולאף-אחד אחר אין שום מילה בכך. לא החוק. לא המשטרה. לא המדינה וכיוצא בזה.

משמעות האידיאולוגיה הנ"ל, ומה שהיא טוענת, זה שלמדינה אין זכות לגבות מיסים מהאזרחים לשם מימונה והתנהלותה השוטפת, לאנשים מותר לעשות כל מה שהם רוצים, גם אם הם פוגעים בעצמם באמצעות לדוגמה סמים, אסור לגייס לצבא בכפייה גם אם, לצורך הדוגמה, מדובר במדינה קטנה ומוקפת אויבים שאין בה מספיק אנשים בשביל לקיים צבא חזק מספיק, בוודאי ביחס לאיומים, בלי גיוס חובה, כמו לדוגמה טאיוואן, אסור לכפות חינוך על ילדים, אלא צריך להיות מותר להם שלא ללכת לבית-ספר כי לא בא להם, וכיוצא בזה.

אם זה נשמע כמו מתכון בטוח לאנרכיה במקרה הטוב, או חורבן מוחלט במקרה הרע, אז זה לא במקרה, כי זה אכן המתכון לאלו, ולא פעם הליברטריאניזם מזוהה עם האנרכיזם (שטוען כי לא צריך לא מדינה, לא מוסדות, לא חוק, ולא אמנה חברתית) והאנרכו-פרימיטיביזם (שלא רק טוען שלא צריך לא מדינה, לא מוסדות, לא חוק ולא אמנה חברתית, אלא גם לא טכנולוגיה, לא רפואה ולא קדמה).

איך המדינה אמורה להתקיים בלי מיסים ולספק את כל צורכי כל התושבים כמו ביטחון, חינוך, בריאות ורווחה? אז זהו, שכאמור, הרבה ליבטריאנים אומרים "בכלל לא צריך מדינה" (כן, כי זה יעבוד נהדר...). איך זה יעזור לאנשים שיהיה להם חופש מוחלט על עצמם, על רכושם ועל כספם, אם הם ישתמשו בכסף הזה בשביל לדוגמה לקנות סמים, להחזיק בהם, ולצרוך אותם? מדינה מוכת סמים באמת תהיה מדינה טובה יותר ומאושרת יותר? איך המדינה אמורה להמשיך לשרוד ולהתקיים, אם אין צבא גדול וחזק ואתה מדינה קטנה ומוקפת אויבים? כמו לדוגמה טאיוואן. איך אמורים לקיים את הקדמה ואת הטכנולוגיה ואת התעשייה ואת הרפואה ואת ההשכלה הגבוהה אם הרבה פחות ילדים הולכים לבית-ספר ולאוניברסיטאות, ויש הרבה פחות אנשים בעלי יכולות גבוהות?

לדעתי, ואם לנסח את הדברים כבצורה של "כל התורה על רגל אחת", הבעיה הגדולה, היסודית, האלמנטרית והמובנית באידיאולוגיה הכוזבת הזאת, זה שהתשובות הנכונות, בנוגע לכל סוגיה כלשהי ולא רק בפוליטיקה, במדע המדינה ובמחשבה המדינית, אלא בכל נושא כלשהו, או כמעט כל נושא כלשהו, זה תשובות שנמצאות "באמצע" ושהצליחו למצוא את שביל הזהב שבין שני טווחי הקיצון שמוציאים את האנשים מאיזון נכון ובריא, וכל זה כאשר הליברטריאניזם היא פשוט אידיאולוגיית קצה מטומטמת.

הליברטריאניזם הוא אינו "האור". חופש מוחלט לכל האנשים לעשות ככל העולה על רוחם וללא כל מגבלות כלשהן מצדו של אף גורם כלשהו הוא לא מתכון לאוטופיה.

הליברטריאניזם הוא נקודת הקיצון הסופית והמוחלטת של האינדיבידואליזם, ובכך, הוא נקודת ההיפוך הסופית והמוחלטת, לנקודת הקיצון הסופית והמוחלטת ההופכית, זאת של הקולקטיביזם-הפשיזם.

הליברטריאניזם הוא בסה"כ הפשיזם של האינדיבידואליזם.

ואנחנו הרי כבר ראינו מה עשתה לעולם נקודת הקיצון הסופית והמוחלטת של הקולקטיביזם-הפשיזם.

Hitler_portrait_crop.jpg Mussolini_mezzobusto.jpg Hirohito_in_dress_uniform.jpg

ההבדל היחיד בין נקודת הקיצון המוחלטת של הקולקטיביזם-הפשיזם, לבין נקודת הקיצון המוחלטת של האינדיבידואליזם-הליברטריאניזם, זה שהליברטריאנים הוא הרבה יותר גרוע מהפשיזם.

