מאגר חומרי לימוד משותף

מאגר חומרי לימוד משותף

שלום, אני רמי, אחראי על תמיכה טכנולוגית במכון ללימודים מקוונים במכללת אחווה. מערכות הלמידה מרחוק המתבססות על קמפוס וירטואלי (כמו HighLean או WebCT) מציעות ללומדים בו מגוון קורסים המבוססים על מאגר המשותף לקורסים אחדים. האם נכון פדגודית לעשות שימוש בחומר דידקטי מקורס אחר ? או שאנחנו רוצים ל"תחום" את הסטודנט עם חומרי הלימוד של הקורס הנלמד (מאגר הקורס) ולהשתמש במאגר המשותף לסילבוסים בלבד. בהצלחה לכולם,
 
רק משותף!!!!

שלום רמי, לטעמי כדאי לחשוב על מאגר משותף לכלל הסטודנטים מעין ספריה וירטואלית. כדאי לפנות למרצים השונים שיחליטו מה מהחומר שהם מלמדים הם מעוניינים להעביר למאגר הידע הכללי. כך גם תמנענה כפילויות במובן הזה שמרצה א יראה לפתע שמשהו מסויים המתאים לקורס שלו כבר הופנה על ידי מרצה ב והוא יוכל להפנות את תלמידיו. כדאי גם להתחשב באותם תלמידים מתעניינים המחפשים חומרים - לאו דווקא מנושא הקורס המסויים שבו הם לומדים. שלא לדבר על העובדה שבחינוך עסקינן ונושאים רבים משיקים אחד לשני. אם אנחנו מדברים על למידה שיתופית כמטרה חשובה עבור הסטודנטים - מן הראוי שניישם זאת תחילה על עצמנו.
 
מסכימה אתך, אביגיל, בעצם...

תכננו מאגר משותף מהטעמים שהעלית, אולם מה שמעכב, בין השאר, הוא שמאגר צריך להיות מאוזן ומאורגן מבחינת התכנים ולא לשמש "מדף ספרים" שמניחים בו באופן אקראי מה שיש בכל קורס. אין איזון מבחינת כמויות החומר בין הקורסים, יש קורסים שמבוססים במידה רבה על מאמרים שיש להם זכויות יוצרים, יש קורסים שמבוססים במידה רבה , או מלאה רק על חומרים באינטרנט. לא פשוט. אשמח לשמוע הצעות ופתרונות...
 

יאנקל

New member
לא לא עוד רשימה סתמית של קישורים

אני בעד המאגר המשותף, אבל חשוב יותר הוא שיהיה מאגר איכותי. אנחנו רגילים לכך שסטודנטים ממלאים את הביבליוגרפיות שלהם עם מקורות סתמיות, ונדמה לי שהאינטרנט מאפשר למרצים להראות שגם הם יודעים לעשות את זה. לא פעם אני נתקל בווב-אוגרפיות לקורסים שמכילים קישורים למאמרים ששמותיהם רומזים שהם עוסקים בנושא הקורס, אבל תוכנם ואיכותם ירודים. למה בכל זאת "ממליצים" עליהם? הניחוש שלי הוא שהמרצים לא קראו אותם, אלא רק את השמות. קורה גם שממלאים דף עם קישורים לחומרים רבים, כאשר בדיקה של אותם קישורים מראה שכבר כאשר מעלים את הקישורים הם מיושנים. הבעיה היא שהכנת מאגר דורש זמן, מאמץ ומיומנות. לצערי אין שיתוף פעולה בין מרצים במכללות ובאוניברסיטות כדי ליצור מאגר מרכזי איכותי, ולטעמי מדובר בבזבוז אדיר של משאבים.
 
אוי - כמה שאתה צודק...

