לעצות של מי תקשיבו?

פלגיה

New member
לעצות של מי תקשיבו?

בעקבות השרשור שפתחה לורליי עולה שאלה שהיא לטעמי די מהותית. האם למי שאינו הורה בעצמו יש את הכלים לתת ייעוץ והדרכה להורים? ובכיוון השני - האם למי שהוא הורה אבל גידל ילדי בדור קודם יש כלים לייעוץ כזה? ואם נרחיב לשאלה כללית האם אדם שיש לו ידע תיאורטי בתחום מסויים, אך לא ניסיון מעשי באותו תחום רשאי לייעץ? האם יש טעם להקשיב לעצותיו? האם יש דברים שנראים יפה בתיאוריה אבל מתרסקים על קרקע המציאות? השאלה מהותית לדעתי כי תשובה אליה קובעת את קהל היעד של הפורום - האם זה פורום להורים בלבד? האם זה פורום בעיקר להורים , וגם מי שאינו הורה מוזמן? האם זה פורום לכל מי שמתעניין ועוסק בחינוך ילדים?
 

תּמר

New member
אפשא להקשיב לכולם

אבל בכלל לא נראה לי שזאת השאלה. כאשר את מקבלת מגולש אחר את הרושם שכל דרכך בטעות יסודה, עם דעות נחרצות מאוד בנושא ניהול הבית - עדיף בעיני, שלפחות יהיה לו ניסיון כלשהו בנושא בו הוא דן. מלבד זאת, אני חושבת שאף אחד לא צריך לשנות את דרכו בגלל משהו שמישהו אמר. אפשר לאמץ דברים שמתאימים לנו, ולשקול מחדש נקודות מסויימות לאור הערות שמעירים, אבל לא יותר.
 

noa128

New member
לא דומה חינוך לשום תחום אחר

ועיצות בחינוך - משקלן למקבל כבד יותר מעיצה בכל תחום אחר, כי הן נוגעות ליותר מנפש אחת. ההורים בינינו ודאי זוכרים את התחושה אחרי שנולד הילד הראשון. התחושה ששומדבר שחשבנו, דימיינו, סיפרו לנו על הורות - לא דומה לחיים אחרי שנולד. שהורות עוברת דרך הלב והרגליים והבטן ולפעמים הכי פחות דרך הראש. כנ"ל לגבי הילד השני - עם כל ילד מתרחבת זוית הראייה, עם כל ילד מתבגרים עוד קצת. נושא החינוך ובעיקר נושא ההורה כמחנך אינו דומה לאחר, כי בהורות ובחינוך ילדינו שלנו מעורבים עוד המון אלמנטים מעבר לידע, שכלתנות והיגיון. מעורבת המון אהבה, ודאגה, ושיקוף שלנו עצמנו כילדים ובעיקר (בשנים שעוד יש לנו SAY..) הידיעה שחייו, עתידו, לפעמים אושרו - בידינו. על הטעויות שלנו הוא ישלם. זו אחריות כבדה ומרגישים אותה בעיקר בלב. לא בראש. אז נכון שאנשי חינוך למדו יותר מאיתנו, אבל אישית - לי הרבה יותר קל לקבל עיצה מאיש חינוך שהוא גם הורה, שיודע מתי משהו אינו עומד במבחן המציאות. SORRY . לשאלתך על הורים מדור אחר - נהפוכו - אין חכם כבעל ניסיון והבגרות שלהם היא בהחלט משהו שלטעמי כדאי ונכון ללמוד ממנו. סיפרתי כאן (או בפורום השני, לא זוכרת בדיוק..) איך נטו אחיותיי לקטר ולבקר אותי ואת ילדיי במפגשים משפחתיים, ואיך הודו בפניי שנים אחר כך, כשהפכו בעצמן לאמהות ש"זה לא היה הוגן, רק עכשיו אני מבינה כמה שזה קשה וסובייקטיבי וכל כך לא חד משמעי.."
 

פלגיה

New member
דווקא בעצות ממבוגרים נוטים לזלזל

הרבה פעמים ולומר ש"הם לא מבינים" וש"פעם היה אחרת". ועוד שאלה. אם איש חינוך אינו הורה בעצמו, אבל עסק באופן מעשי בחינוך במשך שנים רבות ועם ילדים רבים - הניסיון שלו משמעותי, או שבכל מקרה עם הילדים שלך זה אחרת?
 

תּמר

New member
העצות משמעותיות אך ורק בתחום בו הוא

עוסק. אני לא אומרת שהוא לא יכול לומר דברי חכמה, אבל קשה לי להאמין שזה יכלול גם אלמנטים מעשיים.
 

noa128

New member
קודמקול כנראה שאת עוד לא מכירה

אותי
אצלי אין אף פעם "בכל מקרה", כל מקרה לגופו כמו שאומרים. אם הניסיון שלו משמעותי, אני בהחלט אקשיב לו - כי כמו שלי יש "קילומטראז'" בהורות - לו יש "קילומטראז'" בחינוך ואם הוא ישיא לי עיצה בתחום שבו יש לו ניסיון, נגיד לימוד מתמטיקה, או קשיי למידה, או שיטות בהקנייה לילדים שונים - בהחלט אקשיב - מאמינה גדולה ב"אין חכם כבעל ניסיון". מתי אני קופצת? כשמביעים דיעה נחרצת בנושא שנוגע נטו להורות ושבו אמהות יודעות שהכי נכון להקשיב לתחושת הבטן וכשהדיעה הזו מובעת ממי שעדיין לא חווה או חוותה את ההתנסות הזו, לא הייתה מעולם בנעליים האלה - אז קשה לי להתייחס ברצינות - יש נושאים שבהם הניסיון ההורי עולה על הרבה שנות אקדמיה.
 

