מדוע האירים רוקדים בלי להזיז את הידיים?

MRimer

New member
מדוע האירים רוקדים בלי להזיז את הידיים?

לחברי הפורום שלום רב בניסיון לענות על השאלה הזו חיפשתי ברשת ומצאתי שורה של הסברים מאוד לא הגיוניים. סיכמתי אותם בקישור המצורף. אודה למי שיוכל לתקן ולהוסיף הסברים אחרים. בתודה מראש.
 

אירילה

New member
ידיים צמודות בעת הריקוד

אכן הצמדת הידיים לגוף בעת הריקוד האירי שאובה מהאיסור על האירים בעת השלטון האנגלי באירלנד להביע כל סוג של ארוע תרבות ,מוסיקה או שירה אשר יש בהם מן הבעת השמחה ,הדעה הרווחת היא שע"מ שהאנגלים לא יבחינו בשמחת הריקוד נהגו להצמיד ידיים והרקיעות נועדו להביע את מחאתם כנגד השלטון. כל פרשנות אחרת יכולה גם היא לבוא בחשבון כל עוד כמובן היא הגיונית. באותו האיסור על מופעי התרבות נאסר גם הניגון על הנבל למשל שנחשב לכלי אצילי והאנגלים ממש חששו לפגיעה תרבותית בם מצידם של האירים ,אין פלא גם שהנבל הוא סימלה הלאומי של אירלנד.
 

MRimer

New member
תודה על התשובה

האם ידוע לך על מחקר או מקור מוסמך לגבי מקור הנוהג?
 

jonbaum

New member
אין אסמכתא להסבר הזה

אם היה מדובר בחוק אנגלי הגיוני שהיה נשאר איזה מסמך איפה שהוא, (אם לא באירלנד אז לפחות באנגליה) אבל עד כמה שאני יודע אין מסמך כזה. יש כל מיני הסברים לתופעה: כמו שאתה אומר האיסור של האנגלים, יש כאלה שאומרים שמדובר באיסור מטעם הכנסיה כי אם רקדנים היו מזיזים את הידיים הם היו נוגעים אחד בשני (או בשניה) וזה לא יאה לקתולים. יש כאלה שאומרים שזה בגלל שרקדו על משטחי עץ מאוד קטנים בתוך בתים עם רצפה לא מרוצפת, ויש כאלה שאומרים שזה בגלל שהתנועות של הרגליים הן כל כך סבוכות והן המטרה העיקרית של הריקוד. אם הרקדנים היו מזיזים את הידיים הם הקהל היה מסתכל דווקא על הידיים ולא על הרגליים וזה היה פוגע בהנאה שלהם (של הקהל). כמו בכל דבר באירלנד, לכל דבר יש הרבה הסברים ומאחורי כל הסבר יש את האג'נדה שלו. אסכולת "הכל באשמת האנגלים", אסכולת "הכל אשמת הכנסיה וכו'. אבל במקרה הזה אני חושב שאפשר לסכם ולומר שבעצם אף אחד לא יודע מה הסיבה. ואל נשכח שבסקוטלנד יש ריקודים בשם Highland Dances וגם בהם לא מזיזים את הידיים. בריקודים איריים מחזיקים את הידיים ישרות, ובריקודים הסקוטיים מניחים את הידיים על המותניים.
 

thesheep

New member
מתוך שיחה שהייתה לי היום

בדיוק היום דיברתי עם בחור אירי יהודי בן 50+ והוא סיפר לי שבתקופה בה למד בחסות הכנסיה, לימדו אותם לרקוד עם הידיים צמודות כדי לא לגעת אחד בשני (בנים/בנות). הכמרים היו עוברים עם סרגל ומודדים את המרחק, ומי שהיה קרוב מדי חטף הצלפה...
 
למעלה