הפשיזם היה בכוחו לכופף את האינדיבידואל ולהרוס את האינדיבידואל למען המדינה, ומתוך ניסיון ורצון להעצים את המדינה, אך הליברטריאניזם בכוחו להרוס הן את המדינה והן את האינדיבידואל, מכיוון שמטרתו היא הרס המדינה, שזה הרבה יותר גרוע, מכיוון שהמדינה יכולה לשרוד עם אינדיבידואלים מדוכאים ומכופפים לרצונה, אך האינדיבידואלים אינם יכולים לשרוד ללא מדינה, ולכן, ללא שהם מבינים זאת, בבקשתם וברצונם של הליברטריאנים להרוס את המדינה, הם למעשה שואפים ללא יודעין הן להרס המדינה הן להרס האינדיבידואל.
 

סבא של כיפה אדומה

Well-known member
מנהל
הליברטריאניזם היא פילוסופיה פוליטית הטוענת כי לאדם זכות קניין בגופו וברכושו והוא חופשי לעשות באלו כרצונו, כל עוד הוא לא פוגע בזכותם של אחרים לנהוג כך.

הכוונה היא, שלאדם מותר לעשות כל מה שהוא רוצה וככל העולה על רוחו, כל עוד הוא לא פוגע בזכותם של אחרים לעשות כך, ולאף-אחד אחר אין שום מילה בכך. לא החוק. לא המשטרה. לא המדינה וכיוצא בזה.

משמעות האידיאולוגיה הנ"ל, ומה שהיא טוענת, זה שלמדינה אין זכות לגבות מיסים מהאזרחים לשם מימונה והתנהלותה השוטפת, לאנשים מותר לעשות כל מה שהם רוצים, גם אם הם פוגעים בעצמם באמצעות לדוגמה סמים, אסור לגייס לצבא בכפייה גם אם, לצורך הדוגמה, מדובר במדינה קטנה ומוקפת אויבים שאין בה מספיק אנשים בשביל לקיים צבא חזק מספיק, בוודאי ביחס לאיומים, בלי גיוס חובה, כמו לדוגמה טאיוואן, אסור לכפות חינוך על ילדים, אלא צריך להיות מותר להם שלא ללכת לבית-ספר כי לא בא להם, וכיוצא בזה.

אם זה נשמע כמו מתכון בטוח לאנרכיה במקרה הטוב, או חורבן מוחלט במקרה הרע, אז זה לא במקרה, כי זה אכן המתכון לאלו, ולא פעם הליברטריאניזם מזוהה עם האנרכיזם (שטוען כי לא צריך לא מדינה, לא מוסדות, לא חוק, ולא אמנה חברתית) והאנרכו-פרימיטיביזם (שלא רק טוען שלא צריך לא מדינה, לא מוסדות, לא חוק ולא אמנה חברתית, אלא גם לא טכנולוגיה, לא רפואה ולא קדמה).

איך המדינה אמורה להתקיים בלי מיסים ולספק את כל צורכי כל התושבים כמו ביטחון, חינוך, בריאות ורווחה? אז זהו, שכאמור, הרבה ליבטריאנים אומרים "בכלל לא צריך מדינה" (כן, כי זה יעבוד נהדר...). איך זה יעזור לאנשים שיהיה להם חופש מוחלט על עצמם, על רכושם ועל כספם, אם הם ישתמשו בכסף הזה בשביל לדוגמה לקנות סמים, להחזיק בהם, ולצרוך אותם? מדינה מוכת סמים באמת תהיה מדינה טובה יותר ומאושרת יותר? איך המדינה אמורה להמשיך לשרוד ולהתקיים, אם אין צבא גדול וחזק ואתה מדינה קטנה ומוקפת אויבים? כמו לדוגמה טאיוואן. איך אמורים לקיים את הקדמה ואת הטכנולוגיה ואת התעשייה ואת הרפואה ואת ההשכלה הגבוהה אם הרבה פחות ילדים הולכים לבית-ספר ולאוניברסיטאות, ויש הרבה פחות אנשים בעלי יכולות גבוהות?

