לשמעון, פרח וג'ן תודה רבה על הברכות

קסנדרה*

New member
לשמעון, פרח וג'ן תודה רבה על הברכות ../images/Emo13.gif

יש איזו תקלה טכנית ולא יכולתי להגיב לכם להודעה המקורית, אז קבלו את תודתי כאן. אני מקווה שתחזרו ותבקרו בפורום שבת שלום
קסנדרה
 

Jen74

New member
בשמחה../images/Emo140.gif

אותי מעניין כמה עניין העדתיות עוד משחק תפקיד בזוגיות, בחברויות ובכלל בחיי היום יום. מאחר ואני נשאלת כמעט על ידי כל מחזר מה העדה שלי אני רוצה פשוט לבדוק עד כמה התופעה נפוצה. אני לא מרגישה שייכת לעדה כלשהי, אני ישראלית. עוד דבר שלא ברור לי זה למה עדיין בבתי הספר עורכים אירועים שכוללים הבאת מאכל מסורתי עדתי? אצלנו יש מאכלים מסורתיים במשפחה שלא קשורים בכלל לעדה אלא למשפחה בלי שום קשר למוצא הסבא של הסבתא של הסבא שלי. למה מטפחים ומשמרים בבית הספר את העדתיות? ג'חנון הוא מזמן מאכל שאהוד על כלל הציבור ולא רק על תימנים. קוסקוס נאכל גם בבתי רומנים ולא רק יוצאי צפון אפריקה. המאכל האהוב עליי הוא בכלל סושי, שעליו לא שמעו בבוקרשט בתקופה שסבתא של אמא שלי התגוררה שם. אז מה דעתכם? מאכלים עדתיים או בין לאומיים? עדות עדיין משחקות תפקיד ביחסים שבינו לבינה ובין חברים?
 

קסנדרה*

New member
ג'ני נגעת בנקודה מעניינת האוכל../images/Emo21.gif

אנחנו כאן במזרח התיכון, מושפעים מאד מההמאכלים הערביים, במיוחד מהארצות השכנות, וגם מהארצות הרחוקות, וזאת ההשפעה של יהודים עולי ארצות האיסלם השונות (לוב, מרוקום, מצרים, עירק, תימן ועוד). וכמו שטענת בצדק, האפיון של העדות ע"י סוגי מאכלים, זו גם דרך להדגיש מוצא ועדה, וגם אני לא מוצאת את הערך המוסף בזה. אבל מה שמעניין הוא, הטענה היא שקיום פסטיבלי מאכלי עדות בבתי הספר (בד"כ בחטיבת הביניים) בא לגשר, לגרום להתקרבות, הם קושרים זאת לעבודה/למטלה הנקראת "שורשים" (כאשר על הנער/ה מוטל להכין עבודת שורשים על משפחתו) - האמנם זה מקרב, האמנם למדים מכך משהו ? עד היום אני שומעת שאף אחד לא מוכן לטעם ממאכלי האתיופים (כמה מעליב). גם בתחום הזוגיות ולא רק, גם בתחום החברתי בכלל, תמיד עולה השאלה מאיזה מוצא את ? השבוע שאלה אותי סטודנטית שלומדת איתי למוצאי, השבתי לה, אבל שאלתי לשם מה זה היה חשוב לה לדעת. היא השיבה כך: "יש לך טמפרמנט סוער כזה שמזכיר לי את המרוקאיות, אבל את לא נראית בכלל ספרדייה, אז זה סיקרן אותי" והנה לך סטיגמה !! עד היום אנחנו מצביעים על אנשים כ"רוסים" או כמרוקאים" במקום לציין אותם בשמם, כלומר עדיין יש משמקל להשתייכות האתנית, וזו תת חלוקה, קודמת לה החלוקה לספרדים ואשכנזים. אבל על מה נלין אנו, כאשר קיים רב ספרדי ראשי ורב אשכנזי ראשי. יש בית כנסת לספרדים ובית כנסת לאשכנזים. אבל עניין הדת והסגרגציה, היא נושא נפרד לדיון, ודי טעון. שבת שלום קסנדרה
 