אבל...כמו שיש רפרנטורה בקבלת מאמרים לעיתונות מדעית - כך צריך לקיים משהו דומה בקבלת המלצות לאתרים. 2-3 אנשים צריכים לעבור על כל המלצה. ורק לאחר מכן תשולב במאגר. אני כן בעד מאגר המבוסס על חומרים באינטרנט. אני עצמי - אף שאני די מורגלת בטכנולוגיה הזו - משתוממת למצוא עווד ועוד חומרים משמעותיים. במיוחד - שהכל מתעדכן ומתחדש...
 

שרית^

New member
לדעתי חשוב שכשאומרים מאגר...

למקד את האמירה למה הכוונה...... האם הכוונה היא למאגר מאמרים על למידה מרחוק או מאגרי מאמרים שעוסקים בנושאים בהם עוסקים הקורסים (שכאן בעצם יכול להיות טווח רחב מאוד של חומרים) או ...... אולי מאגר של קורסים לפי נושאים (בעייתי משהו מכיוון שחלק גדול מהקורסים המוצעים סגורים בסיסמא) או...... מאגר של אתרים שעיסוקם למידה מרחוק..... או...
 

nili02

New member
בשביל מאגר אישי אין צורך באינטרנט

וגם מאגר משותף נראה לי דל לעומת כל השפע המוצע ברשת. אני מבינה כשמדובר במאמר בסיסי אחד של המרצה השולח את הסטודנטים לכל קצווי האינטרנט כדי למצוא דברים נוספים. הרעיון של למידה מרחוק רק בשביל החומר של המרצה או של המרצים במוסד מסויים נראית לי ממש לא במקום. נילי
 

שרית^

New member
אני לא בטוחה שהצלחתי להבין...

כל הרעיון במאגר...... הוא מיקוד הנושאים. אינדקס לפי נושאים או לחילופין מנוע חיפוש המאפשר חיפוש נקודתי. למידה מרחוק אינה רק בשביל החומר של המרצה ... (לא ממש הבנתי את המשפט הזה) המהות בלמידה מרחוק (בעיני כמובן) היא ההדרכה, ההנחיה.. לא מדובר בחומרים בלבד. אלא בדיאלוג שמתפתח לאורך הקורס בין הלומדים למנחה ובינם לבין עצמם.
 
נילי, ראשית , יש תכלית גם...

ללמידה מרחוק של קורס גם כאשר עיקר החומר הוא של המרצה. בכל זאת יש כאן אפשרות של העדר מגבלות הזמן והמקום. כמובן, שמי שמפתח קורס בלמידה מרחוק כדאי שיקח בחשבון את הנגישות ושפע המשאבים ברשת וישנם כאלה רלוונטיים לכל תחום. מה שתהינו ואנחנו עדין תוהים כל הזמן: אם כבר מצטברים חומרים בקורסים השונים שלנו, האם לא כדאי לרכז אותם במשהו שיהיה מעין "מרכזיה פדגוגית" של ה"קמפוס"? ויש להניח שמקירבת התחומים גם ימצאו חומרים משותפים.
 
דוגמא לשימוש במאגר חומרי לימוד משות

מרצה א´ מעביר קורס בנושא A. מרצה ב´ מעביר קורס בנושא B בו יש צורך בידע שנלמד בנושא A (דרישות המעבר ל-B הן הצלחה ב-A) השימוש במאגר המשותף במקרה זה מאפשר: למרצים: לקשר בין נושאים של התכנית הפדגוגית (מרצה ב´ מקשר בין A ל-B). לסטודנטים: לרענן את החומר שנלמד בעבר (סביר להניח שסטודנט שלומד לימודים מרחוק יכתוב פחות במחברת כי החומר נגיש לו בכל זמן ובכל מקום). למערכת החינוך: ל"תחום" את המרצים בתכנית הלימודים, לשמור על זכויות יוצרים, לשמור על התוכן בצורה מסודרת.
 
משכנע !!!!

לטעמי הדוגמא שלך מאד משכנעת. הבעייה מי ינקוט יוזמה כדי להתחיל ולהפעיל משהו כזה
חג שמח
 
למעלה