לדעתי, ואם לנסח את הדברים כבצורה של "כל התורה על רגל אחת", הבעיה הגדולה, היסודית, האלמנטרית והמובנית באידיאולוגיה הכוזבת הזאת, זה שהתשובות הנכונות, בנוגע לכל סוגיה כלשהי ולא רק בפוליטיקה, במדע המדינה ובמחשבה המדינית, אלא בכל נושא כלשהו, או כמעט כל נושא כלשהו, זה תשובות שנמצאות "באמצע" ושהצליחו למצוא את שביל הזהב שבין שני טווחי הקיצון שמוציאים את האנשים מאיזון נכון ובריא, וכל זה כאשר הליברטריאניזם היא פשוט אידיאולוגיית קצה מטומטמת.

הליברטריאניזם הוא אינו "האור". חופש מוחלט לכל האנשים לעשות ככל העולה על רוחם וללא כל מגבלות כלשהן מצדו של אף גורם כלשהו הוא לא מתכון לאוטופיה.

הליברטריאניזם הוא נקודת הקיצון הסופית והמוחלטת של האינדיבידואליזם, ובכך, הוא נקודת ההיפוך הסופית והמוחלטת, לנקודת הקיצון הסופית והמוחלטת ההופכית, זאת של הקולקטיביזם-הפשיזם.

הליברטריאניזם הוא בסה"כ הפשיזם של האינדיבידואליזם.

ואנחנו הרי כבר ראינו מה עשתה לעולם נקודת הקיצון הסופית והמוחלטת של הקולקטיביזם-הפשיזם.

צפה בקובץ המצורף 101474 צפה בקובץ המצורף 101475 צפה בקובץ המצורף 101476

ההבדל היחיד בין נקודת הקיצון המוחלטת של הקולקטיביזם-הפשיזם, לבין נקודת הקיצון המוחלטת של האינדיבידואליזם-הליברטריאניזם, זה שהליברטריאנים הוא הרבה יותר גרוע מהפשיזם.

הפשיזם היה בכוחו לכופף את האינדיבידואל ולהרוס את האינדיבידואל למען המדינה, ומתוך ניסיון ורצון להעצים את המדינה, אך הליברטריאניזם בכוחו להרוס הן את המדינה והן את האינדיבידואל, מכיוון שמטרתו היא הרס המדינה, שזה הרבה יותר גרוע, מכיוון שהמדינה יכולה לשרוד עם אינדיבידואלים מדוכאים ומכופפים לרצונה, אך האינדיבידואלים אינם יכולים לשרוד ללא מדינה, ולכן, ללא שהם מבינים זאת, בבקשתם וברצונם של הליברטריאנים להרוס את המדינה, הם למעשה שואפים ללא יודעין הן להרס המדינה הן להרס האינדיבידואל.
למה שאתה קורא "ליברטריאנים" יש היום כבר שם אחר.
"שמאלנים".
לענ"ד הם עובדים ללא לאות להרוס את המדינה ואת אזרחיה .
הם הסיתו לאי התייצבות לשירות בצה"ל.
הם נסעו לחו"ל ופעלו משם כדי להרוס את כלכלת המדינה.
הם מאיימים במלחמת אחים.
 

פולגאר

Well-known member
למה שאתה קורא "ליברטריאנים" יש היום כבר שם אחר.
"שמאלנים".
לענ"ד הם עובדים ללא לאות להרוס את המדינה ואת אזרחיה .
הם הסיתו לאי התייצבות לשירות בצה"ל.
הם נסעו לחו"ל ופעלו משם כדי להרוס את כלכלת המדינה.
הם מאיימים במלחמת אחים.
המומחה לזה הוא סופרמן.
 

סבא של כיפה אדומה

Well-known member
מנהל
המומחה לזה הוא סופרמן.
שגם הוא לדעתי בבעיה רצינית עכשיו.
שכן המדיניות של הממשלה שם היא אנטי ישראלית מובהקת.
דבר שמדרבן את התושבים המוסלמים שגרים שם לעליהום על היהודים שחיים שם.
אתה מבין?
זה שאתה חי בניכר ומתכחש לממשלה שלך..
זה עדיין לא הופך אותך לכשר בעיני המוסלמים
בעיניהם אתה תמיד תהיה ותישאר יהודי.
 
למה שאתה קורא "ליברטריאנים" יש היום כבר שם אחר.
"שמאלנים".
לא, האמת שליברטריאנים נחשבים ימין קיצון. שזה באמת מוזר כי הליבטריאניזם נחשב לחלק, ועוד החלק הקיצוני, שבכלל האידיאולוגיות האינדיבידואליסטיות, כאשר האינדיבידואליזם נחשב באמת לשמאל, והקולקטביזם לימין. האם יש קשר לתיאוריית הפרסה? :unsure:

תאוריית הפרסה – ויקיפדיה (wikipedia.org)

אבל אפילו אם יש קשר לתיאוריית הפרסה, האם הפרסה לא אמורה להיות מעגל, אם השמאל הקיצוני רצח נע כה שמאלה, עד שהוא מגיע, ומוצא את עצמו, בתוך הימין?