Jen74

New member
טמפרמנט סוער = מוצא ספרדי/מזרחי

כן, מוכרת לי הטענה הזאת. למרות שיש בארצנו גם לא מעט דרום אמריקאיים ואם להיות יותר ספציפית - ארגנטינאים שידועים גם הם במזג חם וסוער. על הרומנים אומרים שהם ה"מזרחיים" של אירופה
אני מכירה לא מעט רומנים חמי מזג ש"אוכלים" לארוחת בוקר כל אחד שישב להם על הוריד העצבני. לגבי עבודת "שורשים" שהילדים עושים בבית הספר, הבנות שלי נמצאות במצוקה כשהן באות להתעניין אצלי למוצא שלהן. אני ממש לא מקלה עליהן מאחר ואמנם סבתי מצד אמי הגיע מרומניה אבל הוריה של סבתי הם צאצאים למשפחות מטורקיה ואוסטריה. סבי מצד אמי הגיע מפולין, משפחה מושרשת בפולין למיטב ידיעתי אבל המקורות מאוקראינה. וזה רק מהצד שלי. כששואלים את הילדים לגבי המוצא, בדרך כלל הולכים עד לסבא וסבתא שלהם ולא מעבר. אם כך הדבר, הרי שהבנות שלי הן שלושת-רבעי ישראליות ורבע בולגריות. אם מתחילים לנבור בסוף מגיעים להודו וכוש
 

קסנדרה*

New member
חחח טוב שלא הגעתם לחבש, הייתם צריכים להחליף

את עורכן
הנה, ראי את הכתבה למעלה, בקשר לצבע או לאצבע המצביעה על הצבע.
 
על מה התלונה?

על שימור אוכל עדתי (או צריך לומר - אוכל אתני)? או על שימור הבדלים בין עדתיים? על כך שאנשים מעדות שונות, בעבר בעיקר מזרחיים, היום גם רוסים (והשיבה לפולניות?) גאים במוצאם ומבקשים לשמר את תרבותם האתנית, שאוכל הוא מרכיב אחד, חשוב אך לא מכריע ובלעדי, מתוך זהותם האתנית? האם אני מזהה כאן קריאה לשיבה לאידיאולוגיה נפסדת וכושלת - ומעצימה פערים במקום לקרב - של "קיבוץ גלויות", על ידיטשטוש הבדלים מכני, כפוי ומלאכותי, בין עדות, שמטרתו ליצור - מה? ישראלי חדש? צבר? תרכובת/תערובת חדשה? ב"צבע" תרבות אירופי דווקא? זה קומם בעבר והוציא את השד העדתי מהבקבוק. תנו לזמן לעשות את שלו, או שלא. מצד שני צריך ליצור מקורות הזדהות משותפים ((ויש כאלה) למדינה ולחברה ולתרבות היהודית,מתוך שויון וכבוד הדדי, בלא מחיקת הבדלים עמוקים ומושרשים, היוצרים מגוון תרבותי המעניין ועשיר בהרבה ממה שיצרו האחדה תרבותית וטשטוש הבדלים עדתיים. כל זה לא יבוא במקום השכלה, קידום וידע. מעצמות ההי- טק והתרבות של המזרח הרחוק מוכיחות את זה מידי יום - שלא צריך להכנע לערכי התרבות המערבית כדי להגיע לקדמה. ובעניין האוכל האתיופי (שהוא פשוט - וטעים. ממליץ) - היחס לאוכל שלהם משקף את היחס לעדה. מדובר בסטיגמה של מהגר ומכאן גם של מזונו. תבדקו גם כמה לא אתיופים נכנסים למסעדות אתיופיות בישראל - לעומת ניו יורק. תופעה זו אפיינה אגב גם גלי הגירה קודמים. תבדקו כמה זמן לקח עד שנקלטו במרחב הישראלי הכללי (ובעיקר האשכנזי, אך לא רק) ומעבר למרחב עדתם - המזון התימני או אפילו המרוקני המדהים בעושרו ובתחכומו, ותבדקו כמה באמת ישראלים מכירים ומוכנים לנסות סוגי אוכל ערבי-פלסטיני, גם היום ומדוע החומוס והפלאפל מוגדר - בחוצפה ישראלית אופיינית - כמאכל ישראלי. ותקבלו מושג מהו יחסנו לזר, למהגר, לאחר התרבותי.
 

