למה פאתפיינדר?

למה פאתפיינדר?

לפי הודעות פה ושם, נראה שפאתפיינדר הפך לחליף-מו"ד מועדף על די הרבה אנשים.
מה אתם יכולים לספר על השיטה הזו? מה טוב בה? איזה דברי-מו"ד היא עושה יותר טוב מהמקור? מה ההבדלים העיקריים?
 

DDN

New member
זו למעשה האבולוציה של מו"ד 3.5

הוא ק20 כמו שמו"ד 3 ו3.5 היו, ותואם אחורה ל3.5 ב95%
הוא נכתב ע"י האנשים שכתבו את מו"ד 3, ותואם ברוחו את השיטה.

הרבה אנשים שלא אהבו את הרעיון מאחורי 4, בחרו לברוח אל פאיזו, החברה שמאחורי פאת'פיינדר במקום להישאר עם מכשפי החוף ומה שבחרו לעשות במהדורה הרביעית.

מה היא עושה יותר טוב מהמקור? (כשב"מקור" נדבר על מו"ד 3.5?) הכל. אבל כמו ש3.5 עשתה הכל קצת יותר טוב מ3, כך גם PATHFINDER עושה קצת יותר טוב מ3.5
יש שם כל מיני דברים מגניבים במקצועות (חלקם חזקים ונראים לא מאוזנים, חלקם אחרים),
פישטו כל מיני דברים כמו חוקי הקרב הלא חמוש, או תמרוני קרב (בצורת תוספות שנקראות CMB וCMD - שהן המתאם לתמרון קרב והגנה מול תמרון קרב בהתאמה)
השיטה היא עדיין שיטת דרגות/מקצועות.

עוד משהו שהוא יתרון, זה שלא ממש צריך לקנות ספרים או עזרים בשביל השיטה - כל מה שצריך נמצא באתר הSRD של השיטה (למרות שאני עדיין מעדיף ספר נייר או PDF, ואני משתמש גם בתוכנה בתשלום ליצירת דמויות, צבאות, ממלכות ועזרים - התוכנה אגב תומכת במספר שיטות ולא רק PF)
 
אפשר דוגמאות?

למשל, הבדלים במהלכים או בתפיסות המקצוע?

הבנתי גם שבעוד שמו"ד 3/3.5 מניחה ואף מעודדת ריבוי מקצועות ושימוש במקצועות יוקרה, PF דווקא די מקדמת דבקות במקצוע אחד.
 

DDN

New member
בקטנה

הזכרתי את הCMB והCMD
במו"ד 3/3.5 היית צריך לאלתר ולנסות ומצוא דרך לעשות אלמנט מגניב לדוגמא: "אני מתגנב מאחוריו, קופץ לו על הגב ומכסה לו את העיניים כדי להפריע לו לראות". להתגנבות, יש STEALTH, אבל מה אתה עושה עם הקפיצה על הגב? עם כיסוי העיניים? זה תקיפה? זה היאבקות?
אז בPF יצרו את "תמרון הקרב" הCM. לכל דמות יש CMB - שהוא התוסף לתמרון הקרב בהתקפה, וCMD שהוא המגן. לא זוכר כרגע איך הם מתחשבים, אבל הם שונים במשהו מהAC הכללי.

לגבי המקצועות - גירוש אלמתים, שהיה דבר ממש מגניב במו"ד 2 (קופסאות) וממש לא הבנתי איך היה אמור לעבוד ב3/3.5 בוטל. במקומו לכוהנים ופלאדינים יש משהו שנקרא Channel energy - כהן טוב יכול לתעל אנרגיה חיובית שפועלת ברדיוס ממנו, מרפאה בני ברית (כמו ריפוי המוני) או פוגעת באל-מתים. את היכולת הזו, אפשר לשנות עם כשרונות, כדי שכהן טוב יוכל לפגוע ביצורים חיים רשעים ועוד כל מיני.

למרות שגם פה יש מקצועות יוקרה, ואתה יכול לשלב, גם דמות שנשארת בהתמדה אותו מקצוע (לא בטוח לגבי הלוחם) עדיין משתנה ומתפתחת.
אתה מקבל בונוס על כך שאתה נשאר אותו מקצוע (מגדיר בתחילת המשחק מקצוע מועדף, ואתה מקבל בונוס כל פעם שאתה עולה דרגה במקצוע המועדף שלך - תוספת מיומנות, נקודת פגיעה או למקצועות מיוחדים יש דברים מיוחדים, כמו תוספת לחשים וכו')
 
ועד כמה חלק זה עובד?

אני זוכר את חוקי ההיאבקות מהחוברת הירוקה.. ליתר דיוק, אני לא באמת זוכר אותם - אף פעם לא השתמשתי בהם או הבנתי אותם..
 

DDN

New member
בקלות

כמו תקיפה מול דירוג שריון
רק שיש לך את הCMB מול הCMD
 

major mouse

New member
לא מומחה PF אבל

כעקרון הם יישרו ואיזנו מחדש הרבה מהאלמנטים הבעייתיים של מו"ד. הגזעים והמקצועות עברו אוברול. רשימת המיומנויות עברה דיאטה וסידור. רשימת הכישרונות עברה גם היא דיאטה וארגון מחדש.

