לימוד פרק

בת שבע הייתה עם נתן במחנה שלמה

לכן הם "נלחמו" כדי ששלמה ימלוך ודוד באמת נשבע בעבר ששלמה ימלוך אך לעת זיקנתו היו צריכים "להעיר אותו למצב החדש" יש שתי גרסאות של משתה אדוניה: אחת מה שבת שבע סיפרה לנתן ואחת מה שנתן סיפר לדוד ובת שבע הייתה שם לחזק אותו וללחוץ על דוד להמליך מהר את שלמה.
 

hillelg

New member
סוכנת היא כנראה "אם בית"

כמו "הסוכן אשר על הבית" (שבנא, נראה לי). אמנם, יש שטענו שזה מהשורש סכ"נ שפירושו לחמם (כאילו, בשביל שהיא תחמם אותו). יש לרב מדן מהלך מרתק על כל הסיפור.
 

hillelg

New member
שני דברים שונים

"ושכבה בחיקך" זה מה שהם ייעדו לה (לפי הרב מדן - בשביל שהיא תלד לדוד). "ותהי לו סוכנת" - זה הכיסוי (לפי הרב מדן - הדבר היחיד שהמלך הסכים. "המלך לא ידעה").
 

פלגיה

New member
ומה זה החיפוש אחריה בכל גבול ישראל?

זה מזכיר לי יותר את מלכות אחשווראש, מאשר את מלכות דוד. ומה יעזור שהיא תלד לדוד (או: למי זה יעזור?)
 

hillelg

New member
בדיוק בגלל החיפוש

זה מעורר את החשד שמדובר במשהו דומה - חיפוש אישה למלך. הנקודה, לפי הרב מדן, היא שאנשי דוד ראו שאין יורש מתאים: אבשלום מת, אמנון מת, והיחיד שנותר הוא הכלומניק הזה, אדוניה. (על שלמה, פרי הביאושים, אסור כמובן לדבר. מנסים לטאטא אותו מתחת לשטיח.) זה הרקע לנסיון המלכת אדוניה, וזה הרקע לחיפוש אבישג. "המלך דוד זקן בא בימים ויכסוהו בבגדים ולא יחם לו" - מה שאומר שהוא איבד את חום גופו הטבעי, כלומר עומד לאבד (או איבד) את פוריותו. לכן צריך מהר למצוא לו אישה. אז מצאו לו, ומכניסים אותה בתור כיסוי של "סוכנת". המלך לא מוכן לשחק את המשחק (הוא הבטיח משהו לבת שבע, על הבן שלה). אז היא נהיית סוכנת בלבד "והמלך לא ידעה". אמנם, את זה לא יודעים אנשי החצר. הם מעיפים מבט מדי פעם בבטנה של אבישג, ומשעובר מספיק זמן הם מגיעים למסקנה הבלתי-נמנעת - המלך איבד את פוריותו. אין את מי להמליך חוץ מאת אדוניה, ואכן מייד הוא "מתנשא לאמר אני אמלוך", בתמיכת בכירי אנשי דוד. נקודה מעניינת היא שמסתבר שבת שבע ידעה ש"המלך לא ידעה" (היא נכנסה אליו 'החדרה'), ומסתבר שאדוניה, לאחר נישולו, ידע שהיא יודעת וידע שאף אחד לא יודע. הוא מבקש ממנה את אבישג. מבחינתה, זו הודאה בכישלון: הוא רוצה לשאת את משרתת המלך. היא לא יודעת שמבחינת העם, זה בדיוק הפוך: נשיאת אשתו של דוד; כלומר, "ושאלי לו המלוכה", כלשון שלמה. שלמה מסכל את המהלך בעודו באבו, וכך נמנע המרד. זה היה בימי העיון של מכללת הרצוג לפני שלוש שנים. את רואה למה שווה ללכת?
 

shushu10

New member
ומה רע בגירסה הפשוטה , הבלתי מסובכת

ואולי אף הפחות מענינת, בה משתמש התנך בגלוי, ואינו מסתיר את חולשתו של האדם יהיה תוארו אשר יהיה. דוד מלך ישראל
 

hillelg

New member
מה רע?

תמיד התקשיתי בסיפור הזה (והוא ההפטרה שלי...). מה הקשר בין "סוכנת" ל"נערה יפה" ו"המלך לא ידעה". למה בת שבע כזאת טיפשה, ולמה זה משנה למישהו. מה בין אדוניה בן חגית לאבישג השונמית. ועוד ועוד.
 

shushu10

New member
בת שבע כזאת טפשה? הסבר ונמק

המשותף ב-3 הסיפורים בהם נזכרת בת שבע יש ערפול על התנהגותה - האם היא מתנהגת כך מתוך ערמה, נאיביות או חכמה. אולי רצונה נעשה בידי אחרים? שאלה זו העסיקה הרבה חוקרים החל מהמאה ה-4 לפנה"ס והרשימה ארוכה ודעות סותרות בה לרוב.
 