Jen74

New member
הבעיה שלי עם אותם ירידי אוכל במסגרת בית הספר

נעוצה בעובדה שיש ילדים שיש להם מוצא אתני ברור לעומת ילדים, כפי שאני הייתי בילדותי וכיום בנותיי, שההרכב האתני שלהם מגוון ואין לנו מאכל אתני להנציח במשפחתנו. וכן, אני בהחלט דוגלת בישראלי החדש שהוא קיבוץ גלויות. אם באת לישראל אז:
תלמד את השפה המקומית עברית או ערבית שהן השפות הרשמיות ואל תהפוך את שכונת מגוריך לגטו של ארץ המוצא שלך.
תלמד על תרבויות אחרות מהן באו יהודים אחרים וגם אם לא מוצאים חן בעיניך תלמד לכבד את האחר והשונה.
תלמד להיות ישראלי. אני לא אומרת שמיד עם הנחיתה בשדה התעופה העולה צריך לדעת עברית ולשנן בעל פה מי הן העדות האחרות שנמצאות כאן. אבל עם הזמן להיות ישראלי. אפשר להמשיך במקביל לקיים את התרבות האתנית ממנה הגיע העולה: מוסיקה, מאכלים, חגיגות. לא צריך לזרוק אותם לפח עם ההגעה לישראל, אבל להראות נכונות להיות ישראלי זה חשוב לא פחות משמירת התרבות האתנית ממנה הוא הגיע. אני מאוד לא אוהבת את אותן קהילות דוברות רוסית שמקימות חנויות משלהם, עיתון משלם וכן הלאה. אפשר להקדיש פינה קבוע בעיתון יומי נפוץ שיהיה ליוצאי מדינה זו או אחרת ולספר על חדשות מארץ המוצא וכדומה. אבל להפוך שכונה בישראל למוסקבה הקטנה, לרובע אדיס אבבה, לא לעניין. לפעמים זה לא בא מצד העולים אלא מצד החברה שגורמת לאותה קהילה להתקבץ בתוך עצמה במקום להתערבב ולהתערות. כך או אחרת, זה לא תורם לעולים בהשתלבות נכונה במדינה החדשה.
 