הם עשו סדר והכניסו שינויים שהרבה שחקנים השתמשו בהם כחוקי בית בלאו הכי.

ואז הם התחילו להרוס...

הם הוסיפו מקצועות בסיס כאשר לחלקן יש חוקים חדשים שלא בדיוק עובדים כמו החוקים המקוריים.
הם התחילו להפיץ כרוניקות וקמפיינים מגניבים אבל חלקם הוסיפו עוד ועוד חוקים למכונת החוקים הדחוסה גם ככה ולפי דעתי הפכו את השיטה למסובכת יתר על המידה אפילו יותר מהמקורית.
 
דוגמיות לחוקים פרטיים חדשים?

חוקים פרטיים - כאלה שנועדו רק בשביל מקצוע מסויים או מאפיין שלו.

כל התוספות המעיקות שציינת הן של אותו היצרן, או שכמו במו"ד 3/3.5 יש פה המון כותבי צד ג'?
 

DDN

New member
לא בטוח למה בדיוק MM התכוון, אבל

לגבי חוקים פרטיים (שאותי האמת גם מטרידים) - כל מיני POOL מיוחדים של דמויות שונות. יש דמות שהוספה בספר המיוחד לקסמים, הMagus יש לה POOL שנוצר מהתכונה הראשית שלה+דרגה (ויש כאלה מאגרים לכל מיני דמויות שונות, כמו הרובאי ועוד) שנותן לו לעשות עוד כל מיני דברים מגניבים.
כמו לדוגמא, פעם ביום, יכול לבזבז נקודה מהמאגר שלו כדי להוסיף בונוס 1+ קסום להתקפה.
פעם ביום, יכול לבזבז 3 נקודות מהמאגר שלו כדי לקבל טווח קריטי של 15-20 (לא מתחייב שיש משהו כזה, סתם דוגמא)
שחקן/מנחה צריכים להתחיל לעקוב אחרי המאגר הזה. כמו שרוב האנשים לא עוקבים אחרי חיצים שהדמות שלהם יורה, זה עוד משהו שלא בהכרח יעקבו אחריו, ובהנחה ולא עוקבים אחריו, נותן לדמות עוד יכולות לא מוגבלות שבהנחה והן אינסופיות מוציאות את אלמנט ה"מגניב/מיוחד" והאיזון.

לגבי התוספות, ישנן תוספות של צד ג', אבל גם היצרן מוציא הרבה תוספות שמוסיפות עוד חוקים ומסבכים את הפשטות של ההתחלה
 
מו"ד לא כ"כ אוהבת מאגרי נקודות

שמתי לב שהתפיסה המו"דית היא יותר של X שימושים/יום (או פרק זמן אחר)

אז אם ממילא יש שם מגבלה של פעם ביום או משהו דומה, מאגר הנקודות ש"מתדלק" אותה נראה לי קצת תקוע שם סתם.
 

major mouse

New member
דוגמאות מעולות

מאגרי הנקודות של המקצועות השונים הם בדיוק מה שדיברתי עליו:
- המוטגנים של האלכימאי
- הג'גמנט של האינקוויזיטור
- הגריט של האקדוחן

כל אלה (ועוד) הם מאגרי נקודות לסוג יכולות דמויות לחש רק שהן לא באמת דמויות לחש אלא יכולות מיוחדות שיש רק למקצוע הזה ושהוא יכול לבצע באמצעות השקעה של אותן נקודות. זה נשמע מסורבל?, רק כי זה באמת מסורבל. כמובן שיש כישרונות מיוחדים שתקפים רק לדמויות שיש להן את המאגרים האלו וכישרונות שמאפשרים למקצועות אחרים לקבל גישה למאגרים האלו ועוד, ועוד, ועוד...

בנוסף הם מוסיפים מדי פעם כל מיני חוקים בהרחבות התקופתיות שלהם (נתיבי ההרפתקאות) או בכרוניקות. שהן עוד דרך לייצר מוצרי רכישה.

בקיצור, הם הפכו את D20 ממכונת כסף משומנת למכונת כסף משומנת מאוד והרסו הרבה ממה שהם שיפרו בספר PF הבסיסי.

הערה לסיכום: אני עדיין חושב שספרי הבסיס הם שיפור משמעותי לעומת מו"ד 3.5 ולא חסרות תוספות והרפתקאות מעניינות בהרחבות שלהם (למשל, המייק-אובר שהגובלינים עברו ב-PF גובל בגאונות)
 
איזה מייק אובר עברו הגובלינים?

כלומר, אני מניח שכל דבר שהוציא אותם מהגדרת המו"ד שלהם (יצורים נמוכים ופחדניים שאוכלים זבל, הרפתקנים ואחד את השני) הוא שידרוג, אבל מה בדיוק עשו שם?
 