hillelg

New member
השאלה היא אם היא כזאת לא מבינה

מה אדוניה רוצה. זה אחד מהדברים שהרב מדן פתר לי. אם יש לך פתרון אחר, אדרבה.
 

shushu10

New member
דעתי הבלתי נחשבת:

וודאי שבת שבע יודעת מיהו אדוניה ורצונו החתרני. בת שבע כאם של מלך חוזרת על בקשת אדוניה כלשונה ובזה מעמידה את בנה במבחן . האם הוא שומר על מעמדו, האם הוא מודע לסכנות האורבות לו מכל עבר, איך תראה מדיניותו שזה עתה החל ליישמה . לדעתי היא, כאם חכמה, נותנת לו רקע והכנה מסוימת לתפקיד קשה ודורש ערנות ובטחון עצמי ללא חת. ואכן שלמה מוכיח את אבחנתו הדקה ברצונו של האח התמים ולא בולע את הגלולה. זהו שלמה - החכם מכל אדם! מה דעתך על פרשנות שלי לדמותה של בת שבע?
 

hillelg

New member
מעניין

אם כי אין לכך רמז כתוב, פרט לרצוננו לשפוט אותה כחכמה.
 

shushu10

New member
לכל סיפור בתנך, יראה תמים כאשר

יראה יש מסר הוראתי, חינוכי . אין טעם להביא את הסיפור לולא העקץ המוסתר בו היטב בין השורות. אין לי כרגע סיפורים נוספים מהתנך, מסוג זה - שהמסר בהם הוא מעין מבחן ואזהרה לשומע. כאלו המבקשים לעורר בו את תכונת הזהירות והערנות. אם נניח שבת שבע באה אל בנה ובמקום9 לבקש ממנו את בקשת אדוניה , פשוט מזהירה אותו מפניו - מה תהיה דמותו של שלמה בעיני השומע? האם נעריץ אותו כפי שהתנך מבקש כל כך להאדיר את שמו דווקא בתכונת חכמתו הרבה (מה שהוא בעצם ביקש לעצמו). ברור מעל לכל ספק שתשובתו הניצחת והמוחצת - תשובת מלך היודע מה הוא עושה - ניתנת למרות בקשתה של אמו שכבוד גדול ניתן לה ממנו (שם את כסאה לידו וכו' - שזה רק מעצים את הרגשתו ויחסו לאמו) . לפי הסיפור היית מצפה שהוא ייענה לאמו האהובה ויהיה די מנומס להשמע לקולה. אבל לא! כבוד לאמא כן. נפילה בפח - לא.
 

hillelg

New member
הבעיה היא, כאמור, שזה לא רמוז

צריך למצוא רמזים שהמקרא עצמו רואה בבקשתה כבקשת בחינה (ולא שאנו משליכים זאת עליו מהרהורי לבנו). מעיון מחודש בקטע הרלוונטי לא הצלחתי למצוא רמזים כאלה. עם הפירוש של הרב מדן, לעומת זאת, תמימותה מתפרשת מצוין והולמת את רוח הדברים. אם תמצא רמזים טקסטואליים לדבריך - אדרבה. נשיש ונשמח.
 

shushu10

New member
בתנך רב הנסתר על הגלוי

מצטערת שאין לי "בדיקות מעבדה" להוכחה. למדתי במשך השנים לבדוק מה רוצה הסיפור לספר, מה אנו אמורים ללמוד ממנו. מה נותנת לנו כתלמידי התורה תמימותה של בת שבע, האם זה בא כרקע ואפיון לדמותה, שלא מוליך אותנו לאיזה כוון מסוים. כל היופי בתנ"ך להבין דבר מתוך דבר גם כשאין רמזים. במקרה דנן, לדעתי כל הסיפור כפי שציינתי כבר בא להאדיר את דמותו של שלמה בראשית מלכותו, ואמו משמשת כאן בשני תפקידים: להעמידו במבחן, וגם, מה שבדיעבד יצויין מאוחר יותר, - גדולתו ואופיו שאינו נמס ולו גם ברגעים שהיית מצפה ממנו לכך. אף אחד לא יגזול את מלכותו. אני מציעה שתשאל את הרב מדן, לכשיתפנה לכך, לדעתו על פרשנותי שלי. אשמח לשמוע.
 

hillelg

New member
מבוי סתום.

אין דרך להכריע אם דרכי (מציאת רמזים טקסטואליים) או דרכך (ניסיון לפרשנות גם ללא זאת) היא הנכונה. על כל פנים, הרב מדן נותן פתרון למכלול של בעיות (גם בהתייחסות למדרשי חז"ל). מענה אפשרי על נקודה אחת בהחלט לא מהווה אלטרנטיבה להסבר מקיף של כל האירועים. (כשלעצמי, הפתרון שבת שבע הייתה סתם תמימה מספק באותה מידה כמו ההסבר שלך.)
 

פלגיה

New member
זה לא טיפשות ולא תמימות

זה חוסר הבנה בפוליטיקה. מתאים מאוד ומאיר את בת שבע (לפחות בעיני) באור חיובי
 
למעלה