אין קיצורי דרך

ראי מה קורה למהגרים בארצות אחרות. עם כל ההבדלים. חלקם הגדול - אם הם חולקים בסיס תרבותי (ובעיקר שיוך דתי) אם החברה ה"קולטת" - הם רוצים להתערות. והם רוצים גם לשמור על ייחוד. זה כולל את יהדות ארהב. אבל מהי זהותה של אותה יהדות? שאלי אותם. הם יאמרו לך שהם אמריקנים. ישראל לא מצויה אפיילו במקום שישי בחשיבות. אם מישהו מהם ירגל למען ישראל (פולארד חביבנו) אזי הוא בוגד בעמו - האמריקני, לא היהודי. ובוב זמן הם הולכים לבית כנסת. שומרים על אורח חיים יהודי. אז הם לא מתערים בארהב בגלל זה? כמה זמן לקח להגיע ל"בלנד" הזה - 2-3 דורות. לא פחות. וחזרה לישראל - אין סתירה בין שימור מסורות וערכי בית ומוצא ובין רצון להתערות. ההסתירה נוצרת ממדיניות כופה, מדרחישה בלתי הגיונית, מבוז לאוכל האתני,לשפה שלהם וגם ללבושם המסורתי, ויתר מנהגיהם. כל אלה מרחיקים וגורמים להתכנסות בתוך עצמם. קבלתם - זאת אומרת גם לשמוע ולראות מה יש להם לומר על ערכיהם ומסורותיהם היפים כולל הצגת האוכל בבית הספר - היא הדרך הנכונה לקבל את השונה כדי לקרבו ולהתגבר על השונה לא באמצעות הכחדתו אלא קבלתו. את רוצה חברה שטוחה, הומוגנית. ואני חושב שזה רע, מגוון פרושו יותר תרבות, יותר שימור ידע, קבוץ גלויות הוא מיקס/בלנד תרבויות (התוצאה - רב תרבותיות) לא מחיקת תרבויות ואז יווצר בעוד דור או שניים מיקס חדש - ישראליות חדשה, כמו במדינות קולטות הגירה נוספות. וזה גם מה שיכול להצעידנו קדימה (באמנות,בספרות,במכלול היצירה השואבת חומרים מהרקע המסורתי של ארץ המוצא לאחר מיזוג עם מה שנרכש כאן) ומה זה בכלל "ישראלי שאת חותרת אליו? מה דמותו?מהי תרבותו. מה טוב ומיוחד בו? הגדירי בבקשה.איני בטוח שימצא חן בעיני. למה שימור שפה נוספת (קרי רב תרבותיות) לצד עברית -רוסית או פולנית או מרוקנית/ערבית, או אנגלית זה לא ישראלי? משום שכך רוצה הישראלי הצבר, שאיבד את הבסיס הזר והמעשיר שלו משוםן שניסה ליצור חברה הומוגנית שתדמה לו? אם אין לך אוכל להתגאות בו, זב"שך(קרי זו הבעיה שלך, כפי שהצגת אותה. היא שלך, לא של אף אחד אחר, אל תכפי אותה על האחר). את רוצה לקבל את האתיופי או הרוסי כדי שבדור הבא או הבא אחריו יהפוך לחלק בלתי נפרד? אז תאכלי את האוכל שלו, תני לו להתבטא, תבקרי אצלו בבית, תלמדי איתו באותה כיתה, וחכי בסבלנות. אין קיצורי דרך. הם מזיקים ומשיגים לאחור.
 

Jen74

New member
אני מקבלת את מה שאתה אומר אבל...

יש לי קצת בעיה עם אוכלוסיות של עולים שלא מקבלים על עצמם את הישראליות ואפילו אומרים בפה מלא שהם לעולם לא יהיו ישראלים על כל המשתמע מכך. מבחינה מסוימת אני יכולה להבין אותם מאחר והישראלי המצוי הוא גס, וולגרי, חוצפן ודואג רק לעצמו. מצד שני, בעיתות סכנה ומצוקה - הישראלי הוא הכי דואג ומלוכד. יש אוכלוסיות של עולים שלא מקבלות את החיבוק הישראלי - למשל האתיופים ובכל זאת מנסים למצוא דרך להיות ישראלים. לעומתם, אוכלוסיות של עולים שמקבלים כל מה שמגיע להם והם מבקשים עוד ולא מסתפקים במה שנותנים ואחרי זה עוד יורקים על הישראלי ומה שהוא מייצג. אצלי במשפחה ישנו כבר אותו בלנד של תרבויות הן מקרבת דם והן מנישואים. אולי כל מה שחסר לי עכשיו זה קצת סבלנות כי סובלנות יש לי.
 