אולי תיאוריית הפרסה לא קיצונית מספיק? אולי אנחנו צריכים תיאוריה בדמותה, שהינה קיצונית ממנה? תיאוריית המעגל? 😅


"אני כל-כך עמוק בתוך השמאל, שאני מסתובב במעגלים"

-בריאן גריפין, "איש משפחה", 2017 😅

אבל אם הוא כל-כך עמוק בתוך השמאל שהוא מסתובב במעגלים, הוא לא צריך לעבור דרך הימין? כלומר, הימין הוא חלק מהמעגל, נכון? 😅
שגם הוא לדעתי בבעיה רצינית עכשיו.
שכן המדיניות של הממשלה שם היא אנטי ישראלית מובהקת.
דבר שמדרבן את התושבים המוסלמים שגרים שם לעליהום על היהודים שחיים שם.
אתה מבין?
זה שאתה חי בניכר ומתכחש לממשלה שלך..
זה עדיין לא הופך אותך לכשר בעיני המוסלמים
בעיניהם אתה תמיד תהיה ותישאר יהודי.
הוא מקבל את מה שמגיע לו, האוטו-אנטישמי הזה על הטפותיו לאוטו-אנטישמיות:

אתם מכירים אותי. אני לא מדבר פוליטיקה. אני מאור פז, ואני לא בוחר ימין או שמאל. אני המפשר הגדול. אבל בכל זאת, היום "נפלט" לי. לא יכולתי עוד לעמוד מנגד. | תפוז פורומים (tapuz.co.il)
 

סבא של כיפה אדומה

Well-known member
מנהל
לא, האמת שליברטריאנים נחשבים ימין קיצון. שזה באמת מוזר כי הליבטריאניזם נחשב לחלק, ועוד החלק הקיצוני, שבכלל האידיאולוגיות האינדיבידואליסטיות, כאשר האינדיבידואליזם נחשב באמת לשמאל, והקולקטביזם לימין. האם יש קשר לתיאוריית הפרסה? :unsure:
מה "לא"?
האג'נדה שהבאת קודם היא שמאל מובהק.
זה שאתה תכנה אותו "ימין" זה לא יכשיר את השרץ.
 
אהההה או קיי. |חיוךרחב|

זה כמו ההוא שסבל מאימפוטנציה
בלית ברירה הוא הלך לרופא, אבל מיד אמר: "אני פה בגלל אישתי" |יעני|
אני פתחתי שרשור שלם על התנגדותי לליברטריאניזם תוך כדי שאני מסביר בפורטרט איך ולמה זאת אידאולוגיה כוזבת. אתה לא יכול להגיד שאני תומך בליברטריאניזם או מנסה "להכשיר את השרץ". נקודה. סוף סיפור.
 
אולי תיאוריית הפרסה לא קיצונית מספיק? אולי אנחנו צריכים תיאוריה בדמותה, שהינה קיצונית ממנה? תיאוריית המעגל? 😅
רק מטומטם כמוך שלא מאמין בקנוניות בכלל קונה את סיפור הפארסה ועוד רוצה להפוך אותו למעגל.

האמת היא שבקונטקסט הנוכחי הימין והשמאל הקיצוני הם הטוב והמרכז הוא הרע.

מה יש במרכז?

קולקטיביזם פאשיזם וסוציאליזם.

מה יש בקצוות? חופש בצד הימני וקואופ בצד השמאלי.

 
רק מטומטם כמוך שלא מאמין בקנוניות בכלל קונה את סיפור הפארסה ועוד רוצה להפוך אותו למעגל.
אני לא-לא מאמין בקנוניות בכלל. אני מאמין בשלושת הקנוניות הגדולות והמפורסמות ממש שהרבה אנשים מאמינים בהן-שהנחיתה על הירח הייתה מזויפת, שג'ון קנדי לא סתם נרצח על-ידי מתנקש בודד אלא שיש פה סיפור גדול יותר, ושהממשלות מסתירות מאיתנו את החייזרים.

אבל כל דבר יותר מזה, או כמעט כל דבר יותר מזה, זה כבר הגזמה, כנראה לא נכון, וכנראה לא בריא.
האמת היא שבקונטקסט הנוכחי הימין והשמאל הקיצוני הם הטוב והמרכז הוא הרע.
לא. הפוך. הקיצוניות היא רעה. לא חייבים להיות גם במרכז בהכרח, המנעד הוא רחב ויש הרבה שטח אל מחוץ לטווחי הקיצון ואל מחוץ לטווח האמצע.
מה יש במרכז?

