לימוד פרק

hillelg

New member
מה המסר?

מה יוצא לי מזה שבת שבע לא מבינה בפוליטיקה? אין לי הסבר מנומק למה אני לא רוצה להוציא את אנשי התנ"ך כסתם טיפשים. זה פשוט לא נראה לי מתאים. לא יודע למה.
 

shushu10

New member
עוד משהו על דמותה של בת שבע

אפשר למצוא בפרק לא' במשלי - "דברי למואל מלך (הלא הוא שלמה) משא אשר-יסרתו אמו: מה-ברי ומה-בר-בטני ומה בר-נדרי: אל למלכים למואל אל למלכים שתו-יין ולרוזנים או שכר: פן ישתה וישכח מחקק וישנה דין כל בני עני" על מה ייסרה בת שבע את שלמה? ונחזור למלכים א'- מה ידעה בת שבע כשדוד קורא לה החדרה ולשם מה קרא לה ? מהו הכינוי של אבישג לפי המדרש - האם היא יכולה להתעבר? נקודות נוספות למחשבה .
 

פלגיה

New member
אני לא ארחיב

אבל קראתי היום את האברבנאל, וגישתו שונה. אבל דברי הרב מדן (כתמיד) מעניינים, בייחוד אם מצליחים לעקוב אחרי כל המהלך ולזכור אותו יותר מחמש דקות לאחר תום השיעור. (וימי העיון בתנ"ך לא מיועדים לאימהות עם תינוקות יונקים)
 

אלי ו.

New member
הערה קטנה על "בכירי אנשי דוד"

לאדוניה היתה את תמיכת יואב ואביתר הכהן. אפשר לתאר אותם כבכירי דוד אבל אם מקבלים את הכתוב בפרקים הבאים (ולא רואים בהם המצאה של בית שלמה) מגלים שמעמדם יואב ואביתר היה מאוד רעוע. מענין גם שהמטכ"ל של דוד (גיבורי דוד) והסמכות הדתית העליונה (נתן הנביא) היו מחוץ לעסק מה שמעלה את השאלה עד כמה רציני היה נסיון ההשתלטות הזה? האם אדוניה העריך שדוד כ"כ חלש עד שנסיון השתלטות כה פתטי יצליח לקחת את השלטון? מה שעוד ברור מהפרק זה שאדוניה יודע שהוא אינו המועמד של דוד למלוכה, אם הוא היה חושב שדוד רואה בו יורש העצר הוא לא היה מנסה להשתלט על השלטון ללא אישור דוד. (אם מתעקשים אפשר למצוא כאן רמז להבטחה הקדומה של דוד לבת שבע) והערה קצת "כופרנית", יש לזכור שהמנצחים הם שכותבים את ההסטוריה. יתכן שהסיפור היה נכתב עם דגשים מעט שונים אם אדוניה היה מצליח.
 

hillelg

New member
יואב ואביתר

היו בעלי מעמד פרובלמטי ("מה לי ולכם בני צרויה"), ותמיכתם באדוניה ערערה את מעמדם יותר. אבל הם עדיין היו בכירים מאוד (המטכ"ל של גיבורי דוד לא נראה כסמכות אמיתית במהלך ספרי שמואל ומלכים). ודאי שאדוניה יודע שהוא אינו המועמד של דוד. מסתבר שאדוניה, יואב ואביתר רואים בדוד דמות זקנה וחלשה, שהתעקשותה שלא למנות יורש (או גרוע מזה: להרהר על שלמה) אינה במקומה. אפשר להתייחס למלך הזקן כלא קיים, ולהכתיר מלך מאחורי גבו. לגבי הערתך ה"כופרנית": מסתבר. אז מה?
 

ST

New member
מעניין!

יש לך את זה קצת פחות 'סיכומי' ויותר "מה בדיוק הוא אמר בשיעור"?
 
למעלה