מיסיס G

New member
להגיד על הישראלים שהם הכי

דואגים ומלוכדים בעת סכנה זה כמו להגיד שהמקום היחיד בעולם בו אפשר ללכת לשכנה ולבקש שתי ביצים וכוס סוכר - זה בישראל . זה כל כך לא נכון - שזה מבהיל שגם אני חשבתי ככה (היו לי לא פעם טראומות כשהנתי שמה שהאכילו אותי בישראל , כל כך לא נכון) . גם אני חשבתי שאין מצב שאנשים שהם לא ישראליים יוכלו לבוא לעזרתי ללא תרומה, גם אני לא חשבתי שמישהו יתן לי לקטוף לו מהשטח עצי תפוחים שלו 4 קילו תפוחים ולא ירצה כסף , גם אני לא חשבתי שיש לא בישראל אנשים שיבואו ויכנסו אלי הביתה בלי לצלצל או ישמרו לי על הילדים בהתראה של שלוש שניות - נו , אז חשבתי . זה לא נכון . ואגב - הגטאות האלה שאת מדברת עליהן - כאילו תיארת את ברוקלין , מיאמי או לוס אנג'לס . אנשים נוטים להתחבר למה שהם מכירים ולמה שהם מבינים - למרות שברחו מכל זה במודע , זאת תופעה כלל עולמית שגם הישראלים בגולה חוטאים בה . יש פה המוני ישראלים לא חוקיים המבוטחים רפואית על חשבון משלם המיסים האמריקאי , הילדים שלהם הולכים על חשבון משלם המיסים האמריקאי לבתי ספר - והם לא מפסיקים להגיד עד כמה שהאמריקאים מטומטמים .
 

מיסיס G

New member
זה לא נכון מה שאתה טוען על יהדות אמריקה

מהיכרות אישית . תהיה כנה עם עצמך ותענה לעצמך על השאלה - מה היא הזהות היהודית של הישראלי הממוצע ? הרי לא נשאר שום דבר מהיהדות המקורית חוץ מהטקסיות , מה שאנשים מכנים "מסורת" . אם אתה חושב לרגע שהיהדות של יהודי ישראלי פחות שטחית מהיהדות של יהודי אמריקאי - אתה טועה , ובגדול . ועוד משהו - ישראל בהחלט לא מצויה במקום ששי אצל יהודים אמריקאים שחובשים את בתי הכנסת - תאמין לי שהיא נמצאת במקום שני , אם לא במקום הראשון . הרי לא מעט אמריקאים עולים לישראל . אני כבר לא מדברת על התרומות שישראל מקבלת מהקהילה היהודית באמריקה , על הטיולים המאורגנים , על התפילו בבתי הספר עם הרוח היהודית באמריקה - לשלום בארץ ישראל וביטחון לחייליה ואזרחיה . ואלה דברים שמאופיינים את כל הזרמים היהודיים באמריקה - מהרפורמים ועד החבדניקים . אני מצאתי שהזיקה לאוכלוסיה הישראלית הכי גבוהה באוכלוסיה הרופורמית אותה כל כך מרבים להשמיץ בישראל - בבתי הכנסת שלהם מציינים בטקסים את יום הזיכרון לחללי צה"ל למשל . האנשים האלה נולדו באמריקה וסביר שגם ימותו בה - אבל הזיקה שלהם לישראל תהיה שם תמיד , גם בקרב אנשים שאחד ההורים שלהם אינו יהודי . אנשים לא מפסיקים להאמין ולרצות בטובתה של מדינת ישראל רק מפני שהם לא נולדו או חיים בה .
 
את מדברת מ"ידע אישי" או בדוק?

מבדיקה סטטיסטית? אם תעבירי שאלון בקרב - לא בקרב חבריך היהודים - אלא בקרב כולם - מה תגלי . כמה מהם מוכנים לעלות לישראל - תקבל אחוז קטן מאוד. כמה יהודים עלו בפועל לארץ מארהב? מליון, מאה אלף? חמישים אלף? או פחות! וזה על פני כמה דורות. ברור שלחלק מהיהודים בארהב אכפת מישראל. אך הם קודם כל אמריקנים! הם רוצים בטובת ישראל ומקימים טקסים הקשורים בה - בשל זיקתם היהודית - ולא הישראלית. לא זכור לי שטענתי כי היהדות של יהודי ישראל פחות שטחית מזו של יהודי ארהב. אבל התבוללות בהיקף גדול יש שם. לא כאן! ומה מאחד את הישראלים? - יש שפע גורמים מפרידים אך גם מאחדים. לאו דוקא זהות יהודית. אלא לאומית (השירות בצהל המאבק בסביבה ערבית עוינת), חברתית, תרבותית. מה מאחד בין חילוני גמור ליהודי דתי (אך ציוני)? גם התנך וגם ביאליק ואלתרמן.
 