קולקטיביזם
לא. הקולקטיביזם הוא שם כללי למגוון אידיאולוגיות קולקטיביסטיות והוא מחצית מן המנעד כולו. הוא כולל בתוכו את אחד משני טווחי הקיצון, את מחצית המרכז ואת כל מה שביניהם.
גם לא. פשיזם הוא חלק מהקולקטיביזם ועוד נקודת הקיצון שלו, מה שאומר שהוא נמנה על אחד משני טווחי הקיצון שבהם אתה תומך כ"תומך נקודות קיצון" באופן כללי.
וסוציאליזם.
גם סוציאליזם זה חלק מהקיצון, רק של הצד השני.

אתה מתנגד למרכז ולמה שבסביבתו ותומך בנקודות הקיצון, אך בבורותך, ובבואך לטעון כנגד המרכז וסביבתו, אתה בא להסביר מה יש שם כביכול, שאלו דברים שאתה חושב שהם לא טובים ומתנגד להם, אבל אתה מביא בעצם דוגמאות של דברים שנמצאים בנקודות הקיצון, סותר את עצמך, ומוכיח שאתה אדם חסר מושג.

קולקטיביזם? מחצית שלמה מן המנעד, שכוללת בתוכה גם את הימין הקיצון.

פשיזם? גם ימין קיצון.

סוציאליזם? שמאל קיצון.

כפרה, אני לא יודע איך לבשר לך את זה, אבל לפחות במובן הפוליטי, אתה בן-אדם נורמאלי ושפוי שדעותיו נופלות בטווח שמונים האחוזים הנורמאלים והשפויים שמחוץ לעשרת אחוזי הימין הקיצוני ביותר (פשיזם, ליברטריאניזם ועוד ועוד) ומחוץ לעשרת אחוזי השמאל הקיצוני ביותר (סוציאליזם, קומוניזם ועוד ועוד).

אני בעצמי וברמת העיקרון, בוחר שלא להזדהות מבחינה פוליטית וזאת מכיוון שאני רואה בעצמי דמות גדולה מדי ומקודשת מדי מכדי לעסוק בנושאים מפלגים כמו פוליטיקה, וזאת מכיוון שכדמות גדולה כל-כך ומקודשת כל-כך, ובהתאם למעמדי, עליי, ובדומה לישו ולמלכה אליזבת, לייצג ערכים גדולים יותר ואוניברסליים יותר, של אחדות, אהבת חינם, סולידריות, חוסר שיפוטיות, אהבת ידע וערכים גדולים וכלליים נוספים בסגנון הזה.

האמת היא, שאף-אחד לא ידע לעולם מהן דעותיי הפוליטיות, אם אני אפילו בוחר בכלל שיהיו לי כאלו, אבל אני לא חושב שייגרם יותר מידי נזק, או שאני "מסגיר את עצמי", אם אגיד ואספר שברמה הכללית, וככלל, אני אינני מאמין בנקודות וטווחי הקיצון של עשרת האחוזים הקיצוניים ביותר של הימין ועשרת האחוזים הקיצוניים ביותר של השמאל, וזאת מכיוון שצריך איזון בחיים בכל הדברים, כולל פוליטיקה ודעות פוליטיות.

אני מאור פז, וזהו פסק דיני.
 
אני לא-לא מאמין בקנוניות בכלל. אני מאמין בשלושת הקנוניות הגדולות והמפורסמות ממש שהרבה אנשים מאמינים בהן-שהנחיתה על הירח הייתה מזויפת, שג'ון קנדי לא סתם נרצח על-ידי מתנקש בודד אלא שיש פה סיפור גדול יותר, ושהממשלות מסתירות מאיתנו את החייזרים.
הבנתי,תינוק קנוניות.

מבין את הדברים הבסיסיים רק.


לגבי שאר הדברים שהסברתי הם מותנים בקבלה שיש קנוניה גדולה אחרת, כמו שאמרת ברור שעדיף להיות מאוזן

ולכל אדם נורמלי יש חלק שמאל וחלק ימין באופי - כאשר התקשורת מחלקת אותנו באופן שרירותי וטיפשי בשביל לשלוט.


התגוונתי שבמצב הנוכחי המרכז נשלט לגמרי ע"י הקנוניה והשוליים פחות.

לפחות אידאולוגית אני לא מדבר על השחקנים(הפוליטיקאים) שאין לי מושג עד כמה הם אותנטים או לא.
 
למעלה