Kalla

New member
להקשיב לעצות זה חינם.

תמיד מקשיבה לכולם ועושה לפי מה שנראה לי הכי נכון, בין אם זה מסתדר עם עצות כלשהן או לא.
 

פלגיה

New member
השאלה עם ריבוי העצות לא גורם לבלבול

כך אני הרגשתי לפחות בתור אמא טריה. בסוף מרוב דיבורים סותרים סתמתי את האוזנים ולא הקשבתי לאף אחד. אולי חבל שכך. כבר לא ידעתי איך לסנן, ומה לסנן אז דחיתי את הכל.
 

noa128

New member
הכמות או האיכות?

את התחושה שמרוב עצים את רק רוצה שיעזבו אותך במנוחה ושמרוב עיצות את רק מרגישה יותר חסרת אונים
את זה אני מניחה שרוב האמהות הטריות עברו.... אני למדתי עם הזמן לשקול כל עיצה מול נותן העיצה ויכולתו להעשיר אותי מניסיונו וחוכמתו. היו עיצות שפטרתי והיו לא מעט מקרים שהצטערתי על כך בדיעבד...
 

Kalla

New member
ממש לא, לפחות לא אצלי.

אם את יודעת שאלה רק עצות ושבעצם את לא חייבת לקבל את חלקם או אפילו אף אחת מהן, אם אינן מתאימות לך, זה לא אמור ליצור בלבול או רגש שלילי כלשהו. אולי זה סוג של בטחון עצמי 0למרות שבתחומים אחרים ממש אין לי), לא יודעת.
 

פלגיה

New member
מן הסתם זה סוג של בטחון עצמי

לכן קל לי יותר לקרוא עצות ולהחליט אם הן מתאימות לי או לא, מאשר לשמוע אותן בשיחה פנים מול פנים. צריך קודם כל להחליט מה אני ומה המטרות שלי, ואז לראות אם העצות שאני מקבלת משרתות את המטרה או לא. (את זה כאמא טריה בת 20 לא היה לי)
 

Kalla

New member
אף פעם לא החלטתי מראש מה המטרות שלי

אלא יותר ראיתי מה הכי מתאים לי בכל מצב שנוצר.
 

loligos

New member
אואו איזו שאלה?

את דרכי במערכת החינוך התחלתי בהיותי הורה (אמנם בחו"ל). המנהלת העדיפה הורה שעדיין אין לו תעודה הוראה ממורה שלא יודעת מה זה ילדים...יש הבדל גדול מאוד בין מה שאני חושבת על חינוך ילדים אחרי שנהייתי אמא לבין לפני. כנ"ל לגבי מקצוע ההוראה... לגבי הקשבה..תמיד להקשיב לכולם...ולעשות מה שחושבים נכון. מצחיק אבל לפעמים הבת שלי (בת 10) נותנת עצות יותר טובות מפרופסורים... הילדים שלנו זה לא תאוריה זאת יצירה ואנחנו מכירים אותם הכי טוב. כדאי להתיעץ אבל כדאי לזכור שאנחנו היחידים שיודעים אם משהו טוב בשביל הילד שלנו או לא.
 

ציפי ג

New member
אני אשמע את כולן

את חלקן אמחק מיד. את חלקן אשמור בזכרון. את חלקן אנסה לישם. זה לא רק תלוי נסיון של האדם אלא גם תלוי אישיות שלו.
 

ganooov

New member
הצרה היא

שלא לכל ההורים יש את הכלים לסנן ולהבדיל בין עצות טובות ורעות.
 

צימעס

New member
הורה שלא מסוגל להבדיל בין עצות

לא יהיה מסוגל להבדיל גם בין הרעיונות של עצמו
 
אני מוצא בשאלה משהו לא פריי

,sorry מזכיר לי תגובה אחרת שם. אנחנו עשינו סדנת הורות של מכון אדלר, למדה איתנו מישהי רווקה ללא ילדים, בסוף הסדנה התחברנו וסיפרה לנו שהיא עושה את זה במסגרת של מטלות הנחיה. קצת התפלאנו, רווקה ללא ילדים? פגשנו בפסטיבל ישראל וממש צלבנו אותה על הקטע הנסיוני מהבית לעומת התיאורטי, היא ענתה: בהתחלה הבעיה היא בעיקר בהעמדה של הדברים מול ההורים, אחרי סדנה או שתיים שאתה מנחה אתה כבר נתקל במרחב סיטואציות כאלו שאין הבדל, אתה לומד להקשיב ולהנחות. מה אני לגיד: אם אתה קשוב ואמפטי וזכרונות הילדות שלך לא מטושטשים לא נראה לי שיש בעיה.
 
למעלה