ועכשיו כמה נתונים:

פרופ' דלפרגולה מביא נתונים מסקר של NIPS לשנת 01 – 2000 על יהודי ארה"ב. מספרם כיום 5.2 מיליון נפש, לעומת 5.5 מיליון בשנת 1990. זאת למרות שבעשור האחרון נכנסו לאמריקה מאות אלפי מהגרים, ומספר היהודים שם היה אמור להגיע לכ-5.7 מיליון נפש. בסקר הוגדרו כ-3.9 מיליון יהודים המתיחסים ליהדות כאל דתם במידות שונות של דבקות או ידע, ועוד 1.3 מיליון יהודיםהרואים עצמם קשורים בדרכים שונות לזהות היהודית. סביבם יש עוד כ-1.5 מיליון בני משפחה ממוצא יהודי, שאינם רואים עצמם יהודים, ועוד כ-1.4 מיליון קרובי משפחה ללא רקע יהודי כלשהו. יצא מכך, ש-5.2 מיליון היהודים בארה"ב הם חלק מציבור של 8.1 מיליון איש בעלי זיקה כלשהי ליהדות. בעשור האחרון קטן מספר היהודים בארה"ב, בעוד שאוכלוסיית המדינה גדלה ב-33 מיליון. הסיבות: שחיקה של יהודים בני הדור הצעיר, שיעורי ילודה נמוכים מזה 20 שנה בקרב הדור הצעיר. כשחסרים צעירים, הקהילה מזדקנת. סיבה נוספת היא התבוללות של יהודים שחיים עם בני זוג לא-יהודים. הצטמקות משקלם של היהודים בחברת הרוב בארה"ב, והזדקנות הקהילה היהודית בארה"ב, יפגעו עמוקות ביכולתה להגן על האינטרסים של עצמה ולסייע לחלקים האחרים של העולם היהודי. זו המציאות ממנה עולה תמונה של התבוללות. הזהות היהודית נעה בין מלאה ללא כלום. המחקר לא אומר דבר על זהות ישראלית. עם זאת - ואולי זו נקודת ה"אור" היחידה - לפי המחקר 70% מיהודי ארה"ב סבורים שהאנטישמיות מסכנת את החיים היהודיים באמריקה ולכן חלה עליה בהזדהות שלהם עם מדינת ישראל. החשש הוא מ"היטלר מוסלמי", המזכיר ליהודי אמריקה את שואת מלחמת העולם השניה. מצד שני הם חוששים שגורל ישראל יהיה מר - כי רובם מאמינים שהסביבה הערבית מוסלמית רוצה בחיסול ישראל.
 