בהחלט נראה נחמד

במו"דמ2 היה פירוט טקסט רב יותר, אבל זה שכאן יותר מעניין. את זה של מו"ד 3 אני לא הכי זוכר.
 

Blue Beetle

New member
בגדול כמה שינויים

כמו שאמרו לפני, יש פישוט והאחדה של חוקים.

הדבר שכנראה הכי מושך לשחקנים, הוא השינוי של המקצועות בצורה כזו שהן לא רק חזקות יותר, אלא גם מגוונות יותר במה שהן יכולות לעשות ובבחירות שלהן:
למשל, יש פחות מיומנויות, לכן באותו מספר של נקודות מיומנות יש אפשרות לפרוס את קשת המיומנויות שלך בצורה רחבה יותר. לבחור מיומנויות שהן לא מיומנויות מקצוע, עולה כמו לבחור מיומנות במקצוע וזה מעודד שחקנים להתרחב.

קוסם מתמחה ב- PF יכול להטיל להכין לחשים מאסכולות מנוגדות, רק שזה עולה לו יותר.

לחשים בעוצמה 0 אפשר להטיל בלי הגבלה. (משנה לחלוטין את האופי של המשחק. לטובה ולרעה.)

לכל המקצועות יש טיפה יותר יכולות, גם בהתחלה וגם עם התקדמות הדרגות. המבנה של כל מקצוע למעשה מעודד אותך להתמיד במקצוע במקום לפצל לריבוי מקצועות.

מקבלים טיפה יותר פיטים ויש הרבה יותר פיטים לבחור מהם.


PF גם עושה עבודה מצוינת במתן אווירה, אופי וצבע. גם למקצועות וגם למפלצות וחפצי קסם. ספר המפלצות של PF הוא פשוט תענוג לקריאה. (אחרי ששמעתי את Serpent Axis מדקלם שירי מלחמה גובלינים בקולו של גולם, אני רוצה לארגן ערב שירה גובלינית).

ב- down side. בגלל שלכל מקצוע יש אופי וצבע מוגדר, קשה יותר לשחקן להמציא סטייל לדמות ולהלביש אותו על מקצוע, כמו שהיה ב-3.5.

לגבי חוקים חדשים: אני מסתכל בפיטים ב- Ultimate Combat. חלק מהם ממש קטנוניים, אני לא רואה סיבה שמישהו ירצה לקחת אותם. חלק מזכירים לי את מו"ד 4 ביחס שלהם לשיטה מול משחק (התייחסות קטנונית לחוקים וראיית שדה הקרב כמשחק לוח).
 
מבנה המקצועות שם לא מאפשר "קיטים"?

קיטים היו קונספט של מהדורה 2 - במקום לבנות מקצוע חדש לאפס, הייתה לך מעטפת של שינויים ויכולות למקצועות קיימים.

והאם בPF המיומנויות נשחקו עוד יותר ביחס לפיטים?

במוד"מ2, המיומנויות היו פאטץ' שלא ממש יושם בצורה טובה - היית מקבל את המיומנות כשהיא די צמודה לערך התכונה הרלוונטי לה (למשל, על ההתחלה 15 מתוך 20 בעשבונאות) ומקבל ממש קצת שלבי מיומנות בדרגה 1 (והיו מיומנויות שעלו יותר משלב אחד) - אח"כ היית מקבל שלב מסכן אחד כל 3 דרגות (או 4 לגנב, שהיו לו המון כשרונות גנב שעבדו במכניקה אחרת לגמרי) ויכול או לשפר איתו ב+1 מיומנות קיימת, או לרכוש מיומנות חדשה (שכאמור, הייתה מגיעה ישר בערך מחושב לפי תכונה. אתמול לא ידעת כלום על נפחות, ועכשיו יש לך 16 מתוך 20 פשוט כי אתה חזק..)

והשיטה הבסיסית לא כוללת רק ספר שחקן וספר מנחה שכולל גם את המפלצות? או שיש ספר מפלצות מורחב שהוא לא חלק מהבסיס?
 

Blue Beetle

New member
יש ארכיטיפים

שזה וריאנטים למקצוע קיים. אבל גם לארכיטיפ יש אופי משלו. כמובן שבגישה ה- Object Oriented אפשר לבנות ארכיטיפ חדש או אפילו מקצוע חדש מהבסיס, אבל זה עדיין טיפה מפריע.

מיומנויות נשחקו ביחס לפיטים? לא הבנתי את השאלה...

אם אני לא טועה, PTF כוללת ספר חוקים (שחקן + מנחה) + ספר מפלצות.
 
מיומנויות מול פיטים

במו"ד 3/3.5 המיומנויות היו מעפנות וחלשות ביחס לפיטים, אם אני זוכר נכון.
 

Blue Beetle

New member
זה נראה לי קצת כמו

להשוות תפוחים לתפוזים. זה שני דברים שונים לחלוטין, גם מכנית וגם רעיונית.

מיומנות מייצגת ידע ואימון בתחום רחב יחסית של דברים.

פיט (כשרון) מייצג יכולת או יתרון מאד ספציפיים.
 
למעלה