ביפו

New member
תיקון טעות של ידע-

בתשובה ל jen74 - " אפשר להקדיש פינה קבוע בעיתון יומי נפוץ שיהיה ליוצאי מדינה זו או אחרת ולספר על חדשות מארץ המוצא וכדומה. אבל להפוך שכונה בישראל למוסקבה הקטנה, לרובע אדיס אבבה, לא לעניין. ----------------------------------------------------------------------------------------------- היו כמה עיתונים יומיים שניסו את הדבר - דף בעיתון ה"רגיל", ואפילו בעברית מנוקדת , שהיא מאוד קשה לסדר-הדפוס... ומהר מאוד הופסק הדבר, כי העיתונים קיבלו אלפי פניות זועמות בנושא" אם כבר דף שפה - "אז למה לא בשפה שלנו"? ומספר הקוראים של עיתונים אלו - ירד. זה לא רווחי לעשות זאת - כי יש פה כ 35 עדות "גדולות" שרוצות דף... שלהן . אבל להוציא שני עיתונים באותה "שפת עדה" - זה נורמלי, כי "יש לשמור על תחרות הוגנת ולא בלעדיות... וכשיש יותר - הרי זה נחשב- למשובח. כל "עליה" לארץ ישראל - רואה את ה"עולים החדשים" כ"חוצנים" ו"אוכלי חינם מצלחת הסוכנות", באלו שעולים אחריהם. אני מקווה שיהיה בעתיד דור של "ישאלים" מכל מיני מוצאים ועדות. כמו למשל - באמריקה. לידיעתכם, למשל- בארה"ב הכי הרבה תקליטורים ביוונית נמכרים, יותר משר ביוון. שבת שלום ושבוע טוב.
 

Jen74

New member
תודה על התיקון, לא ידעתי שנעשה ניסיון כזה

אכן, לא הגיוני לשים דף לדוברי רוסית, דף לדוברי אמהרית, דף לדוברי פורטוגזית וכן הלאה...
 

קסנדרה*

New member
בעניין אמהרית או רוסית אז קיימת אפליה

כשהגיע גל העלייה הגדול מבריה"מ, דאגו להכין פליירים בשפה הרוסית, ודאגו לקלוט פקידים דוברי רוסית בהרבה מאד מוסדות ואפילו במקומות עבודה פרטיים. בתקופה זו, לדוברי צרפתית יש עדיפות על-פני אחרים בקבלת עבודה בנתניה, למשל, ואילו לא קלטו עובדי בנק דוברי אמהרית, לא עובדים במודיעין 144 ובטח ל במקומות עבודה פרטיים.
 

מיסיס G

New member
זה כל כך עצוב מה שאמרת

כי לפחות אני , מכל הישראלים שאני מכירה - מכירה רק ישראלי אחד שיודע לדבר ערבית ברמת שיחה מובנת . את דורשת מאנשים חדשים לדעת שפה של אלה שגרו בה קודם כשבמקביל מה שקורה באותו עם היא התבדלות טוטאלית מכל מה שהיה פה קודם . תחשבי על זה .
 

Jen74

New member
מבחינת שפה רשמית, אני חושבת שלא עושים מספיק

שהילדים דוברי העברית ידעו ערבית. הבנות שלי התחילו ללמוד ערבית כחלק מתוכנית הלימודים רק בכיתה ז'. אני יודעת שיש כמה בתי ספר בארץ שמלמדים את הערבית לצד האנגלית כבר מכיתה ד'. אנגלית מתחילים ללמד מגן חובה אבל ערבית לא. אני לא יודעת איך לימודי העברית במגזר הערבי, אבל במגזר היהודי, כמו שקוראים לו במשרד החינוך, מלמדים ערבית לרוב רק מכיתה ז'. כשאני הייתי בכיתה ז' נתנו לי לבחור בין ערבית לצרפתית ואני בזמנו רציתי ללמוד דווקא צרפתית. היום אני יודעת שהיה עדיף לי ללמוד ערבית כי לא הייתה לי אפשרות ללמוד את השפה הזאת באף מסגרת לימודית אחרת.
 

מיסיס G

New member
הדוגמא הקלאסית היא דורה .

בארה"ב היא מלמדת את הילדים את השפה של המיעוט הכי גדול פה - ספרדית . אין לי מושג למה , אבל בהליך הגיור שלה - במקום לדבר ערבית , היא דוברת אנגלית . פיספס את כל המטרה , וחבל .
 

ביפו

New member
ברכותי לך קסנדרה ושבת נעימה לכל

עם היפתח פורום חדש זה. השילוב הישראלי - של מערב ומזרח הוא מאוד תמוה בעיני - באשר ל"עדות ישראל(בחולם של עדות)", כי אם להביא את עצמי כדוגמא - אבי כשנישא לאמי היה "עולה חדש" ו"אשכנזי" לפי ההגדרות, ואמי היתה- "צברית" ו"ישראלית" וגם "ספרדיה"- אך למעשה - הוריו צאצאים של יהודי ספרד שגורשו והתמקמו מאות שנים בפולניה שהיתה בחלק של ברית-המועצות, ואילו אמי היתה בת להורים ממוצא של יהודים בקוקז, שם חיו יהודים מתקופת המשנה לפי המסורת, אך מכיוון שבעלותם ארצה לא שויכו ל"אשכנזים" - נקראו "ספרדים". כך קורה ששני יהודים מ"ברית המועצות לשעבר במוצאם - אחד הופך פה ל"ספרדי" והשני - ל"אשכנזי" - ואילו אנכי- מעדיף לומר שאני ישראלי ו"חיפני" . אז ככה זה- כשאני בא בין "ספרדים" אני אומר " כמוני-כמוכם" והם , אם ידידי - מסכימים, ואם לא - מתנגדים לקבלני כשלהם. אבל כשאני בין "אשכנזים" אני אומר "כמוני כמוכם" ומי שידידי -מסכימים, ואם לא - מתנגדים לקבלני כשלהם. אז תגידו לי אתם: מה ההבדל? ה"ספרדים" וגם ה"אשכנזים" - נמנים כיהודים יותאי ספרד כולם. אבל פה בארץ יש עולים מכל מיני ארצות ותרבויות - ואז איזשהו ציבור שבו הם חיים -קובע עמדה עדתית לגביהם... ולא לפי החלוקה המסורתית. קחו לדוגמא את עלי של בני הפלאשמורה. בני העדה טוענים"אנחנו יהודים ומאמינים בתנ"ך וכשאנו עזבנו את אץ ישראל - לא היו משנה ולא "שולחן ערוך" - ואנו בני האמונה היהודית המקורית. אך רבניםראשיים ומנהיגי פוליטיקה הדתית החליטו משום מה כי"אלו אינם יהודים בני המסורות שלנו(המאוחרות יותר)ולכן אינם יהודים לפי ההלכה- ויש לחייבם בגיור". איזה מין דבר זה? בכור ההיתוך של תרבות הארץ הזו - ישנה השפה הערבית, שהיא גם שפה מדוברת רשמית של המדינה.אבל בבתי הסר של "חינוך חינם" לא לימדו את כולם -את השפה הערבית, ואם כבר לימדו - בעיקר את הערבית ה"ספרותית, , זו ,של הספרים" ולא ,של הארץ". אז לפי דעתי - גם ערבי שנולד בישראל להורים אזרחי ישראל - הוא ישראלי , ממש כשם שאני ישראלי, וילדי ונכדי גם כן. אז נכון - הייתי גר תקופה מסוימת בחיי - בארה"ב. וארה"ב היא מדינה שנחשבת כנמצאת על המפה- מערבה מישראל - והיא "משויכת לעולם המערבי", אך רוב היהודים בה גרים באזורים המזרחיים של ארה"ב... ואילו אנכי גרתי- "בקצה מערב ארה"ב" ליד האוקינוס השקט... וגם שם לא קראו לי "ספרדי" ולא ,אשכנזי, אלא בן "תרבות המזרח"...כשהם מדירים עצמם כתרבות המערב... אז למפגש החיים בין מזרח ומערב בכדור הארץ בכלל ובארץ ישראל בפט - יש כמה וכמה פנים. אני מקווה שכשהנכדים שלי יתבגרו - כולנו, החיים כאן במדינת ישראל נוכר גם בעיני עצמנו כ"ישראלים לכל דבר, ו"בני תרבות הדמוקרטיה המערבית"... ושוב- ברכותי על פתיחת הפורום הזה ולמנהלת אותו.
 
למעלה